20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Musikktråden  (Lest 823919 ganger)

0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #3255 på: 20. Sep. 2010, 08:17 »
Om de vil så kan de jo vare like lenge. Kommer litt ann på folkene i bandet. Mono har 11 år og 5 album (++) bak seg nå, og det ser ut som om den eneste planen deres er å kjøre på.

Selv oppdaget ejg Grey Waters i går, med medlemer fra australske black metal bandet Austere. Gud så bra! "Depressive" Rock av høy klasse!
Nei.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3256 på: 20. Sep. 2010, 18:14 »
http://kraakesolv.ekort.net/

Kråkesølv sin nye singel - "Nordavind mot varme kinn". Som Skredder fra forrige album kan du høre at de stammer fra hardcoremiljøet i Bodø, bare at denne er enda litt skitnere. Perfekt høst/vinter-musikk, og herlig avslutning på det hele. Lover bra :)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3257 på: 21. Sep. 2010, 15:31 »
Endelig ligger Envy's nye album "Recitation" på nettet. Et album man har sett frem til med store forhåpninger. Laster ned nå så skal bli spennende og høre. Litt skeptisk med tanke på at albumet inneholder 12 låter, men håper noen er introer og at de fortsatt kjører en del lange låter. Er låtene korte blir jeg fort skuffa, tror jeg. Noe av det som virkelig gjelder for Envy er de lange, atmosøriske bitene som plutselig eksploderer inn i noe annet. Vil ha lange låter!

Edit: Skiva var 65 minutter lang, og 6 av sangene er over 6 minutter lange. Savner selvfølgelig en gigant som klokker inn på 10+ minutter, men albumet høres særs bra ut. Enda mindre Screamo og mer Post-Rock enn før, men så lenge de gjennomfører det så bra som her gjør det absolutt ingenting.
« Siste redigering: 21. Sep. 2010, 18:52 av boris. »
Nei.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3258 på: 21. Sep. 2010, 22:58 »
Manics ute med nytt album - Postcards From A Young Man! Mens forrige album var et siste dystert farvel med mannen de aldri finner igjen - Richey James - er de nå tilbake i det langt mer snille hjørnet igjen. Kan høres bra ut, dette!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3259 på: 21. Sep. 2010, 23:30 »
De første smakebitene av det albumet appellerte veldig til meg. Har egentlig hørt veldig lite på MSP, men tror jeg må sjekke de nærmere ut. Den håndfullen med sanger jeg kan er jo veldig bra og utrolig fengende.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3260 på: 22. Sep. 2010, 00:38 »
Jepp. Hørt på nesten hele albumet nå en gang - og det virka meget bra. Leste bare helt tilfeldig en veldig positiv anmeldelse av skiva i VG. Generelt er de veldig ustabile da! Men selv om plata før denne - Journal For Plague Lovers - i likhet med deres første plater, er veldig dyster, syns jeg den er ganske knall. Litt spesiell historie rundt både den skiva og bandet forøvrig. Låtskriver og rytmegitarist Richey James forsvant helt plutselig, og har aldri blitt funnet. Mest sannsynlig ligger han på bunnen av ei elv da - han slet med depresjoner og all slags jævelskap som spiseforstyrrelser (les: 4st 7lb) , noe nettopp Journal For Plague Lovers og ikke minst The Holy Bible er gode bevis på.
Liker egentlig best retninga de tok etter at han ble borte - da de ble mer omgjengelige og fengende i stilen. Men blir fascinert av det andre også.

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #3261 på: 22. Sep. 2010, 09:12 »

Tøff låt frå Neil Youngs nye album; Le Noise, som kjem ut den 28 september!  Gleder meg!
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3262 på: 22. Sep. 2010, 12:08 »
Bør nevnes at Enslaved har gitt ut et nytt album, deres storebror Dimmu Borgir kommer ut med nytt album neste uke. Har selv skaffet meg førstnevnte. Virker ikke som det er stor interesse for slik musikk her, noe som er synd.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3263 på: 22. Sep. 2010, 15:39 »
Jeg er glad i den type musikk. Synes dog at Enslaved siste bra utgivelse er Below the Lights. Isa er ekstremt middelmådig, Ruun er dårlig og Vertebrae er direkte dritdårlig! Låten jeg har hørt fra Axioma Ethica Odini er så dårlig at jeg fikk fnatt, spaspmer og selvmordstanker. Makan til søppel skal man lete lenge etter.

