20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: nPower Championship 12/13  (Lest 26729 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: nPower Championship 12/13
« Svar #75 på: 06. Jan. 2013, 12:33 »
Jeg skjønner ikke denne evige troa på Solbakken? Hva har han gjort for å fortjene det? Joda, han gjorde det greit i Danmark med en tropp som var enormt mye bedre enn resten av lagene i Danmark. Og han gjorde det bra i CL med den samme troppen. Det var imponerende. Men så har han mislykkes totalt i Tyskland, for så å mislykkes totalt i England. Hva gjør at folk fortsatt har så fryktelig troa på han?

Dean Sounders har forøvrig gjort det meget bra med Doncaster denne sesongen.

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #76 på: 06. Jan. 2013, 13:21 »
Sikkert pga han er norsk Daniel.

Gleder meg til Wolves og Blackburn fri aviser/websider nå...

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #77 på: 06. Jan. 2013, 13:29 »
Ganske enig med deg, Daniel. Aldri helt forstått den ekstreme hypen.

Nå skal det sies at FCK ikke har vært i nærheten av å være på Ståle-nivå etter at han forlot dem da. Og Nordsjælland vant jo serien som følge av dette.

Men det skal sies at han også var bra med Ham-Kam. De hadde vel ikke vært i Tippeligaen siden 1995 da han tok over (i 2003?) og førte dem direkte opp for deretter å komme på 5. plass i Tippeligaen på sin første sesong. Selvfølgelig ikke unikt, men det er jo en ganske god prestasjon.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #78 på: 06. Jan. 2013, 14:25 »
Jeg skjønner ikke denne evige troa på Solbakken? Hva har han gjort for å fortjene det? Joda, han gjorde det greit i Danmark med en tropp som var enormt mye bedre enn resten av lagene i Danmark. Og han gjorde det bra i CL med den samme troppen. Det var imponerende. Men så har han mislykkes totalt i Tyskland, for så å mislykkes totalt i England. Hva gjør at folk fortsatt har så fryktelig troa på han?

Dean Sounders har forøvrig gjort det meget bra med Doncaster denne sesongen.

FCK har ikke vært i nærheten av det nivået de hadde under Solbakken verken før eller etter at han gikk. Han gjorde det også særdeles bra med HamKam.
At Solbakkken er en dyktig trener er det vel egentlig ikke så mye tvil om. At han har gjort noen dårlige klubbvalg når han skulle ut å prøve lykken er vel også greit å si i ettertid, men samtidig skjønner jeg at det er fristende når tilbudet kommer. Køln er jo f.eks. en klubb som har en særdeles dårlig historie hva angår trenere, og er vel et prakteksempel på hva som skjer når man bytter trener til stadighet. Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden. Holger Stanislawski, den nye Køln manageren, sliter jo også veldig nå.
Wolverhampton derimot trodde jeg ville være mer tålmodige etter hva de har vært igjennom. Men det å innføre et nytt spillesystem i et nytt land er tydeligvis ikke enkelt. Soneforsvar er ikke like enkelt å innføre overalt.

En annen ting jeg stusser litt på er hva Wolves tjener på å sparke Solbakken nå? Opprykk ser vanskelig ut og gjorde det egentlig fra da de solgte Jarvis, Fletcher og Kightly. Greit at de fikk ca 26 mill pund for dem, men laget ble jo betydelig svekket, og var ikke akkurat spesielt godt fra før. De 3 som forsvant sto jo for mye av kvaliteten. Nedrykk er også et stykke unna, så jeg tror ikke Wolves hadde hatt noe å tape på å la Solbakken fortsette ut sesongen ihvertfall.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #79 på: 06. Jan. 2013, 15:18 »
FCK har ikke vært i nærheten av det nivået de hadde under Solbakken verken før eller etter at han gikk.

Mener du helt seriøst at FCK under Hans Backe ikke engang var "i nærheten av" Ståle Solbakkens FCK!?

