20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Newcastle: sesongen 13/14  (Lest 9223 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

lefsen

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Newcastle: sesongen 13/14
« på: 12. Des. 2013, 11:41 »
Jeg savner ofte en tråd hvor vi kan diskutere sesongen i store linjer. Det er ikke alle tanker som passer inn i kamptråder/spillertråder osv. Hvis en slik tråd allerede finnes eller ikke er ønskelig, så er det bare å fjerne den....

I lokalavisene ser jeg nå at det er mye prat om Europacupspill. Siste mann ut er Phillippe Albert som sier at vi bør gå for CL. Er det bare jeg som mener vi bør slappe av litt? Før sesongen var det doom & gloom, nå er det plutselig fryd og gammen. Vi har vært ganske gode i år, men aldri helt topp. Og vi har en god stall, men langt fra CL-materiale. United-kampen er fortellende: Vi hadde en smart taktikk og var gode defensivt men vant først og fremst fordi United ikke har en midtbane. Husk at vi gikk på en 0-3 smell uken før mot et lag som ikke har vært særlig gode i år. Personlig merker jeg at jeg er fornøyd med topp 8 denne sesongen. Det kommer ikke til å forandre seg selv om vi skulle vinne et par kamper til. Kanskje er jeg pessimist av natur, men når folk rundt klubben begynner å tro på hypen, da ender det ofte med å gå åt skogen...

Får vi inn en klasseving og en klassespiss i januar tror jeg vi KAN klare topp 6.
« Siste redigering: 29. April 2014, 10:56 av lefsen »

Tremblem

• Gjest
Sv: Sesongen 13/14
« Svar #1 på: 12. Des. 2013, 13:59 »
Vil være godt fornøyd med noe mellom 6-10. denne sesongen, og må si jeg syns det er tull å begynne å prate om CL osv. At eks-spillere gjør det er greit nok, verre når manager/spillere som er i klubben i dag begynner med det. Erfaringsmessig er det starten på en nedtur!  :nervøs: Foretrekker den gamle klisjeen, "en kamp om gangen". Ligger vi like bra an i mars/april derimot, er det vel lov til å drømme litt? Mye fotball som skal spilles frem til det, og jeg tror ikke det er mer enn f.eks. et formtap hos Cabaye, eller skade på Remy som vil gjøre at vi mister momentumet. Cisse har lite å bidra med virker det som, har aldri sett en spiller på dette nivået som går så ofte i offside, samt ser så håpløs ut med ball. 
Sesongens store overraskelse for min del er Gouffran! Jobber hardt, kommer jevnlig til sjanser og har begynt å putte en del mål. La oss håpe formen vedvarer og han holder Jonas ute av laget. Andre med pluss i margen er Williamson, Krul, Anita og Sissoko, samt Cabaye og Tiote for å finne tilbake til noe av formen fra 11/12-sesongen.

Blir også spennende å se om Ashley ser muligheten for å ende høyt på tabellen, og gambler i overgangsvinduet etter jul, eller om vi henter 0-2 spillere, og "safer" inn en trygg midtplassering. Tipper også Obertan/Marve ligger an til å selges/leies ut etter jul? Spiss og en høyreback som cover for Remy/Deb må til etter mitt skjønn, som et minimum. Vært mye skriverier om en ny midtstopper de sise par årene, men der er vi vel egentlig ganske godt forspent om dagen?

Sebastian

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2 på: 12. Des. 2013, 14:06 »
CL: Halelujastemning
EL: DEILIG!
Ingen europa: Bah, neste sesong som vanlig...

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3 på: 12. Des. 2013, 17:27 »
Så lenge Colo blir værende er kanskje midtstopperplassen vårt sterkeste ledd. Har 4 stoppere som holder PL-nivå, og som gir oss ulike kvaliteter.
Dette er livet som Newcastle-supporter. Det er deilig å kunne drømme litt om store ting, vel vitende om at vi stirrer helvette i øynene rundt neste sving. Dette er jeg vant med både som Newcastle-supporter og Glimt-supporter.
Noen stor tro på CL har jeg overhodet ikke. Virker faktisk ganske vanskelig å se hvordan vi skal kunne konkurrere med Arsenal, Chelski, LFC eller Shitty. Men jeg ser mot laga like over oss på tabellen, ikke de bak oss som vi "bør" kjempe mot. Skuffelsen kommer til å være like stor når vi faller ned på nivået vi vel hører hjemme nå. Selv om hjernen forteller meg at det er helt forventa.

