20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Newcastle - Everton 5/11 kl 13.45  (Lest 55219 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Newcastle - Everton 5/11 kl 13.45
« Svar #375 på: 05. Nov. 2011, 22:18 »
Å friskyld Talys i situasjonen er alt for drøyt. Jeg også trodde han var uten skyld helt til jeg så situasjonen opp igjen. Helt korrekt klarte han å lede adebayor ut til venstre, men  når Ade slår ballen så langt foran seg så går han etter EN ting, straffe. Igjen, hvorfor ruse inn på den måten? Men jeg er enig i at den feilen ikke er så grov som de andre. Cabaye satte Tayls i en vanskelig situasjon,

Evertonsituasjonen beskriver du helt feil. Jagielka sto langt inne på egen banehalvdel og førte nesen ikke ball i det hele tatt før han tittet opp og slo langt. Det er jo nettopp i disse situasjonene offsidefella skal sitte. Hadde Taylor rettet seg etter Colo ville Saha gått i offside om han hadde stått på samme plass som han gjorde. Simpson falt av fordi han rettet seg etter Taylor. Og for igjen å sitere studio i villakampen: en bent i normal form hadde satt den sjansen Tayls ga ham. Og en litt bedre spiss har ikke pælmet ballen over fra 16m i dag.

Jeg har heller ikke sagt at Tayls ikke har vært god. Han har jo hatt strålende kamper. Det er den ene grove konsentrasjonsglippen hvor  han har ca annen hver kamp jeg er ute etter. Jeg synes han har vært heldig som har sluppet unna så billig.
« Siste redigering: 05. Nov. 2011, 22:20 av Thomas »

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #376 på: 05. Nov. 2011, 22:40 »
Å friskyld Talys i situasjonen er alt for drøyt. Jeg også trodde han var uten skyld helt til jeg så situasjonen opp igjen. Helt korrekt klarte han å lede adebayor ut til venstre, men  når Ade slår ballen så langt foran seg så går han etter EN ting, straffe.

Det er den ene grove konsentrasjonsglippen hvor  han har ca annenhver kamp jeg er ute etter.

Hvordan kunne S. Taylor på forhånd vite at Adebayor fikk en dårlig ballberøring? Han må ta et valg da forsvaret plutselig blir satt under press etter unødvendig balltap. Han var en "lilletå" fra å være først på ballen i den sitasjonen. En veldig vanskelig situasjon han ble satt i av Cabaye der og det er helt og holdent Cabaye sitt ansvar. Alle med vett i hue og som har spilt fotball på et greit nivå vet dette. Det er ingenting å diskutere engang egentlig. Å miste ball på egen banehalvdel når laget er i ubalanse er utilgivelig rett og slett. Hva andre kunne gjort i 1 mot 1 situasjon inne i egen 16 meter blir bare etterpå klokskap.

Det siste du lirer av deg der er jo det nesten alle andre her inne er uenig med deg i. Helt greit at du ikke har sansen for S. Taylor, men å prøve å forsvare det med livlig fantasi blir bare tull.

Du klarer faktisk og fraskrive Coloccini ansvar for mål vi faktisk har sluppet inn og der han har gjort en dårlig eller klein innvolvering i forkant (Villa og Fulham), mens du hyler om S. Taylor for noen sjanser vi får imot. Jeg bare skjønner ikke hvor du får det fra.........

PS! Fordi om Coloccini har gjort enkelte glipper så synes jeg at han også har vært helt fantastisk denne sesongen. Jonas, Krul, Coloccini og S. Taylor har alle levert godt og er på topp 4-5 i NUFC denne sesongen etter min mening. Ba har enkelte meget gode kamper men var treg i starten. Cabaye har kommet mer og mer ettersom han fikk tid på seg.
« Siste redigering: 05. Nov. 2011, 22:46 av Frode »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #377 på: 05. Nov. 2011, 22:48 »
Enig. Kan nevne at Colo vel hadde en elendig involvering der han feilberegna et Stoke-oppspill mandag. Hadde det vært Tayls ville det vært med i den lista - garantert. Om jeg ikke husker totalt feil var det vel kanskje også Tayls som rydda opp i etterkant.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #378 på: 05. Nov. 2011, 23:46 »
Konklusjon: feil man trenger gjentatte repriser for å avdekke kan ikke kalles tabber. Inspektøren mener Saylor = shambles, og det er feil.  Er derimot enig i at han er litt for hotheaded noen ganger. På den annen side elsker jeg spillere som ofrer livet for klubben

steppe

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #379 på: 06. Nov. 2011, 00:41 »
Uansett om noen gjorde noen feil idag er jeg sykt fornøyd med resultatet. Viktig med 3 poeng frem mot 3 kamper der det kan bli magert med poeng.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #380 på: 06. Nov. 2011, 02:30 »
Det er veldig viktig å ikke sammenligne Steven Taylor med Bramble. Tror nok heller ikke Thomas bevisst prøver å plante det i hodet vårt, da hadde han faktisk skrevet det rett ut, men det er lett for at man tolker det sånn, når han stadig vekk prenter inn i hodene våre at Taylor mister hodet i annenhver kamp.

