20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Newcastle - Southampton 17.01.2014, kl 18:30  (Lest 11852 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Newcastle - Southampton 17.01.2014, kl 18:30
« Svar #60 på: 18. Jan. 2015, 17:10 »
Jeg mener absolutt at Colback løser Anita og Tiotés arbeidsoppgaver minst like godt som de gjør det selv, samtidig som han har større aksjonsradius og flere strenger å spille på offensivt. Derfor er det for meg helt utenkelig at han skal vrakes fra laget. Jeg vil ha Abeid inn ved siden av ham.

Når det er sagt så er jeg enig med Thomas i at han ikke innehar de samme kreative evnene som en Cabaye. Men det er det heller ingen andre i stallen som har, ei heller noen spillere vi kan ha realistiske håp om å hente i dette vinduet. Derfor må vi finne andre måter å angripe på, som ikke gjør oss så avhengige av denne ene spilleren.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #61 på: 18. Jan. 2015, 18:50 »
Jeg var litt upresis i min forrige formulering. Jeg er enig i at Colos ikke var en direkte årsak på andremålet. Men jeg mener at han var en direkte årsak til førstemålet. Som de engelske kommentatorne påpekte etter kampen, og som jeg nevnte under kampen, skulle ikke Colo gått opp i duellen på mål nummer en. Det var ingen som presset ballfører da polen kom, ergo skal da midtstopperen falle av. Hadde Colo gjort det, kunne han konsentrert seg om ta seg av nedfallsfrukten.  Men like så direkte årsak til målet var Jaanmats og Kruls uheldige involvering.  Andremålet var ikke direkte stopperens feil, men om vi hadde hatt en sterkere midtstopper i luften, ville stussen etter all sannsynlighet ikke kommet frem. Selvsagt, om vi hadde brukt Williamson, kunne det ha ført til vondt verre langs bakken. Så eksemplet mitt var litt dumt.

Men jeg mener fortsatt at Colback hadde en særdeles svak kamp. Jeg synes det er feil å sammenligne Anita og Colback i denne kampen, fordi de hadde forskjellige rolle. Anita skulle erstatte Tiote, mens Colback må, siden han spilte høyere opp på banen, fungere som et kreativt sentrum. Problemet var at Colback og Anita spilte omtrent identisk. Anita stengte rom og spilte raske korte pasninger, akkurat som en DM skal gjøre. Colback gjorde det samme, men høyere opp på banen, og da blir det ikke mye spill. Jeg fulgte spesielt nøye med Colback i denne kampen, fordi jeg synes han har variert i prestasjoner. Etter 1. omgang, skrev jeg dette innlegget om Colback, og jeg synes det beskriver kampen hans totalt sett:

"Derimot synes jeg at Colback må byttes ut. Vi klarer ikke å styre midtbanen og jeg synes hans løsninger er for dårlige. Jeg fulgte han spesielt denne omgangen.  Han spiller ikke gjennom ledd og han er ikke i stand til å utfordre. Om vi skal  vinne denne kampen er vi avhengig av at han er mye mer aggressiv offensivt mener jeg.Han må ville ha ballen mer, og han må være mer konstruktiv når han får den. Dvs. at han må tørre å ta i mot ballen, selv når han har mann i rygg, og han må da være i stand til å gjøre et medtak slik at han får vendt unna sin egen spiller og dermed komme gjennom southamptons midtbane. Perez gjorde nettopp det på målet, tom Gouffran gjorde det flere ganger, Colback gjorde derimot ikke det en eneste gang.  Mesteparten av det han gjorde i denne omgangen innebar enten en tversover eller støttepasning. Han hadde ikke en crosser til den delen av banen der Soton er i ubalanse. Vi får ikke flyt i angrepene om  han skal spille så lite konstruktivt som han gjør nå mener jeg. "

Konklusjon: Det kan diskuteres om Colback kan brukes i stedet for Tiote eller Anita, altså som en DM, men jeg mener han ikke har kvalitetene som er nødvendig for å fylle en rolle som OM.

Om vi ser på målene som ble sluppet inn mot oss igår så er det jo helt tydelig at Janmaat er altfor fokusert på mann (Elia) istedenfor å stoppe ved forsvarslinja og la han gå i en meget solid offside. Der må Krul også ta en solid dose av skyld.

Andre målet er vi veldig uheldig på. Coloccini taper en hodeduell, Janmaat følger løpet nok en gang og sliter med å klarere ballen da den spretter i alle mulige retninger. Der er vi like uheldige som det Southampton er på det målet NUFC scorer.

Taktisk sett var ikke dette en god kamp. Offensivt var det ikke noen plan over spillet selv om man ser at de forsøker hver for seg. Defensivt ble hver enkelt spiller overlatt til seg selv og ble utfordret 1vs1 og fikk lite hjelp.

Pardew var god på å beskytte et svakt forsvar med en midtbane som lå tett forran. Når hver enkelt spiller blir overlatt til seg selv litt for mye kommer også svakhetene og feilene oftere.

Må også ta med at Southampton manglet Schneiderlin, Wanyama og Alderweireld. 3 meget solide spillere. De spilte også kamp i midtuka.

I mine øyne var dette en kamp NUFC burde vunnet, alt tatt i betraktning. Vi startet bra og spilte OK frem til vi fikk en imot. Derfra og ut var det heller dårlig.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #62 på: 19. Jan. 2015, 14:45 »
http://toonblog.co.uk/2015/01/a-look-at-nufcs-lack-of-attacking-movement/

En liten analyse av mangelen på bevegelse fra våre offensive spillere. Et forsvar av stoppernes mangel på pasningsalternativer, samt kritikk av trenerapparatets rigide filosofi. Er han inne på noe?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Tremblem

• Gjest
« Svar #63 på: 19. Jan. 2015, 18:52 »
http://toonblog.co.uk/2015/01/a-look-at-nufcs-lack-of-attacking-movement/

En liten analyse av mangelen på bevegelse fra våre offensive spillere. Et forsvar av stoppernes mangel på pasningsalternativer, samt kritikk av trenerapparatets rigide filosofi. Er han inne på noe?

Uten at jeg har giddet å lese, så ja.

Så det sist kamp, eneste mann inne i boksen var ofte Gouffran. Blir ikke mål av slikt. Må ha 2-3 til inni der når innlegget/pasningen kommer.