Nytt Dimmu Borgir album har jeg faktisk trua på., selv etter at de har gitt ut dritt som In Sorte Diaboli og Stormblåst MMV, som begge var dritdårlige og ekstremt skuffende, spesielt med tanke på at jeg ser på Death Cult Armageddon som ei ordentlig bra skive. Uten tvil min Dimmu-favoritt. Men Gateways fra nye skiva er veldig bra, faktisk. Og den andre låta er også kul. Menj a, tror de kan komme opp med noe bra nå. Håper jeg!

Skal dog sies at Dimmu Borgirs image om dagen er helt på trynet. Ser ut som om noen 5-åringer har kledd på dem. Ser så dumme ut at jeg blir flau på deres vegne.
Nei.

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3264 på: 22. Sep. 2010, 16:47 »
Jeg er veldig glad i Ruun, så ikke enig der.

Synes Death Cult Armageddon er den beste Dimmu-skiva, selv om jeg også likte deler av In Sorte Diaboli. Har ikke stor erfaring med norsk svart metall, er først siste par åra jeg har hørt en del på det. Også sett Dimmu live midt i skogen på Hove, var en stor opplevelse. Er keen på å dra på Wacken Open Air til sommeren :)
Bobby Robson:

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3265 på: 22. Sep. 2010, 17:05 »
Har selv sett Dimmu Live og de er/var et bra live band. Men vokalen til Shagrath blir bare dårligere og dårligere og da pøser de jo på med masse ekle effekter og dritt. Kjipt, men sant.

Har aldri vært på Wacken selv, og skal aldri dit. Stortrives på konserter, men akkurat Wacken har jeg lite interesse av. Lite band som er verdt og få med seg, folk som pisser ned teltet ditt og dasser som er eklere enn underlivet til hardbarka crusties. Ne takk!

Men er masse Black Metal du må sjekke ut om du er relativt ny i sjangere. Da snakker man om obligatoriske utgivelser fra Tyskland, Danmark, Sør-Amerika, Japan, Hellas, Finland, Sverige osv. Og Norge, men synes uten tvil at de nevnte landene er mer spennende enn Norge. Både på 80-tallet, 90-tallet og den dag i dag. Norge er oppskrytt når det kommer til Black Metal. Rett og slett!
Nei.

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3266 på: 22. Sep. 2010, 17:19 »
Skal se ann hvilke band som kommer til de ulike festivalene, sikkert er det at jeg skal på festival til sommeren. I motsetning til noen andre ser jeg først på artistene før jeg velger festival, mange som drar dit for fylla alene.

Norge har jo skapt sin egen Black Metal-sjanger, Norwegian Black Metal. Finner jo band ute i verden som svarer at de spiller Norwegian Black Metal når de skal definere seg sjøl.

Jeg vil si at norsk Black Metal fikk et oppsving pga av alt oppstusset rundt Mayhem, Varg Vikernes, kirkebrenning osv. Derfor jeg fikk interessen, så en del dokumentarer og begynte å høre på musikken. Det tidligste er jo veldig svart, men også veldig bra teknisk. Liker noe av tidlig Mayhem og Darkthrone. "De Mysteriis Dom Sathanas" av Mayhem og "A Blaze in the Northern Sky" av Darkthrone ble jo rangert av bladet "Metalhammer" som blant de beste albumene noe gitt ut i sjangeren.

I det nyere utgivelsene er jeg glad i Emperor blant annet, satan-tingen har jo tona seg en del ned. Hellhammer, trommis i Mayhem og Dimmu blant annet har jo sagt at det skal ikke gå ann å nynne til Black Metal, ikke helt enig i den uttalelsen.
Bobby Robson:

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3267 på: 22. Sep. 2010, 18:03 »
Selvfølgelig. Fylla er bare en bonus. Både band of fyll er litt viktig.

