20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Musikktråden  (Lest 824472 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #3270 på: 22. Sep. 2010, 18:35 »
Hehe - jeg skal ikke krangle på det. Gjør det jo egentlig enda mer patetisk at de har fått mer fans fordi flere av folka i miljøet er noen idioter da...
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3271 på: 22. Sep. 2010, 18:42 »
Men det som skjedde rundt Black Metalen var jo ikke noe nytt. Sånne ting har skjedd før med bl.a Punken. Og veldig mye av det var kun for å provosere folk, noe de også greide veldig lett.

Men mye av det som skjedde var jo også pga. personlige problemer. Dead tok sitt eget liv fordi han sikkert var trist og jævlig ulykkelig, Varg drepte vel Euronymous pga. personlige problemer mellom de to, og mest sannsyneligvis i selvforsvar. Kirkebrenninga hadde ikke Varg noe med, det var andre innad i miljøet, og det har også de innvolverte innrømmet i etterkant.

Men Black Metal var veldig lite og starten, så Varg og co. gikk ut i media og var tøff i trynet for og sjokkere og skape blest rundt musikken og bandet hans. Det gjør jo også folk i dag, men på litt annerledes måter. Og folk gjorde det før det igjen osv. Så Black Metal i seg selv er ikke noe nytt i det hele tatt. Alle virkemidlene var blitt brukt før på en eller annen måte. Så de skal ikke ha all skyld for det.
Nei.

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3272 på: 22. Sep. 2010, 19:01 »
Var vel først og fremst Venom (fra Newcastle) som med sitt album kalt nettopp "black metal", som la grunnlaget denne retningen innenfor metal, og som igjen var inspirasjon til en del norske folk . Vil også nevne svenske Bathory i denne sammenhengen.

Er sant som du sier, det var for å provosere. Må huske at dette var veldig unge folk, og man er også ganske lett påvirkelig i den alderen.

Jeg ser på TNBM som en undersjanger i svartmetallen, enten du er enig eller ikke. Må huske at norske band var på god vei til å erobre verden med sin type musikk også før alt med brenning og dreping startet. Men de fikk en "kick-start" med dette, selv om ikke alle likte at det ble såpass "kommersielt".

TnBN er blant de fremste eksportvarene fra Norge, det skal ikke skyves inn under en stol.

Og Metal Hammer er et meget bra magasin, så det, men da er vi enig om å være uenig.

TNBM er et fenomen som er verdt å sette seg inn i, mange brukbare dokumentarer ute å går, samt den nye boka til Håvard Rem: "Innfødte skrik", som handler om nettopp Norsk Svartmetall. Er kult å tenke på at mange italienere lærer seg norsk nettopp pga denne musikken, litt sært, men artig.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3273 på: 22. Sep. 2010, 19:21 »
Ja. Venom, Sodom, Mercuful Fate, Sepultura og Bathory er de virkelig første BM bandene, selv om alle de bandene er veldig forskjellige fra hverandre.

Nei, Black Metal var ekstremt undergrunn og svært få kjente til Black Metal på den tiden. Er første rundt millenium at BM begynte og bli stort i utlandet. På 90-tallet var ikke BM særlig stort hverken her eller utenlands. Var først rundt 98-00 at det begynte og ta form, men det er først de 5-6 siste årene at det har tatt av.

Det skal du få gjøre, emn det gjør det ikke til en sjanger. True Swedish Black Metal er ikke en sjanger selv om det er Sverige som gjør det best om dagen når det kommer til BM. Akkurat som Sognametal. Windir kalte musikken sin for Sognametal, og noen folk bruker det som en sjanger. Men faktum er at det var Folk- og melodiøs Black Metal, og ikke noe jævla sognametal. Grunnen til at han valgte sognametal var fordi han ville ikke kalle musikken sin black metal pga. alt som skjedde innenfor miljøet. Og Immortal. Immortal er og har alltid vært et BM band. Selv kalte de musikken sin for Holocaust Metal, men det er ingenting som heter det. De var et BM band. Enkelt og greit!

Nei, det du sier der stemmer ikke. De store bandene fra Norge er Dimmu Borgir, Satyricon, Emperor og Enslaved og ingen av de var noen gang en del av den "TNBM" greia. TNBM er et relativt nytt fenomen som har blitt populært de siste årene. Taake, Nattefrost osv. bruker det. Patetisk!

Ja, ingen er som blader som fokuserer på kun moderne og store band. Way to go!

Vel. Boka til Håvard Rem er fylt med løgner, og majoriteten av folkene som deltok i BM-scenen, både som band og fans ler høyt og lenge av boka da den er fylt tilr anden av "fakta" som ikke stemmer og bare er tull og tøys. Utrolig lavt! Og har sett særs mange dokumentarer om BM og metal genrelt, men veldig få som er noe og skrive hjem om.

« Siste redigering: 22. Sep. 2010, 19:26 av boris. »
Nei.

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3274 på: 22. Sep. 2010, 19:37 »
Virker som du avviser alt jeg sier bare for å provosere, og det skal du få lov til, du alltvitende  8)

Jeg er hvertfall stolt over å være fra Norge og dra rundt i Europa, " Oh, youre from Norway, i love your black metal". Alltid en sikker "icebreaker" det :)

Gleder meg til Dimmu-skiva, nå skal jeg høre gjennom nyeste til Enslaved en gang til :)
Bobby Robson:

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3275 på: 22. Sep. 2010, 19:43 »
Nei, jeg gjør ikke det. Jeg sier ting som det er, enten du liker det eller ei. Og når vi snakker om BM så skal det også nevnes at hverken Satyricon, Darkthrone, Enslaved eller Dimmu Borgir er BM lenger. Den skuta har seilt avsted for en stund siden for alle banda. Digger dog de fire siste Darkthrone skivene. Heavy Metal på et høyt nivå, rett og slett.

