20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Musikktråden  (Lest 829320 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #2580 på: 17. Jan. 2010, 23:43 »
Hehe. Jeg liker R.E.M. anno 90-tallet best, og deler av 80-tallet er også fabelaktig selv om jeg kanskje ikke mener at de har noen helt gjennomførte knallalbum fra den tid (Document kanskje et unntak der). Derimot syns jeg at Up til og med Around The Sun var ganske svakt etter R.E.M.-standard. Det skal dog sies at det er en stund siden jeg hørte gjennom alt av R.E.M. fra 80-tallet. Der fins uansett flere knallsanger fra den tid. R.E.M. er jo uansett et legendarisk band da, så man setter jo lista høyt!

Første gang man hører på f.eks Murmur virker det kjedelig. Er vel lite som trenger så mye tid som de tidligste albumene til dette bandet før det blir ordentlig bra. Jangle-gitarene og den veldig "rå" lyden er jo egentlig helt perfekt.

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #2581 på: 18. Jan. 2010, 00:10 »
Det viktigaste med 90-tallet blir uansett grungen. Å ikkje nemne Pearl Jam til no er jo ein skam i seg sjølv.

Av den faren av å nemne for mykje av enkeltband, så skriv eg kun 1 låt frå kvar artist som eg likte frå 90-tallet.

Pearl Jam - Jeremy
Temple of the Dog - Hungerstrike
Soundgarden - Black hole sun
Silverchair - Freak
Nirvana - Come as you are
Alice in Chains - Would?
Mad Season - Wake Up
Stone Temple Pilots - Plush
Candlebox - Far behind
Kriss Kross - Jump
Cypress Hill - Insane in the brain
Bad Religion - American Jesus
NOFX - Don't call me White
Pennywise - Same Old Story
Lagwagon - May 16
No Fun at all - Believers
Goldfinger - Superman
Millencolin - Olympic
The Smashing Pumpkins - Tonight, tonight
Less than Jake - All my best friends are metalheads
Guided by Voice - Teenage FBI
Anti-Flag - Die for The Goverment
Alkaline Trio - Cop
RATM - Killing In the Name
Foo Fighters - Learn to fly
Weezer - My name is Jonas
Green Day - When I come around
Rancid - Time Bomb
Dropkick Murphys - The Fighting 69th
Sosial Distortion - Don't drag me down
Misfits - Dig up her Bones
Caesars Palace - Sort it out
System of a down - Spiders
Sebadoh - License to confuse
The Real McKenzies - Raise yer Glass
Tool - Stinkfist
Banco Del Mutuo Soccorso - Brivido
Four Tops - Loco in Acapulco (meina det va tidlig 90-tall)
Fools Garden - Lemon Tree

TLC - Waterfalls
Edwyn Collins - A girl like you

Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2582 på: 18. Jan. 2010, 00:14 »
Puh. Glad jeg slipper å høre gjennom alt det der. :P

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2583 på: 18. Jan. 2010, 00:23 »
"Jeg sang, Pamela, Pamela, jeg tror jeg elsker deg,
slutt din jobb i baywatch, å heller gift deg med meg,"

Husker eg sang dette xD einaste eg huska fra sangen Jakten på Pamela av Luksus Leverpostei
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2584 på: 18. Jan. 2010, 10:54 »
Det viktigaste med 90-tallet blir uansett grungen. Å ikkje nemne Pearl Jam til no er jo ein skam i seg sjølv.

Av den faren av å nemne for mykje av enkeltband, så skriv eg kun 1 låt frå kvar artist som eg likte frå 90-tallet.

Pearl Jam - Jeremy
Temple of the Dog - Hungerstrike
Soundgarden - Black hole sun
Silverchair - Freak
Nirvana - Come as you are
Alice in Chains - Would?
Mad Season - Wake Up
Stone Temple Pilots - Plush
Candlebox - Far behind
Kriss Kross - Jump
Cypress Hill - Insane in the brain
Bad Religion - American Jesus
NOFX - Don't call me White
Pennywise - Same Old Story
Lagwagon - May 16
No Fun at all - Believers
Goldfinger - Superman
Millencolin - Olympic
The Smashing Pumpkins - Tonight, tonight
Less than Jake - All my best friends are metalheads
Guided by Voice - Teenage FBI
Anti-Flag - Die for The Goverment
Alkaline Trio - Cop
RATM - Killing In the Name
Foo Fighters - Learn to fly
Weezer - My name is Jonas
Green Day - When I come around
Rancid - Time Bomb
Dropkick Murphys - The Fighting 69th
Sosial Distortion - Don't drag me down
Misfits - Dig up her Bones
Caesars Palace - Sort it out
System of a down - Spiders
Sebadoh - License to confuse
The Real McKenzies - Raise yer Glass
Tool - Stinkfist
Banco Del Mutuo Soccorso - Brivido
Four Tops - Loco in Acapulco (meina det va tidlig 90-tall)
Fools Garden - Lemon Tree