Nei, Norge har ikke sin egen Black Metal sjanger. Den typen Black Metal Norge ble kjent for med Darkthrone, Immortal, Buzum og de der ble spilt av andre band fra andre land før norske band begynte. Og det finnes ingen sjanger som heter "Norwegian Black Metal". Om noe skulle den het "Swedish Black Metal" da det var et Svensk band som først ga ut ei skive med den typen Black Metal. Det finnes Symfonisk Black Metal, Melodiøs Black Metal og bare Black Metal som er den typiske, normale Black Metalen. Hele den TNBM (True Norwegian Black Metal) greia er en gimmick som har kommet de siste årene da det selger som hakka møkk i utlandet. Så lenge du har TNBM logoen på skiva di kan du gi ut hva som helst, uansett hvor mye det suger, og utlendinger vil spise det som hakka møkk med en gang.

Grunnen til at hele den "Norwegian Black Metal" greia starta er pga. mord, selvmord, kirkebranner og andre ting. Og pga. fikk bandene oppmerksomhet fra utlandet, og ble derfor bedre kjent enn de tidligere undergrundsbandene fra andre land som var ute med BM langt tidligere en Norge.

Og gammel Black Metal er ikke teknisk i det heletatt. Det var rølpte og med dårlige musikere. De var dyktige i låtskrivingsprosessen og skrev masse bra musikk med unik atmosfære, men teknisk så sugde de som faen. Hahah!

Og Metalhammer er et tulleblad uten like. Fysj og pfysj!

Og selv er jeg ikke glad i album som De Mysteriis Dom Sathanas, A Blaze in the Northern Sky, Under a Funeral Moon, Transilvanian Hunger, In the Nightside Eclipse, The Shadowthrone, Nemesis Divina osv. Synes rett og slett de skivene der er dritkjipe med unntak av ene låta på In the Nightside Eclipse som jeg liker (Inno a Satana).

Så personelig synes jeg norsk BM er oppskrytt. Mye som er jævlig bra, men de mest kjente synes jeg er jævlig oppskrytt og kjipe.

Og man skal ikke ta alt Hellhammer sier seriøst. Og de tingene der ble vel sagt lenge før han ble med i Dimmu Borgir. Var kun session trommis i Dimmu da. Aldri vært et fast medlem.
Nei.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3268 på: 22. Sep. 2010, 18:11 »
De tre første låtene på Manics nye album er helt sjef - trodde King of Leons Radioactive var en jævla bra blanding av rock og gospel - Postcards from a Young Man og Some Kind of Nothingness knuser den igjen! Heerlig!

Er ikke dette litt subjektivt da, boris? :P
Jeg mener - Norge er jo store på grunn av black metalen sin. Det kan da ikke være uten grunn?

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3269 på: 22. Sep. 2010, 18:22 »
Selvfølgelig er det subjektivt. Det er grunn til at jeg skriver at JEG synes de skivene suger, og det er en grunn til at jeg skriver at JEG synes norsk Black Metal er oppskrytt. Så det er smak og behag. Rimelig åpenbart.

Det som derimot ikke kan frandres på, uavhengig av hva vi måtte mene at at det faktisk ikke eksisterer en sjanger som heter Norwegian Black Metal eller True Norwegian Black Metal. Man kan godt si at det er True Norwegian Black Metal. Er man norsk og spiller Black Metal så er det jo norsk Black Metal. Men sjangeren er enkelt og greit Black Metal.

En annen ting vi ikke kan forandre på er det faktum at utenlandske band spilte det typen Black Metal før norske band gjorde det.

Og som sagt. Grunnen til at norsk Black Metal er så populært er pga. alt som har skjedd rundt musikken. Altså drap på bandmedleme og homofile, selvmord, kirkebrenning, og generele barnslikheter. Hadde Svenskene elelr finnene holdt på sånn hadde svensk/finsk BM blitt like stor, det er jeg sikker på. For de hadde ekstremt mange band som hold like høy kvalitet som de norske bandene.

Men sånn som ting er nå kan du si at du du er nordmann og utlendinger kommer til og bite på som bare det. Italienere bl.a liker alt så lenge det er norsk og Black Metal. Og det er ikke tull en gang. Det er helt seriøst!

Den logoen her bl.a er brukt på en hel del norske utgivelser i det siste, og grunnen til det er fordi utlendinger ELSKER norsk black metal, og med den logoen der er du garantert masse skivesalg i utlandet. Fremdeles blodseriøs.

Selv er jeg stor motstander av den logoen der. Det er så tåpelig, dumt og ekstremt tilbakestående at jeg blir flau over å like noen få band som bruker den logoen der. Tafatt opplegg!
« Siste redigering: 22. Sep. 2010, 18:24 av boris. »
Nei.