20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Gary Speed 1969-2011 (RIP)  (Lest 20254 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

GMC

• Kaptein
  • TOON ARMY, TOON ARMY!!!!
    • Vis profil
Sv: Gary Speed 1969-2011 (RIP)
« Svar #60 på: 29. Nov. 2011, 14:12 »
Blir Gary Speed 11 på ryggen på årets drakt for min del.

En STOR spiller i mine øyne.

R.I.P. Gary Speed

Anders

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • 1892
    • Vis profil
« Svar #61 på: 29. Nov. 2011, 16:29 »

:'( :(

Et sterkt klipp. Sett det et par ganger nå, uten helt å skjønne det.
"Problemet" mitt er at han tullet med Bryn Law, han koste seg på tv dagen før, snakket med Shearer og sa "sees neste helg". Kan ikke skjønne hva som har skjedd den kvelden/natten. Så ufattelig trist, og jeg synes så synd på alle som har mistet sin far/ektemann/venn. Man ser både på Bryn Law og Shay Given hvor mye Speed har betydd.....
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Peter

• Gjest
« Svar #62 på: 29. Nov. 2011, 16:48 »
Kan det utelukkes at Speed kanskje har blitt tvingt til å begå selvmord? F.eks at det var noen folk som tvingte ham til å dra løkka rundt halsen og henge seg?
Litt urealistisk, men ser liksom ikke hva annet som kan ha utløst selvmordet. Han var jo så glad og fornøyd med planer for resten av livet.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #63 på: 29. Nov. 2011, 16:52 »
Det blir litt for hypotetisk å skulle sitte her og diskutere. Han har helt sikkert hatt det tøffere enn det folk har klart å se på ham.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #64 på: 29. Nov. 2011, 17:33 »
Jeg skal ikke påstå å være noen ekspert på selvmord, men mitt generelle inntrykk er at det sjelden kommer så til de grader brått på, og det er sjelden at ikke en sjel i verden er i stand til å finne noe som kan komme i nærheten av å forklare det som har skjedd.

Generelt sett kan nok selvmord komme brått på. Desverre er en del selvmord utført mer i affekt, da gjerne i kombinasjon med rus, og av og til kan dette gi et "lyn fra klar himmel"-preg. Man kan selvsagt vurdere hvor lenge personen har bært på tanken, men det er ingen nødvendighet at et selvmord kommer etter en "liste" med observerbare faresignaler. Utløsende faktorer kan for eksempel være samlivsbrudd, jobbproblem, man blir tatt/beskyldt for kriminelle handlinger, (plutselig eller langvarig) anger, psykoser, ja listen er antageligvis lang. I ulik grad vil ikke nødvendigvis disse årsakene, rent objektivt/isolert sett, medføre en selvmordsfare eller være gjenstand for vurdering før tragedien inntreffer. Likevel vet vi at det for enkelte fremstår som uoverkommelig og utveien blir å ta sitt eget liv.

Til eksempel er den smilende klovnen som gråter på innsiden et beskrivende bilde som kan illustrere at mange skjuler sine egentlige problem og følelser. Et annet paradoks er at mange fremstår som rolige, oppstemte, lykkelige og velfungerende den siste tiden før selvmordet antageligvis fordi man føler at man har funnet en vei ut av det uløselige eller noe lignende. Det er imidlertid kanskje mer treffende for selvmord som ikke er utført i affekt.

Jeg vil uansett ikke spekulere rent konkret om Speed av flere grunner. Jeg håper imidlertid at familien og pårørende får svar på iallefall noen av spørsmålene de stiller seg i denne tragedien.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #65 på: 29. Nov. 2011, 17:57 »
For all del, alle følelser er ikke synlige, og ikke alle faresignaler lar seg fange opp av et utrent øye. Men jeg tenker som så at hadde det vært snakk om samlivsbrudd, mulighet for straffeforfølgelse, ekstremt mediepress på en offentlig person, jobbproblem eller lignende, så kunne man på en måte skjønt det. Som i Tore Tønne-saken, der den tidligere helseministeren ble utsatt for en voldsom heksejakt i mediene for en kriminell handling han dessverre hadde begått, og tanken om hvilke rettslige straffefølger det ville få fikk Tønne til å gå inn i en kortvarig, men dyp depresjon som endte med at han tok sitt eget liv. Eller Justin Fashanu som ble mobbet og hetset for sin homofile legning, og som ikke greide å leve med "skammen".

Mest sannsynlig er det vel heller ikke snakk om noe rusavhengighet i dette tilfellet, noe som også er en kjent selvmordsårsak.

Basert på det som er fremkommet i mediene av forklaringer fra nære venner og ikke minst fra familien selv, så er det lite som tyder på at noen av disse kjente kriteriene, kjente faresignalene har vært gjeldende i Gary Speeds tilfelle. Her er det som du sier mest sannsynlig snakk om et selvmord som en affekthandling. Det er nettopp derfor alle har et sånt behov for en "naturlig" forklaring på det. Da blir det spekulasjoner og forsøk på å fordele skyld.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #66 på: 29. Nov. 2011, 18:19 »
Som sagt så vil jeg ikke spekulere i hva som har skjedd med Speed og omstendighetene rundt det. Det kan være et utall av grunner som vi ikke vet om, og som ikke nødvendigvis de nærmeste vet om. Jeg håper at iallefall de nærmeste får noen svar for deres egen sorgprosess og bearbeidelse av tragedien.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #67 på: 29. Nov. 2011, 18:34 »
Enig. Bare de nærmeste " har krav på svar". Vi andre får la være å spekulere for mye, da vi kun kjente yrkeslivet hans, og slik sett gjetter i blinde

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #68 på: 29. Nov. 2011, 22:01 »
Vi kan prøve å ikke spekulere for mye, men når mediene spekulerer spekulerer vi også.
Men for all del, man kan prøve å begrense seg.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #69 på: 29. Nov. 2011, 22:09 »
Kan me ikkje halda oss til å ha dette som ein minnetråd. Og ikkje der ein diskuterar sjølvmord og spekulerar i årsak for å gjere noko slikt. Det får ein ta i ein annan tråd meinar eg.

« Siste redigering: 29. Nov. 2011, 22:28 av lgrinde »

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #70 på: 29. Nov. 2011, 22:31 »
Tråden har vel blitt så mye mer enn en ren minnetråd allerede. Men for all del, vi kan sikkert ta de diskusjonene et annet sted, men jeg synes det er greit med en tråd som dekker det meste. Ikke en tråd for diskusjon omkring selvmord, det er noe helt annet, men alt som direkte omhandler Gary Speed synes jeg hører hjemme i denne tråden. Selv om jeg forstår at vi ikke trenger å grafse altfor mye i alle mulige og umulige årsaker.

Men jeg synes alt som omhandler Gary Speed er relevant for denne tråden.

Men det som virkelig er synd, er at vi har begynt å diskutere hva som skrives og ikke skrives i denne tråden. Det burde aldri ha vært en diskusjon overhodet.
« Siste redigering: 29. Nov. 2011, 22:33 av Joakim »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #71 på: 29. Nov. 2011, 22:33 »
Enig her. Det må være mulig å ta en slik diskusjon på et saklig nivå. Det er spørsmål de fleste stiller seg uansett.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #72 på: 29. Nov. 2011, 23:15 »
For all del, folk må få diskutere hva de vil og jeg har full forståelse for at man vil ha svar. "Hvorfor?" er naturligvis ett av de første spørsmålene man stiller seg i en slik forbindelse og det blir jo litt kunstig å overse det spørsmålet totalt. Jeg sier bare at jeg ikke vil spekulere akkurat på bakgrunnen for at Speed nå er død. For meg blir det feil, og som sagt så er jeg klar over at jeg kanskje er mer varsom på dette enn det andre er.

I denne forbindelse så mener jeg i første linje at konkrete spekulasjoner rundt Speed sin bakgrunn for selvmordet ikke hører hjemme i det offentlige rom. Og da tenker jeg kanskje først og fremst på presse og andre meroffentlige institusjoner (eks. Barton på twitter).

For meg er nå støtteerklæringer og uttrykk for sorg det beste som kan gis for akkurat Gary Speed og hans pårørende. Så får familien heller (forhåpentligvis) etterhvert få innblikk i hvorfor Speed eventuelt tok dette valget og om de ønsker det så kan de da dele dette med offentligheten. En slik tragedie er for meg i sin rene natur av svært privat karakter og bør etter min mening fredes deretter.

Det er mange myter rundt selvmord som kunne hatt godt av å se dagens lys i en diskusjon, det er jeg absolutt enig i. Det er jo kanskje noe i denne tråden et delvis uttrykk for. Jeg føler bare at den diskusjonen bør ha en mer generell karakter enn en konkret vinkling mot Gary Speed.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #73 på: 30. Nov. 2011, 00:05 »
Det kan godt være at diskusjonen rundt Speeds motiv for å ende sine dager egentlig ikke har noe i offentlighetens rom å gjøre. Egentlig burde vel det være en sak mellom Giggs og hans nærmeste. Men nå er det en gang sånn at Speed var en offentlig person, og så lenge pressen spekulerer, så blir det til at vi spekulerer også.

Du er i din fulle rett til å ikke ville være med på disse spekulasjonene. All honnør til deg for det. Selv kjenner jeg et større behov for å diskutere dette, men det er godt mulig det kommer til å avta ettersom jeg får det hele på større avstand. Vi må nok kanskje innfinne oss med at vi kanskje aldri får vite nøyaktig hvorfor. Speed er dessverre ikke her til å forklare seg. Og dessverre valgte han den enkleste løsningen, i stedet for å fortelle sine venner eller sin familie hva som virkelig plaget ham.

Og diskusjonen rundt selvmord generelt, hva som får folk til å ende sine dager så brått, og hvorvidt det er "egoistisk" eller ikke, som Barton tvitret om, det er en helt, helt, helt annen diskusjon, som ikke har noe med Gary Speed å gjøre som sådan. Men det er en interessant diskusjon, som jeg gjerne er med på når tiden er moden. Hvilket den overhodet ikke er nå. Og dette er selvfølgelig overhodet ikke riktig arena for den debatten. Såpass respekt fortjener de døde, og Gary Speed i særdeleshet, at vi ikke skal blande hans personlige historie og en generell debatt om selvmord.
« Siste redigering: 30. Nov. 2011, 15:32 av Joakim »

Peter

• Gjest
« Svar #74 på: 30. Nov. 2011, 00:12 »
Giggs faktisk :)