Jeg vil ikke frata Taylor for all skyld for straffesparket mot Tottenham. Det er en vanskelig situasjon og han er millimeter unna å få en tå på ballen før Adebayor kaster seg ned som en potetsekk. Men all den tid han faktisk er et nanosekund forsent ute, og tar mann og ikke ball, så må han ta sin del av ansvaret for det baklengsmålet. Men han blir selvfølgelig satt i en veldig, veldig vanskelig situasjon av Cabaye, og må ta en avgjørelse i løpet av et brøkdels sekund om han skal takle eller vente. Han velger det første alternativet. I hans hode der og da var det et riktig valg, og hadde han tenkt den tanken et nanosekund tidligere, så hadde han kanskje vært først på ballen. Men Thomas kan jo kanskje selv forsøke å stoppe en sulten Adebayor på full fart inn i 16-meteren med ballen i beina, og så kan han jo forsøke å forutse at Adebayor får en dårlig touch (mannen er vel ikke akkurtat kjent for dårlige touch). Men kanskje er det en grunn til at vi skriver på et forum, mens Steven Taylor får betalt for å ta avgjørelser på langt kortere tid enn det tar for de fleste av oss å løfte en finger.

Det er vel og bra å ha et kritisk øye til jobben forsvarsspillerne våre gjør. Men kritikken må være rettferdig, og den må gjelde for alle. Ikke bare én spiller. Og det er lov å gi ros også, når noen gjør noe bra.

Steven Taylor har hatt åpenbare feil denne sesongen, så har også Brede Hangeland og Fabricio Coloccini. Kanskje er det en idé å ta et like stort dypdykk i Coloccinis plusser og minuser i de 11 første kampene av sesongen. Om ikke annet så for å vise at du, Thomas, ikke kjører en vendetta mot Taylor eller sammenligner han med noe som strengt tatt ikke kan kalles forsvarsspiller (hvorfor Bramble har blitt satset på som stopper og ikke spiss er for meg et stort mysterium). Jeg oppfordrer deg til å ta en ordentlig gjennomgang av Coloccinis defensive "minuser", og gi en ordentlig redegjørelse for hvorvidt du mener det er tabber eller ikke, og hvor store eller små de eventuelt er.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #381 på: 06. Nov. 2011, 04:26 »
Jeg skal ærlig innrømme at jeg begynner å bli provosert av at en høyst oppegående mann som du virker å være, Thomas, går imot alle andre sin mening uke etter uke, uten at du innser at du kanskje tar feil. Jeg tror at det faller deg tungt for brystet at Taylor spiller så bra, siden du ønsket han bort for et drøyt år siden. Men at du ikke kan innse det og heve deg over det, det gjør at du skuffer meg som debattant. No offence.

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #382 på: 06. Nov. 2011, 04:47 »
Er ikke akkurat ofte manu imponerer.. Jævla drittlag

I starten av sesongen imponerte dem meg, i flere kamper, og 8-2 mot Arsenal sier vel sitt.
Blir du ikke imponert av det så sier vel det mest om deg, men i det siste har Manutd hangla, og dem har vært relativt dårlig.
Et par skader i landslagspausen og den "dårlige formen" fortsetter så kan vi øyne noe på old trafford!

Har aldri sagt at de ikke imponerte mot Arsenal.
Same old Shearer, always scoring!

Offe87

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #383 på: 06. Nov. 2011, 06:02 »
Har aldri sagt at de ikke imponerte mot Arsenal.

Poenget mitt var egentlig bare at Manutd har tapt seg en hel del etter en veldig god start.

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #384 på: 06. Nov. 2011, 06:08 »
Ja, da er vi enige  :wub:

Fortsatt et usmakelig lag, med møkkafans
Same old Shearer, always scoring!

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #385 på: 06. Nov. 2011, 10:11 »

Du klarer faktisk og fraskrive Coloccini ansvar for mål vi faktisk har sluppet inn og der han har gjort en dårlig eller klein innvolvering i forkant (Villa og Fulham), mens du hyler om S. Taylor for noen sjanser vi får imot. Jeg bare skjønner ikke hvor du får det fra.........

