20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tippeligaen 2012  (Lest 151386 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #300 på: 29. Mars 2012, 09:14 »
Latterlig å innta forsvarsposisjon på den måten der. Vi lever i et land som har statskirke og overføring av gudstjenester på riksdekkene tv. Vi er riktignok et nært religionsnøytralt samfunn om du sammenligner med en del andre samfunn, men tanken om at kristne tråkkes på i det norske samfunn ser jeg på som latterlig.

Til saken: Budskapet på skjorta betyr egentlig ingen ting. Regelen er klar; alle budskap skal belønnes med gult kort, om det så står gratulerer med dagen til sønnen til spilleren eller et budskap om fred i verden. Grunnen til dette er rett og slett at dommeren ikke kan vurdere hva slags budskap det er spilleren viser fram og hvordan dette kan tolkes i hvert enkelt tilfelle i kampens hete.

I forhold til kristendom synes jeg bjørni oppsummerte det veldig godt tidligere. Det er ikke troen det reageres på, det er misjoneringen. Alle trenger ikke være like, og det bør man ha respekt for uansett om man er troende eller ateist.

/rant.

Simmi

• Gjest
« Svar #301 på: 29. Mars 2012, 09:19 »
Vil påstå at mitt forsøk på provokasjon fungerte  ;D

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #302 på: 29. Mars 2012, 09:23 »
 :thumbu:

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #303 på: 29. Mars 2012, 09:33 »
Det er ikke troen det reageres på, det er misjoneringen.

Eg har ikkje sett meg inn i saken, men er den t-skjorta åleina ein form for misjonering? ::)

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #304 på: 29. Mars 2012, 10:29 »
Ja, nettopp. Er den t-skjorta virkelig en provokasjon? Er den t-skjorta virkelig misjonering?

Jeg kunne aldri gått rundt med en t-skjorte med påskriften I <3 JESUS, men det handler om at jeg ikke har det nære, personlige forholdet til troen. Jeg blir dog overhodet ikke provosert av å se at flere av mine kristne venner kan gå i slike t-skjorter eller gensere. Jeg tenker, å, så hyggelig for deg, og så ofrer jeg ikke mer tid eller krefter på det.

Det samme var tilfelle for Pusic, sånn rent bortsett fra at han burde fått gult kort og blitt utvist.

Problemet for Pusic blir når han sier at han er villig til å gjøre absolutt alt for å vinne, og at hands er helt greit for han og Jesus.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #305 på: 29. Mars 2012, 10:34 »
Det eneste gale Pusic gjorde var å bryte fotballreglene. "Misjoneringen" får han gjerne fortsette med for min del. Jeg ser ikke problemet.

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #306 på: 29. Mars 2012, 12:01 »
lgrinde: les da..

For en kødd VIF har henta i Pusic...

Sitat
Først da han satte ballen i nettet, men fikk scoringen annullert for hands i forkant - før han på overtid gjorde seg til matchvinner og sendte det norske folk en melding om hvem han mener æren må deles med, i form av en t-skjorte med teksten «I love Jesus» på.

- Det med skjorten gjorde jeg for å fortelle hele Norge om at de bør lese bibelen og følge ham, sier Pusic til VG Nett.

Og den Wien-fødte 24-åringen med serbiske foreldre er veldig klar på at han mener han gjorde rett i å prøve å ta med seg ballen med hånden for å score mål.

- Det var «Guds hånd», jeg brukte hånden for å score, sier Pusic med et smil.

- Synes du det er ok å gjøre det på den måten?

