20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Transfersommeren 2012  (Lest 764414 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2012
« Svar #735 på: 03. April 2012, 17:13 »
Med vår nyvunnede kunnskap om hvor mye vi betalte for Cissé, så har vi jo nå enda et par millioner til gode.
Mer enn nok til en ny klassespiller.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #736 på: 03. April 2012, 17:47 »
Er det noen toppklubber i Europa som spiller med 2 reine spisser? Greit at det funket å var gøy å se på,på 90tallet,men det er leeeenge siden og fotballen har utviklet seg veldi mye..  At Ba har hatt litt måltørke ondet siste er ikke det samme som han spiller dårlig.. Han gjør utroli mye bra i kampene. Og så lenge cissé herjer så er vi ikke avhengi av målene fra ba. Blir cissé skadet så er ba i kamp form og går lett inn som toppspiss igjen..4-3-3 er mye tryggere og enklere å forandre på uten å bytte ut spillere... Alle husker jo hvordan vi ble knust mot Spurs i 4-4-2

Ja, stort sett de beste klubbene i Europa bruker en form for 4-4-2 formasjon, om man trekker bort de lagene Mourinho har trent og trener. Italienske klubber er tro mot denne formasjonen så sant det er en italiener som trener, og Arsenal med Wenger og ManU med Ferguson har 4-4-2 vært identiteten dems i en årrekke.
Gode backer som kommer på overlapp gang etter gang og vinger som er gode til å holde på bredden og en sentral midtbane der arbeidsfordelingen mellom de 2 sentralt er veldig synlig. 2 spisser der den ene jobber litt bak og den andre snuser på offsidegrensa.
Italienske lag, spesielt Milan under Ancelotti, brukte en litt annen måte å spille på. 4-4-2 fremdeles men med 1 veldig offensiv midtbanespiller (Kakà) og vinger (Gattuso) som gjerne trakk litt nærmere midten og backer som fosset frem så snart muligheten bød seg.
Det er mange måter å utnytte denne formasjonen på.

4-4-2 er en ganske krevende formasjon og man trenger gode spillere og mye terping på treningsfeltet for å få den til å sitte optimalt. Det er jo noe Claus Lundekvam har sagt at Pardew gjør. Var vel 3 treninger i uka der Pardew, Carver og co bruker på formasjonstrening. Det å få forsvaret og midtbanen til å jobbe sammen å gjøre rommet mellom der minst mulig er mye vanskligere og krevende enn når man har 5 på midten der 1 av de tar seg av dette rommet. Men det igjen hemmer jo lagene litt offensivt, det å hele tiden ha en defensiv midtbanespiller med kun ryddejobb på agendaen.

Fordelen med å få 4-4-2 formasjonen til å sitte er i mine øyne mange og man kan sammenligne med ManU og Arsenal som bevis på at dette kan bli en særdeles suksessfull spillemåte. Vi kan jo også se til det NUFC har prestert denne sesongen med samme formasjon, men med litt mer defensiv holdning. Det å ha 2 spisser som jager og stresser forsvaret litt og som alltid motstanderne må passe på for å unngå kjappe kontringer og lange oppspill. Som f.eks. ledermålet til NUFC mot ManU, Langt fra Krul, Ameobi vant på hodet og Ba lobbet i lengste. Dette vil vært umulig med kun 1 på topp. Da måtte han ha holdt på ballen og ventet til laget kom etter om man ikke skal gjøre alt selv.

4-2-3-1 eller 4-3-2-1 eller 4-3-3 eller hva nå det blir for noe har en tendens til å bli veldig baktung når man møter gode lag, og er jo igrunn det samme som en 4-5-1 formasjon. Det er ikke slik at noen blir fratatt defensive oppgaver på grunn av at det heter 4-2-3-1 istedenfor 4-5-1. Midtbanen og forsvaret må jo fremdeles følge verandre og midtbanen må fremdeles "skyve" som i et soneforsvar og er avhengig av alle mann.

Det er jo selvfølgelig mye annet som også spiller inn som f.eks. hvor man begynner å presse og spillemåte forøvrig (lange baller, hurtige overganger, osv). Men jeg mener ihvertfall at NUFC bør utnytte de spissene og offensive kvalitetene som er i laget ved å bruke 2 spisser (Ba og Cissè) og Ben Arfa på kanten og Cabaye sentralt. Jeg er også overbevist om at med bedre backer og forsvar forøvrig vil tryggheten bre seg i laget og vi tørr å stå høyere slik at disse spillerne får utnyttet sine kvaliteter nærmere motstandernes felt. Jeg tror også Jonas vil bli markant bedre offensivt med bedre et bedre forsvar bak seg. Da kan han frigjøre seg litt fra all den defensive jobben han har fått de siste sesongene og bruke mer energi offensivt.

