Etter den skuffende Arsenal kampen mot Sunderland er jeg sikker på at Arsenal kommer til å vise seg fra en bedre side hjemme mot Norwich. Arsenal har strengt tatt ikke noe annet valg enn å vinne denne for å henge med i kampen om en CL plass. Man U jager bak og har vel bare Leicester og West Ham igjen som på papiret skal/kan frariste dem poeng. Når de har en kamp til gode på Arsenal er kun tre poeng godt nok for dem nå.
Stoke har jo tatt ferie for lenge siden, 1-12 i målforskjell siste tre er ikke akkurat imponerende av et lag som stort sett spiller jevne kamper rent resultatmessig. Nå skal det jo sies at motstanderne har vært Liverpool, Tottenham og City, men med tanke på at vi fikk to uavgjorte mot Pool og City er jeg red Stoke går på en smell mot Sunderland. Stoke ligger på en 10. plass, en plassering der de er vant til å ligge. Med sine 47 poeng har de 6 poeng ned til de fire lagene som ligger bak med 41 poeng. Dermed er det eneste som teller å få best plassering og høyest mulig pengepremie. Hvorvidt de blir 10 eller 12 tror jeg ikke de bryr seg så mye om dessverre. Her tar Sunderland tre poeng.
Crystal Palace var heldige med semifinaletrekningen sin. Watford har som vi har sett skrudd av etter en flott start på sesongen. De scorer knapt mål og er forståelig nok godt fornøyd med å ha berget plassen. Derfor er håpet nå at Palace begynner å tenke på cupfinalen og ikke så mye på serien. Er dog ikke 100% sikre matematisk da de har åtte poeng ned, men Norwich og Sunderland har en kamp til gode. Derfor vil poeng på St. James være viktig for å sikre seg. De har vært en katastrofe resultatmessig i 2016 i PL, hvor det stort sett har blitt etmåls tap. Dette er en MÅ vinne kamp for Newcastle. To gode resultater mot Liverpool og City lover godt, men er de skjerpet nok i en kamp som dette? Vi har stort sett skuffet stort hele sesongen mot tabellnaboene. Knapt slått noen av dem, og om vi gjør det till helgen er jeg usikker på. Palace bør ha sikret plassen med et poeng, så noe sier meg at det blir uavgjort.
Samtidig er det ikke særlig positivt at Sunderland og Watford har igjen bade Watford og Everton. Begge vil ikke ha noe å spille for. Everton tapte mot Villa og Sunderland på tampen av fjorårssesongen da begge de to måtte vinne. Watford kan i verste fall bli nummer 16, noe som er bedre enn 18-19 eller 20. I fjor kunne vi sikret oss ved å slå QPR borte i nest siste kamp. Det gikk i dass, så forhåpentligvis gjør de ikke same feilen mot Villa denne sesongen.
Tottenham rotet nok bort gullet i går. Klarer WBA å ta poeng fra dem kan vi klare det igjen også. Problemet deres er jo at de har Chelsea og Southampton igjen før oss. Begge de kan fort gi poengtap, og to seire for Arsenal og/eller City kan ta begge de to foran. Er jo greit å unngå fjerdeplassen for å slippe en playoff til gruppespillet når en først skal ut i CL. Nå skal vel City og Arsenal møtes i nest siste serierunde, så mest sannsynlig har Tottenham sikret seg medalje og tar det rolig på St. James.
Uansett ser det ikke lyst ut slik jeg ser det. De siste kampene har jo vært positive, men et poeng er fortsatt to for lite per kamp. Vi ligger klart dårligst an av de tre som kjemper om å unngå de to siste nedrykksplassene. Vi har en kamp mer spilt, noe som betyr at en ekstra seier for de to andre gjør at vi havner fire poeng bak med tre kamper igjen. Det betyr at det ikke nødvendigvis vil holde med tre strake seire, noe vi beklageligvis ikke har klart siden November 2013.