20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Musikktråden  (Lest 824048 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #3210 på: 02. Sep. 2010, 22:31 »
Er nok ikke enig! Er flere liveplater jeg elsker fra endel av yndlingsbandene mine :)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3211 på: 02. Sep. 2010, 23:17 »
Og det må du jo nesten få lov til. Men sånt er det ikke med meg. Kan bruke Boris som et eksempel. Bandet har til nå gitt ut 7 live album og 5 DVDer. Det er proft, låter bra og DVDene ser bra ut. Men uansett hva man gjør så greier man rett og slett ikke å fange stemningen Boris lager live på hverken CD eller DVD. Det funker rett og slett ikke. Det som foregår mellom bandet og publikum greier man ikke å fange uansett hvordan man gjør det. Og jeg misliker ingen av DVDene eller liveskivene til Boris, men det er null poeng å se og høre på de da jeg har sett bandet live og vet hvordan det faktisk føles. Fett for de som ikke har sett bandet live? Ja, så absolutt. Det vil jeg virkelig tro! Like fett for de som har sett bandet live? Meh, ikke akkurat.

Og ser man bort ifra det musikalske så har man jo masse å plukke av. Det å ha øyenkontakt med en legende som Michio Kurihara er virkelig spesielt, eller når Takeshi ser på, peker på og hilser til deg ned fra scenen mens han spiller, eller når verdens feteste trommis, Atsuo, stagediver og lander oppå deg. Sånt er jo en stor del av konserter og sånt kan man ikke se. Det kan man kun føle der og da, uansett hvor bra DVDen eller CDen er. Og uansett hvordan man vrir og vrenger på det er det en gigantisk del av å være på konserter.

Kan jo fortelle mer, men må nesten slappe av nå før jeg stryker med. Hill oss, Kristoffer. Hill oss!
Nei.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3212 på: 02. Sep. 2010, 23:29 »
Hehe! Veit ikke i farten hvor mange U2-DVDer jeg har, og forsåvidt heller ikke hvor mange konsertopptak jeg hadde på iPoden min! Har samtidig vært på 4 U2-konserter - og om du ikke har fått det med deg er det bandet over alle band i mine øyne! Elsker allikevel å se konsertfilmene av de! Samme kan jo sies om Green Day - har både sett de live og har konsert-DVD og liveplate av de! Digger det også!
Ser selvfølgelig hva du mener - å se/høre konsertopptak blir aldri i NÆRHETEN av å se de live - men jeg syns jo nesten det blir litt urettferdig å skulle forvente det! Musikken høres allikevel friskere ut live, mener jeg! :)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3213 på: 03. Sep. 2010, 00:48 »
På samme måte tenker jeg egentlig på Nirvana. Litt som tidlige REM-plater, noe som ikke er så rart iom at Cobain og Micheal Stipe visstnok var bestekompiser, og "Life's Rich Paegant" var platen Cobain hørte på da han tok selvmord.

Hmm! Mulig jeg har hørt for lite på Nirvana, men syns da Life's Rich Pageant er en hel del mer hørbar enn førstnevnte! :P

Edit:
http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=10035958

Snakk om fall from grace. Ganske tragisk figur, det derre...
« Siste redigering: 03. Sep. 2010, 00:57 av Kristoffer »

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3214 på: 03. Sep. 2010, 23:01 »

For ei sykt kul låt. Her snakker vi ATTITUDE ass!
Nei.

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #3215 på: 04. Sep. 2010, 18:37 »
Helt utrolig at du skriver "R.I.P Rap." Helt greit å hate låta, men er rap død fordi du misliker ei poplåt? Ja, for det er nettopp hva det her er. Ei poplåt med visse rocketendenser, og ja, 50 sekunder med rap på toppen av popmusikk.

