20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Forsvaret  (Lest 11491 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Cutthroat

• Supersub
    • Vis profil
Forsvaret
« på: 02. Des. 2005, 17:33 »
Ja, kor mange her inne er det som skal/er/har vore i forsvaret?
Eventuellt ikkje skal/vil i forsvaret?
Og kvifor?

plebbster

• Gjest
Forsvaret
« Svar #1 på: 02. Des. 2005, 17:39 »
Jeg vil ikke i forsvaret. Jeg har bedre ting å bruke tiden min på i den alderen. Kommer til å si at jeg er skada.

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Forsvaret
« Svar #2 på: 02. Des. 2005, 17:40 »
Kan ikke si at jeg har så sykt lyst. Fikk et sånn innrulleringsskjema for litt siden hvor de ville ha detaljer som navn, adresse, telefonnr osv. Synes egentlig det er idiotisk at man ikke kan få velge om man vil i militæret eller ikke. Vi lever tross alt i Norge, ikke Saudi Arabia eller Nord-Korea.

Noen som vet hvordan det egentlig er i militæret mtp fritid, arbeidsdager, betaling, "frie tøyler" osv? Jeg er en person som respekterer de aller fleste mennesker, men jeg klarer ikke å respektere folk som sjefer og tror de bestemmer over andre. Hva skjer om du ikke følger instruksjonene og eventuelt kommer i klammeri med de som står høyere i systemet?

Hva er sjansene for å få slippe? Jeg hadde astma en gang i 1.klasse, men tviler på at jeg har sykdommen fortsatt. Ellers er jeg veldig svaksynt, men det hjelper vel ikke nå som det finnes linser?
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Cutthroat

• Supersub
    • Vis profil
Forsvaret
« Svar #3 på: 02. Des. 2005, 17:42 »
Eg har gjennomført førstegongstenesten på Heggelia, Bardufoss i Sambandsbataljonen, 2004-2005, og eg sit igjen med mykje positivt.
Eg var skulelei, og for meg var militæret eit godt alternativ til eit friår, og sjølv om eg ikkje kom inn på den avdelinga eg søkte på (den vart nedlagd...), so var eg motivert for eit år i Nord-Noreg.

Eg møtte mange folk eg ser på som gode vener, eg lærte mykje om det å leva tett innpå andre og eg fekk i tillegg sjansen til utanlandsteneste, der eg er ferdig i januar. Ein opplevelse for livet!

Difor vil eg anbefala folk å gjennomføra forstegongstenesten, so lenge ein klarar å legge noko i det.

Cutthroat

• Supersub
    • Vis profil
Forsvaret
« Svar #4 på: 02. Des. 2005, 17:52 »
I rekruttperioden kan det nok bli lite fritid, det er ofte mykje ein skal læra på nokre få veker, men etter rekrutten fekk iallefall me meir fritid, ikkje ofte det er kveldsteneste, og me hadde fri i helgene. Dette varierar kanskje ein del frå avdeling til avdeling.
Betalinga er heller ikkje so veldig god, er vel 120.90 kroner dagen, so rik blir ein ikkje, men dimmisjonsgodtgjersla er no på 15 000, om den ikkje har økt endå meir.

No kan eg berre snakke for mine eigne opplevingar, men det befalet eg har hatt over meg har vore balanserte personar som ikkje misbrukar den makta dei har fått, ikkje ein gong dei som var menige berre nokre månadar i forvegen. Men, nok ein gong, dette vil nok variera ein del frå ein avdeling til ein annan.

Sjansane for å sleppe om ein ikkje vil er jo alltid til stades, var fleire som dimma frå troppen min, men akkurat kva som skal til for å dimme veit eg ikkje.

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Forsvaret
« Svar #5 på: 02. Des. 2005, 19:04 »
Gjennomførte førstegangstjenesten for noen år siden. Det er noe som alle bør kunne greie, sett vekk i fra de som er pasifister eller som har sykdommer som gjør dem uegnet til å tjene landet om man kan kalle det det.

Delte rom med 4 likesinnede, så det ble mye fotballprat, filmer, playstation og kaffidrikking. Tok en god del kurs i militæret, en fin og gratis måte å skaffe seg kompetanse på. Hvilke kurs man kan ta varierer fra leir til leir, men for å nevne noen som var mulige når jeg var inne så var det vekterkurs, sveisekurs, truckførerkurs, sprengningskurs og bartenderkurs.

