20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Musikktråden  (Lest 823561 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #5085 på: 02. Mai 2013, 18:03 »

Hardcore/horror punk fra Lodi, New Jersey, som er samme sted som Misfits er fra, og med selveste Steve Zing på trommer. Steve Zing er jo kjent fra bl.a Samhain, og har spilt en del live med Danzig. I tillegg til dette bodde ikke mange steinkastene unna Jerry Only fra Misfits, og gikk på skole med Doyle Wolfgang von Frankenstein fra Misfits. Så du kan jo gjette hvordan bandet låter. Dette er et band for oss som ikke får nok av Danzig-era Misfits. Glimrende greier!
« Siste redigering: 02. Mai 2013, 18:15 av boris. »
Nei.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #5086 på: 02. Mai 2013, 18:24 »
Fuck kunst (dans dans) er jo nokså lyttervennlig sett fra et "mainstream"-perspektiv?

Ja, kan godt være det er den jeg har hørt faktisk.

Tror også jeg blander dem med en annen Urørt-artist. Ikke helt for meg musikkmessig hvert fall, men hyggelige karer.

Hans J

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #5087 på: 02. Mai 2013, 23:27 »
Artig historie, pleb. Honningbarna er ikkje heilt min kopp te heller, og eg har ein kjepphest som går på at radikale politiske må lage ekstremt bra musikk før det skal gå an å lytte til. Honningbarna går vel under den kategorien som ikkje når opp der, for min del.

Spesielt sterk er kjepphesten når det er politiske låttekstar inne i bildet. Noko av det mest avstøtande eg veit om, er vanvittig naive låttekstar om krig, fred og politisk aktivisme. Du skal vere jævlig dyktig om politikk og musikk kan blandast til noko som er til å halde ut. All heder til Minutemen, Megadeth og Gang of Four som faktisk tidvis fekk det til. Dei lagde mykje bra også innanfor det segmentet av låttekstar. Om ein ikkje er like dyktige som dei,  - og absolutt skal blande inn politikk - bør ein etter mitt syn satse hardt på politisk 'shock value'. Pantera likte jo dette. Apropos politisk shock value innanfor musikken, er vel mitt favorittøyeblikk i den samanheng då Ian Curtis fortalde at han stemte på Thatcher.

Fann igjen ei herleg plate her ein dag. Goon Moon - Licker's Last Leg. Chris Goss og Jeordie White (Twiggy Ramirez frå MM) sitt sideprosjekt. Botnsolide greier.

-
boris: Ser du er tidlig ute med å lyfte Twelve Reasons to Die opp til vanvittige skussmål her. Utfordrar deg til å dele topp 20 (kan godt vere urangert) hip hop-skiver frå 1990->. TRtD er veldig frisk, men eg må gi den fleire rundar før eg kan konkludere med om den er på nivå med Supreme Clientele, som definitivt kjem med på min topp 20.

Som Insp. Deck-entusiast, skal eg sjølvsagt sjekke ut Czarface også.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5088 på: 03. Mai 2013, 00:37 »
Aldri satt meg inn i tekstene til Pantera, men siden du nevner Pantera må det nesten nevnes at de fire første skivene duger. Spesielt Power Metal er jævlig fet! Ride My Rocket fra debuten er så jævlig kul. Der har du låte si, der. Men etter Power Metal gikk det dessverre til helvete. Groove-thrash og chuggachugga-metal. Ugh!

Oh, der spør du vanskelig. Men jeg kan selvfølgelig prøve meg på ei liste med 20 album. Urangert:

Hijack - The Horns of Jericho
GZA - Liquid Swords
The Coup - Kill My Landlord
Ghostface Killah - Twelve Reasons to Die
Cypress Hill - Cypress Hill
Beastie Boys - Ill Communication
The Roots - Phrenology
Swollen Members - Black Magic
Killer Mike - R.A.P. Music
Public Enemy - Fear of a Black Planet
Public Enemy - Apocalypse 91... The Enemy Strikes Black
Run?D.M.C. - Down with the King
Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers)
A Tribe Called Quest - The Low End Theory
A Tribe Called Quest - Midnight Marauders
Ice Cube - AmeriKKKa's Most Wanted
Inspectah Deck with 7L & Esoteric - Czarface
MF Doom - Take Me to Your Leader
Gravediggaz - 6 Feet Deep
Del tha Funky Homosapien - I Wish My Brother George Was Here

Nå er det nok en del greier jeg kunne byttet ut med en del andre album, da, men det er vanskelig å huske absolutt alt. Det må sies. Også er det en del album som er rimelig nye og som kanskje ikke vil stå like høyt hos meg etter noen år, men det finner mann ut av seinere.
Nei.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5089 på: 03. Mai 2013, 00:42 »
Sitat
Slayer is devastated to inform that their bandmate and brother, Jeff Hanneman, passed away at about 11AM this morning near his Southern California home. Hanneman was in an area hospital when he suffered liver failure. He is survived by his wife Kathy, his sister Kathy and his brothers Michael and Larry, and will be sorely missed.

Our Brother Jeff Hanneman, May He Rest In Peace (1964 - 2013)

Kjipe greier, ass.
« Siste redigering: 03. Mai 2013, 00:48 av boris. »
Nei.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5090 på: 03. Mai 2013, 09:03 »
Trist. :(

Hans J

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #5091 på: 03. Mai 2013, 10:16 »
Oh, der spør du vanskelig. Men jeg kan selvfølgelig prøve meg på ei liste med 20 album. Urangert:

Bra greier, og kjapt levert! Kan stille meg bak det meste av det her, og det er også ein tre-fire skiver eg må sjekke nøyare ut, ser eg. Kan slenge ut min topp 20, med same forbehold som du tek: At ein sikkert har gløymt noko heilt essensielt, eller skiftar meining om ei veke.

AZ - Doe or Die
The D.O.C. - No One Can Do It Better (1989, men MÅ med uansett)
Gang Starr - Step In The Arena
Gang Starr - Daily Operation
A Tribe Called Quest - The Low End Theory
A Tribe Called Quest - Midnight Marauders
Inspectah Deck - Uncontrolled Substance
GZA - Liquid Swords
Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers)
Method Man - Tical
Jeru the Damaja - The Sun Rises in the East
Saul Williams - Saul Williams
Ice Cube - AmeriKKKa's Most Wanted
Ghostface Killah - Supreme Clientele
Rakim - The 18th Letter
Mobb Deep - The Infamous
Q-Tip - The Renaissance
Lupe Fiasco - Food & Liquor
DJ Shadow - Endtroducing.....
Raekwon - Only Built for Cuban Linx

-
Ang. Pantera, så kan eg stille meg bak det du seier om at dei fire første platene er best. Må legge til at sånn ca. halve "A Vulgar Display of Power" også er knallbra. Men plata sprikar frykteleg i kvalitet. Det med politisk shock value i Pantera-samanheng var her relatert til Anselmo sine ganske tydelige 'white supremacy'-referansar. Kor sjokkarta det er kan kanskje diskuterast, då sørstatane trass alt rommar så mangt.

-
Hanneman = :(
« Siste redigering: 03. Mai 2013, 12:32 av Hans J »

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5092 på: 03. Mai 2013, 11:02 »
Hvilke tre-fire skiver er det du må sjekke ut? Nå ble jeg interessert.

En del fett på lista di, og en del greier jeg åpenbart må sjekke ut. Litt overrasket over at du tok med Lupe Fiasco, da. Jeg synes han er rimelig kjedelig selv. Synes han i stor grad låter som de fleste populære hip hoppere som blir inkludert i pop-låter. Kjedelig/dårlig flow og overprodusert musikk.