Rap kan ikke dø pga. noe som har minimalt med rap og gjøre.  ;)

Og rap er selvfølgelig langt ifra dødt. Er bare fire år siden Swollen Members' "Black Magic" kom og der har vi jo lett et av tidenes beste hiphop album. Og det er jo bare fire år siden Jedi Mind Tricks ga ut mesterverket "Servants in Heaven, Kings in Hell", som også inneholder tidenes desidert beste hiphop-vers. Aldri har noen rappa så fett! Snakker selvfølgelig om R.A's to minutter lange vers i "Uncommon Valor: A Vietnam Story".
Og Promoe lever jo videre, og der har vi jo en fyr som har gitt ut sinnsykt bra skiver for kun noen år siden. Seks år siden "Long Distance Runner" kom, som lett er hans beste, og gud for et mesterverk det er. Pur genialitet!

Rap, Black Metal, Death Metal, Thrash. Punk, Rock osv. lever som aldri før. Sinnsykt mye bra som kommer innenfor de fleste sjangere om dagen. Meget gode greier!

Hehe, skal seiast at det var ein dårleg dag! :D
Uansett, det er jo faktisk ein raplåt. Sjølv om eg ikkje likar det eller ei. Lil Wayne er jo ein rapper, berre ein frykteleg ein! Eminem har min respekt, han er dyktig.

Eg er nok ganske old school når det gjelder rap, men for all del der blir forsatt produsert bra rap der ute enda, sjølv om då for min del må leite meir "underground". Shallow nights blurry moon av ShinSight trio anbefalar eg lett, samt Immortal Techniques Revolutionary volum.1.

Når det gjelder grunge synst eg personleg det er ein kongesjanger! Utruleg mykje bra musikk, samt kanskje tidenes beste albumer! Det desidert beste bandet i sjangeren er sjølvsagt Alice in Chains, ingen over! Visst eg måtte rangere bandene i grungesjangeren måtte det bli følgande:

1. Alice in Chains
2. Pearl Jam
3. Temple of the dog
4. Mad Season
5. Stone Temple Pilots
6. Screaming trees
7. 7 year bitch
8.L7
9. Candlebox
10. Green River

Personleg INGEN fan av Nirvana eller Soundgarden, sjølv om dei har bra enkelt låter.
Må forøvrig og nemne at Alice in Chains: Mtv unplugged albumet er det beste live-albumet eg har hørt, rett og slett magisk.
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3216 på: 04. Sep. 2010, 19:07 »
Joda, Lil Wayne er opprinnelig en rapper osv. Men Rebirth, som låta er henta fra, er ikke ei hiphop skive. Den er nærmere pop rock en noe annet.
Og på låta jeg postet så rapper jo ikke Lil Wayne i det heletatt. Han synger og prater (ikke rapper, men prater) bittelitt, enkelt og greit. Kun Eminem som rapper der. Og Eminem har vel ikke vist noe talent innenfor sjangeren siden 2000's The Marshall Mathers, som også er ei forferdelig dårlig skive. Når jeg tenker på rap og hiphop er det vel ingenting som er flauere enn Eminem. Alltid vært og kommer alltid til å være en gedigen klovn.

Promoe über alles!
Nei.

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #3217 på: 04. Sep. 2010, 19:33 »
Altså for all del, ingen superfan av Eminems materialer heller, men han er ein dyktig rapper rent teknisk. Men har vel kun 1 låt som eg likar, nemleg lose yourself. Mykje piss visst vi ser bort i frå den, definitivt!

Mc Guru og DJ Premier er nok mine største heltar innan raphip-hop! Nujabes må og nemnast med sine fantastiske beats, han gjekk bort for tidleg r.i.p.
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3218 på: 04. Sep. 2010, 19:40 »
Ser ikke hvorfor Eminem er noen større klovn enn Lil'Wayne? Lil'Wayne er i mine øyne en av de største tåpene der ute...

MLerbakk

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3219 på: 04. Sep. 2010, 19:40 »
Har skaffet meg DVD'en med Muse på Wembley i 2007.