Solbakken tok over FCK etter at Hans Backe hadde ledet dem til følgende på fire år:

- Europacupspill
- 2 seriegull
- 2 seriesølv
- 1 cupseier
- 1 Royal League-seier

Hvis du kan videreutvikle et så godt lag med pengesekken fylt er det ikke veldig rart at man klarer å gjøre det godt. Men for all del - blant annet det ene året i Champions League var en jævlig bra prestasjon av Solbakken&FCK. Men å si at de aldri har vært i nærheten verken før eller siden stemmer jo rett og slett ikke.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #80 på: 06. Jan. 2013, 15:50 »

Dette syns jeg er en forferdelig trist argumentasjon og tankegang?
Mulig det bare er meg - men jeg heier på norske trenere i utlandet, enten det er Henning Berg eller Ståle Solbakken. Og da takler jeg fint ekstra spalteplass om de klubbene i norske aviser.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #81 på: 06. Jan. 2013, 16:07 »
FCK har ikke vært i nærheten av det nivået de hadde under Solbakken verken før eller etter at han gikk.

Mener du helt seriøst at FCK under Hans Backe ikke engang var "i nærheten av" Ståle Solbakkens FCK!?

Solbakken tok over FCK etter at Hans Backe hadde ledet dem til følgende på fire år:

- Europacupspill
- 2 seriegull
- 2 seriesølv
- 1 cupseier
- 1 Royal League-seier

For all del bra det, men med Ståle Solbakken som sjef vant de 5 seriegull, 1 cupgull og 2 Royal League gull. Det mest imponerende er uansett at han førte FCK til CL ved 2 anledninger, den ene gangen gikk de også videre fra gruppespillet der Chelsea vant 2-0 sammenlagt. Det at de slo ut Ajax i kvalifiseringen til CL første gangen de ble kvalifisert samt en sterk seier over ManU i gruppespillet bør også nevnes.

Jeg synes Solbakken tok FCK til et nivå de ikke har vært på verken før eller etter. De var suverene i ligaen og vant år etter år, og leverte godt og stabilt i enten CL eller EL.
Hans Backe var god han også, men jeg synes Solbakken tok det opp enda et nivå.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #82 på: 06. Jan. 2013, 16:43 »
Da kan vi nok si oss enige, ja. :)

Han har vel tatt over en klubb som har ligget "brakk" (Ham-Kam), en klubb som var klart best i det landet han tok de over i (FCK) og to klubber som har møtt motgang før han tok de over. De to siste har han feilet brutalt i.

Kanskje ikke akkurat mannen å hente inn halvveis i sesongen om man ligger an til nedrykk. Alt i alt hadde jeg jo egentlig håpet at han skulle få lov til å fortsette hvert fall ut sesongen da, men nå gikk det ikke sånn. Ser at VIF ga han tilbud om jobben der, men han takket nei.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #83 på: 06. Jan. 2013, 16:49 »
Køln tror jeg var en feil klubb nettopp fordi det har vært så mye elendighet der, og klubben spiser trenere til frokost. Et vepsebol.
Wolves tror jeg også hadde mye med en for radikal endring i fotballfilosofi, samt at han ikke har et spesielt stort navn i England. Da tror jeg automatisk han vil slite fra start av både med fans og spillere. Og tid er mangelvare i stort sett alle fotballklubber. For min del anser jeg ham som en dyktig trener.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #84 på: 07. Jan. 2013, 01:18 »
Der alle har regnet Wolves som svært profesjonelle skal det sies at de sparket McCarthy uten noen som helst større tanke bak det, og ansatte assistenten hans i tro på at det skulle utløse en utrolig seiersrekke som måtte til for å holde dem i PL. Når de var på jakt etter ny manager før denne sesongen kom Solbakkens navn plutselig opp av hatten, tilsynelatende uten at de var veldig klare på hvorfor de ansatte akkurat han. Og nå går de altså for Dean Saunders. Den gamle storspilleren som ikke har det helt store å vise til som manager. Og som såvidt meg bekjent står for en ganske radikalt forskjellig filosofi fra Ståle Solbakken. Saunders er erkebritisk, en god venn og tidligere medarbeider av Graeme Souness, og er såvidt meg bekjent ingen representant for kontinental fotball.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #85 på: 07. Jan. 2013, 08:07 »