Kult at du liker de fire første Pantera-skivene. Undervurderte greier. Det er litt varierende kvalitet fra låt til låt på de tre første, men det er det veldig kule glam/heavy metal skiver med ekstremt mye sjarm og feeling, og de vinner helt klart de to første skivene mye på.

Jeg elska "A Vulgar Display of Power" før, men jeg prøvde meg på den igjen i fjor og ble sykt skuffa. Synes det låt utrolig tamt og kjedelig.

Men Phil Anselmo har vært involvert i en del kult utenfor Pantera, det må nevnes. Necrophagia, Arson Anthem, de to første Down-skivene og Superjoint Ritual er jo fete saker.
Nei.

Hans J

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #5093 på: 03. Mai 2013, 11:31 »
Rekna med at du kanskje kom til å steile på inkluderinga av Lupe i det selskapet. Når sant skal seiast, så er det ei stund sidan eg har lytta til plata. Den plata er utvilsamt den som er mest mainstream av det nyaste eg plukka ut her, men føler vel heller at det skuldast at den faktisk klarte å blande bra storytelling inn i det lydbildet som prega mainstream hip-hop på 2000-talet. Eg synest den skilte seg ganske markant - positivt - frå ein del av det andre som blei gitt ut rundt samme tidspunkt. Det lydbildet har jo generelt ein tendens til å vere litt kunstig, så det kan hende at eg - i kjent stil når ein lagar lister - angrar om ei vekes tid.

Killer Mike kjenner eg berre i navnet, så det er fullstendig upløyd mark for min del. Vidare er skivene til Hijack, The Coup og Swollen Members utelukkande ting eg har vore borti sporadisk. Dei fire er det eg umiddelbart ser eg må lytte meir til. Dei øvrige 16 har eg bra koll på, og eg kan stille meg bak inklusjonen av samtlige utan særleg tvil.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5094 på: 03. Mai 2013, 12:11 »
Hehe, skjønner. Ja nei, jeg faller ikke helt for han altså. Den eneste låta jeg liker hvor han er involvert (som jeg vet om i det minste) er faktisk "Battle Scars". Kul poplåt hvor Lupe er det svakeste leddet. Guy synger et eller annet, og Lupe repeterer det, Guy synger noe og Lupe repetere det osv. Hva faen? Det adder absolutt ingenting til låta, og et helt meningsløst. Og de titusen "aha", "YEAH!!", "NEVAH!!" greiene han driver med et plagsomt. Men Guy har en jævlig deilig og behagelig stemme, og pre-choruset er JÆVLIG bra.

Men ja, jeg kommer nok til å angre litt jeg og etterhvert jeg og. Er veldig mye fett å velge mellom. Er forresten sykt overraskende å se at du har utelatt Public Enemy. Trekløveret It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back, Fear of a Black Planet og Apocalypse 91... The Enemy Strikes Black er helt sinnsykt bra. Gullrekke til tusen, ass! Flavor Flav er nok også en av de mest undervurderte rappere som finnes. Sykt fet kis.

Oioioi, da har du ikke stort kjentskap til skiva jeg anser for å være tidenes beste hip hop-skive, og en annen som finne å min topp fem. Jeg snakker selvfølgelig om The Horns of Jericho og Kill the Landlord.

Sjekk ut det her:

Killer Mike - Big Beast:
The Coup - Dig It:
Hijack - Phantom of the Opera:
Swollen Members - Prisoner of Doom:
« Siste redigering: 03. Mai 2013, 12:29 av boris. »
Nei.

Hans J

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #5095 på: 03. Mai 2013, 12:31 »
Ærlig sak med Lupe! Å utelate Public Enemy fullstendig er nok ei tabbe. Alle dei tre du nemner der er solide kandidatar, men det er eit ganske enormt sjikt av mulige plater ein kan velge ut. For min del var det berre Liquid Swords, No One Can Do It Better, Daily Operation og Quest-platene som var bombesikre. Såg for øvrig Public Enemy på Isle of Wight i 2011, og det absolutt veldig bra det, sjølv om det nok er ei stund sidan dei var heilt i sin prime.

