20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Sidemåls debatten!  (Lest 9914 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Sidemåls debatten!
« på: 14. Nov. 2005, 22:47 »
ja, jeg er SVÆRT engasjert i sidemålsdebatten. jeg er VELDIG imot at sidemål skal være obligatorisk på videregående. jeg håper dere vil dele deres synspunkter på dette, for jeg ELSKER å diskutere dette.

jeg mener som sagt at obligatorisk sidemål i den videregående skole er helt talentløst. jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne en gang, men kan jo starte med egne erfaringer.

jeg går på en skole som har delt hovedmål, altså ca halvparten har nynorsk som hovedmål, andre halvparten har bokmål. dette fører til at jeg til daglig får undervisning på nynorsk, som jeg i og for seg forstår ganske greit. men, mitt problem kommer når jeg selv skal skrive mitt sidemål, som er nynorsk. jeg SUGER rett og slett i dette. jeg ligger hele 3 karakterer under karakteren min i hovedmål.

og dette vet jeg ikke bare gjelder meg. dette gjelder VELDIG mange elever i den norske skole. er det riktig at vi skal bli TVUNGET til å ha sidemål? hva med (oss) språksvake elever. skal vi "stresse" ekstra mye med et helt talentløst språk, som vi aldri får noe spesielt bruk for? denne tiden kunne vi for eksempel brukt på tysk/fransk/spansk, engelsk eller hovedmål, men neida. den har staten bestemt at vi SKAL bruke på sidemålet vårt.

det eneste yrket som krever at man "kan" begge språkene, er i det kommunale. dette er fordi folk som skriver inn formelle brev skal få svar på sin målform. er det riktig at jeg som overhodet ikke skal jobbe i det kommunale, skal bli tvunget til å ha dette?

er det ikke mer på sin plass at dette blir et valgfag, slik at de som ønsker å ha sidemål, kan SELV velge dette? Når man går på den videregående skolen, er man vel voksen nok til å bestemme om man vil lære sidemål eller ikke?

btw, er det noen som pleier å gå på elevorganisjons-møter?
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Sidemåls debatten!
« Svar #1 på: 14. Nov. 2005, 22:53 »
Jeg er mot tvungen sidemålsundervisning i skolen. Dette fordi nynorsk er et språk som er "funnet på" av en mann. En annen ting er at det nesten ikke finnes mennesker i dette landet som liker språket. Det finnes mye mer viktige ting man kan lære i skolen i dag. Som f eks å begynne en setning med stor bokstav. Ikke sant, Lasse?
Toon, Toon,
Black and white army

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #2 på: 14. Nov. 2005, 22:59 »
mack, nå er dette en diskusjon angående SIDEMÅL, ikke nynorsk. det er vesentlig forskjell på dette...

når det gjelder at jeg ikke bruker stor bokstav etter punktum i mine innlegg, har det to årsaker:

nr1: jeg skriver jævlig mykje på msn, og der gidder jeg ikke trykke på shift i ett sett.
nr2: jeg gidder ikke trykke på shift på dette forumet heller.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

plebbster

• Gjest
Sidemåls debatten!
« Svar #3 på: 14. Nov. 2005, 23:15 »
Den siste grunnen din var bra. Jeg skriver mye på MSN, jeg også, men pleier alltid å skrive ordentlig med stor forbokstav. Smak og behag.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #4 på: 14. Nov. 2005, 23:21 »
jeg la deg forresten til på msn, men du har aldri vært innpå! du skulle sende ett program til meg..

stemte du forresten FOR?

