20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Mer mellom himmel og jord?  (Lest 3866 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Mer mellom himmel og jord?
« på: 09. Okt. 2005, 20:57 »
heisann folkens. jeg sitter her og leser på prøve, og den ene tingen fører til den andre. plutselig sitter jeg her og tenker på helt andre ting enn det jeg burde gjort!

det jeg tenker på er livet! hva er deres tanker om det? lever vi, og så bare dør vi? eller kommer vi til himmelen/helvete? eller kanskje kommer vi igjen om et par år som gjenferd? eller hva med at vi egentlig blir tatt opp av ailiens?

hva tror dere om slike ting? hva er deres tanker om livet? og kristendommen?

jeg syntes at slike ting er virkelig morsomt å diskutere, og håper det er flere enn meg som liker det! spesielt det med kristendommen liker jeg!

er ikke selv personlig kristen, men jeg tror at det noe der oppe. ettellerannet...
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

plebbster

• Gjest
« Svar #1 på: 09. Okt. 2005, 21:26 »
Se på Åndenes Makt om 5 minutter. Da kommer du til å få se det mest utrolige.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2 på: 09. Okt. 2005, 22:47 »
Jeg tror på det jeg ser og opplever. Jeg hater folk som tror de er bedre enn andre fordi de tror på en eller annen fjott der oppe, og jeg hater at de skal prakke dette på meg.
Ellers, jeg er agnostiker, på grensen til ateist. Jeg tror ikke på noen gud, jeg orker ikke gå rundt å leve for en person jeg ikke tror stort på. Dessuten tror jeg nesten ikke jeg ville hatt veldig mye respekt overfor denne gud dersom han skulle finnes. Liker ikke trangsynte folk :P
Men jeg utelukker ingenting. Jeg liker å tro at man ikke opphører å eksistere med en gang man dør, og at man enten fødes på nytt, eller kommer til en ny dimensjon av et eller annet slag.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3 på: 10. Okt. 2005, 16:46 »
det er vel det vi alle håper på, men er det ikke rart at vi ikke har noen slags form for beviser for dette?
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
« Svar #4 på: 10. Okt. 2005, 17:31 »
Jeg er heller ingen religiøs person. Religion er roten til det meste som er vondt i verden. Tenk alle de milliardene her på jorda som har blitt drept på grunn av religion. Se på verden nå. Se på Israel/Palestina. Se på Bush som angriper andre lands territorium med "støtte" fra gud. Tragisk.

Selv om jeg respekterer de som tror på gud, så kan jeg overhodet ikke forstå hvorfor de gjør det. Hvor logisk er det egentlig at en mega-flodbølge stiger opp fra intet og stopper fienden (ref: hebraernes flykt fra Egypt)? Hvor logisk er det at en fyr kan gå på vannet? Prøv selv; Du går rett til bunns! Greit nok at det skjer mirakler her og der i denne verden, men det er mirakler som har en logisk forklaring selv om det i utgangspunktet virker meget usannsynlig at skal skje.

Hvordan kan man egentlig tro blindt på en person/skapning man aldri har sett eller vært i kontakt med? Hvorfor tro på fortellinger i Bibelen som ikke er bevist og som for alt vi vet kan være oppspinn?

Det går an å være et godt menneske uten å tro på en gud. Selv stoler jeg kun på vitenskap og logikk, ikke på en person jeg aldri har sett eller snakket med.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Noreng

• Gjest
« Svar #5 på: 10. Okt. 2005, 18:31 »
Som Nordin sa, Gud dreper oss! Tenk hvor langt vi hadde kommet om vi ikke hadde trudd på solen, kranglet om hvilken gud osv.

Om 20 år blir det borgerkrig over hele verden mellom Jøder, Kristne og Musliger. Muslimene blir kverka med en gang og jødene dør etter hvert. Så kommer Budhismen og sprenger oss alle.. Så dør halve jorda!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #6 på: 10. Okt. 2005, 18:35 »
Buddhismen er den "beste" religionen, da de legger vekt på å leve riktig, ikke på å leve for og etter hva en eller annen gudekar sier. Tror ikke de er noen krigshissere. Skulle jeg først vært religiøs, hadde jeg vel vært buddhist.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #7 på: 11. Okt. 2005, 00:06 »
Jeg er heller ikke kristen. Og tror dermed hverken på Gud eller livet etter døden. Ble komfirmert borgerlig og er ikke døpt. Det eneste jeg har tenkt litt på er at vi har blitt til. Hvorfor skal vi ikke bli det en gang til? Vi blir jo tross alt til av en sædcelle og et egg som blir produsert i en annen kropp. Så hvorfor skal det ikke bli meg en gang til?