Det jeg er spent på er januarvinduet, dersom vi ligger gunstig an ift e-cup. Kan Ashley åpne opp lommeboka for en eller to virkelig sterke signeringer til laget vårt? Da kan det kjapt bli en ganske spennende vår for en underdog som Newcastle. Førstelleveren vår er virkelig sterk, hadde vi bare hatt reell konkurranse eksempelvis på topp, så kunne det virkelig blitt spennende.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4 på: 13. Des. 2013, 17:13 »
Jeg synes det er helt fair å prate om CL, selv om jeg helst ser at spillerne tar en kamp av gangen. Men jeg tror også det er mulig med CL, men da er forsterkninger et must i Januar, og Pardew må tørre litt mer. Jeg tror ikke på CL selv, men det er først og fremst fordi jeg ikke har troen på forsterkninger i Januar.
Nei.

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5 på: 13. Des. 2013, 18:45 »
Jeg tror ikke på CL hovedsaklig fordi vi spiller i samme liga som ManU, City, Arsenal, Chelsea, Lfc, Spurs og Everton.
Same old Shearer, always scoring!

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #6 på: 14. Des. 2013, 08:57 »
Jeg tror ikke på CL hovedsaklig fordi vi spiller i samme liga som ManU, City, Arsenal, Chelsea, Lfc, Spurs og Everton.

Når du nevner Everton i sammenheng med de lagene der så mener jeg du så absolutt må nevne NUFC også. Newcastle har etter min mening ikke noe dårligere lag enn Everton. Synes det er 2 jevne lag som spiller på 2 helt forskjellige måter.
Kan jo også ta med at ManU, Tottenham og Chelsea har vi nå slått, og mot LFC var vi desidert best frem til det røde kortet. Selv etter det var det en jevn kamp.

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #7 på: 14. Des. 2013, 09:01 »
Joda, enig i det du sier. Poenget mitt er at vi er nødt til å slå 4 av de 7 lagene som er nevnt, over en hel sesong, for å få CL. Det tror jeg blir for vanskelig.
Same old Shearer, always scoring!

lefsen

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #8 på: 14. Des. 2013, 11:30 »
Jeg har laget et karakterkort (vurdert ut fra forventninger før sesongen):

Særdeles god: Remy

Meget god: Cabaye, Krul, Tiote, Gouffran

God: PARDEW, Shola, Debuchy, Colo, Anita, Benni, Willo

Mindre god: Mbiwa, Santon, Sissoko

Fare for stryk:

Stryk: Cisse

Uten vurderingsgrunnlag: Jonas, Obertan, Haidara, Dummett, Taylor x 2, Sammy Ameobi, Marveaux, Elliot, Biggi
« Siste redigering: 16. Des. 2013, 11:13 av lefsen »

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #9 på: 14. Des. 2013, 12:47 »
Mulig det er bare meg, men jeg skjønner absolutt ikke hvordan du kan bedømme Willo og Mbiwa dårligere enn Anita, Ben Arfa, eller Colo for den saks skyld. Synes Williamson fortjener å være under kategorien meget god.

lefsen

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #10 på: 14. Des. 2013, 13:23 »
Det er kanskje strengt utfra forventingene, men jeg synes Willo har levd på flaksen i år. Jeg er konstant shaky med han rundt ballen. Mbiwa hører kanskje hjemme under "god" men han har hatt et par veldig dårlige kamper. Felles for dem begge er at de sprer usikkerhet, slik jeg ser det. Men hey, åpen for at man ser ulikt på saken.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #11 på: 14. Des. 2013, 23:20 »
Willo levd på flaksen? Han har jo vært rock solid denne sesongen. Vår klart beste forsvarsspiller sammens med Debuchy denne sesongen.