Igjen mistforstår du Frode. Det du gjør er faktisk å sidestille feilene Colo gjorde mot f.eks Villa, med Taylors involvering mot Wolves. Der er jeg uenig. Som Claus Lundekvam sa: Colos kunne kanskje gjort bedre, men det var heller ikke noen grov feil. Å takle en spiller som er på vei vekk fra målet, og unnlatelse av å markere den eneste mannen innenfor 16 m er derimot grunnleggende og grove forsvarsfeil som viser at Tayls fortsatt sliter med å holde konsentrasjonen en hel kamp. Tayls bryter helt basale forsvarsregler som jeg forventer at en mann med hans erfaring ikke skal begå.

I samme stil, Colo var åpenbart ikke patent da han mistet ballen mot Fulham, men igjen så var det ikke en grov feil. . Den virkelig grove feilen i den situasjonen var Tiote som bestemte seg for å drible innenfor egen 16m da han fikk gjenerobret ballen.

Bladerunner

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #386 på: 06. Nov. 2011, 11:52 »
Nok en lagseier! Herlig når man mangler 75% av den faste midtbanen.

Mine vurderinger av spillerne :

Krul : God kamp, men har forbedringspotensiale i feltarbeid. En så høy keeper bør tørre å ta kontroll i feltet på høye baller. Han kan også legge vekk Håkon Opdal faktene med å sparke baller til kast i hver kamp. Spesielt de som går ut på egen banehalvdel, få de hvertfall over midtbanen!

Simpson : Vilje, masse vilje! Klokken sier 93:20 og han kommer på en sugende overlapp, men Jonas gir ikke ballen! Får likevel en stor MINUS på markeringssvikten 5 sekunder før pause. Ikke spesielt vanskelig å følge bevegelsen til Rodwell der. Uansett er det rart å ikke ha noen på første stolpe, få å bare trygge nullen til pausen. Får masse hjelp av Jonas i 2. omg som gjør at han har en fin dag på jobb.

Colo & Saylor : Beste stopperparet i ligaen til dags dato, det er bare å se på målstatistikken. Rydder opp og vinner dueller, fordeler ansvar og er trygge. Der man rotet bort ballen i fjor, blir det når klarert når det trengs. Vi er ikke Barcelona som kan spille oss ut av egen 16 meter under press. Og forresten Saylor spiller med maske og knekt nese, NUFF SAID!

Raylor : Jose Enrique ? -åja, det var han som scorte 1 mål på 3 år...
Plasseringsdyktig og god med ballen, en nødløsning som holder 5M £ på benken.

Marve : SKUFF! Ville gjerne sett Obertan fortsette utviklingen sin. Ut med skade når han endelig får sjansen. Typisk??

Guthrie : Man of Match ! 3 kampen på rad der han regjerer, holder roen jobber og sliter. Godt press på ballfører og pasningssikker. Hadde fortjent ett mål, men skuddet blir blokkert.

Cabaye : Tidlig av banen, håper det ikke er alvorlig. Vi styrte spillet mer når han var på banen så han må vi ha tilbake snarest!

Jonas : Meget god arbeidsvilje og kanon god på det defensive, men savner mer angrepsvilje. 1 innlegg i kampen ??

Best og Ba : Masse dueller og hardt arbeidene spissduo, etter min mening begynner godt forsvarsarbeid hos spissene. Konstant press på ballfører og jager baller. Der har Best tatt seg virkelig opp. Lite av målsjanser men de var til tider veldig alene og mye langeballer. Det Best kan bli bedre på er offside. -Seriøst det er ikke så vanskelig.

Innbyttere

Gosling : Blir kastet ut i kampen som han ville gjerne spille, mangler matcher på dette nivået men man ser at det bor i han. Viser at vi har en bedre benk enn i fjor. God plasseringsevne og flott redning med hånden som han klarer å skjule bra for dommeren  :D

Sammy : Utfordret hvergang han fikk ballen og det liker jeg med kantspillere. Vend opp og kjør opp kanten. Manglet det siste lille, men det kommer!

Ben Arfa : Kommer inn og tar kontroll over ballen når vi vinner den. Knusende ro med ballen, gjør som Sammy - vender opp og kjører fremover. Det oser fotballferdigheter i denne mannen og vi har mer i vente! Synes kanskje Pardew holder han litt tilbake, men in Pardew we trust  :pard:

Sigurd

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #387 på: 06. Nov. 2011, 15:19 »
Moro med 3 poeng i en ny slitekamp. I kamper der vi sliter med å holde initiativet helt ut, har vi ofte komt unna med gode resultater. Wolves, Stoke og Wigan var, sett under et, jevne kamper som kunne slått begge veier.

