20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Sidemåls debatten!  (Lest 9955 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Sidemåls debatten!
« Svar #15 på: 15. Nov. 2005, 22:28 »
Man kan fint lære elevene kulturhistorie, samt at Ivar Aasen var en skrulling som ville lage sitt eget språk, uten at de trenger å lære språket. Det blir bedre å lære gammalnorsk da.
Toon, Toon,
Black and white army

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #16 på: 15. Nov. 2005, 22:42 »
Dette må jo være en av sakene jeg er mest uenig med venstresiden i. Sidemål må bli valgfag!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #17 på: 15. Nov. 2005, 22:48 »
Sidemålsilen bør gjelde for alle.

Folk fra Oslo slepper unna :o

Nynorsk er ein viktig del av vår kulturarv. Så pokker heller da får ein pokker meg tola å skriva nokon stilar på Noregs opprinnelige språk.!!!

Danske pøbler :twisted:
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Moods

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
    • http://www.bakis.com
Sidemåls debatten!
« Svar #18 på: 16. Nov. 2005, 14:37 »
Det er jo det samma hvor sidemålet kommer fra! Poenget er at jeg skal sitte her i 2005 å skrive et språk som bryr meg og alle andre på skolen midt opp i ræva! Jeg kommer aldri til å få bruk for det og har absolutt ikke lyst til å lære det! Selv om det kasnkje er viktig for bevaring av kulturarven så kan vel de som har lyst fortsette med det!

HELT LATTERLIG MED OBLIGATORISK SIDEMÅL I VGS!!!!
Howay the lads!!

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #19 på: 16. Nov. 2005, 14:48 »
synes det er mykje teitare at ein må læra tysk eller fransk.

Who wanna speak german ?
Who understand french ?

Dette glømmer man fort ut uansett.

Norsk Og engelsk, meir treng man ikkje.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Sidemåls debatten!
« Svar #20 på: 16. Nov. 2005, 18:16 »
Jeg mener ikke at man skal kutte helt ut nynorsken, for all del. Det jeg mener, er at nynorskFAGET må bli valgfritt, fort som fanden! All gramatikken og bøyninger av verb og slikt has got to go. Men, selvsagt skal vi bevare kulturen nynorsk. Vi skal selvsagt lære om Ivar Aasen, om hva nynorsk er, og alt det der. Og, vi skal til og med la de som vil/trenger nynorsk får velge dette!

Til dere som "liker" nynorsk. Jaja, dere må jo selvsagt få lov å like det! Hey, dere skal faktisk få lov til å skrive dette hvor mye dere bare måtte ønske, som hovedmål! Dette er som sagt IKKE en debatt om nynorsk suger eller ei, men en debatt angående om SIDEMÅL skal bli valgfritt. Ser dere forskjellen?

Nei, det er ingen i Norge som snakker nynorsk. Men det er heller ingen i Norge som snakker bokmål. Trøndersk er ikke likt nynorsk, trøndersk er likt en transversitt som har satt fast en melon i halsen, midt under stemmeskifte. Uansett, folk snakker like lite nynorsk som bokmål. Men igjen, det er SKRIFTSPRÅKET jeg må si meg så vanvittig uenig med. At vi skal bli tvunget til å lære dette, fatter jeg ikke. Hvorfor? Off, det er så mange grunne at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Se forsåvidt mitt første innlegg!

Hvorfor skal vi lære tysk og fransk i stedetfor sidemål...? Ikke godt å si. Er man på ferie i ett land hvor ingen snakker samme språk som oss, da kommer jo sidemål kunnskapene kjempe godt i hende! "Hvor er jeg?" spør du en franskmann om. Han skjønner selvsagt ikke bæret, og du redder situasjonen ved å si "Kvar er eg?" Herregud, dere skjønner vel dette?

Btw; det var norrønt som var vårt første skriftspråk, ikke nynorsk.

Nei, hva var dette? Store bokstaver?:lol:
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #21 på: 17. Nov. 2005, 13:33 »
Det handler ikke BARE om å lære hvem Ivar Aasen var her. Og nynorsk vil kunne være svært nyttig å ha med seg, fordi det brukes stadig mer og oftere. Og jeg mener det er bare rett og rimelig at nynorsk som sidemål skal behandles på samme måte som bokmål som sidemål. Skal vi la elevene i Sogndal slippe sidemålsundervisning, bare fordi de har problemer med å lære seg hovedmålet? Hvorfor skal elever i Oslo på død og liv slippe nynorsk? De har like godt av å lære seg nynorsk de som alle andre i dette landet. Nynorsk er ikke så vanskelig at det gjør noe, og du får stadig flere sideformer, som ligner stadig mer på bokmål, for at det skal bli lettere å skrive nynorsk. Har vi ikke bruk for det? Hva med å, av ren høflighet, svare på formelle henvendelser på det språket henvendelsen er på? Vi svarer ikke på norsk til engelskmenn, gjør vi vel? Så hvorfor skal vi på død og liv kaste nynorsken ut da?

Nei, nynorsken er en for viktig del av norsk språkhistorie og norsk kulturarv, og elevene tar ingen skade av å lære seg et sidemål. Og vi kan ikke gjøre det valgfritt. Grunnen er at ingen da kommer til å velge det, og hele nynorsken vil renne ut i sanden og bli glemt. Da har en stor del av norsk kulturarv plutselig gått i vasken, og da er det best for alle fra Oslo å bure seg selv inne i sitt hjem på vestkanten. Vi kan jo bruke operaen som tilfluktsrom for alle som blir gale av å høre folk snakke nynorsk.

Og jo, trøndersk er en VARIANT av nynorsk. Riktignok var ikke Aasen så langt oppe at han fikk med seg de beste trønderske ordene, men det er mange trønderske fraser som stemmer bedre overens med nynorsk enn bokmål.

Men Benson, vi kan ikke sammenligne dette med å lære tysk eller fransk. Det er viktig å lære seg engelsk og tysk eller fransk. Men jeg mener tysk og fransk må skje på frivillig basis, og ikke bli obligatorisk. Du kommer langt nok med engelsk. Selv i Tyskland og Frankrike. Men det kan være en fordel å lære seg et annet fremmedspråk i tillegg.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Erlend Simonsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #22 på: 17. Nov. 2005, 23:31 »
jeg har lest litt igjennom det som har blitt skrevet. ble litt for mange lange innlegg om Nynorsk til at jeg leste alle, så unnskyld hvis jeg sier noe som allerede har blitt brukt som argument.. bare arrester meg..

jeg er ekstremt dårlig i norsk skriftlig. da tenker jeg på mit hovedmål som er bokmål. jeg har aldri vært en begavet man når det kommer til skriftspråk, og det holder jeg ikke hemmelig, når man da begynner å lære sidemål eller NyNorsk som  i mitt tilfelle. så er det vell ikke noe sjokk at jeg ikke behersker dette veldig bra heller... vi starter vår nynorsk utdanning i 8 klasse. og får da 3 år med nynorsk opplæring som skal ligge som en basis for oss.. når vi da velger almenn fag får vi da 3 år med direkte karaktersetting på dette skriftspråket, en karakter som på ditt siste år muligens kan ødelegge hele din 3årige utdannelse! jeg og mange mange mange andre i min klasse satt på knærne å ba om å stå på den siste eksamen i Nynorsk.

jeg fikk 2..... takk gud!

dettte er mitt hovedargument mot dette skriftspråket, jeg har lært meg en måte å skrive på. med tusenvis av forskjellige kombinasjoner av ord. jeg har som oftest en totalt forskjellig uttallelse på det jeg skriver og det jeg sier, men jeg kobler dem ennå sammen når jeg tenker på disse ordene, når du da kommer med en helt ny formel på sammen settningen, vil det da være helt logisk at det vil skape problemer for fantastisk mange personer. og derfor blir det feil å legge så mye vekt på den! men det er viktig å lære om den! det er det.....

men jeg synes det er som å legge inn en ny måte å addere å dividere på når du kommer i 8 klassen. og jeg vil tro at hvis mange ville ha problemer med det også... eller at mange land skiftet navn og posisjoner i geografien... du kan ikke snu opp ned på en verden og forvente at alle skal kunne beherske dette på et like høyt nivå. (domt sagt, men satt på spissen for å illustrere)
Han kom, ble mett og dett var dett....