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #5 på: 15. Nov. 2005, 00:00 »
Nynorsk er NORSK og ikkje funnet på av ein mann.
Bokmål er Dansk

Eg driter i denne debatten egentligt er ferdig md detta dritet :D
Håper sidemålstiln består slik at kommende årganger oxo får slite med dette  :lol:  :lol:  :lol:
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #6 på: 15. Nov. 2005, 09:44 »
For meg er det helt umulig å gjennomføre en debatt om sidemål uten å bringe inn nynorsk. Nynorsk er funnet på av en mann, Ivar Aasen. Det er ingen som snakker nynorsk i Norge. De aller fleste vil bruke bokmål. Da kan de vel få lov til å lære seg det skikkelig.
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #7 på: 15. Nov. 2005, 12:34 »
Ingen som snakker nynorsk i Norge? De aller aller fleste som er fra østlandsområdet prater nynorsk. Dvs, lokale varianter av nynorsk. Trøndersk er mye mer nynorsk enn bokmål. Det finner du fort ut, hvis du bare gidder å sette deg litt inn i det.
Nynorsk er et språk som gjenspeiler norsk bygdekultur og -historie.
Ivar Aasen fant ikke på dette språket helt av seg selv, han utviklet et alternativt mål, som var bygget på det språket som faktisk ble snakket i Norge på den tiden.
Han tok ord og uttrykk fra bygdedialekter, og gjorde det til et felles språk for hele landet. Og de fleste av oss prater dialekter som ligger nært opp til nynorsk.

Likevel er det naturlig for meg å skrive bokmål, fordi det er det som faller meg lettest, og det er det jeg har blitt undervist i hele mitt liv. Og ja, jeg var ingen stor fan av sidemålsundervisninga, men jeg oppdaget likevel den kulturhistoriske verdien nynorsken har, og det er mange som snakker nynorsk i Norge. Og de aller fleste snakker varianter av nynorsk. Flertallet skriver vel på bokmål, men du har den gruppen av mennesker som faktisk snakker og skriver nynorsk, og den gruppa må vi ta vare på. Jeg synes også det er viktig at vi andre lærer oss litt om hva dette språket er, hvordan språket er, og at vi lærer å gjøre oss forstått på språket. Det er egentlig ren høflighet å svare på nynorskskrevne henvendelser på nynorsk.

Nynorsk er ikke bare tull, og jeg har ingen problemer med å ha det som obligatorisk sidemål. Jeg sier ikke det fordi jeg ønsker at mine etterkommere skal slite med det samme som meg.

Det er også de som har bokmål som sidemål, og det er like riktig som å ha nynorsk som sidemål.

Jeg synes ikke sidemålet skal være valgfritt. En viktig grunn er at vi vet at det store flertallet vil velge det bort, og da mister de en svært viktig del av norsk kulturhistorie. Og de læ'rer ikke et språk jeg synes det er viktig å forstå. Og jeg mener de fleste norske elever bør kunne klare å skrive forholdsvis feilfritt nynorsk (sidemål) innen de går ut av vgs. Det er bare rett og rimelig da jeg forventer at flertallet skal kunne klare å skrive tilnærmet feilfritt bokmål (hovedmål) innen de går ut av ungdomsskolen.

Og Lasse, når vi gjennomfører en debatt om sidemålsundervisningen, så må vi trekke inn nynorsk. Det er det som er sidemålet for de aller fleste i dette landet.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

plebbster

• Gjest
Sidemåls debatten!
« Svar #8 på: 15. Nov. 2005, 13:48 »
Lasse, jeg har fått ny MSN. Noen hackere føkka med den forrige. Den mye finner du i profilen min nå!  :)

Forøvrig har jeg ikke stemt ennå, men når jeg avslutter dette innlegget trykker jeg på MOT-knappen.

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #9 på: 15. Nov. 2005, 13:53 »
Heia nynorsk!

Sitat fra: "Mack"

Det er ingen som snakker nynorsk i Norge. De aller fleste vil bruke bokmål.

Det er vel ingen som snakker bokmål heller. Det er forskjell på et skriftspråk og et talemål. Du vil alltid finne geografiske variasjoner i det muntlige språket innenfor det du vil kalle for typiske "bokmålsområder" og "nynorskområder". En fra Fredrikstad og en fra Oslo skriver kanskje likt, men om du overhører en samtale mellom disse to så vil du høre at enkelte ord vil variere.

