20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: ADHD  (Lest 9145 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Erlend Simonsen

• Kaptein
    • Vis profil
ADHD
« Svar #15 på: 09. Okt. 2005, 04:11 »
Sitat fra: "Supersylthe"
Bra og interessant lesning Bjørn. Selv har jeg også problemer med å sitte stille. Rister på føttene og ruller meg 100 ganger før jeg sovner.
Men det betviles uansett at jeg har adhd...

den sykdommen har jeg også:P tror ikke det er den nei:P men hvis noen har et navn på det så tas det med et stort smil!!!! :lol:

takker Bjørn... fjerner mye fordommer og spørsmål rundt dette området.. bra du tar deg tid til å forklare dette SKIKKELIG.. som du sier.. vi kan ikke forstå hvordan det er før vi er der... men du har vist det på så god måte som er mulig :D
Han kom, ble mett og dett var dett....

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
ADHD
« Svar #16 på: 09. Okt. 2005, 22:58 »
Var det ikke vanlig før at adhd medisin ikke burde kombineres med alkohol! Har noen eksempler på folk med adhd som klikker ved alkoholkonsumering!

Bjørn

• Midtbaneanker
    • Vis profil
ADHD
« Svar #17 på: 13. Okt. 2005, 19:16 »
Jeg har aldri merket noe som helst selv på akkurat det der...jeg har aldri freaket ordentlig ut når jeg drikker meg drita på grunn av mangel på, eller på grunn av medisin.

Det er nok heller bare noe folk tror, av en eller annen grunn. Selvfølgelig, folk reagerer ulikt på ting, men jeg har ikke hørt eller merket noe til det. Heldigvis:)

Bjørn - glad i øl, og jack daniels
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
ADHD
« Svar #18 på: 26. Feb. 2006, 21:32 »
Sitat fra: "Bjørn"
Det siste du sier, om at foreldre fraskriver seg ansvar pga diagnosen som barna har fått, sier da en del om slike foreldre, det er bare trasig. Jeg har ikke vært borti slike tilfeller, men at det finnes er det jo liten tvil om! Slike foreldre skulle hatt juling med ljå!

Joda! Disse foreldrene skulle sikkert hatt juling. Men hva med ekspertene som råder foreldre til slikt? Jeg er helt enig med FN som nå har nærmest fått sjokk av hvordan vi bruker ritalin, og i hvilken grad vi bruker det.

http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/helse/article570614.ece

Det kan da ikke finnes tvil om at vi medisinerer bort et problem. Og det er IKKE det beste for disse barna. Ja, medisin kan hjelpe for mange, men det er ikke nok. Og det ikke riktig å gjøre det uten å hjelpe på annen måte.

Jeg håper vi får et fokus på ting jeg har vært klar over lenge. Synd min stemme ikke kan høres over hele Norge. Jeg har så mye fornuftig å fortelle.... :lol:
Toon, Toon,
Black and white army

Bjørn

• Midtbaneanker
    • Vis profil
ADHD
« Svar #19 på: 28. Feb. 2006, 11:12 »
Sitat fra: "Mack"

Jeg håper vi får et fokus på ting jeg har vært klar over lenge. Synd min stemme ikke kan høres over hele Norge. Jeg har så mye fornuftig å fortelle.... :lol:

Hehe, you and me both my friend!

Det er helt sikkert andre måter som fungerer for å "forebygge" ADHD, og de metodene finnes der ute, men det er i et fåtall de færreste er klar over...Spesialtilpassede skoler og læringsmiljø? jaah, for det er det jo mange skoler i distriktene som har råd til, eller som gidder å bruke ressurser på!

Det som irriterer meg mest er det at ingen ser det fra di barna som får piller sitt perspektiv, deres hverdag, vertfall størstedelen av disse barna, blir betraktelig bedre.

Jeg synes det er håpløst å lage slike repportasjer som det som TV2 viste i går, det fører til at flere blir skeptiske til det, hvorfor ALLTID se det fra tvilernes side? hvorfor ikke lage en solskinnshistorie av barn som får piller, og som gjør hverdagen lettere, istedenfor de idiotene som mener at all type medisinering av ADHD barn er feil! Det er fordi solskinnshistorier ikke selger, i det hele tatt!!

Og hva hadde skjedd, dersom man hadde nektet barn med sukkersyke å ta insulin? Da hadde det blitt ramaskrik da skal jeg si deg, det er på akkurat samme måte med Ritalin og Concerta som det er med insulin!

Og de bivirkninger som står i den legeboka, kjøss meg i rævva, man kan få slikt av p-piller også...er det dumt med p-piller også nå..??

Nei, for meg blir hele den diskusjonen idiotisk, men det er fordi mitt liv har blitt betraktelig bedre nettopp pga disse medisinene....!!

Folk må få opp øynene å skjønne at dette ikke er dop slik vi kjenner det...det hjelper, ikke ødelegger!!

