20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Mapou Yanga-Mbiwa  (Lest 48555 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Mapou Yanga-Mbiwa
« Svar #210 på: 05. Okt. 2014, 16:52 »
Moyes under Everton var da langt mer underholdende enn trademark Pardew. Pardew er jo taktisk analfabet.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #211 på: 05. Okt. 2014, 18:08 »
Ville du heller sett Colo-Willo enn Mbiwa-Willo, Frode?

Har du noe statistikk på andel fullførte lange pasninger?

Både Moyes og Pulis er 1000 steg i riktig retning. Selv om de ikke er i nærheten av hvem jeg helst ser at kommer, så handler det også litt om at MA skal gå lei og selge klubben.

Så lenge det er null samhandling defensivt og null strategi på hvordan man skal forsvare seg som lag så tror jeg det er hipp som happ hvem som spiller midtstopper. Jeg ser ikke på Mbiwa som løsningen på alle problemene. Det NUFC trenger baki der er en Philippe Albert type, som har en ro med ballen og spillet sitt forøvrig. En som kan føre ballen fremover og tre igjennom og åpne opp motstanderne litt.

Du ville heller sett Williamson fremfor Coloccini ser jeg. Bare så det er sagt, Williamson drev også å buset fremover uten mål og mening flere ganger igår. Hvorfor ikke Swansea utnyttet dette mer vet jeg ikke. At jeg tok Coloccini på dette var fordi han/vi fikk et mål imot på grunn av denne hodeløse måten å forsvare seg på. Det kunne like gjerne vært Williamson vi snakket om nå.

Williamson er en meget begrenset spiller, men han har vært veldig dyktig de siste sesongene på å bruke styrkene sine i 1vs1 situasjoner. Derfor har han også fremstått som mer solid. Coloccini er nok en bedre fotballspiller, men han har vært grusom de siste mnd. Hvorfor det er blitt slik vet jeg ikke.

Jeg skulle gjerne sett Mbiwa i klubben jeg, og gjerne sammen med en skikkelig solid midtstopper. Vi trengte jo en midtstopper før han forsvant uansett, så i denne posisjonen er vi pr dags dato skikkelig manko. Men så er det jo også slik at Mbiwa selv har uttalt at han slet med tilvenningen og den fysiske biten av det å spille i PL. Er jo også slik at når spillet går litt fortere enn man er vant med så blir det vanskeligere å konsentrere seg og man får mindre tid til å tenke og orientere seg.

Dette blir bare synsing fra meg, men siden jeg tror at Mbiwa ikke er løsningen på alle problemene så tror jeg også at han hadde fått gjennomgå skikkelig av "oss" supportere om han hadde spilt sammen med Williamson i forsvaret. "Vi" supportere, ihvertfall ganske mange, gir ikke spillere særlig god tid før de svinger øksa.

Jeg er enig i at Pulis og Moyes er bedre og mer stabile enn Pardew, men vi husker jo også hvordan det gikk da Sam Allardyce var i NUFC, også han er kjent som en stabil og god manager over tid.
Moyes ville nok vært en stabil mann, Pulis derimot ville nok fort havnet i samme kasse som Allardyce. Må også ta med at Moyes har en helt forferdelig statistikk mot lagene på topp 6-7. Den statistikken ble ikke bedre etter den ene sesongen han fikk i ManU.

Når det gjelder langpasninger så har Mbiwa kun spilt 3 kamper i Serie A, står uansett med respektable 11 suksessfulle ut av 15.
Williamson og Coloccini har over dobbelt så mange kamper, 7 i PL, og står med henholdsvis 17 suksessfulle ut av 39 og 18 suksesfulle ut av 32. Egentlig ikke så hakkande galt det heller. Kompany står f.eks. med 19 suksessfulle langpasninger ut av 37, mens Gary Cahill har 19 suksesfulle langpasninger ut av 36 og John Terry har beskjedne 8 suksessfulle langpasninger ut av 26.
Som du ser så er det ikke så veldig ille i forhold til midtstoppere med 7 kamper for toppklubbene til nå i PL.
Derimot er snittet/treffprosenten på suksessfulle langpasninger høyere/bedre i Serie A (de har bare spilt 5 kamper, men det betyr jo ingenting for snittet). Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men det kan jo ha noe med at tempoet og presset er høyere i PL, mens i Italia er det mer taktikk og det å komme i riktig posisjon med en gang man mister ballen fremfor å jage og jage som det ofte er i PL.
Du fikk ihvertfall den statistikken der.

Dette betyr jo uansett ikke noe for utfall av kampene. Det er ikke derfor NUFC slipper inn mål og opptrer "shaky" i forsvar eller at de ikke klarer å treffe mellom stengene på alle de angrepene de avslutter på (er jo i toppen der som vist tidligere). Om man ser på kampene ser man at det er absolutt ingen samhandling mellom spillerne og/eller lagdelene. Colback og Tiote løper og jobber som noen ville dyr, men det betyr jo ikke nødvendigvis at de løper "riktig" i forhold til posisjoner på banen, det samme kan sies om Sissoko og flere av de andre spillerne. Hver gang Coloccini og Williamson buser ut for å ta en ball de aldri rekker etterlater de seg rom bak seg, det fikk vi et godt eks på ved førstemålet igår. Dette kan jeg skrive et kjempelangt innlegg om, men det gidder jeg ikke. Det er heller ikke slik at jeg har rett, men jeg har en mening.