Personlig liker jeg å lese nynorsk framfor bokmål. Jeg skriver selv på bokmål, men en skikkelig godt skrevet tekst på nynorsk mener jeg det er svært få ting som slår.
Carr har altfor få landskamper for England!

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #10 på: 15. Nov. 2005, 13:57 »
Sitat fra: "Lasse Rødland Mikkelsen"
mack, nå er dette en diskusjon angående SIDEMÅL, ikke nynorsk. det er vesentlig forskjell på dette...

når det gjelder at jeg ikke bruker stor bokstav etter punktum i mine innlegg, har det to årsaker:

nr1: jeg skriver jævlig mykje på msn, og der gidder jeg ikke trykke på shift i ett sett.
nr2: jeg gidder ikke trykke på shift på dette forumet heller.

d er lat skap. vil u at alle andre oxo skal skrive slik de føler for d? om jeg vil så kan g oxo skrive slik at d r enklere å skrive slik at g slipper å taste inn mange ting og tang og slik at det bare går fortere å skrive for om g ik gidder å følge rettskrivingsregler så trenger g ik det da heller. alle forstår da mg uanz ikke sant?

Men helt ærlig; jeg tror da de aller fleste er enig i at man bør skrive mest mulig rett på et forum. Om man skal slippe det helt løst så vil vi til slutt ha store problemer med å forstå hverandre...Men det blir jo en helt annen debatt.
Carr har altfor få landskamper for England!

plebbster

• Gjest
Sidemåls debatten!
« Svar #11 på: 15. Nov. 2005, 14:00 »
Hadde alle skrevet som Mack ville nok forumet vært utrolig oversiktelig. Ingen skrivefeil og for det meste saklige innlegg. Det samme gjelder egentlig Joakim. De har klart å få meg til å lese politikk-innleggene ( og det er godt gjort ).  :)

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #12 på: 15. Nov. 2005, 17:45 »
Det er en stor fordel om man i skriftlige diskusjoner bruker det norske skriftspråket. Man kan velge mellom bokmål og nynorsk.
Toon, Toon,
Black and white army

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #13 på: 15. Nov. 2005, 20:10 »
Vel eg likar nynorsk eg :P

Bedre det enn å prate bokmål, som er opprineleg dansk! :wink:
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sidemåls debatten!
« Svar #14 på: 15. Nov. 2005, 21:48 »
Bokmål er opprinnelig dansk ja, som mange påpeker. Det er en stadig mer fornorsket variant av dansk, som var det offisielle skriftspråket i Norge i mange herrens år, inntil Ivar Aasen ville gjøre noe med det. Problemet er at Ivar Aasen aldri ble fullt ut akseptert for sitt arbeid, og det er han tydeligvis ikke ennå heller. For nynorsk er jo helvete på jord.

Jeg synes faktisk det er mye bedre at elevene i norske skoler lærer seg bokmål og nynorsk så godt som overhodet mulig, fremfor at de skal kunne norsk like dårlig som tysk eller fransk, som høyresiden er så forbanna på Djupedal for at han synes.
Jeg synes det var glimrende av Djupedal å stoppe Høyres planlagte andre obligatoriske fremmedspråk. Elevene kan jo ikke godt nok norsk engang når de går ut av ungdomsskolen.

Hvis nynorsk blir valgfritt sidemål, vil såpass få benytte seg av muligheten til å lære det, at det snart vil forsvinne fra norske læreplaner, og om noen år vil ingen vite hvem Ivar Aasen var, og en svært viktig del av norsk kultur- og språkhistorie er borte. Sånn kan vi ikke ha det.
Ergo må vi fortsatt ha obligatorisk sidemålsundervisning.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon