Eg vil minna alle om 2009: http://www.nufcblog.com/2013/05/08/newcastle-upbeat-in-2009-with-two-games-to-play/
Då vann me 3-1 mot Boro i 3.siste kamp, men tapte dei to siste. 0-1 heima mot Fulham og 1-0 borte mot Villa.
Forskjellen er jo at NUFC kun hadde 34 poeng den gang. Historisk sett er det for lite selv om det noen få sesonger hadde vært nok. Allikevel, NUFC var kun 1 poeng fra å sikre plassen da, og det var 2 tette kamper og knepne tap som felte "oss" på slutten.
Denne sesongen har vi 4 poeng mer enn hva tilfellet var i 2008/09. Det kan vise seg å være nok selv med 2 tap på slutten. Utgangspunktet er jo ihvertfall mye bedre i og med at vi har en poengsum som historisk sett ville holdt klubben oppe i ca 75% av sesongene, og i tillegg har vi 6 poeng igjen å spille om.
Det som er levert denne sesongen er uansett langt ifra godt nok. Pardew velger bort en velfungerende 4-4-2 formasjon og spiller nesten hele sesongen med en særdeles "baktung" 4-2-3-1/4-5-1 formasjon. Dette resulterer allikevel i at klubben slipper inn drøssevis av mål og fremstår som forferdelige offensivt.
Jeg synes fremdeles at NUFC har en fremragende spillerstall med masse ferdigheter, både offensivt og defensivt. Gode landslagspillere med hurtighet, styrke, dribleferdigheter, overblikk, osv. Dessverre har vi sett at Pardew ved de aller fleste tilfellene har valgt bort dette og satset på ett eller annet bare han forstår. Formspillere er blitt vraket, og spillere som endelig hadde funnet seg til rette i PL er av en eller annen grunn utelatt når de endelig viste seg som dugelige kjøp.
Jeg er langt ifra den største "sutrekoppen" her inne og føler jeg gir både spillere, managere og det som er god tid og håper alltid det beste, for lagets sin del. Men når det gjelder Pardew tror jeg det er på tide å kvitte seg med han. Mange gode managere der ute som kunne tenke seg jobben hans........