- Ja, hvis dommeren ikke ser det, er det ok. Da kan man score, man gjør en jobb for klubben. Det er bra for klubben hvis vi scorer, sier han til VG Nett

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/artikkel.php?artid=10064677

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #307 på: 29. Mars 2012, 12:04 »
Jeg synes ikke man skal bruke fotballbanen som arena for å spre politiske eller religiøse budskap. Man er på banen for å spille fotball, og alle budskap man måtte ha kan man ytre andre steder. For allt jeg bryr meg start en blogg eller begynn å twitre.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #308 på: 29. Mars 2012, 12:21 »
Jeg synes ikke man skal bruke fotballbanen som arena for å spre politiske eller religiøse budskap. Man er på banen for å spille fotball, og alle budskap man måtte ha kan man ytre andre steder. For allt jeg bryr meg start en blogg eller begynn å twitre.

Men han er jo hellig overbevist om at han må få folk til å "følge Jesus." Da er vel det eneste riktige fra hans synspunkt å benytte seg av alle de plattformene han kan få. Det eneste problemet er som sagt at han har brutt reglene. Det han sier om handsen stiller seg litt annerledes, men det er vel først og fremst et problem for VIF og han selv.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #309 på: 29. Mars 2012, 12:35 »

So då skal ein heller ikkje be til Allah etter ei skåring? Eller nemne noko om Gud, uansett religionen, i eit intervju før eller etter kamp. Det er jo som oftast det desse spissane gjer, ber til Gud om å skåra mål.

For all del, dette med "Guds hand" osv er jo berre nok ein juksemakar sin måte å forklara jukset sitt på.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #310 på: 29. Mars 2012, 12:35 »
Syns Geir sitt innlegg her er stjernebra. Selv har jeg også problemer personlig med misjonærer uansett - en byrde for samfunnet. Nå er det bedre det skjer i opplyste Norge kontra at han hadde spilt i et annet land da :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #311 på: 29. Mars 2012, 12:41 »
So då skal ein heller ikkje be til Allah etter ei skåring? Eller nemne noko om Gud, uansett religionen, i eit intervju før eller etter kamp. Det er jo som oftast det desse spissane gjer, ber til Gud om å skåra mål.

For all del, dette med "Guds hand" osv er jo berre nok ein juksemakar sin måte å forklara jukset sitt på.
Jeg synes ikke man skal det, nei. Det er mer på sin plass å takke lagkameratene sine for målgivende pasninger og slikt etter scoringer.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #312 på: 29. Mars 2012, 12:46 »
Jeg synes ikke man skal det, nei. Det er mer på sin plass å takke lagkameratene sine for målgivende pasninger og slikt etter scoringer.

Om han vil takke Allah, lagkameraten, Jesus eller bestemoren sin får være helt opp til ham. Ser fortsatt ikke problemet.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #313 på: 29. Mars 2012, 13:07 »
lgrinde: les da..

For en kødd VIF har henta i Pusic...

Sitat
Først da han satte ballen i nettet, men fikk scoringen annullert for hands i forkant - før han på overtid gjorde seg til matchvinner og sendte det norske folk en melding om hvem han mener æren må deles med, i form av en t-skjorte med teksten «I love Jesus» på.

- Det med skjorten gjorde jeg for å fortelle hele Norge om at de bør lese bibelen og følge ham, sier Pusic til VG Nett.

Og den Wien-fødte 24-åringen med serbiske foreldre er veldig klar på at han mener han gjorde rett i å prøve å ta med seg ballen med hånden for å score mål.

- Det var «Guds hånd», jeg brukte hånden for å score, sier Pusic med et smil.

- Synes du det er ok å gjøre det på den måten?

- Ja, hvis dommeren ikke ser det, er det ok. Da kan man score, man gjør en jobb for klubben. Det er bra for klubben hvis vi scorer, sier han til VG Nett

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/artikkel.php?artid=10064677

Ja, alt dette me juks viser at han er ein tulling. Men bortsett ifrå det ser eg ikkje store problem med saka.

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #314 på: 29. Mars 2012, 13:41 »
Om han vil takke Allah, lagkameraten, Jesus eller bestemoren sin får være helt opp til ham. Ser fortsatt ikke problemet.
Det er ikke et problem, men jeg synes bare ikke man trenger å blande religion/politikk med fotball. Det finnes nok av andre arenaer for dette.