Religion er rota til mye vondt ja, men heldigvis er det ikke så mye vondt i kristendommen. Har blitt kjent med noen kristne, spesielt i militæret og de var veldig hyggelige folk. Har også en kompis som er fra Irak. Så jeg respekterer de fleste med en annen tro enn meg. Så lenge de ikke bruker religionen som unnskyldning for sine dumheter og handlinger (konemishandling, drap, voldtekt osv)

Nordin: Vi hadde en gal religionslærer på videregående. Hun viste oss en dokumentar, tror det var fra myhtbusters om kristendommen. Der visste de at historien om utvandringen fra Egypt faktisk kunne være sann. Det var et digert vulkanutbrudd på Santorini på den tiden, som utløste en gedigen flodbølge. Og før en flodbølge kommer, trekker vannet seg som kjent tilbake først. Og det kunne være når Moses og hans menn passerte, før flodbølgen kom og tok forfølgerne. Var mange andre omstendigheter som kunne være sanne rundt utvandringen også. Men når det skal være sant så tror jeg ikke så mye på det :)

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #8 på: 11. Okt. 2005, 14:54 »
Jajaja, den ene etter den andre melder seg på i køa for å fordømme min religion og andres religioner.
For det første. At Bush går til krig i Guds navn er en fornærmelse mot min tro. Den Gud jeg tror på støtter overhodet ikke bombing av andre land. Den gud jeg tror på er mye snillere enn meg selv, og jeg tror ikke Gud er spesielt blid når jeg snakker vondt om andre mennesker. Selv ikke George W. Bush. Men jeg gjør det likevel. Du kan være kristen og elske Monty Pythons Life of Brian. Du kan være kristen og drikke mengder av alkohol hver eneste dag. Du kan være kristen og knapt nok gå i kirka en eneste dag i året. Du kan være kristen og bannes når ting ikke går din vei.

Du kan være kristen og fordømme George W. Bush og USAs krigføring i Irak. Du kan være kristen og ikke tro på at Jesus gikk på vannet, at Moses fikk havet til å dele seg og alle andre slike mirakler. Du kan være personlig kristen og velge å tro at Maria Magdalena ikke var djevelens verk. At Maria Magdalena faktisk var Jesu elsker, eller at hun var både det ene og det andre. Jeg tror på Dan Browns teorier om at det kan være Maria Magdalena som sitter ved siden av Jesus på Leonardo Da Vincis berømte maleri av Den siste nattverd.

Religion er ikke nødvendigvis roten til alt ondt i denne verden. Religionen i seg selv er overhodet ikke farlig. Det er menneskene som praktiserer denne religionen og blander den med politikk som er farlige. Kjell Magne Bondevik og Kristelig Folkeparti tilhører denne kategorien. Sammen med Taliban, Osama bin Laden, George W. Bush, Irans prestestyre og mange mange andre. Men blant disse er det enkelte som ikke har vett og forstand nok til å utvikle en politikk basert på Jihad. Og det er enkelte som har vett og forstand nok til å la religionen bare være et fundament å bygge politikken på. George W. Bush og Osama bin Laden tilhører den første gruppen. Kjell Magne Bondevik tilhører den andre.
Altså. Bush og bin Laden er farlige menn. Kjell Magne Bondevik er for snill til å være farlig. Og ikke minst, for dum. Selv om dumhet ofte kan være veldig farlig. Noe Bush er et glimrende eksempel på.

De fleste muslimer, kurdere og andre religiøse fra Irak, Iran, Afghanistan osv. er normale mennesker, med et normalt forhold til sin tro. Det er mindretallet som bruker religionen som unnskyldning for kriminelle og voldelige handlinger. Flertallet lever etter samfunnets lover og regler, samt sin religions lover og regler. Det står såvidt meg bekjent lite i Koranen om at kvinner er Satans verk og at menn må mishandle sine koner. Det står ikke i Koranen at de må drepe meg fordi jeg ikke har samme tro som dem. Det står ikke i bibelen at homofile er djevelens verk. Det står ikke i Bibelen at USA må angripe Saddam Hussein med atomvåpen.

For å gjøre det klart. Jeg tror Gud skapte verden. Jeg har liten tro på dette med Noahs ark. Jeg ser ikke bort ifra at dette med Moses og kompisene hans har en viss grad av sannhet i seg. Jeg tviler på at Jesus gikk på vannet, og jeg tviler på mennesker som sier de har møtt Jesus. Jeg har vanskelig for å ta mennesker som sier de har møtt Gud seriøst. Jeg HATER George W. Bush, og jeg fordømmer Osama bin Ladens bruk av terror. Jeg tror at alle mennesker er snille, inntil det motsatte er bevist, men jeg forbeholder meg likevel retten til å danne meg et visst inntrykk av mennesker jeg ikke har møtt.

Er det forresten andre som har lagt merke til at Det gamle testamentet i Bibelen kan minne om Snorres kongesagaer? :lol:
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #9 på: 11. Okt. 2005, 15:31 »
Man trenger heller ikke være kristien for å følge det meste som står i Bibelen :)

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #10 på: 13. Okt. 2005, 18:04 »
skal godt gjøres å følge "det meste" som står i bibelen!!!