For å forklare dette enkelt. Man forsvarer seg og angriper som et lag. Man ser et visst "mønster" i begge tilfellene. Det gjør man ikke ved NUFC pr dags dato. Det er her jeg mener Pardew svikter så til de grader. Han har hatt flere sesonger på seg til å "sette" forsvaret og laget generelt. Han har mange av de samme spillerne som var der da han tok over, så vi burde sett en progresjon. Man kan skylde på spillersalg osv, men hadde Pardew hatt en plan ville ikke forskjellen vært så inni h.......... stor. Derfor mener jeg Pardew må ut!

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #212 på: 05. Okt. 2014, 18:46 »
Kan jeg bare spørre om hvor du har det fra at Mbiwa har uttalt at han slet med fysikken i PL? Det kan jeg ikke huske å ha lest.

Edit: Jeg fant det nå. Men jeg er fortsatt overbevist om at han hadde lykkes i PL om han hadde fått flere sjanser.
« Siste redigering: 05. Okt. 2014, 19:02 av Eriksen »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #213 på: 05. Okt. 2014, 22:50 »

Både Moyes og Pulis er 1000 steg i riktig retning. Selv om de ikke er i nærheten av hvem jeg helst ser at kommer, så handler det også litt om at MA skal gå lei og selge klubben.
Så lenge det er null samhandling defensivt og null strategi på hvordan man skal forsvare seg som lag så tror jeg det er hipp som happ hvem som spiller midtstopper. Jeg ser ikke på Mbiwa som løsningen på alle problemene. Det NUFC trenger baki der er en Philippe Albert type, som har en ro med ballen og spillet sitt forøvrig. En som kan føre ballen fremover og tre igjennom og åpne opp motstanderne litt.

Mulig jeg er tett i pappen - men i utgangspunktet er den stopperen du beskriver ganske spot on på hvordan jeg ville beskrevet Yanga Mbiwa som spillertype.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #214 på: 05. Okt. 2014, 23:53 »

Mulig jeg er tett i pappen - men i utgangspunktet er den stopperen du beskriver ganske spot on på hvordan jeg ville beskrevet Yanga Mbiwa som spillertype.

Haha jeg tenkte det samme. Var hvertfall slik han fremstod i Montepellier

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #215 på: 06. Okt. 2014, 11:42 »
Hadde vi beholdt Mbiwa så kunne han ikke prestert svakere enn Colo nå allikevel. Tror det hadde vært sunt med litt konkurranse om plassen for vår argentinske kaptein nå.

Så forøverig mye av Juve-Roma igår kveld, og syns Mbiwa så bedre ut mot Juve(!) enn Colo har gjort mot noe PL lag hittil i år.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #216 på: 06. Okt. 2014, 12:05 »

Ok? Da gikk jeg glipp av noe på de omtrent 40 kampene han fikk i NUFC drakt. Mulig du så noe jeg ikke så, men for min del så er det klasseforskjell på hva Albert gjorde i NUFC drakt kontra Mbiwa, eller noen av de andre stopperne for å si det sånn. Nå fikk jo Philippe Albert ca dobbelt så mange kamper i NUFC drakt.

Kan godt være at Mbiwa viste de samme egenskapene for Montpellier, det vet jeg ikke noenting om siden jeg ikke ser veldig mye fransk fotball og enda mindre av de klubbene som ikke er jevnlig i CL. Det er det tydeligvis andre som gjør........

Uansett så dømmer jeg spillere etter hva de gjør i NUFC drakt og PL. Det er det som gjelder for meg. Hva de har gjort i en annen klubb eller liga betyr mindre, eller for den saks skyld tidligere i karrieren.

Og så til sist, så har jeg skrevet mange ganger nå at Mbiwa selv har uttalt at han slet med den fysiske biten av spillet i PL, og han har selv uttalt at han tror Serie A passer han bedre da den er mer lik Ligue 1 i Frankrike. Dette kommer fra han selv så jeg tror han vet hva han snakker om.