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #23 på: 18. Nov. 2005, 13:06 »
Det er umulig å ikke stå i nynorsk. Like umulig som det er å ikke stå i bokmål. Du skal være fullstendig blåst dersom du skal greie å stryke i norsk. Jeg vet at det er forskjell på de som tar språket lett og de som ikke gjør det. Men jeg vil tørre å påstå at hvis du ikke greier å skrive tilnærmet feilfritt i norsk hovedmål, da er du dyslektiker. Det kan ikke være noen annen årsak. Enhver "normal" person skal klare å skrive tilnærmet feilfritt i norsk hovedmål. Og sliter du med dysleksi, krev å få hjelp!
I nynorsk er det kanskje noe verre, og jeg har også fått 2 på enkelte innleveringer i nynorsk. Men det skal godt gjøres å ikke å stå i sidemål.

Det er ikke mulig at nynorsken skal ødelegge for dine fremtidige karrieremuligheter. Med mindre du satser på å bli språklærer eller journalist eller noe i den duren. Og med tre års erfaring med nynorsk fra ungdomsskolen skal det være umulig å mislykkes totalt i faget på vgs. Du må jo være et null hvis så skal være tilfelle.

Greit nok at du sliter litt med norsk, men nynorsk er ikke så forbanna vanskelig at du ikke skal klare å stå. Det er ikke mulig å få en dårligere karakter enn 2 i nynorsk. Ikke fysisk mulig. Samme hvor dårlig du er i norsk. Med 6 års nynorskundervisning bak deg, skal det ikke være mulig å stryke på siste og avgjørende eksamen og dermed spolere hele din fremtid. Ikke engang om du skulker alle nynorsktimene skal det være mulig.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Sidemåls debatten!
« Svar #24 på: 19. Nov. 2005, 13:32 »
Først til deg, joakim. Du skrev i ditt nest-siste innlegg at tysk og fransk burde vært frivillig, for man kommer langt med bare engelsk. Det du faktisk sier der er at du er MOT obligatorisk ny-norsk. For man kommer JÆVLIG langt i Norge med kun bokmål! Så der esset du deg nok litt på leggen, lille-mann.

Når det gjelder det siste innlegget ditt, hadde jeg lyst å begynne å grine når jeg leste det. Fy faen, du sliter. Hvis ikke du skjønner hvor vanskelig sidemål er for noen, så er det DU som bør kreve hjelp, ikke dysletikerne. Og ja, hva hvis man er dysletikker? Da er sjansen ganske stor for å stryke i sidemål. Du mener at da bør de kreve hjelp. Da mener du at staten skal bruke UNØDVENDIG mye penger på ekstrahjelp i skolen. Dette kunne vært ungått om dysletikerne og alle andre som av en eller annen grunn ikke kan/vil ha ny-norsk, skal slippe dette. Nettopp DETTE er ett av hovedargumentene mine i denne saken, men du vil absolutt ikke skjønne du?

Så over til deg, Erlend. Jeg kjenner til flere som har det slik som du har det. Jeg har selv en forskjell på 3 karakterer i bokmål og nynorsk. Og ikke hør på Joakim, han er full av bull. Han forstår tydligvis ikke problemene dette faget medfører seg, og er fullstendig blottet for forståelse.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Erlend Simonsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #25 på: 19. Nov. 2005, 15:02 »
jeg er ikke fantastiskdårlig i norsk.. jeg er sikker på at de fleste kan lese korrektur på disse innleggene som jeg skriver her, men stort sett så er det fullt forståelig for de fleste her inne å lese dem.... eller? bare vær ærlig...

men poenget mitt er.. jeg forteller nå Joakim at jeg og flere andre krysset fingrene når vi mottok våre eksamens resultater... hvis dette betyr at vi er helt innkompetente personer med en fantastisk lav IQ... så greit nok... den skal jeg svelge.. men det er sannheten, jeg har ikke dysleksi, men jeg hadde en noe innkompetent lærere på barneskolen, og da jeg skiftet lærer i 7 klasse, var den nye norsk læreren sjokkert over det fantastisk lave nivået på vår kreative norsk. vi hadde ikke fantasi i skriftspråket vårt...

jeg leter ikke etter sympati eller noe... men man kan ikke komme å si at det ikke er et problem for folk å lære seg nynorsk for det blir helt feil! eller jeg ble litt usikker nå... kanksje det bare er jeg som er dum.... sikkert.... ikke sant joakim?

fikk 2 på karakter og eksamen... grunnen til at jeg sto faget var "jeg liker ikke å stryke elevene, jeg gir dem heller en sjangse på eksamenen." (utalelsen fra læreren.)

det er nok rart at med min dialekt at jeg ikke skal kunne ta til dette skriftspråket på en bedre måte, men jeg assosierer utalelsen med en hvis skriftsmåte.. så jeg føler det er naturlig at mange vil få krøll på dette systemet...