Tror det ville vært tidenes konsert for min del!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3220 på: 04. Sep. 2010, 19:44 »
Ganske bra konsert-DVD det ja. Syns kanskje allikevel Hullabaloo-DVDen fra samme band er enda bedre :)

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3221 på: 04. Sep. 2010, 19:44 »
Ser ikke hvorfor Eminem er noen større klovn enn Lil'Wayne? Lil'Wayne er i mine øyne en av de største tåpene der ute...

Og det skal du så selvfølgelig få mene, på samme måte som U2 er et av tidenes største drittband i mine øyne. Folk med talent som driver med dritt osv. Alle har forskjellige meniner om alt og alle.

Og når det er sagt liker jeg kun ei Lil Wayne låt og ser ikke på fyren som et geni eller noe sånt. Han er ikke Quorthon eller Mr. Doctor, for å si det sånn.

Edit: og før noen tror jeg er sint, tok meg nær av det som ble sagt osv. må jeg bare si at jeg hverken er sint eller tok meg nær av noe som ble sagt om kisen jeg liker ei låt av. Men sitter å se på Pride så blir litt tent, på en ikke-seksuel måte. Rimelig brutalt og da hever man automatisk stemmen vøtt. Yeah!
« Siste redigering: 04. Sep. 2010, 19:51 av boris. »
Nei.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3222 på: 04. Sep. 2010, 19:56 »
Trodde ikke du ble sint nei, og det er helt greit å være uenig! Går ut fra at du ikke har noe i mot at jeg uttrykte den uenigheta heller, gjorde det mest fordi jeg syns det var litt merkelig :P
Bra du anser U2 for å ha talent ivaffal, det hadde jeg jo ikke forventa ;D

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3223 på: 04. Sep. 2010, 20:11 »
Jupp. Men hjelper ikke med talent når det man pøser ut er sinnsykt dårlig.

Dream Theater - ekstremt dyktige folk som lager sinnsykt dårlig musikk
Yngwie J. Malmsteen - ekstremt dyktig kis som lager dritt av dimensjoner
U2 - dykte folk som lager sinnsykt døll musikk
Necrophagist - forferdelig flink folk som lager møl, møl og enda litt mer møl
Spawn of Possession - D.Y.K.T.I.G.E.(!!!!!!!!) folk, som dessverre aldri har mekka ei eneste fet låt. Bare søppel.
Nile - villt dyktige folk som pøser på med flinkisgreier, men som mange ganger har vist at de også kan mekke fet musikk så fort de roer ned tempoet og går doooooomy. Men hjelper lite da majoriteten av låtene er dritt osv.

Talent er ikke alltid et kvalitetstegn i mine øyne. Og da tenker jeg på talent som i folk som vet hva de driver med, kan å spille på instrumentene sine og den slags. Kan jo nevne tusen folk som ikke kan spille særlig som er svært talentfulle hva låtskriving angår. Men i mine øyne feiler alle de nevnte når det kommer til å skrive bra låter. Dyktige på intrumentene sine (da regner jeg vokal som et instrument), men alt de lager er ren avføring. Gi meg heller en middelmåding/dårlig instrumentalist som skriver fete låter.

Peace & love, brothers. ;)
Nei.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3224 på: 04. Sep. 2010, 20:19 »
Hehe! Det blir jo selvfølgelig ekstremt subjektivt da! Fins vel millioner av Dream Theater-fans som mener noe helt annet for eksempel. Nå må det jo påpekes at U2-gutta egentlig ikke er så ekstremt dyktige, ihvertfall ifølge dem selv. Larry har påpekt at han er særs begrensa på trommer, Bono kunne ikke synge da han starta og Adam var også en talentløs kar som bare hadde en drøm om å spille i rockeband. Bortimot alle U2-konsertene jeg har vært på har Bono og/eller Adam gjort noe feil :P
Det er vel nettopp det som gjør musikk så fantastisk da - verden hadde jo vært drita kjedelig om alle hadde elska U2 og Eminem, eventuelt grunge. Jeg blir deppa av grunge, syns Deep Purple er helt for jævlig gørr og Pink Floyd like så (enkeltsanger tatt ut av beregninga). Ja, også er Dream Theater også drita kjedelig! ;)