Dette syns jeg er en forferdelig trist argumentasjon og tankegang?
Mulig det bare er meg - men jeg heier på norske trenere i utlandet, enten det er Henning Berg eller Ståle Solbakken. Og da takler jeg fint ekstra spalteplass om de klubbene i norske aviser.
Sikkert pga han er Norsk Daniel, var svar på Daniel sine spørsmål. Folk har ekstra trua på Solbakken pga han er "ein av våre" / altså ein nordmann. Hadde det vært ein annen trener enn ein nordmann, hadde dei fleste mistet trua på den manageren for lenge sidan. Nå valgte Solbakken til feil å gå til Köln, ikkje akkurat den smarteste klubben å gå til. Og har fått ei stor ripe i lakken pga den jobben, itilegg til ein nå svak periode i Wolves.

Har aldri likt artikler som "Carew sitt Villa, Norske Fulham osv"...

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #86 på: 07. Jan. 2013, 15:37 »
http://www.fotballsonen.com/solbakkens-verden/

Meget god kommentar om saken.

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #87 på: 07. Jan. 2013, 16:27 »
"Det er bedre å få dannet et solid resultatgrunnlag, for så å gradvis endre ting, enn å skulle endre alt så fort som mulig. Til tider har det virket som om Solbakken har vært mer opptatt av å sette sitt preg på klubbene han har trent, enn å sørge for at klubbene er konkurransedyktige underveis i prosjektene hans."

Dette er veldig sant, og det virker litt som Solbakken er mer opptatt av egen filosofi enn den filosofien som egner klubben.

Anders

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • 1892
    • Vis profil
« Svar #88 på: 07. Jan. 2013, 17:13 »
Det er jo forståelig da, at en trener skal være tro mot sin filosofi. Men at Solbakken kanskje gjør litt for mye  på litt for kort tid, er vel det som har felt han to ganger nå.
Synes det er ekstremt synd at Ståle har fått sparken, selv om det ikke var så sjokkerende. Jeg har lyst å få Norge på fotballkartet igjen, og hadde troen på at Ståle var en av få som kunne klart det..
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #89 på: 07. Jan. 2013, 19:23 »
Du tok ikke poenget mitt. Syns du fremstår noe hårsår dersom du ikke takler at Solbakken sitt Wolves eller Gamst sitt Blackburn får mer omtale i norsk presse enn vårt Newcastle - og at de omtales slik som de gjør. Vi bor i et lite land og har begrensa med norske profiler i de større ligaene i Europa ulikt slik det var under vår storhetstid på 90-tallet og begynnelsen av årtusenskiftet. Da er det naturlig at det settes stort fokus på de som fins der ute.
For min del er det viktig at norsk fotball best mulig settes på kartet - og da gir jeg meg totalt faen i at de opptar mye plass i norsk presse - og forsåvidt også hvordan de omtales. For meg er det bare synd at Solbakken og co har mislyktes fordi det ikke bedrer norsk fotballs omdømme. Som nordmann heier jeg på nordmenn, og føler vel personlig at det er naturlig å gjøre.
Forøvrig godt poeng i den bloggen angående Solbakken. Han virker noe sta og egenrådig i sine metoder - og når du kommer til helt nye omgivelser i Wolves uten det helt store navnet - så bør du være litt ydmyk ovenfor oppgaven. Der er da er igjen også litt Wolves sitt ansvar som tilsynelatende ikke har noen klar strategi når du ser på grepene de har tatt nå etter McCarthy-sparkingen (som jeg mener var svært uklok i utgangspunktet).