Slik jeg opplevde det var tjenesten min hverken fysisk eller psykisk hard, og befal er vanlige mennesker som deg og meg. De befal som jeg hadde var meget hyggelige mennesker, og det var bortsett fra rekrutten ingen annen forskjell mellom oss at de hadde noen stjerner eller striper på skuldra si.

Å ha et år i militæret på cv'en sin er faktisk ganske positv har jeg hørt. Dersom du har det, så har du i alle fall vist at det er litt tak i deg. Det er totalt bare 1 år av ditt liv der du kan bestemme deg hvor du vil videre i livet, samt skaffe deg en del kurs som du kan få bruk for senere, og disse er gratis. I det sivile liv så ville enkelte av disse kostet mange tusenlapper.
Carr har altfor få landskamper for England!

Paul Andreas

• Supersub
    • Vis profil
Forsvaret
« Svar #6 på: 02. Des. 2005, 19:29 »
Jeg var veldig uheldig med førstegangstjenesten min. Jeg startet i Panserbataljonen på Setermoen, noe som var en fantastisk opplevelse. Men desverre har jeg en ryggskade som gjorde at den harde tjenesten vi hadde ble umulig å utføre. Jeg ble flyttet til til Kjeller, en flybase like utenfor Lillestrøm. Her satt jeg i vakta. Dritt kjedelig og psykisk tungt. Stort sett alle som var der var idioter, og det oppstod alltid konflikter og utrolig mye baksnakking på grunn av at man levde så tett på hverandre. Man så de samme trynene 24 timer i døgnet noe som var slitsomt bare det. Jeg var vaktkommandør så da kunne jeg heller ikke gi faen. Heldigvis fikk jeg en meget bra uttalelse så året var ikke helt bortkastet, men kunne jeg valgt på nytt tviler jeg på at jeg hadde oftret et år til det. Men for all del, alle bør gjennomføre den. hehe

Tips til førstegangstjenesten:

- ALDRI påta deg noe som helst ansvar.
- Forsvaret er fullt av slappkuker så du kan like gjerne bli en av dem med en gang.
- Egoisme er et stikkord som henger sammen med førstegangstjenesten.
- Utnytt forsvaret, siden forsvaret utnytter deg.
- Unngå KO
- Samband, sanitet og vakta i Horten anbefales på det sterkeste.

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Forsvaret
« Svar #7 på: 02. Des. 2005, 21:17 »
Hehe. Jo, det var mange slappfisker i forsvaret.

Et tips er å unngå brakkesyken. Kom dere ut av leiren så fort anledningen byr seg, enten det er å gå på kurs, fisketur, trening eller andre aktiviteter. Å sitte på brakka dagen lang(etter tjenesten selvsagt!) gjør i alle fall ikke godt, de som gjorde det ble stort sett bare noen negative hengeromper. Da vil i alle fall året føles bortkastet!

<-- Forøvrig så tror jeg du vil slippe å møte typer som jeg har på min avatar i løpet av førstegangstjenesten. I alle fall håper jeg det. For de som ikke har sett "Full Metal Jacket", se den!
Carr har altfor få landskamper for England!

Paul Andreas

• Supersub
    • Vis profil
Forsvaret
« Svar #8 på: 02. Des. 2005, 23:27 »
Sitat fra: "Rolfern"
Hehe. Jo, det var mange slappfisker i forsvaret.

Et tips er å unngå brakkesyken.

Hehe, det burde jeg kanskje sagt litt klarere. Når jeg sier at du like gjerne kan bli en slappfisk med en gang, så mener jeg selvsagt i selve tjenesten. Policyen til de fleste av dem i militæret befal/menige er at de gir faen i andre enn seg selv. Jeg var en av dem som ikke var en slappkuk, og angrer bittert på det i ettertid. For jeg fikk ikke stort igjen for det.