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #217 på: 06. Okt. 2014, 15:47 »
Yanga spilte flere kamper i CL for Montpellier sesongen før han gikk til NUFC. Husk også at Montpellier vant ligaen med en ung Mbiwa som kaptein og sjef i forsvaret. Man blir ikke verdens dårligste stopper av å gå til en annen liga. Han spilte også bra kamper som deffensiv midt mot blant annet Arsenal i CL hvor han fordelte ballen bra gjennom midten. Husker den kampen godt fordi jeg hadde Mbiwa på NUFC på FM på den tiden og fulgte derfor med på hans bidrag. De 40 kampene du nevner var MANGE som innbytter og mange som høyreback (ute av posisjon).
« Siste redigering: 06. Okt. 2014, 15:54 av Eriksen »

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #218 på: 06. Okt. 2014, 18:54 »
Yanga spilte flere kamper i CL for Montpellier sesongen før han gikk til NUFC. Husk også at Montpellier vant ligaen med en ung Mbiwa som kaptein og sjef i forsvaret. Man blir ikke verdens dårligste stopper av å gå til en annen liga. Han spilte også bra kamper som deffensiv midt mot blant annet Arsenal i CL hvor han fordelte ballen bra gjennom midten. Husker den kampen godt fordi jeg hadde Mbiwa på NUFC på FM på den tiden og fulgte derfor med på hans bidrag. De 40 kampene du nevner var MANGE som innbytter og mange som høyreback (ute av posisjon).

Han spilte 6 kamper i CL for Montpellier, men det hjelper meg veldig lite da jeg ikke så mye av dem uansett. Etter å ha sjekket litt fikk de 2 poeng på 6 kamper mot Arsenal, Schalke og Olympiakos. Dette betyr jo ingenting. Det er den eneste gangen Montpellier har vært i CL. Kanskje derfor jeg ikke ser så mye av dem.

Jeg har heller aldri sagt at Mbiwa er en dårlig fotballspiller. Det jeg derimot sier er at han tidvis slet i PL og hadde noen fryktelige opptredener i enkeltkamper. At han ble plassert på backen vet jeg og at han ble benyttet som innbytter er jeg også klar over. Sist sesong startet han 21 kamper og kom innpå i 6. Sesongen før startet han 17 kamper og ble byttet inn i 3 etter at han ble kjøpt.

Så kan man spørre seg hvorfor det ble sånn. Noen er på Pardew med en gang og sier at ALT er hans skyld. Han kan sikkert klandres for noe, det er jeg selv enig i. Er lettere å slå til for en forsvarsspiller når laget er trygt defensivt og har en klar filosofi på dette området. Og det hjelper selvfølgelig at laget er i flytsonen og får gode resultater.
Samtidig tar jeg til meg det Mbiwa selv sier om forskjellen på ligaene og at han selv føler at Serie A passer han bedre. Jeg går utifra at han selv vet meget godt hva han snakker om.

Som jeg har sagt lenger tilbake i denne tråden, så er det slik at ikke alle slår til i hvilken som helst liga. Juan Sebastian Veron ble av mange sett på som en av verdens beste midtbanespillere  da han gikk til Manu og Sir Alex Ferguson. Der var han elendig. Ferguson innså dette og solgte han til Ranieri og Chelsea, og der var han pinadø enda dårligere.

Så man kan ha en god trener/manager og gode spillere rundt seg, men det er langt fra sikkert at man slår til uansett. Å legge all skyld på 1 person synes jeg blir altfor lett.

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #219 på: 06. Okt. 2014, 19:25 »
Vi kan vel alle være enige i at Mbiwa gjorde sine feil, men samtidig aldri fikk sjansen over tid i sin favorittposisjon. Han er heller ingen dårlig fotballspiller, det beviser jo han i Roma. Kanskje er det så enkelt at serie a og andre ligaer med mindre krav på tempo og fysikk passer bedre. Det mest hårreisende er uansett at Pardew (og det gjelder Pardew alene) kvittet seg med Mbiwa på deadline day uten å hente noen erstatter. Det er der oppe sammen med alt det håpløse denne klubben har drevet med på overgangsfronten. Altså på topp fem over hoderistende avgjørelser, fotballhåndtering på amatørnivå. Kall det det du vil..

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #220 på: 09. Okt. 2014, 17:24 »
http://www.chroniclelive.co.uk/sport/football/football-news/on-loan-newcastle-united-defender-mapou-7910646

Denne stopperen hvis talent ikke kan måle seg med verken aldrende Colo, Tayls eller Williamson er tatt ut på Frankrikes landslag igjen etter en pardewiansk kunstpause.

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #221 på: 09. Okt. 2014, 17:56 »
Haha. Triste greier som NUFC supporter, men unner mannen alt godt. Har billett til Roma-Bayern så satser på å få sett litt Mbiwa magic der

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #222 på: 21. Okt. 2014, 22:36 »
Haha. Triste greier som NUFC supporter, men unner mannen alt godt. Har billett til Roma-Bayern så satser på å få sett litt Mbiwa magic der

1-7 :spytt:

Trur denne tråden kan liggja dø ei stund :ler:

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #223 på: 21. Okt. 2014, 22:45 »
Selv Pique har vært med på slike sifre mot Bayern. Nå vet vi ikke hvem som dreit seg ut på måla heller. Jeg så ikke kampen hvertfall.

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #224 på: 22. Okt. 2014, 00:23 »

1-7 :spytt:

Trur denne tråden kan liggja dø ei stund :ler:

Fordi Mbiwa var grunnen til at Roma ikke var i nærheten av Bayern ? :P
Syns han var Romas beste frem til de resignerte på 4-0 og burde hatt en herlig assist. Gøy kamp å se live, men hadde jo håpt på litt mer spenning :P