20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Newcastle - Sunderland 01.02.14 kl 13:45  (Lest 48832 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Newcastle - Sunderland 01.02.14 kl 13:45
« Svar #270 på: 02. Feb. 2014, 19:24 »
Veldig enig Frode, synes det var en meget bra post.

-

Vil gjerne legge til et spørsmål om folks forventninger? Vi ligger på en helt grei 8. plass, der det ser ut til å være minimale muligheter for action både oppover og nedover på tabellen. Langt bedre enn i fjor, og dermed fremgang rent resultatmessig. Spiller for spiller er det vanskelig å argumentere for at vi har forutsetninger for å ligge foran noen av de lagene som er foran oss, i alle fall når spillere med en potensiell "x-faktor" (Cisse, Ben Arfa) underpresterer over lengre tid. At vi går på noen smeller mot antatt dårligere motstand er helt naturlig, i og med at vi vinner kamper mot Chelsea, Spurs og Manu. Hadde vi ikke gjort det, så hadde vi ligget godt inne topp 4, og det tror jeg neppe noen forventer.

Jeg mener at vi denne sesongen har sett mye av den fremgangen flere har ønsket når det gjelder spillestil. Under Pardew har det ofte vært kritisert at de lange ballene har vært for mange, men den statistikken noen (Frode?) postet i går viser at det kun er et par lag som slår færre lange baller per kamp enn oss. Det har også gitt seg utslag i et par mer komfortable resultat (3-0 på Selhurst Park, 5-1 hjemme mot Stoke), noe som har vært mangelvare siden Pardew tok over. At vi nå kan komme til å måtte finne oss i å se laget gå litt "back to basic" er dessverre en direkte konsekvens av udugeligheten på toppen av systemet, salget av Cabaye og mangel på erstatter. Ingen kan gå inn og ta hans rolle som generalen i et mer posession-orientert angrepsspill.

Når dette er sagt, er det ingenting som rettferdiggjør gårsdagens opptreden. Men ser man kun på tall, er det minimalt som peker på at det var et fortjent 3-0 tap. Likevel sitter man med en følelse av at vi aldri kom til å score, mens S'land hadde den nødvendige edgen. Når det gjelder valg av kampplan og spillere så er det vanskelig å si hva som kunne gjort det bedre, om noe i det hele tatt. Forhåpentligvis kunne det vært gjort bedre, men jeg er langt i fra sikker. Det som imidlertid skuffet meg aller mest i går var prestasjonene til en håndfull enkeltspillere, med Debuchy og Santon i spissen. I tillegg var Anita og Williamson også langt under pari, og Tioté og Saylor hadde heller ikke noen stor kamp. Offensivt skapte vi egentlig nok spill og sjanser til å score et par mål, men med Ameobi på topp så det aldri spesielt farlig ut. Endret seg ikke mye med de Jongs inntreden.
« Siste redigering: 02. Feb. 2014, 19:26 av torfinn »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #271 på: 02. Feb. 2014, 21:09 »
I forhold til forventninger mener jeg vi ligger akkurat der vi må være - verken mer eller mindre. I forhold til forbedringer i spillestil er jeg åpenbart enig i at vi fremstår bedre i år enn forrige sesong som var en eneste lang orgie av underprestering.

Pardew er en middelmådig manager  som passer et lag med middelmådige ambisjoner. Vi klarer neppe ta steget ut i CL med Pardew uansett - men det er vanskelig å se at det er aktuelt så lenge vi har de eierne vi har. Pardew er veldig god når vi sparker nedenfra og er underdog. Han er god til å skape gode, defensive enheter som er i stand til å overraske mot god motstand. Det Pardew sliter med er å skape noen form for offensiv identitet. Noen åpenbar offensiv filosofi klarer jeg ikke helt se. Derfor sliter vi litt for ofte mot lag der det forventes at vi skal styre matchene mot. Han er også gjerne tidvis horribel svak underveis i matcher, syns jeg. Det har provosert meg alt for ofte. Spesielt flink til å holde andre spillere i kampform er han heller ikke. Det er faktisk lov to change a winning team.

Vi har tapt samtlige siste tre matcher mot Sunderland som har kjempet oss ut av stilen. Nå sist var de også klart bedre spillmessig. De har også en manager som er kjent for å ønske at fotballagene hans skal være spillende. Om det ikke er greit at folk er forbanna over at vi to år på rad har blitt pissa på i egen storstue av Mackems, så veit ikke jeg. Mener du at det laget Mackems stilte med har spillere som skal være dyktigere til å spille ut bakfra? Jeg kjøper overhodet ikke at Tayls og Willie er grunen til at vi endte opp med å slå direkte opp mot Shola hele matchen. Det var ikke det jeg så vi gjorde med samme spillere mot Norwich. Stiller også spørsmålstegn ved at Pardew ikke makter verken sende utpå et lag som er motivert nok verken til å vinne lokalderbyet eller ta seg videre fra 3. runde i FA-cupen.

Generelt føler jeg uansett at det er idiotene på toppen som får mesteparten av pesen for tiden. Men jeg mener et skivebom å la Pardew gå fri fra kritikk.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #272 på: 02. Feb. 2014, 21:23 »

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #273 på: 03. Feb. 2014, 00:16 »
...
Generelt føler jeg uansett at det er idiotene på toppen som får mesteparten av pesen for tiden. Men jeg mener et skivebom å la Pardew gå fri fra kritikk.

Mener absolutt ikke at Pardew skal gå fri for kritikk, enkeltkamper og enkeltvurderinger vil det alltid være diskusjon rundt, og det med rette. Men jeg mener at det er skivebom å skrike etter hans avgang. Per nå er han en manager som matcher ambisjonene våre, og jeg synes han gjør en ok jobb. Verken mer eller mindre. Orker i alle fall ikke tenke på hva alternativene kan være.

Den dagen vi får en ny eier med nye ambisjoner, da skal jeg være enig i at man må sikte mye høyere. Nå handler det mest om å gjøre dette så lite smertefullt som mulig, og den jobben synes jeg Pardew fortsatt er god nok for.

lefsen

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #274 på: 03. Feb. 2014, 11:00 »
Godt skrevet i Guardian:

Philosophy matters in north-east derby

Alan Pardew acknowledges he has an ego but says he is "not egotistical" about Newcastle United's style. On Saturday's evidence he should be. Newcastle began in the manner of a team fired up by their manager but lacking a coherent plan other than to aim to hit Shola Ameobi with long early balls. In contrast Sunderland exuded control ? something that extended to restrained goal celebrations ? and as a consequence passed Pardew's side off the park during the course of a 3-0 win. If Newcastle's manager has become increasingly pragmatic over the years, Sunderland's Gus Poyet is an ideologically driven purist big on a possession-based passing game. Implementing this philosophy has taken time and progress has been incremental but, like Brendan Rodgers at Liverpool, he is beginning to reap the benefits of having a defined vision. With a key disciple in Liam Bridcutt, newly arrived from Brighton, around to help him implement his ideas, Poyet's team looked poised to pull well clear of relegation waters. Pardew could do worse than remember his much more purist past at Reading and challenge his players to prove they really can still pass and move fluently - even without the departed Yohan Cabaye. Principles matter; moreover if Newcastle's manager sticks to them Hatem Ben Arfa will surely become re-invigorated in broadly the same manner that Adam Johnson has been re-born under Poyet's blueprint.

Særlig siste setningen er verdt å bite seg merke i.
« Siste redigering: 03. Feb. 2014, 14:33 av lefsen »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #275 på: 03. Feb. 2014, 13:40 »
Spot on som de så fint sier. Helt enig. Der er den store mangelen på Pardew kontra managere som Rodgers, Martinez og til og med Poyet.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Sigurd

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #276 på: 03. Feb. 2014, 16:22 »
Det syns jeg høres veldig rart ut.

Mye av årsaken til at Martinez og Rodgers har muligheten til å få implementert en ordentlig filosofi er at de tilsynelatende har en større råderett enn det Pardew har. Det er hevet over enhver tvil at det ikke er Pardew som styrer signeringene i klubben vår, og at han i det store og hele er en mann som tar ut tropper og førstelag, samt forsøker å skape samspill.

Hvis en manager skal få lov å få uttrykke en filosofi i et lag, så må han da få muligheten til å hente inn spillere som kler denne filosofien? Når vi mister en spiller forsøker vi ikke å lappe hullet etter ham, men leter heller etter en vilkårlig spiller som er i ferd med å bli kontraktsløs - hvilket gir en underprising og en potensiell gevinst.

Det begynner å virke ganske klart for meg at Ashley driver klubben som en investeringsklubb, der han kjøper spillere som er relativt underpriset pga kontraktssituasjoner, håper at et par av dem slår ordentlig til og selger dem når de blir etterspurt. Derfor er det ingen konsistens i spillertypene som blir hentet inn. Derfor har Pardew en jævla vanskelig jobb med å sette et spillemønster for gruppen.

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #277 på: 03. Feb. 2014, 16:34 »
Mye rett der Sigurd.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #278 på: 03. Feb. 2014, 17:28 »
Vel. For meg er det ikke helt samsvar med ønske om å spille fluent football og dermed ønske Tomkins, når vi da henter M'biwa..
Men okei, jeg tar deler av poenget. Det endrer ikke for meg det faktum at det er vanskelig å se noen definert offensiv filosofi i det Pardew gjør.

Skjæren

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #279 på: 03. Feb. 2014, 17:39 »
Mye lik diskusjon på tvers av tråden, men det får heller være.

Pardew har absolutt dårlige vilkår, men siden han kom, har vi mistet Enrique, Cabaye, Carroll, Barton, Ba og Nolan av viktigere spillere, på forskjellige tidspunkt. Inn har det kommer spennende, spillende spillere som Marveaux, Anita, Sissoko, Debuchy, Haidara, Mbiwa, Cisse, på forskjellige tidspunkt. Og i tillegg har vi over tid hatt knall spillere i Ben Arfa, Cabaye, Tiote, Colo.
Hvorvidt alle ovennevnte kan bidra, er selvsagt diskutabelt, og det er jo klart at vi generelt sett ikke har truffet med alt og alle av overganger.
Poenget er likevel, at disse spillerne her, over 3 år, ikke er mye dårligere enn spillerne til Wigan, Everton, Sunderland, Southampton. Når disse lagene klarer det, så skal det faenmeg bare mangle at vi i det minste ser spor etter noe positivt, men det er totalt fraværende.

Selv om arbeidsvilkårene til Pardew er dårlige, kjøper jeg overhodet ikke at vi ikke har spillere til å skape en egen, offensive, ballbesittende spillestil. Det er rett og slett bare till og vås. Selv om vi ikke har muligheten til å spille/dominere som City, burde det på tross av alle dårlige transfervindu, så er Southampton, Everton osv helt klare bevise på lag som klarer dette utmerket på tross av mer begrenset (spesielt Southampton) spillermateriale. Mye av problemene i klubben skal skyldes på styret, og ikke alt på Pardew, men det er tross alt han som har ansvaret for laget dag inn og dag ut, og må ta på seg store deler av skylden for den totale mangelen på identitet, plan og spillestil i Newcastle idag.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #280 på: 05. Feb. 2014, 21:45 »
Alan Pardew har helt klart dårligere arbeidsvilkår enn mange av sine kolleger i Premier League. Men en ting har de alle felles, det er manageren som har siste ordet når det gjelder overganger.

Pardews arbeidsforhold er ikke så ille at han risikerer å få spillere han ikke under noen omstendigheter vil ha, eller spillere han aldri har sett eller hørt om. Det var nok ikke sånn at Pardew ikke under noen omstendigheter ønsket seg Mbiwa, men det er ikke sikkert han var førstevalg.

Uansett har Pardew en såpass god stall at det skal være meget godt mulig for en brukbar manager å få til et bedre samspill enn det vi har vist under hans ledelse. Hadde Brendan Rodgers vært i Alan Pardews fotspor er jeg rimelig sikker på at - om ikke resultatene hadde vært mye bedre - så hadde spillet vært mye bedre. Vi har noen mindre gode fotballspillere i troppen, men vi har også en mindre god manager.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #281 på: 07. Feb. 2014, 12:48 »
Laber aktivitet på forumet nå, speiler vel stemninga inn mot laget generelt. Uansett må vi tilbake på hesten, noen som lager kamptråd til Chelsea-kampen?
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/