Bjørn - dopvrak, and proud of it!
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
ADHD
« Svar #20 på: 28. Feb. 2006, 13:06 »
Det er en god løsning å medisinere en del barn for ADHD. Mange av disse får et bedre liv - et mye bedre liv. Men andre har ikke så stor hjelp av ritalin. Disse burde bedre blitt fanget opp, og gitt alternativ behandling. Ritalin er heller ikke løsningen alene. Og heller ikke spesialskoler. De må få gå i vanlige klasser.
Toon, Toon,
Black and white army

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
ADHD
« Svar #21 på: 28. Feb. 2006, 14:28 »
kjenner en som har adhd. han slutta på ritalin nesten med en gang fordi han ikke gadd. han røyker cannabis hver kveld fordi det roer han ned. merker at han er aggressiv når han ikke røyker hvertfall

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
ADHD
« Svar #22 på: 01. Mars 2006, 09:52 »
Kanskje vi burde begynne å gi cannabis til barn med ADHD? Et naturlig preparat som vil roe ned barna...eller finnes det konsekvenser og bivirkninger?
Toon, Toon,
Black and white army

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
ADHD
« Svar #23 på: 01. Mars 2006, 12:09 »
hehe det blir vel litt feil, men det roer nå ihvertfall ned han, og det er bra fordi han er SVÆR og det kan bli riktig farlig om han blir sur

plebbster

• Gjest
ADHD
« Svar #24 på: 01. Mars 2006, 13:25 »
Slike folk ender opp som dørvakt.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
ADHD
« Svar #25 på: 01. Mars 2006, 13:41 »
Vi hadde sånn briefing fra politiet og helsesøster i dag, angående russetiden. Der ble det forøvrig sagt at man nå har begynt å misbruke ritalin som rusmiddel....
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
ADHD
« Svar #26 på: 01. Mars 2006, 14:40 »
det er vel old news

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
ADHD
« Svar #27 på: 03. Mars 2006, 09:12 »
Leser nå at en svært sint blogger på VGNett klager TV2 inn for PFU etter dokumentaren "Stille med pille". Jeg kan ikke huske å ha sett dette programmet. Men hvis det denne bloggeren sier stemmer, så synes jeg dette er elendig journalistikk fra TV2s side.

Støtter du denne klagen, Bjørn?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Bjørn

• Midtbaneanker
    • Vis profil
ADHD
« Svar #28 på: 16. Mars 2006, 16:09 »
Ja Joakim, det gjør jeg absolutt.

Han har veldig rett i at det programmet der virket som et rent angrep på foreldre som gir ungene sine medisiner mot den "lidelsen" de har. Det var lagt alt for stor vekt på å skape ramaskrik rundt dette tema, som så ofte før!
Solskinnshistorier selger ikke, det er krig og elendighet og ustabile mennesker som skaper nyheter.

Sitat

Bruken av medisinering slås også opp som et stort tema. Hvorfor er det ingen som spør om hvorfor så få fikk medisinsk hjelp tidligere? Grunnen til økningen lar seg forklare av enkel skolemattematikk For få fikk hjelp før, de får hjelp nå, rett og slett fordi det nå jobbes bedre rundt diagnoseringen av ADHD.

Da jeg var 18 år å skulle kjøre opp til lappen, var det forslag på stortinget om at folk med ADHD som tok medisiner ikke skulle kunne ta lappen pga medisinene, de gjorde dem til farlige sjåfører! Er det noen som er farlige sjåfører så er det folk UTEN medisin (og for å glede Mack), og folk som ikke får noen slags oppfølging eller alternativ hjelp.

Men det at jeg tar medisin gjør da ikke meg til en dårligere bilist.

Jeg er helt enig i at slike program, som gjerne kommer med noen få års mellomrom, bare er med på å skape nedlatende holdninger til foreldre og barn med disse "problemene" i sin hverdagssituasjon!

Jeg kan nesten ikke beskrive den forskjell det er å være på skolen når jeg ikke har tatt medisinen min, det er helt forferdelig følelse! uten å gå nærmere inn på dette!

Nei, det er rett å slett kun for å skape ramaskrik rundt en allerede betent debatt at denne "dokumentaren" er laget, det vedder jeg på!
Mange blir sett ned på pga sin diagnose, som om ikke den diagnosen gjør dagen vanskelig nok som den er for enkelte, så kommer altså TV2 ut å anklager foreldre for å dope ned barna sine for å få ro rundt seg!

Jeg har sett værre dokumentarer om dette, men det var like vel veldig kritikkverdig måten de la dette frem på.
Og det med bivirkninger, det var også meget irriterende å sitte å høre på....man kan jo få kreft og selvmordstanker og alt mulig rart av nesten alle legemidler som er der...folk reagerer forskjellig på ulike typer medikamenter, men det er dermed ikke sagt at ALLE som tar Ritalin eller Concerta går rundt med en lyst om å drepe noen eller seg selv, eller er sterkt depressive...

Det er en grunn til at den siste medisinen de nevnte der, Strattera, ikke er i bruk i Norge enda, fordi man ikke er 100% sikre på at den er like god og "trygg" som de to andre...

Det viktigste er likevel å sette fokus på hva ADHD egentlig er, hvordan dagen er for folk med denne "lidelsen". DET er det viktige, og da kan man også finne alternative metoder å behandle dette på, men ved å bare rakke ned på og sette folk i bås slik det innslaget gjorde, så er ikke det med på å forbedre noenting.

Mener jeg vertfall..

Bjørn - The Returner

Howay the Toon
Howay the Lads

djmattis

• Gjest
ADHD
« Svar #29 på: 16. Mars 2006, 23:34 »
Jeg pleier å se nesten hver eneste kamp med newcastle på puben med björn og eneste forskjellen på han og meg er han pleier å skrike litt höyere og styggere ord til skjermen??!! enn meg
haha
:D

så jeg tror ikke mennesker med ADHD ikke burde få lappen for de er "usikkre" mennesker.
da burde hvertfall en svenske i oslo (dvs meg) hvertfall ikke få lappen.
men kanskje bare siden jeg lurte staten og tok lappen i sverige som jeg fikk den, haha

jeg stötter Björn og ADHD`n hans!

haha