På fritiden bør man absolutt komme seg ut og glemme militæret. Følg Rolf sine råd. Er du så heldig at du avtjener i nord-norge, bør du absolutt utforske det fantastiske landskapet og de mulighetene det tilbyr.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Forsvaret
« Svar #9 på: 03. Des. 2005, 01:01 »
Jeg satser på utdanning i forsvaret. enten i luftforsvaret der jeg vil bli helikopterpilot, eller i marinen som noe spennende. Noen av grunnene for dette er:

-god utdannelse
-gratis skolegang
-disiplin
-høy status
-ok lønn

Er det noen her som vet om det er lettere å komme inn i luftforsvaret enn i marinen, og visa versa???
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
Forsvaret
« Svar #10 på: 03. Des. 2005, 01:25 »
Jeg var i militæret og hadde det jævla artig. Innså fort at det lønnte seg å være en "slappkuk". Det var bare å gjøre det du fikk beskjed om på den grei måte, og det var det. Siden jeg spilte fotball ordnet jeg meg turnustjeneste, 12 dager på, 9 dager av. Der er det mange forskjellige fine tjenester. Idrettsassistent, velferd, transport osv.

Vi fant på veldig mye artig om kveldene og helgene og hadde det egentlig aldri kjedelig. Var sammen med mange fotballinteresserte, så vi spilte mye fotball og så mye fotball... Kameratskapet var veldig bra. Vi var en veldig sammenspleisa gjeng, og der tror jeg at jeg var veldig heldig. Mange av kameratene mine har ikke et like godt inntryk av militæret som meg, men jevnt over så hadde alle et veldig bra år.

Så jeg vil anbefale alle å ta seg år i militæret...

Thomas Beckheim

• Kaptein
    • Vis profil
Forsvaret
« Svar #11 på: 03. Des. 2005, 15:11 »
Sitat fra: "Lasse Rødland Mikkelsen"
Jeg satser på utdanning i forsvaret. enten i luftforsvaret der jeg vil bli helikopterpilot, eller i marinen som noe spennende. Noen av grunnene for dette er:

-god utdannelse
-gratis skolegang
-disiplin
-høy status
-ok lønn

Er det noen her som vet om det er lettere å komme inn i luftforsvaret enn i marinen, og visa versa???

Ikke dumt det her Mikkelsen. Men det skal jo skje mye omlegging i forsvaret de neste åra. Hæren kommer hvertfall til å merke det. Store leirer som Skjold og Porsangermoen er jo i fare for å bli nedlagt. En skam synst jeg!

Marinen har vel knapt med økonomi til å ha en båt i drift lenger.. Synst luftforsvaret høres spennende ut jeg..

Har vært 2år i forsvaret jeg (Jegerbataljonen i Porsanger og 9mnd. i Kosovo i år 2000/01)
Skulle gjerne hatt meg en tur til Irak eller Kongo for den slags skyld,men tror nok andre må steppe inn. Min eks.dame F**** f*** var ikke så blid på disse tankene,heller ikke mamma.. Så nå har jeg blitt 100% sivil (på grensen til pus) Så passer best i denne verden nå!!

Men skulle jeg ikke få jobb etc. kan det kanskje friste med en tur ut igjen. Synst det var gøyt å være 19/20 år og spare 20 000kr i mnd.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Forsvaret
« Svar #12 på: 03. Des. 2005, 16:28 »
det er slik sånnt som skjer når en kvinne får bestemme (gjelder begge tingene du sa:P)
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

DanMan

• Gjest
Forsvaret
« Svar #13 på: 03. Jan. 2006, 15:25 »
Jeg skal gjennomføre siviltjeneste til sommeren. Er rett og slett i mot dagens "forsvar" i Norge. Enig med Nordin at denne tvangen er helt håpløs. Dessuten er man ikke i forsvar rundt motstanderens 16-meter, hvis noen forstår den fotballmetaforen.

Gleder meg til å få gjort noe vettugt og nyttig, i motsetning til "slappkukene" ovenfor.  :lol:

Anti-mackem

• Supersub
    • Vis profil
Forsvaret
« Svar #14 på: 03. Jan. 2006, 16:48 »
Sitat fra: "plebbster"
Jeg vil ikke i forsvaret. Jeg har bedre ting å bruke tiden min på i den alderen. Kommer til å si at jeg er skada.

Ekke alltid like lett det.. Broren min har en skade i kneet som bl.a. gjør at han ikke kan stå på knærne og krabbe og sånt, og han slapp ikke miltæret..
Norwegian blood, Geordie heart