TLC - Waterfalls
Edwyn Collins - A girl like you

Egentlig utrolig mye bra på den lista. Siden jeg alltid spesielt trekker fram Tool vil jeg heller benytte anledningen til å si at Time Bomb med Rancid er en fantastisk bra sang. Godt valg ;)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2585 på: 18. Jan. 2010, 15:00 »
Hehe, om du så på lista mi hadde jeg faktisk fått med godeste Pearl Jam der ;)
Men, grunge er ikke min greie, og kommer neppe til å bli det. Pearl Jam kan jeg delvis høre på, men utover det blir aldri grunge noe for meg. Husker da jeg var på konsert i Sverige, og leste anmeldelsen av U2-konserten dagen etterpå. De hadde et stort problem, og det var No Line On The Horizon live, de mente den var grungeaktig, og skrev videre at grunge er kanskje det mest unødvendige som har vært laga av musikksjangre :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2586 på: 18. Jan. 2010, 15:12 »
Hvilken avis var det som skrev det, Kristoffer?
Kan ikke huske at avisene slaktet den låta. Uansett. Det er svensker, så hva skal vi forvente? De vokste jo opp med Ace of Base og Roxette. Ikke mye grunge der i gården.

Ellers bør Rednex - Cotten Eye Joe med på lista. One hit wonder fra midten av 90-tallet. Latterlig dårlig når en hører det i dag, men den gang da var det meget bra.
Synes for øvrig det var latterlig lite U2 på lista. Greit nok at 90-tallet ikke var deres sterkeste periode, men sammenlignet med REM og Oasis, kan ikke U2 ha usle to låter på lista over 90-tallets største hits. Var Ultra Violet den store smash-hiten da?

Både du og jeg vet utmerket godt at det er vanvittig mye å ta av fra U2 på 90-tallet, Kristoffer. Egentlig burde en vel hatt med alt, men da får en jo 250 låter bare av U2. Det blir litt mye.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2587 på: 18. Jan. 2010, 15:38 »
Kan jo ikke overkille med noen artister. Skal være litt av alt her ;)
Men jeg mener jo dessuten at U2 gav ut sitt beste album på 90-tallet, så egentlig kunne jeg ha fyrt inn hele Achtung Baby. Ultra Violet var ikke den store smash-hiten overhodet, men det er en av mine personlige favoritter. Listen er jo kollaborativ (ser du Geir ;) ), så for all del smell inn det dere mener bør være med. Skal jo lissom blande alt her!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #2588 på: 18. Jan. 2010, 16:08 »
Hehe, om du så på lista mi hadde jeg faktisk fått med godeste Pearl Jam der ;)
Men, grunge er ikke min greie, og kommer neppe til å bli det. Pearl Jam kan jeg delvis høre på, men utover det blir aldri grunge noe for meg. Husker da jeg var på konsert i Sverige, og leste anmeldelsen av U2-konserten dagen etterpå. De hadde et stort problem, og det var No Line On The Horizon live, de mente den var grungeaktig, og skrev videre at grunge er kanskje det mest unødvendige som har vært laga av musikksjangre :P

Haha, skal ikkje høre på kva alt aviser har å seie. At grunge har hatt ei viktig rolle på musikkbiletet er for min del heilt utvilsomt.  Ser forøvrig ikkje noko grunge i No Line on The Horizon. Overral for min del eit svakt album.  ;)

for a logical solution!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2589 på: 18. Jan. 2010, 16:13 »
Hehe, jeg ser heller ikke noe grunge i den sangen, men live er den kanskje litt grungy i stilen sammenligna med albumversjonen. Dessuten er plata fortsatt ganske bra, spesielt MoS er en evig vinner!
Jeg sier forøvrig ikke at jeg syns det avisa syns. Syns bare det var en litt komisk kommentar. Og jeg er selvfølgelig enig i at grungen har vært viktig rent musikkhistorisk. Men det er ikke min kopp te rett og slett. Det beste som kom av Nirvana var jo dessuten Dave Grohl og Foo Fighters ;)

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2590 på: 18. Jan. 2010, 21:28 »
Nirvana kan da ikke kalles grunge? Det er isåfall det eneste jeg synes er bra innenfor den sjangeren.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2591 på: 18. Jan. 2010, 22:48 »
Er ikke Nirvana selve personifiseringen av grungens komersielle gjennombrudd da?

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2592 på: 18. Jan. 2010, 22:53 »
Veit ikke. Det er ikke så kjedelig som det andre ihvertfall.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2593 på: 18. Jan. 2010, 22:56 »
Hehe. Jeg syns også grunge er kjedelig, men syns Pearl Jam har endel kvalitet. Dessuten tror jeg det har en hel del med at Vedder har en av de råeste stemmene som fins!

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #2594 på: 19. Jan. 2010, 00:25 »
Er vel ikkje utan grunn Nirvana blir betrakta som blant dei fire store innanfor grungen! For min del vil eg seie at det var Soundgarden som satt grungebiletet, medan det var Nirvanas Nevermind og Pearl Jams Ten som gjor det store kommersielle gjennombruddet.

Grunge er hovudsakleg ein alternativ rock bevegelse som oppstod i Seattle(Grunge ofte omtalt som Seattle-rock , Seattle-Sound o.l). Då med element av indie rock, heavy-metal og hardcore-punken. Det verkeleg særpreget er vel forvrengte-guitar sounden og dei angst-fyllte tekstane.

Har no i tillegg nokon av dei råaste stemmane. Eddie Vedder, Layne Staley, Chris Cornell og Kurt Cobain, eg bøyar meg over!

« Siste redigering: 19. Jan. 2010, 00:31 av Bad Religion »
for a logical solution!