20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Sidemåls debatten!  (Lest 9919 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #30 på: 21. Nov. 2005, 15:37 »
Jeg mener vi er smarte nok til å kunne klare å lære oss nynorsk også. Og jeg synes Fløgstad har et poeng. Hvorfor skal nynorsk bli et valgfritt sidemål, hvis ikke Sør-Amerika blir det? Jeg synes det er like tåpelig at Sør-Amerika skal bli valgfritt sidemål i geografi, som at nynorsk skal bli valgfritt sidemål i norsk. Vi har like mye (eller lite) igjen av å lære oss nynorsk som å lære oss alt om de små statene i mellom-amerika. Altså, trenger vi nødvendigvis å lære på skolen om det bittelille landet Surinam? Hva slags bruk har vi for det? Det er da bare å slå opp i et atlas hvis du på død og liv trenger å vite om det, er det ikke? Og Panama og Costa Rica og alle de andre småstatene. Ingen som drar dit uansett? Så hvorfor skal vi lære om det?
Men hvis vi ikke trenger å lære om det, hvorfor fjernes det ikke fra pensum da? Fordi det tydeligvis ansees som kjekt å vite.

Så hvorfor skal vi da fjerne nynorsken? Det er kanskje ikke livsnødvendig å lære seg, men jeg synes det er greit å lære seg språket. Da er det lettere å lese sentrale litteraturhistoriske verker som er skrevet på nynorsk. Det gjør det lettere å skjønne hva folka du gikk på folkehøgskole sammen i Gokk, sier for noe. Nynorsken er en for viktig del av norsk språk, kultur og identitet. Flertallet av det norske folk snakker varianter av nynorsk. Selv om fåtallet sannsynligvis anser det som nynorsk. Det er nyttig å vite. Det er nyttig kunnskap. Selv om vi forstår hverandres dialekter, så er det greit å forstå det skriftlige også.

Det er en del av det norske språket. Det er en viktig del av norsk kultur- og litteraturhistorie. Og selv om det ikke er livsnødvendig kunnskap, så har vi ikke fjernet småstatene i mellom-amerika fra pensum. Hvorfor skal vi da fjerne nynorsken fra pensum?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Erlend Simonsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #31 på: 23. Nov. 2005, 11:42 »
greit... skal du sette det på spissen så skal fanden meg jeg også gjøre det samme... jeg synes det er rasistisk skjit prat helle greiern.. menneske verd kalles læren om disse landene. man kan ikke velge bort hvilke mennesker og land man skal vite om her i verden, jeg er ikke bedre en disse personene, hvordan skal jeg da få lov til å velge dem bort ifra karte....

skulle vi fjerne tyskland fra kartet etter krigen, like greit å glemme de av... ikke sant?

det er ei dårlig sammenligning... for  vårt samfunn er avhengig av at disse landene også skal fungere.. og man ser fort når dette ikke skjer på verdens økonomien...

men hva vil egentlig skje med det norske samfunnet hvis man fjerner karakter setting på sidemål? hva vil skje hvis dette blir valgfritt? det vil ikke forsvinne, men det vil bli et respektert språk blandt nordmenn. og jeg er ikke en tilhenger av å fjerne sidemål helt, men jeg vil fjerne denne karakter settingen på den som ødelegger så mange vitnemål som den gjør..
Han kom, ble mett og dett var dett....

torstein86

• Benkvarmer
  • **
  • Torstein
    • Vis profil
Sidemålskarakter
« Svar #32 på: 23. Nov. 2005, 12:40 »
Jeg endte opp med en karakter bedre i sidemål enn i Norsk. 5 mot 4.

Sidemål er bare positivt.. slutt å sutter
Torstein Vik Sundsfjord
Facebook gruppe "Newcastle Supportere avd. Bodo"

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #33 på: 23. Nov. 2005, 13:07 »
Har ikke problemer med karakteren i sidemål. Fikk 6 et år husker jeg.
Men jeg finner ikke noen ordentlig grunn eller motivasjon for å gjøre det. Jeg kaller det dritt, og ville mye heller hatt mer av kroppsøving, for det er noe norsk ungdom faktisk trenger mye mer.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Erlend Simonsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #34 på: 23. Nov. 2005, 13:23 »
Der stiller jeg meg imot. vi skal ikke ha mindre timer med norsk i uken.. det blir feil. norsken er involvert i det pensumet som man har. og man er nødt til å ha en gjennomgang på dette pga. av vi har faktisk en norsk skrift historie der nynorsk er viktig...  men jeg synes nynorsken bli vektlagt alt for mye i det norske skolesystemet...

men for all del så må vi innom nynorsk ijgennom den skolegangen vi har her i norge... men rammene rundt må diskuteres.
Han kom, ble mett og dett var dett....

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #35 på: 23. Nov. 2005, 13:24 »
Jeg syns det burde være et valgfag, jeg. Så kan de som faktisk er interessert i å lære det gjøre det, og så kan vi andre som ikke har noen som helst lyst til det la være.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #36 på: 24. Nov. 2005, 15:48 »
Sitat fra: "Kristoffer Eilertsen"
Jeg syns det burde være et valgfag, jeg. Så kan de som faktisk er interessert i å lære det gjøre det, og så kan vi andre som ikke har noen som helst lyst til det la være.

Problemet med det, Kristoffer, er at det er ALTFOR få som ønsker å lære nynorsk. Det vil på sikt bety at valgfaget også forsvinner, og at nynorsk forsvinner HELT fra den norske skolen (bortsett fra der det er hovedmål, sjølsagt). Og det er vi overhodet ikke tjent med.

Det er riktig. Man skal ikke begynne å velge bort hvilke land og folk man ikke gidder å lære noe om. Skal elevene ha kunnskap om verden, og de små landene rundt om, så skal de det.
Jeg mener vi må behandle nynorsken på samme måte, fordi jeg mener det blir feil å gjøre det til valgfag. Jeg mener det er feil å fjerne det fra norske læreplaner. Jeg mener nynorsk er en for viktig del av vår kultur og historie, og ikke minst vårt språk, til at vi skal fjerne det, eller gjøre det valgfritt. Sannsynligheten tilsier at flertallet av det norske folk vil la være å se på de seriene som tekstes på nynorsk. Folk nekter å lese de tekstene som er skrevet på nynorsk. Folk vil ikke lese bøker skrevet på nynorsk, og de avisene som bruker nynorsk jevnlig blir bannlyst hos flertallet av det norske folk. Grunnen er at dette flertallet ikke skjønner bæra av hva som står, og fordi de ikke gidder å bry seg. Vi vil tape enormt på dette. Ikke nødvendigvis bare økonomisk, men kulturelt og historisk også. Vi fjerner en viktig del av norsk historie ved å fjerne nynorsk. Vi skyver bort en viktig del av norsk kultur og historie ved å gjøre nynorsk valgfritt.
Nynorsk skal ikke gjøre elevene dårligere i bokmål. Det skal være mulig å kombinere to skriftspråk på den måten vi gjør i dag, uten at det forringer norske elevers norskkunnskaper. Gjør det det, er ikke lærerne gode nok.

Forøvrig synes jeg nynorsk er et mye, mye penere språk enn bokmål.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon