20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Transfersommeren 2012  (Lest 760254 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2012
« Svar #135 på: 08. Feb. 2012, 07:37 »
.............  Det er min mening!

Einig i alt du skreiv. (Såg det ikkje nødvendig å sitere heile innlegget)

:gp:

Kanskje du er litt for streng mot Ben Arfa, men slik er fotballen. No når me gjer det sopass bra og "alle" presterar godt. So gir det HBA liten tid til å bevise at han fortenar fast plass. Når han då ikkje gripe sjansen i dei få kampane han får so er det sopass hard konkurranse at han er ute når me har spelara som Ba og Cisse tilbake. Og snart Cabaye og Tiote. Desverre trur eg og at HBA er meir ein favoritt iblandt supporterane enn han er hjå Pardew og han sitt apparat. Dei snakkar jo heile tida om "work rate" ", intensitet osv (usikker på det eksakte ordet han brukar). Dette måle dei vel både på trening og i kamp? So var det snakk om at dei hengte opp liste øve alle og ein såg kven som "jobba" hardast. Eg fann ikkje artikkelen der eg las dette, men uansett so trur eg HBA vil slite med å overbevisa Pardew. Og der meinar eg Pardew viser ei svak side, då han kanskje har bestemt seg for at HBA åleina må imponera han utan at han sjølv verkeleg anstrengje seg for å få i gong HBA. Det verte ein ond sirkel.
« Siste redigering: 08. Feb. 2012, 07:54 av lgrinde »

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #136 på: 08. Feb. 2012, 08:46 »
Mot Norwich ble kampen først og fremst ødelagt på unødvendige dødballer hvis jeg ikke husker feil. Det sier seg selv at med Perch og Simpson i midtforsvaret ville det bli vanskelig mot så gode hode/duellspillere som Morrison og Holt. Og det har sin forklaring, verken Perch eller Simpson er stoppere av natur.

Når det gjelder LFC versus oss mener jeg det ikke er langt i fra at vi har et like godt lag som dem. De har kanskje litt bedre dekning. Men vårt førstelag begynner å se flott ut. Om Cisse slår til er sentrallinja vår en av de beste i PL. Men vi har ennå for urutinerte/dårlige vinger/backer til at vi er jevngode. Obertan har f.eks større potensiale enn Kuyt, men mangler enda sluttproduktet  som er innlegg. Det samme kan sies om Santons plasseringsevner.

HBAs plass på laget rettferdiggjøres av hans offensive spill. Utfordringen er når ikke han får det til å klaffe. Da blir han en belastning defensivt. Han vil jo så mye, og det er kanskje det som hindrer ham.  HBA skulle i større grad spilt enkelt. Slik ville han fått selvtillit og flere kamper. Faren med å bruke HBA blir forverret når Tiote heller ikke spiller. I tillegg er backene den svakeste lagdelen i vårt lag. Santon plasserer seg feil titt og ofte, mens Simpson sliter mann mot mann. Ergo er vi avhengige av kanter som jobber tilbake for å støtte backene sine.

Det er helt absurd at vi i det hele tatt konkurrerer om CL. Så lenge vi fortsetter å vinne kamper kommer ikke jeg til å klage på våre laguttak. In  :pardy: we trust   :smitten:

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #137 på: 08. Feb. 2012, 09:55 »
HBAs plass på laget rettferdiggjøres av hans offensive spill. Utfordringen er når ikke han får det til å klaffe. Da blir han en belastning defensivt. Han vil jo så mye, og det er kanskje det som hindrer ham.  HBA skulle i større grad spilt enkelt. Slik ville han fått selvtillit og flere kamper. Faren med å bruke HBA blir forverret når Tiote heller ikke spiller. I tillegg er backene den svakeste lagdelen i vårt lag. Santon plasserer seg feil titt og ofte, mens Simpson sliter mann mot mann. Ergo er vi avhengige av kanter som jobber tilbake for å støtte backene sine.

Når vi spiller 4-4-2 eller lignende formasjoner er det veldig viktig å ha vinger som kan jobbe like godt defensivt som offensivt, om ikke blir det store rom for motstanderne å boltre seg på og våre 3 andre midtbanespillere må løpe skoa av seg for å holde tritt.
Det er mye vanskeligere å spille i en 4-4-2 formasjon kontra en formasjon der det er en femmer på midten. Med 4 spillere på midtbanen er alle nødt til å passe sonen/området sitt defensivt, om ikke så har motstanderne en enkel vei å gå mot vår 16 meter. Man har ikke råd til å la en spiller henge igjen i angrep, mister vi ballen er det rett hjem å finne sin plass.

Jeg vil ta eksempel fra ManU og Ferguson på hvor viktig det er å ha kantspillere som kan jobbe defensivt. Så lenge jeg har fulgt engelsk fotball, det begynner å bli noen år, så har Ferguson sverget til en 4-4-2 eller 4-4-1-1. Vingene han har benyttet, kjøpt eller hentet opp fra yngre avdelinger, er spillere som er gode defensivt. Helt fra Gordon Strachan til Kanchelskis videre til sine egneproduserte Lee Sharp, David Beckham og Ryan Giggs. De siste kjøpene i Park Ji-Sung, Valencia og Nani er spillere som jobber godt defensivt. Enkelte er så gode defensivt at de blir plassert på backen, som f.eks. Valencia ble borte mot Arsenal. Var jo samarbeid mellom Valencia og Nani som førte til seiersmål da.
Unntaket fra dette er Ronaldo. Han gjorde ikke særlig mye innsats defensivt. Derfor plasserte Ferguson ofte Rooney på venstrekanten og Ronaldo på topp når det var storkamper eller gode lag som sto på motsatt side. Dette så vi spesielt en del av i CL. Enkelte ganger med Ronaldo og Rooney sammen på topp, eller om Ronaldo hadde en litt friere rolle.
Nå har det seg også sånn at ManU har så mange gode spillere og en kontinuitet som ingen andre lag i verden har at når de spiller på Old Trafford så har motstanderne så mye respekt for dem at de såvidt tørr å flytte laget over midtbanen. Det gir Ferguson litt mer frihet til å spille med offensive kanter, men de er alltid påpasslige defensivt og gjør en strålende jobb der også.

Så lenge Pardew kjører soneforsvar så er det ikke noen som kan slippe unna den defnsive jobben. Vi har sett dette igjennom hele sesongen, ikke bare i forsvaret, men også på midtbanen, hvor godt organisert de er og hvor vanskelig de gjør det for motstanderne. Husker ikke hvilken kamp det var men dette ble tidligere i sesongen også tatt opp av de såkalte "ekspertene" på TV2, da var Jonas - Tiotè - Cabaye - Obertan veldig flinke til å forskyve seg og tette igjen høyt oppe i banen og ledet an for forsvaret. Pardew gir også tydeligvis instrukser til spissene da ofte en av dem faller ned for å hjelpe og tette igjen litt sentralt i banen.

Ben Arfa bidrar ikke så mye offensivt at han er fritatt defensiv jobbing, det er det ingen som er så det er bare tull. Han må som alle andre gjøre en innsats defensivt. Det er alltid gøy å se på alt det "fiksfakseriet", dribblinger og fintene han har, men det kommer sjeldent noe ut av det. Det er bare nesten hver gang, ganske ofte langt unna nesten også.
Skal Ben Arfa spille kant må han følge arbeidsoppgavene som hører med da, om ikke må Pardew finne en annen posisjon han kan spille. Det blir vanskelig da jeg aller helst vil fortsette med Ba og Cissè på topp.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #138 på: 08. Feb. 2012, 11:02 »
Jepp! Og måten de bruker vingene og backene på er også en fryd å se på, dessverre. Ballen går raskt i lengderetning, backene kommer hele tiden på overlapp, og i motsetning til blant annet oss, får backene da også ballen. Bortsett fra Park spiller alle i rett posisjon ifht hva som er deres naturlige fot. Summen er hyppige innlegg. Og det vil alltid føre til et par gode sjanser i løpet av en kamp. Nettopp derfor mener jeg det er er et problem for oss at 3 av 4 vinger/backer spiller ute posisjon om HBA er med fra start.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #139 på: 08. Feb. 2012, 11:20 »
Ben Arfa er ikke fritatt defensive oppgaver, og disse må han lære seg på treningsfeltet. Men jeg er usikker på om Pardew og kompani er villig til å løfte særlig mange fingre for å hjelpe Ben Arfa til å bli dyktigere i det defensive arbeidet.

Er forøvrig enig i at 4-4-2 systemet krever mye disiplin, og det er ikke alltid så enkelt å slippe kreative sjeler løs offensivt i det systemet. Derfor mener jeg vi får klart mest ut av laget offensivt når vi spiller i en 4-2-3-1 (4-5-1/4-3-3) oppstilling. Jeg ser i utgangspunktet for meg at vi kan "eksperimentere" litt med å slippe løs både HBA, Ba og Cisse i 4-2-3-1. Det er nok neppe anledning for det mot Tottenham, men hjemme mot Wolves burde det være muligheter for det.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #140 på: 08. Feb. 2012, 11:26 »
Ben Arfa er ikke fritatt defensive oppgaver, og disse må han lære seg på treningsfeltet. Men jeg er usikker på om Pardew og kompani er villig til å løfte særlig mange fingre for å hjelpe Ben Arfa til å bli dyktigere i det defensive arbeidet.

Seriøst? Tviler du på at trenerteamet i Newcastle er interessert i å gjøre Ben Arfa til en bedre spiller?

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #141 på: 08. Feb. 2012, 11:27 »
Pards er jo kjent for å være flink med spillerene, så jeg tviler på at han ikke er interessert i å hjelpe HBA. Det kan vel heller være at HBA er en bestemt personlighet. Uansett trenger HBA tid til å bli 100 % etter skaden, og tilvenne seg pl. Skal ikke forvente at han dominerer med en gang. Var vel noen kommentatorer som sa at en spiller trenger 25-30 kamper etter en slik skade.
« Siste redigering: 08. Feb. 2012, 11:29 av Thomas »

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #142 på: 08. Feb. 2012, 11:38 »
Det går bare på at jeg ikke har sett den helt store fremgangen i Ben Arfas spill, og på Pardews uttalelser vedrørende Ben Arfa. Det gjør meg skeptisk, og for meg kan det virke som at Ben Arfa må klare seg selv. Ja, Pardew er kjent for å være flink med spillerne, men jeg er som sagt en ørliten tanke skeptisk hva angår HBA.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #143 på: 08. Feb. 2012, 11:48 »

Er forøvrig enig i at 4-4-2 systemet krever mye disiplin, og det er ikke alltid så enkelt å slippe kreative sjeler løs offensivt i det systemet. Derfor mener jeg vi får klart mest ut av laget offensivt når vi spiller i en 4-2-3-1 (4-5-1/4-3-3) oppstilling. Jeg ser i utgangspunktet for meg at vi kan "eksperimentere" litt med å slippe løs både HBA, Ba og Cisse i 4-2-3-1. Det er nok neppe anledning for det mot Tottenham, men hjemme mot Wolves burde det være muligheter for det.

Dette er jeg veldig uenig i. Nå har vi endelig 2 meget gode spisser, begge puttet i sin første kamp sammen og det kan jo bare bli bedre og bedre jo mer tid de får sammen og når Cabaye og Tiotè er tilbake. Dette vil jeg overhodet ikke forandre på og jeg har ventet på å få en slik spissduo siden Bobby Robson hadde Shearer - Bellamy til å terrorisere motstanderne.
Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal bytte formasjon og begynne å eksperimentere når vi er nærmere CL enn på bortimot 10 sesonger. Det har vi ikke tid, råd eller anledning til å gjøre nå.
Jeg skjønner heller ikke hvorfor vi skal snu opp ned på alt bare for å få Ben Arfa med i startoppstillingen. Det er ikke sånn i fotball at de 11 beste spillerne utgjør det beste laget. Det er mer enn som så som spiller inn. At Ben Arfa er bedre enn Obertan er det ingen som nekter for, men for laget mener jeg at Obertan sin defensive jobbing og samhandling med de 3 andre på midten gjør at laget fungerer bedre med han enn med Ben Arfa, ihvertfall i en bortekamp mot Tottenham der det er forventet at de har ballen og skal styre spillet og NUFC må beregne seg på å låne ballen i små trekk. I hjemmekamper hvor NUFC møter betydelig svakere motstand kunne det kanskje heller vært interessant å prøve Cabaye sammen med Ben Arfa sentralt der sistenvnte har fokus mest på det offensive. I en slags diamant formasjon som er mye brukt i Italia og f.eks. Milan.

Slik ståa er så fungerer det ypperlig foreløpig. Vi har noen vanskelige bortekamper mot Chelsea, Arsenal og Tottenham, men vi har også plenty av kamper hvor vi er den store favoritten. Vinner vi de litt enklere matchene er vi med helt der oppe å kjemper om den siste CL plassen, det er min teori.

Til slutt, ingen eksperimentering. Det får de spare til treningskampene. "Never change a winning team".

PhilippeA.

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #144 på: 08. Feb. 2012, 14:48 »
Sitat
Jeg skjønner heller ikke hvorfor vi skal snu opp ned på alt bare for å få Ben Arfa med i startoppstillingen. Det er ikke sånn i fotball at de 11 beste spillerne utgjør det beste laget.

Amen!
Oscillons From The Anti-Sun

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #145 på: 08. Feb. 2012, 20:43 »
Jeg mener vi bare har godt av å rullere litt på laget. I små doser riktignok. Og jeg mener at vi bare har godt av å beherske flere formasjoner. Vi spiller ikke alltid 4-4-2, og både Ba og Cissé kan trenge litt hvile innimellom.
Vi kan ikke bare benke Ben Arfa til evig tid heller. Han må få sin andel av spilletid han også, og ikke bare fem minutter på slutten av en kamp vi leder 10-0.

Og jeg er ikke helt enig i ordtaket "never change a winning team" eller "winning formula". Noen ganger kan det være både nødvendig og en stor fordel å endre på et lag som vinner. Ikke for enhver pris, men som sagt, av og til kan laget bare ha godt av det. Men da er det snakk om én, maks to endringer.

Vi MÅTTE ikke endre på laget som slo Blackburn, men vi gjorde det allikevel, og vi tok ingen skade av det. Og mot Blackburn spilte vi 4-2-3-1, ikke 4-4-2. Og forøvrig spilte vi vel litt mer 4-4-1-1 også mot Villa, enn ren 4-4-2. Formasjoner er bare tall. Det er ikke noe vi trenger å henge oss opp i.

Greit nok at vi alltid skal bruke de spillerne som utgjør det beste kollektivet. Men skal vi ha Hatem Ben Arfa i stallen, så må han få en rikelig andel av spilletid, hvis ikke er det ikke vits i å ha en så god spiller i stallen. Da kaster vi bare bort penger på å lønne en spiller vi ikke har bruk for.

Og det tror jeg de aller aller færreste av oss ønsker.

Espelandos

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #146 på: 08. Feb. 2012, 21:08 »
Er ikke dette transfer tråden?

Tror du det kommer transfer rykter i februar?

Hehe, nei. men det er vel her man skal diskutere hvem vi håper kommer og hvem vi eventuelt burde prøve oss på ? Eller har jeg misforstått helt?

Peter

• Gjest
« Svar #147 på: 08. Feb. 2012, 22:23 »
Er ikke dette transfer tråden?

Tror du det kommer transfer rykter i februar?

Hehe, nei. men det er vel her man skal diskutere hvem vi håper kommer og hvem vi eventuelt burde prøve oss på ? Eller har jeg misforstått helt?

Hehe, neida du har ikke misforstått. Men Ben Arfa saken omhandler jo egentlig transfers også. Skal han bli, skal han selges, trenger vi en ny Ben Arfa type til sommeren osv  :)

Peter

• Gjest
« Svar #148 på: 09. Feb. 2012, 23:03 »
Vi ligger paa 20 plass paa rikinglista i verden, en plass under Manchester City, skriver BBC. Burde vaere nok av penger aa svi av i sommer da!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #149 på: 09. Feb. 2012, 23:05 »
Det er vel snakk om omsetning tenker jeg meg da?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida