20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Newcastle United - Norwich City søndag 18. mars kl 17.00 PLHD1  (Lest 58359 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
Vi har en fantastisk midtbane som helt sikkert er småkåte på å bli med i spillet de også.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Jepp, å legge skylda på at vi ikke spiller fotball fordi Simpson og Williamson er der blir jo bare helt tåke. Alle vet jo at disse to er latterlig dårlige ballspillere, men det finnes da andre enn de to ute på den gressmatta? Og det er jo også oppsiktsvekkende at Simpson og Williamson er på banen i førsteomgang og at vi som lag klarer å spille fotball!

Milburn

• Supersub
    • Vis profil
In my humble opinion så synes jeg ikke vi skal diskutere Pardew altfor mye enda. Selvsagt, alt skal selvfølgelig stilles spørsmålstegn med, men akkurat nå vil jeg heller se hva som skjer resten av sesongen. Vi ligger tross alt på en 6. plass, en posisjon som er bedre enn hva spillerstallen vår tilsier, så en del riktig må Pardew uansett ha gjort. Samtidig ser vi at vi spiller mindre "skikkelig" fotball enn hva vi gjorde i begynnelsen av sesongen, men vi har hatt skadeproblemer + ANC. Tror det viktigste vi egentlig kan gjøre er å slå oss til ro med at Pardew er riktig mann - enn så lenge - og prøve å bygge laget videre i en positiv retning. Havner vi topp 6 i år så er det en haug med bevis på at så lenge man ikke forbedrer stallen + beholder noen av de beste spillerene, så er det tilbake til 12. plasser sammen med de andre 15 lagene i ligaen (eks Fulham, Stoke, Everton, Villa).

Vi har ikke enormt med penger, men vi har en positiv økonomisk utvikling. I tillegg har vi spillere med vannvittig potensial i tiden fremover (Krul, Cabaye, Ben Arfa, Cisse, Santon osv) som trenger å bli kjent med spillestilen over tid i tillegg til at vi får inn spillere som forbedrer oss. Tottenham er et eksempel på dette. I løpet av de neste 5 årene kan vi sikkert kjempe om CL-plasser, men vi må kjøpe smart, selge smart og gradvis ha en stamme i laget som vil være i NUFC og som har ambisjoner. I horisonten bør målet selvfølgelig være å ta små skritt med prøving og feiling mot gull i Premier League (sweet dreams).

Kortsiktig bør vi unngå å havne der de fleste gjør når de har hatt en god sesong og får europacupspill sesongen etter, nemlig å ikke greie å identifisere de punktene i klubben som IKKE holder nivå til å ta det neste steget og selvfølgelig visa versa. I mine øyne handler det eksempelvis om at vi trenger 1 ny back, 1 ny stopper og 1 ny ving direkte inn i førsteelleveren. I tillegg til mer kvalitet i bredden i laget til å takle flere kamper i løpet av en sesong.

En manager i mine øyne bør bli vurdert etter en sesong, hvis ikke situasjonen er helt nødpreget, spesielt i Premier League der det er ekstremt jevnt mellom lagene. Jeg tror Pardew er såpass dyktig at han kan stabilisere oss i topp 6 de neste årene hvis han gjøre de riktige trekkene. Om vi noen gang greier å bryte inn i topp 4 med han er nesten opp til Pardew selv å bevise.
"..for we're the loyalest football supporters, the world has ever had"

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
Meget, meget godt innlegg Milburn!  :thumbu:

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Mitt største problem med Pardew er at han er litt for defensiv i tankegangen for mitt vedkommende - men jeg slenger meg overhodet ikke på den ekstremt negative bølgen her inne heller. Enig i han som sa at det å bytte ut både Ben Arfa og Cisse var merkverdig. Så ikke kampen, men basert på bare å følge den gjennom tekst på nett - irriterte jeg meg over at han valgte ta ut begge de underveis i kampen.

Selv med en fantastisk sesongstart var vi ikke fantastisk spillmessig da heller, selv om det så bedre ut enn hva status er nå. Fortsatt har vi grinda ut de fleste resultatet gjennom et velsmurt kollektiv, et gjerrig forsvar og litt ekstra kvalitet som vi mangla forrige sesong (hovedsaklig Ba). Jeg vil vel påstå at tapet av Tayls er åpenbare grunnen til at vi har tapt såpass mye poeng etterhvert. Tayls er en potensiell klassespiller i PL - noe han også beviste første del av sesongen. Han er milevis bedre med ball i beina enn Willie, mye bedre i duellspillet langs bakken og på hodet, han er et angrepsvåpen på offensive dødball - og han innehar klart høyest tempo av stopperne våre. Strengt tatt faktisk bedre enn Willie i absolutt alt. Savnet av han har vært enormt - og det har dessverre også vistes i antall poeng og antall innslupne om du regner både med denne sesongen og de to foregående.

Pardews må vi derimot forvente endel av neste sesong. Ytterligere kvalitet skal hentes inn - og det er berettiget å forvente at vi tar steg spillemessig. Denne sesongen har vi i stor grad bygget på entusiasmen vi hadde som underdog fra starten av sesongen - og flyten vi fikk med den gode starten. Mye marginer har gått vår vei og seirene våre er nesten utelukkende jevne ett-målsseire. Det syns jeg er litt skummelt å tenke på fremfor nestesesong - så der har vi endel å forbedre.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
Jepp, å legge skylda på at vi ikke spiller fotball fordi Simpson og Williamson er der blir jo bare helt tåke. Alle vet jo at disse to er latterlig dårlige ballspillere, men det finnes da andre enn de to ute på den gressmatta? Og det er jo også oppsiktsvekkende at Simpson og Williamson er på banen i førsteomgang og at vi som lag klarer å spille fotball!

Nå er det ikke bare Williamson og Simpson jeg mener er for svake. Det bør du ha fått med deg om du har lest de andre innleggene mine. Og midtbanen med Perch og en Guthrie og Cabaye som ikke treffer en låvevegg fra 5 meter gjør det selvfølgelig ikke enkelt.

Og at NUFC klarer å trille litt ball i første omgang kan ha noe med at Norwich gir dem tid til det. Det gjør de ikke i 2. omgang. Da begynner feilpasningene å florere.
Og hva skal Pardew og co gjøre for å forandre det? Hive inn Vuckic, Donaldson, Gosling? Ville det hjulpet veldig? 
« Siste redigering: 20. Mars 2012, 05:29 av Frode »

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Det er jo veldig merkelig at motstanderlagene ikke presser oss høyere fra starten av da når de ser hvor enkelt det er å få oss til å se ut som et League One lag. Vi har jo masse gode ballspillere i laget. Coloccini, Jonas, Ben Arfa, Cabaye, Guthrie er alle gode med ballen, men det krever jo en viss bevegelse for å få utnyttet dette, og det får vi ikke utnyttet fordi taktikken er å forsvare seg med nebb og klør.

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Vet ikke, men det er en grunn til at du sitter her på et Newcastle forum og at han er manager for en stor PL klubb. Han har garantert 100 ganger mer peiling enn noen av oss jyplinger.

Så da må hans ord lydes og godtas blindt, siden han mest sansynligvis har mer peiling enn alle oss andre?

Grei innstilling.

Mest sannsynlig? Selvsagt er det lov til å diskutere og kverrulere så mye man vil her inne, men man kommer ikke bort fra at han har langt mer peiling enn det vi har.

Og ja, før noen nevner det - jeg er lei av all denne klagingen på Pardew og at vi ikke spiller festfotball!

Men hva om en annen manager mener noe helt annet? Hvem har da rett?

Men hva vil dere helst ha? Gode resultater, eller festfotball? Helst ville jeg selvfølgelig ha begge deler, men det har vi ikke stallen til helt enda. Jeg velger iallefall resultater først og fremst, og det vet jeg at Pardew gjør også. Det er tross alt der han tjener pengene sine(et uttrykk som kanksje ikke funker så bra oversatt? :P). Vi har sett eksempler på lag som prøver å spille fin fotball, og ofte får de resultater i starten men de klarer ikke vedlikeholde det over en hel sesong. Men med spillestilen til Pardew har vi klart å sanke poeng jevnt og trutt over hele sesongen, og faktum er nå at vi aldri har hatt en høyere poengsum på dette stadiet i sesongen siden Sir Bobby Robson var manager. Og jeg velger glatt dette fremfor en f.eks 12. plass og så sexy fotball at John Terry hadde vært utro med den.