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #26 på: 20. Nov. 2005, 01:36 »
Først til deg, Lasse. Når jeg skrev at tysk og fransk måtte være frivillig fordi man kommer mer enn langt nok med bare engelsk, så har jeg aldri sammenlignet det med forholdet bokmål/nynorsk. Jeg mener vi må prioritere å ha kun ett obligatorisk fremmedspråk i skolen, for at elevene skal ha lettere for å lære seg norsk. Bokmål OG nynorsk.
For det er altfor mange som sliter med dette.

Så til deg, Erlend. Å ha en dårlig lærer er fair nok. Men når dere får ny lærer, så bør jo den læreren sørge for at dere lærer det dere ikke har lært, men som dere burde ha lært om den forrige læreren hadde gjort sine saker godt nok. Her kunne jeg nok messa i evigheter om lærerutdanning, men det overlater jeg til FRP. De elsker jo å prate om sånt. Når dere i syvendeklasse har et dårligere utgangspunkt enn dere skulle hatt, så må dere jo få sjansen til å faktisk utjevne det. Med et underskudd på kunnskap kan dere ikke fortsette etter vanlig læreplan. Da er dere garantert å stryke. Så hvis ikke den nye læreren sørget for å prøve å oppveie for kunnskapsunderskuddet, så har heller ikke vedkommende gjort en god nok jobb.

Og Lasse, hvorfor skal ikke staten bruke ekstra penger på flere lærere i skolen, slik at man faktisk har mulighet til å følge opp den enkelte elev? Hvorfor skal vi la dyslektikere slippe å lære viktige ting, bare fordi de er dyslektikere? Er det ikke bedre med flere kompetente personer i skolen, så de enkelte elevene får bedre oppfølging? Og har en mulighet til å lære seg nynorsk, selv om de har dysleksi?
De må lære seg bokmål og de må lære seg engelsk. Hvorfor skal de ikke lære seg nynorsk?
Er det noe vi må ta oss råd til, så er det å sikre at hver enkelt elev får en god, personlig oppfølging. Og spesielt må dette gjelde for funksjonshemmede elever (deriblant dyslektikere).

Jeg er så heldig at jeg ikke har dysleksi, trass i at både min bror og min mor har det. Jeg slekter heldigvis mer på min far der. Likevel har jeg av diverse årsaker hatt behov for ekstra oppfølging på skolen. Skal man nekte meg den oppfølgingen? Skal jeg slippe matematikk, bare fordi jeg sliter med hoderegning? Nei. Jeg kan ikke slippe matematikk. Så da må man sikre at jeg får den hjelpa jeg må ha. Jeg mener det må være det samme for nynorsk. Eller språk generelt. Ingen skal kunne velge bort nynorsk. Da må vi heller sette inn ekstra ressurser på å sikre at disse personene som sliter med dette, får den hjelpen de trenger, slik at de kan få en brukbar karakter i faget.

Jeg hatet nynorsk da jeg selv gikk på ungdomsskolen. Men jeg lærte meg etterhvert å akseptere nynorskens rett til eksistens, og jeg lærte meg å godta at også jeg må lære meg dette. Ikke nødvendigvis fordi jeg vil få så altfor mye bruk for det i mitt videre liv, men fordi det er et viktig fag. Ikke bare den kulturhistoriske biten. Men jeg mener det også er viktig å lære seg sjølve språket.