Det er mine tanker og meninger rundt dette. Men det er verdt å merke seg spillefilosofien til lag som Mourinho, Martin O`Neill, Sam Allardyce, osv, managere som bruker en såkalt 4-3-3/4-5-1 formasjon kontra Wenger og Ferguson sine 4-4-2 formasjoner og spillemåte. Er jo en skam slik Real Madrid opptrer med de spillerne de har tilgjenglig. Ganske kjedelig å se på. Mourinho har også vært manager for et av lagene i de 2 kjedeligste CL finalene noensinne. Først med Porto og så med Inter. Sistenevnte var grusom å se på.
Da foretrekker jeg heller å se lag som Bayern Munchen, Arsenal, ManU, Napoli, osv uansett hvor mye jeg måtte "hate" enkelte av dem.

« Siste redigering: 03. April 2012, 17:49 av Frode »

Skjæren

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #737 på: 03. April 2012, 17:48 »
Jeg lukter mer suksess i tidene fremover, og krysser jo fingrene på at Cisse-overgangen var ett lite tegn på at Ashley ikke er uvillig til å bruke penger, men bare veldig strikt på at pengene skal være der først. Men jeg skal ikke påberope meg altfor mye kunnskap om dette, er bare mitt håp.
Anyhow, noen med litt mer inngående kunnskaper, som har noen formening om hvor mye vi kan bruke(med transferpolicyen), og hvor man tror vi bruker?
Jeg elsker formasjonen som blir satt opp med Johnson og Ba på kantene, men tror den blir litt for offensiv, spesielt for Pardew sin del. Det skal ett veldig godt forsvar til før man kan være trygge nok defensivt til å gå så offensivt ut. Selv om jeg hadde digget å hatt Cabaye, Ba, HBA, Cisse og Johnson på banen samtidig.

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #738 på: 03. April 2012, 18:41 »
Jeg tror Newcastles fremtid avgjøre mye i sommer når vi ser hva Ashley velger å gjøre.

Om han velger å satse litt fremover neste sesong og ser hvor dette vil bære, eller om han går tilbake til gode gamle Cashley.

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #739 på: 03. April 2012, 18:46 »
Douglas

http://www.youtube.com/watch?v=9AwuazHJZC4&feature=related

Kan vi holde styr på noe slikt?

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #740 på: 03. April 2012, 18:53 »
Douglas

Den er postet tidligere. Er vel det som har fått noen av oss til å tvile på han.

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #741 på: 03. April 2012, 19:08 »
Douglas

Den er postet tidligere. Er vel det som har fått noen av oss til å tvile på han.

aha, da beklager jeg :)

TooN

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #742 på: 03. April 2012, 19:32 »
Er jo engangshendelse. Ville gjerne hatt zidane selv om han skallet ned mazz på verste vis i sin siste kamp. Og engangementet og følelsene er det lite si på. :)

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #743 på: 03. April 2012, 20:06 »
Er dessverre ikke engangshendelse når det gjelder Douglas. Og det er ganske åpenbart at mannen sliter med å kontrollere seg.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #744 på: 03. April 2012, 20:10 »
Han pådrar seg flere suspensjoner i løpet av en sesong ihvertfall. Tviler for at det er like teite regler i Nederland som det ihverfall var i Norge - og tviler for at de viser kort hele tiden fordi han rett og slett var for god som dommerne gjorde ei stund med Runar Berg i TL ;)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #745 på: 03. April 2012, 21:09 »
HEILT ærlig, eg skjønnar frustrasjonen til Douglas der, for ein grisetakling han får! Slaget i seg sjølv er greit nok, men ikkje SÅ gale. Treff han i det heile tatt ansiktet?  men ja, poenget er vel at han mister haudet.
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #746 på: 03. April 2012, 21:18 »
For min del er det statsene som gjør meg usikker - ikke bare den enkelthendelsen.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Thomas Beckheim

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #747 på: 03. April 2012, 22:02 »
Virker som fyren har et jævla høyt tenningsnivå hvertfall.. Ikke noe lunte der, men rett på bomba!

Uansett, om vi kan få Douglas gratis i sommer sier jeg ikke nei. Trenger en stopper som er god i lufta som kan rydde unna i boksen. Tror ikke han er noen sinke heller.

Ettersom han har vært noen år i Holland no tror jeg ikke overgangen/tilpassningen til PL vil ta altfor lang tid heller for Douglas som f.eks kamikaze brassen til Chelsea.
Alltid vært litt skeptisk til brasser som midtstoppere av en eller annen grunn, men føler at Douglas kan bli en hit.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #748 på: 03. April 2012, 22:13 »
Jeg prøver komme på den brassen som var så katastrofalt dårlig som Leeds hadde ei stund på lån elns? Hva het han?

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #749 på: 03. April 2012, 22:24 »
Jeg prøver komme på den brassen som var så katastrofalt dårlig som Leeds hadde ei stund på lån elns? Hva het han?

Roque Junior? :P
Same old Shearer, always scoring!