Resultater er viktigst for meg, det er en fordel at de kommer på en fin måte men overhodet ikke noe must.
« Siste redigering: 20. Mars 2012, 09:48 av tveit »

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Jeg vil si det så enkelt som at enkeltspilleres svakheter avsløres fort når vi blir presset. I førsteomgang mot Wolves og Norwich, med flere, så presset vi dem til å gjøre feil. Vi var aggressive og jaget hele tiden. Det stresset dem, og avslørte deres spilleres svakheter.

Så har vi fått en ledelse, som vi tilsynelatende føler oss trygge på. Alan Pardew senker spillernes skuldre bittelitt, ved å be dem stå litt av, ikke være like aggressive i presset, og dette fører til at motstanderens spillere får ro på seg til å slå gode pasninger, de blir ikke stresset, det er i stedet vi som blir stresset. Og når Guthrie, Williamson, Simpson med flere blir presset, så gjør de også feil. Williamson er ikke en så dårlig fotballspiller at han ikke greier å slå en god pasning, problemet er bare når han alltid har en eller to spillere på seg, han blir stresset, og gjør gale valg.

Sunderland gikk opp og presset oss i førsteomgang, de ville stresse oss, de ville få oss ut av fatning. Og de greide det, fikk 1-0, og roet bittelitt ned i andreomgang, samtidig som vi skrudde opp tempoet og aggressiviteten 10 hakk.

Jeg tror ikke Pardew egentlig mener at vi skal stå ved egen 16-meter og bare vente etter at vi har tatt ledelsen, men jeg tror det er en naturlig konsekvens av at han sannsynligvis ber spillerne om ikke å være fullt så aggressive i presset, siden vi tross alt leder kampen og dominerte førsteomgang totalt.

I utgangspunktet er det ingen problemer med det. Det er noe mange lag gjør. Problemet er at hvis motstanderen da øyner en mulighet til å ta oss, øker tempo og aggressiviteten og spiller "for livet", så er vi avhengig av å ha vårt aller beste lag tilgjengelig, for å nøytralisere dem. Pardew sliter med å finne nøytraliseringsformelen med det mannskapet vi ofte har måttet bruke i vinter.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Skjæren

• Supersub
    • Vis profil

Vet ikke, men det er en grunn til at du sitter her på et Newcastle forum og at han er manager for en stor PL klubb. Han har garantert 100 ganger mer peiling enn noen av oss jyplinger.
Herregud, noe av det dummeste jeg har hørt.

Men hva vil dere helst ha? Gode resultater, eller festfotball? [...]

Dette blir jo veldig på spissen. Jeg tror jeg kan uttale meg på vegne av veldig mange her inne med noenlunde like synspunkter som meg:
Jeg har lest minimalt med innlegg der folk sier at de driter i resultatene. Jeg vet lite om andre innlegg, men her vrir du hvertfall veldig på det som blir sagt.
Tingen er jo ikke at jeg(vi?) driter i resultatene. Men det må selvsagt være rom for diskusjon selv om vi får tre poeng. Jeg sier hvertfall ikke at jeg er fornøyd med 1/0 poeng selv om spillet er fint. Men på tross av at vi får 3 poeng, kan man si mye om hvordan vi fremstår på banen. Jeg påpeker enkelt og greit ting som bør bli bedre, og mulige årsaker som gjør at vi fremstår som vi gjør og itillegg "enkle" løsninger som jeg tror vil fungere. Det kan være snakk om små justeringer.
Og som det er påpekt mange ganger, vi klarer jo å spille veldig bra i 1. omgang, selv med spillere som Willy og Simpson, så å bruke disse som ett argument for at vi ikke kan gjøre det i 2. omgang, blir litt feil. Selvsagt blir det vanskeligere å gjøre det når Norwich tar grep, men det skal være mulig. Av og til må vi rett og slett bite i det sure eplet, legge oss bakpå og forsvare en ledelse. Men ikke vær eneste gang vi blir trykket litt bakover.

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
Og jeg velger glatt dette fremfor en f.eks 12. plass og så sexy fotball at John Terry hadde vært utro med den.

Giggs lurer på om det er plass til han også?

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
Det er jo veldig merkelig at motstanderlagene ikke presser oss høyere fra starten av da når de ser hvor enkelt det er å få oss til å se ut som et League One lag. Vi har jo masse gode ballspillere i laget. Coloccini, Jonas, Ben Arfa, Cabaye, Guthrie er alle gode med ballen, men det krever jo en viss bevegelse for å få utnyttet dette, og det får vi ikke utnyttet fordi taktikken er å forsvare seg med nebb og klør.

Det er ofte såpass slitsomt å presse høyt at det neppe lar seg gjøre i 90 minutter. Et annet poeng er, som du nevnte angående Sunderland-kampen, at lag har en tendens til å satse friskere når man allerede ligger under. Norwich, Wolves, osv. var i samme situasjon i andreomgang mot oss som vi var i andreomgang mot Sunderland. Jeg mener at det er veldig få lag som skal kunne forvente å presse på i 90 minutter uansett kamputvikling, og jeg mener også at vi ikke er ett av dem. Selv mot lag vi er merkbart bedre enn.

ElvenKind

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • Mitro!
    • Vis profil
Bare en kommentar i forbindelse med kritikk og forsvar av både Pardew og spillerne.

Scenario (og ja - satt på spissen):
Det er spillt 85 minutter, stillingen er 1-1 mellom oss og WBA nå til helgen. Vi presser ikke spesielt mye og ligger bakpå med mye spill på vår halvdel av banen. Vi har ikke mange gode sjangser, men en og annen. WBA omtrent det samme. Pardew tar ut Cissé og setter på Obertan. 1 minutt på overtid vinner vi ballen rett utenfor egen 16-meter og Cabaye måker oppover på banen. Obertan løper den inn og kommer forran forsvaret til WBA på vei mot mål. Han setter den i buret og vi vinner 2-1.

Hvem sin fortjenste var det at vi vant? Obertan? Pardew? Cabaye?

Føler folk i en slik situasjon velger svaret sitt utifra eget ståsted (selvfølgelig, men...) uten engang å vurdere/se/tenke på de andre mulighetene.

1. Det *kan* ha vært en geni-strek av Pardew å sette på Obertan.
2. Det *kan* ha vært at Obertan nå er så sulten på å vise seg frem at han faktisk fikk det *lille ekstra* frem.
3. Det *kan* og bør ha vært en lag-innsats.
4. Det *kan* være Cabaye er så godt trent at den ballen faktisk var en skikkelig passning og ikke bare "måke opp".
5. Det *kan* ha vært helt tilfeldig at det ble Obertan som kom på og ikke Løvenkrands (feks).

Hva om han ikke hadde scoret? Hadde det da vært Pardew sin feil fordi han satte på "den ubrukelige alienen"? Eller hadde det vært bra tenkt av Pardew, men dårlig gjennomført av Obertan?

Det samme kan sies om enkeltspillere og prestasjoner. Ofte vil en spiller/manager som gjør noe spesiellt (både positivt og negativt) få en karakter 75% basert på den ene hendelsen. Eksempelvis ved å score mål eller lage straffe for/imot eller sette på den spilleren i stedet for den.

Og når diskusjonen nå går på repeat til det kjedsommelige blir det rimelig tragisk å følge med på. Barnehage (jo, nei, jo jo jo, nei nei nei, osv...)

Er det lov å be om littegranne konstruktive dialoger? ;)
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
 :clap: :clap: :clap:

Takk, EK.
Denne debatten trengte et slikt innlegg. :thumbu:
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Sigurd

• Supersub
    • Vis profil
Ingen lag holder formen en hel sesong. Vi tar tre poeng hjemme mot Norwich, som ærlig talt har vært en enda større positiv overraskelse i år enn Newcastle har. Dette gjør vi i en kamp der vi skrur av tenninga etter en omgang. Det jeg primært bekymrer meg over er at kantspillet vårt har blitt enda dårligere enn det var i begynnelsen av sesongen. Håper vi kan dra i land en seier i neste kamp og får litt positiv energi inn i spillergruppa.

Når Cisse ble henta var jeg litt bekymra for hvordan samspillet mellom ham og Ba skulle funke, og de har ikke klikka helt. Håper at de finner hverandre bedre nå i slutten av sesongen, for det kan bidra til å booste moralen til resten av laget.