Vi avslutter kampen med en helt ny midtbanefirer, da Jonas blir dyttet over på høyre-kant. Dette fungerer faktisk temmelig bra, ut fra forutsetningene. Mange mener Guthrie er MOTM, og jeg er ikke veldig uenig. Synes kanskje Ryan Taylor fortjener den hakket mer (siden han faktisk er vår mest målfarlige spiller denne kampen ;) ), men Guthrie er en god nummer to, for min del. Gosling sliter litt i denne kampen - men det er tross alt første PL-kampen han starter for oss - om jeg ikke tar feil. Tar en dette med i betraktningen, er det aldeles ingen kamp.

Dagens mest positive:

Guthrie. Nivået hans er aldeles ikke mange hakk fra Cabaye-Tiote nå om dagen. God til å holde på ballen. Fine vendinger, good pasningsfot, og gjør mange kloke valg. Er dessuten veldig god til å jobbe hjem når vi mister ball. Fikk litt frysninger når han dekka rommet etter Simpson ved en anledning, og brøt ned en god overgang.

Ryan Taylor: blir bare bedre og bedre. Glippene som kommer på hans side skyldes ofte at enten Jonas virker daff, eller at vi blir i undertall sentralt i midten. Ryan er fult klar over at han er treig, og kompenserer bra for dette med posisjoneringen sin. Valgte Ryan som profilbilde her på forumet før kampen. Viss et par av dere andre tar til vett og gjør det samme før City kampen, går dette riktig så bra.

Ben Arfa: Får ikke gjort så sykt mye kreativt med ballen, men det han klarer å utrette er likevel veldig bra. Han påfører Everton et gult kort og flere frispark imot. Når laget ellers ser slitent ut, er det viktig med disse avblåsningene.

Dagens mindre positive:

Jonas: er mye dårligere enn han ellers har vært. Skulle bare mangle at han blir trøtt han og, men det hører med til historien at dette er hans dårligste kamp i år.

Ba: Alle kan ikke være på topp hver kamp, men i dag var han regelrett dårlig. Hadde ikke Best fått en skade, forventer jeg at Pardew hadde byttet ut Ba før Best.

Samarbeidet: Vi mister litt av den kollektive jobbingen innad i forsvarsleddet - og spesielt mellom forsvar og midtbaneledd mot Everton. Mye av dette er nok pga vi har så mange nye fjes på midtbanen at det spres en viss usikkerhet. Synes likevel flere av spillerene våre er for dårlige til å opprettholde det "piraya-presset" som har kjennetegnet oss sålangt i sesongen. Landslagspausen kommer på et VELDIG gunstig tidspunkt - skader og "fatigue" (norsk ord for fatigue, noen?) tatt i betraktning.

Kommentar til S.Taylor diskusjonen

Taylor spilte nok en god kamp. Det å gnæge på forsvarerene våre i dag, blir skivebom, da dette er vår sterkeste lagdel. Det skjer en kommunikasjonssvikt mellom Colo og Taylor, men det skjer sjeldnere hos oss enn hos andre lag.

City-kampen

Håper vi får tilbake et par mann fra skade før denne, men Willo, Cabaye, Marveaux og Obertan og Shola er tilsynelatende uaktuelle.

Håper på følgende lagoppstilling:

Krul; Simpson - S.Taylor - Coloccini - R.Taylor; Jonas - Guthrie - Tiote - Ferguson; Best - Ba

Eneste jeg er i tvil om er kantene. Foretrekker å se Ferguson fremfor Sammy, siden Ferguson er bedre forsvarsmessig, og har mer erfaring fra nivået. Synes Sammy solgte seg VELDIG lett når han ble utfordra i går.

I fjor fortjente vi tre poeng på Etihad. Mener det var en straffesituasjon der og en feilaktig avblåsning av en scoring. (for ikke å nevne et lyserosa kort til De Jong) City er bedre i år, men det er da for pokker vi også. Forventer selvsagt 0 poeng, men i går viste QPR at City ikke er feilfrie de heller.
« Siste redigering: 06. Nov. 2011, 15:23 av Sigurd »

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #388 på: 06. Nov. 2011, 15:30 »
Bare for å rette, Gosling startet ikke. ;)

Pontare

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #389 på: 06. Nov. 2011, 18:59 »
Her er en skikkelig godbit, klarte å mase meg til denne analysen fra folkene bak fotballanalyse.com.

http://fotballanalyse.com/2011/11/05/newcastle-2-1-everton-mye-ballbesittelse-ingen-forutsetning-for-suksess/