Nikolaien

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #12 på: 16. Des. 2013, 10:53 »
Men du skriv ut frå forventingar før sesongen. Har Willo levert mindre godt ut frå dei forventingane du hadde til han før sesongen? Willo har vært klasse. Du veit kva du får og det er 100% vilje og innsats

lefsen

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #13 på: 16. Des. 2013, 11:13 »
Er forsåvidt godt poeng, jeg var kanskje litt streng. Flytter han opp på god:) Men jeg mener fortsatt at sesongen hans blir litt hypa fordi han har vært så dårlig før. Kanskje er det dog jeg som ser han med skeptiske briller.

lefsen

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #14 på: 12. Feb. 2014, 12:47 »
Når jeg isolert sett er på tabellen, tenker jeg at jeg egentlig er ganske fornøyd. 9 poengs klaring til nedrykksstriden og en vårsesong i vente hvor spillerne kan fokusere på å utvikle seg selv og spillet sitt. Vi har en sunn økonomi og en tilsynelatende harmonisk tropp.

Når jeg tar to steg tilbake og ser på hvor vi er i dag blir jeg mer urolig. Det føles i stor grad som om klubben vår er et korthus som ser ganske stilig ut men som helt plutselig kan kollapse. Litt som klimatrusselen durer vi på i samme spor men er ikke forberedt på at det plutselig er for seint å snu.

Etter at Kinnear har dratt merker jeg at jeg er litt skuffa over meg sjøl og mange andre supportere. Hvorfor? Fordi vi ble forledet til å tro at han har spilt noen som helst slags rolle i klubbens styring. Jeg er i dag helt overbevist om at så ikke har vært tilfelle. Han har vært en decoy, en som kan ta all dritten, og samtidig tiltrekke masse oppmerksomhet til klubben (at den har vært negativ gir nok Ashley en god beng i). Klubben vår har blitt redusert til en reklamekanal for Sports Direct og alle valg Ashley tar gjøres i henhold til det beste for hans egentlig hjertebarn. Han skal dog få cred for å styre klubben med overskudd. Men hvis overskuddet uansett går tilbake i hans lomme, hvorfor er det noe vi skal applaudere?

Med hvilken metode har spillere blitt rekruttert til klubben? Gjennom en felles visjon eller gjennom å sende Carr på leting i Europas billigkasse (da snakker jeg om pris, ikke nødvendigvis kvalitet på spillere). Spillerne som har blitt hentet til klubben de siste årene har vært gode hver for seg, men skremmende få har blitt hentet fordi de skal passe inn i et system. Innfallsmetoden kalles det. Jeg tror Pardew har hatt lite innflytelse på hvem som har blitt hentet, men han har helle ikke gjort noe forsøk på utvikle en egen filosofi. Han har fått 3 og en halv sesong og har fortsatt kun 1-2 matchplays som han kan variere mellom. I mine øyne en av de aller minst begavede taktikerne i ligaen (deler kanskje plassen med Meulensteen og Hughes). Minner meg alt for mye om Skarsfjord i Brann, som også var en ålreit fyr men hvis utvikling stod på stedet hvil gjennom mange år. Se på Poyet i Sunderland. Har en visjon, kommer til en klubb med en crazy innkjøpspolitikk de siste årene, men klarer allikevel å sette et spill. Dog etter flere kamper med dårlig resultat. De spiller jo allerede mer imponerende fotball en vi har gjort under hele Pardew-æraen.

Jeg klarer ikke å forstå meg på spillerstallen vår. Hvilket formål er det den skal fylle? Hvilken spillestil passer den til? Cisse har fått mye dritt i år, men siden han sluttet å score har også klubben sluttet å spille på en måte som passer han. Han har etter mitt skjønn blitt ofret på alteret til Pardews tilfeldige stilomlegging. Jeg tror ikke at en goalgetterinstinkt forsvinner over nattta. Det kan derimot omgivelsene. Cisse drar, Remy reiser til sommeren, Colo trolig likeså. Hva stå vi så igjen med? Så var vi plutselig tilbake til start igjen. Planløsheten slår tilbake på oss.

En siste tanke: Når var sist gang vi fikk opp ei unggutt av kvalitet? Det er jo egentlig helt utrolig hvor lite ettervekst det har vært å spore. Ameobi, Taylor, Carroll og Dummett liksom. Se på Soton sitt ungdomsarbeid de siste åra, vår tabellerkerival: Bale, Walcott, Ox, Ward-Prose, Lallana, Shaw, Chambers.....