Takkar for presisering av kva som må sjekkast ut. Alltid ein risiko med ein del hip hop-acts at dei av og til gir ut ei plate totalt blotta for substans, så det er bra om ein blir leda inn på det sikre allerede frå starten av.

Angrar for øvrig litt på at eg sa 1990->, og ikkje 1985 f.eks. Skulle gjerne fått med både Eazy-Duz-It, Slick Rick og Big Daddy Kane, bl.a.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5096 på: 03. Mai 2013, 12:48 »
Haha, joda, det er en stund siden Public Enemy er helt der oppe. Gutta er tross alt blitt over 50 år nå. Men de tre siste skivene har fått positive tilbakemeldinger vet jeg, uten at jeg har hørt de selv.

Heh, det stemmer. Men sånn er det jo med alt av musikk. Alt for mange som starter med musikk som hobby med som finner ut at det er greiere å gjøre det om til en jobb hvor de kan tjene fett. Rimelig kjipt.

Da hadde lista mi sett greit annerledes ut, ja. Dæven så mye bra hip hop det kun rundt midten av 80-tallet Burde jo egentlig starta fra 1980 så man kunne fått med Grandmaster Flash and the Furious Five "The Message" og Run-D.M.C.s "Run?D.M.C.". Bra skiver, ass.
Nei.

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #5097 på: 03. Mai 2013, 13:01 »
Mine 20 favorittar, klarar ikkje å rangere dei etter rekkefølgje! Tar berre 1 album per artist:

Wu-Tang Clan - Enter the Wu-tang (36th chambers)
Notorius B.I.G - Ready to die
Eric B. & Rakim - Follow the Leader
Gravediggaz - 6 feet under
Gang Starr - Hard to Earn
Nas - Illmatic
Public Enemy - Fear of a Black Planet
Blue Sky Black Death - The Holocaust
Killarmy - Dirty Weaponry
Sunz of Man ? The First Testament (Elements)
Pete Rock & Cl Smooth - Mecca & The Soul Brother
A Tribe Called Quest - People's Instinctive Travels and the Paths of Rhythm
Ghostface Killah - Supreme Clientele
GZA/Genius - Liquid Swords
The Pharcyde - Labcabincalifornia
Souls of Mischief -  93 'til Infinity
De La Soul - 3 Feet High and Rising
Big Daddy Kane - Looks Like A Job For...
Hijack - The Horns of Jericho

Overraskande at ingen har "Illmatic"!
Forøvrig, Honningbarna er grisefett.
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5098 på: 03. Mai 2013, 13:02 »
Hehe, jeg tenkte noen kom til å nevne at ingen hadde nevnt Illmatic enda. Vel, jeg synes faktisk skiva er jævlig oppskrytt. 8)

Forresten, hva synes du/dere om Odd Future og gjengen deres? Jeg synes den gjengen har mye kult å by på. Tyler, The Creators "Goblin" er jo jævlig fet, og Earl Sweatshirts "Earl" er møkkfet. Siste singlen til Earl er også veldig fet:

Tylers "Yonkers" live å MTV i 2011. Finner ingen video i bra kvalitet, men denne opptredenen er jævlig rå:
Nei.

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #5099 på: 03. Mai 2013, 13:08 »
Akkurat den stille eg meg uforståelig til, men men.  ;)

Odd Future har potensiale, men har produsert alt for mykje søppel til at eg gidder å høyre på dei. Heile den "Wolf gang" greiene er berre heilt tilbakeståande om du spør meg. Eg diggar "Oldie"-låta deira på 10 min, den er dope. Av unge talentfulle rapparar så er Joey Bada$$ eit namn å legge merke til. Bra saker!
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!