Og jeg er ikke stolt av og være fra norge. Aldri vært og kommer aldri til å bli. Selv ikke for 10 år siden da jeg elska alt av norsk BM var jeg stolt av å være norsk. Kjipe greier.

Og ja, Dimmu-skiva ser jeg frem til. Kan fort bli bra om det er flere låter somh older nivået til Gateways. Sjekk forresten ut den her:

Håhåh! Enda bedre og fetere enn orginalen. Fy faen! Så ekstremt mektig!

Nei.

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3276 på: 22. Sep. 2010, 20:00 »
Hørt den! Er vel hu vokalisten til Animal Alpha som er med på den nye singelen, hvertfall det ryktet har gått ut på.
Bobby Robson:

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3277 på: 22. Sep. 2010, 20:05 »
Ja, det stemmer. Agnete fra Animal Alpha bidrar med kvinnevokal på Gateways og en låt til tror jeg (muligens flere også, ikke helst sikker), og Snowy Shaw (Therion, ex- King Diamond, Mercyful Fate osv.) bidrar med renvokal på skiva.

Men den snutten som jeg posta er en nedpticha versjon av orginalen. Og det værste er at det låter som Vortex. Er så jæævlig kult, og gir en slags pekepin opå hvordan det hadde vært med selveste Vortex. Dødsfet vokalist!
Nei.

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3278 på: 22. Sep. 2010, 20:17 »
Han har en sinnsyk vokal ja, har han jo vist i Borknagar også. Var mange som håpte at det var han som var med i singelen, men er nok ikke det.

Fet sang, Vortex i knallform :)
Bobby Robson:

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3279 på: 22. Sep. 2010, 21:56 »
Mens dere først er inne på Varg Vikernes er det vel hevet over enhver tvil om at han har fans i Trondheim etter cupsemien i dag:

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3280 på: 22. Sep. 2010, 23:10 »
Veit jo det er mange folk som kaller seg nasjonalister her til lands som sverger til TNBM som du nevner band av her, boris.
Og ja, jeg veit jo at det slettes ikke er slik at svartmetallere var de første som det gjorde. Gutta i Sex Pistols var jo også ganske ille i så måte. Johnny Rotten er jo i utgangspunktet en temmelig patetisk type, Sid Vicious var mer enn noe annet egentlig bare en tragedie, og G.G. Allin var bare syk.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3281 på: 22. Sep. 2010, 23:33 »
Han har en sinnsyk vokal ja, har han jo vist i Borknagar også. Var mange som håpte at det var han som var med i singelen, men er nok ikke det.

Fet sang, Vortex i knallform :)

Tjah...synes egentlig hele skiva suger maks, for å si det sånn. Vortex er best I lamented Souls, Arcturus og Borknagar. Sykt fet kis med en ekstremt mektig vokal!

Kristoffer: Ja, det er blitt sånn. Men det skal sies at det også er blitt sånn i Punken. Blir bare flere og flere NSBM NS-Punk band. Men punk banda er som regel enda mer seriøse ang. det. Skremmende!

Men når det er sagt. Jeg hører på flere band som er NS, selv om jeg synes det er tåpelig. Jeg hører på musikk for musikkens skyld og kan fint overse litt NS-tematikk, så lenge musikken er bra. Hører også på kristne, anti-kristne og satanistiske band uten at jeg digger tematikken på den måten. Gjør meg ingenting så lenge musikken er bra. Er dog forsiktig med å større band som er åpent NS og virker mener det og prater om det i intervjuer og sånn. Men sånn har verden blitt. God musikk er for meg god musikk.

Og ja, G.G. Allin var en rimelig syk type. Fy faen!
Nei.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3282 på: 22. Sep. 2010, 23:35 »
Styrer i stor grad unna sånt - og kjenner egentlig ikke til så mange andre en Skrewdriver da hva punk angår. Fins der norske band i noen av sjangrene som åpent står frem som NS?

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3283 på: 22. Sep. 2010, 23:46 »
Lutt usikker. Burzum har ofte blitt feilaktig "dømt" for å være et NSBM band pga. Varg's personlige meninger, men det er jo helt feil da han aldri blandet NS med Black Metal.
Taake har også blitt feilaktig "dømt" for det fordi han tegna et swastika på brystet. Ikke det smarteste han har gjort, men han provoserte og fikk maks ut av det. Han ville provosere, og et hakekors gjorde susen. Men ingenting som har med det og gjøre i musikk. Hverken de eller Burzum er politiske band.

Litt trøtt nå! -.-
Nei.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3284 på: 23. Sep. 2010, 08:09 »
Hvorfor er dere så store fans av Vortex egentlig. I mine øyne kommer han stort sett inn i band som Kristoffer Rygg har vært i tidligere og gjør jobben dårligere. The Sham Mirrors er faktisk et utrolig mye kulere album enn Shipwrecked Frontier Pioneer.

Kanskje har dette ha noe med at jeg ikke er så glad i Black Metal da.