Jeg kan jo selvsagt sette det på spissen, som forfatteren Kjartan Fløgstad gjorde i en kronikk for noen år siden, da dette temaet først kom opp. Skal vi la sør-amerika være valgfritt sidemål i geografifaget? Dette fordi det kan være vanskelig å skille mellom småstatene i mellom-amerika. (Aftenposten 30.08.2000)

Jeg gjør regning med at de fleste vil le av dette, fordi det ikke er et aktuelt tema, og fordi sør-amerika også er viktig. På sin måte. Men nynorsken er like viktig som sør-amerika. Selv om bokmål har større utbredelse som skriftspråk.

Fløgstad skriver ironisk at (NB. Følgende sitat er på nynorsk! Stikk av alle som ikke klarer å forstå hva som står) "for elevane vil det by på klåre pedagogiske fordelar, medan det for fleirtalet i byrådet bør vera ein tiltalande tanke at den nåverande svært uryddige og mangfaldige sør-amerikanske verdsdelen frå nå av kan erstattast med eit einsfarga hav av blått i atlas og globusar til bruk i Oslo-skulen".

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Sidemåls debatten!
« Svar #27 på: 20. Nov. 2005, 10:41 »
Jeg ser fortsatt ikke poenget med å lære seg nynorsk, Joakim. For de elevene som ikke engang klarer å lære seg bokmål, må det jo være greit å kunne konsentrere seg om nettopp dette. Et norsk skriftspråk bør elevene mestre når de går ut av grunnskolen. Når 1 av 5 elever går ut av grunnskolen uten å kunne lese og skrive skikkelig er dette bekymringsverdig. Det er flere ting man bør gjøre. Bedre lærere, bedre foreldre, mer læring. Bedre lærere og bedre foreldre blir en annen debatt, men for å få mer tid til læring av hovedmålet, bør det tas timer fra sidemålet. Vi må ikke finne på å ta fra de realistiske fagene. Det hele er snakk om prioriteringer.

Selv var jeg så heldig at jeg verken hadde problemer med norsk eller nynorsk, selv om mine sterkeste fag er de realistiske fagene. Men jeg ser andre som sliter, og spesielt ettersom jeg har jobbet som lærer ved flere skoler i Oslo har jeg sett mange slite. Her ute på bøgda er ikke problemet så stort. Men å lære elevene i Groruddalen, Lindeberg, Furuset osv nynorsk, er fåfengt. Jeg har også undervist på vestkanten i Oslo. Der er det ikke noe problem å lære elevene nynorsk. Dette har ingenting med etnisitet å gjøre, da svært mange ikke-etniske nordmenn slipper nynorsk. Det er de etnisk norske elevene på østkanten som ikke har forutsetninger for å lære dette språket. Mye av grunnen til det er at de vokser opp i ghetto-lignende tilstander.
Toon, Toon,
Black and white army

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #28 på: 20. Nov. 2005, 11:37 »
Det hadde jaffal vore jekla mykje lettare med bare eit skriftspråk.

Gjekk jo heilt i surr når eg gjekk dar.
Nynorsk-bokmål nynorsk-bokmål.
Bler suppa av det til slutt.

Erlend Simonsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #29 på: 20. Nov. 2005, 17:03 »
Sitat fra: "Joakim"

Jeg kan jo selvsagt sette det på spissen, som forfatteren Kjartan Fløgstad gjorde i en kronikk for noen år siden, da dette temaet først kom opp. Skal vi la sør-amerika være valgfritt sidemål i geografifaget? Dette fordi det kan være vanskelig å skille mellom småstatene i mellom-amerika. (Aftenposten 30.08.2000)

jeg synes dette er en fantastisk dum utalelse fra denne mannen... Sør Amerika er noe som idag er på kartet... så klart skal jeg lære dette, litt vansekelig å formulere dette... men måten han sier det på, så sier han ikke at vi skal fjerne et sidemål, men et skriftsspråk. for poenget er jo at det allerede er et hovedmål som vi har lært oss... akkurat som det er en hvis andel kontineter og hav over hele verden. og det kan være vanskelig å skille mellom de små tingene i hovedmålet ditt også, men det skal da ikke fjernes totalt forde...

men hvis jeg hadde blitt pålagt å lære de samiske navnene på dette så ville jeg ha reagert på dette... for jeg sliter allerede nok med å lære meg navnene på hovedmålet mitt på disse landene.... hvorfor må jeg da pålegges å lære noe jeg strengt tatt ikke trenger.. nynorsk og bokmål , vi forstår hverandre...