20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Bombeangrep Oslo  (Lest 69588 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Bombeangrep Oslo
« Svar #315 på: 29. Nov. 2011, 21:28 »
Blir vel heller søkt for oss lekmenn å skulle prøve motstride fagfolk her vel?
Selv virker det jo til at han lever godt inni et eget konstruert univers som han har fått uvikle i flere år nå uten at noen har fatta at noe har vært galt.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #316 på: 29. Nov. 2011, 21:41 »
Så man er automatisk psykotisk når man har begått grusomheter? I tilfellet kan vi jo da uten videre forklare samtlige drap med overlegg med henvisning til sinnsykdom. Eller er det slik at en må drepe et visst antall mennesker for å bli kvalifisert som psykotisk? Ble i tilfellet japanske militære over natten kollektivt psykotiske under voldtekten av Nanjing?

Har du tenkt å gå Joey i næringa med upassende tweets?

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #317 på: 29. Nov. 2011, 21:55 »
Poenget er ikke å motstride fagfolk, men å påpeke at resonneringen i bloggen annern linket til, som går ut på at ABB automatisk er psykotisk fordi han begikk forferdelige handlinger, er svak. Vi ser allikevel at det er flere fagfolk som går ut i mediene og setter spørsmålstegn ved rapporten. Samtidig forblir mange av reaksjonene fra folk flest på et irrasjonelt nivå: OM han faktisk er psykotisk eller ikke later til å være mindre viktig enn hva folk ØNSKER at han skal være.

Bjørni: Hvorfor i all verden er innlegget mitt upassende?

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #318 på: 29. Nov. 2011, 22:02 »
Må da være lov til å påpeke at en argumentasjon er ugyldig uten at det blir stemplet som upassende på noen måte?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #319 på: 29. Nov. 2011, 22:29 »
Okei - skal si at jeg ikke leste bloggen da, så du skal få for den.
Men forskjellen på fagfolka som kritiserer og de som har observert han er jo nettopp det at de har observert han i lengre tid da - mens kritikken kommer fra de som ikke har fått det. I forhold til hans ego syns jeg det er litt tilfredsstillende at han per nå har fått beskjed om at han selv er psykisk syk - det skal jeg ikke legge skjul på.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #320 på: 29. Nov. 2011, 22:38 »
Det er uten tvil en god ting at han blir erklært psykisk syk. Og det er veldig sannsynlig at han er det. Har man lest deler av manifestet kommer ikke det som noen bombe, akkurat. Allikevel skal en få lov til å være kritisk uten å bli kalt respektløs og lignende. Opplever at det politiske Norge lider ganske mye av paranoia etter 22/07.
« Siste redigering: 29. Nov. 2011, 22:40 av geordie-olav »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #321 på: 29. Nov. 2011, 22:46 »
Nei, for all del. Ser jo at flere AUFere også liker det dårlig og er uenig. Jeg kan forstå begge sider - men jeg velger ihvertfall å stole på fagfolka. Rapporten skal vel også godkjennes før den er gjeldende. Ellers enig i at det tidvis er litt paranoia - men det er og forblir et sensitivt og vanskelig emne og det blir vanskelig uansett. Problemet er jo at det er såpass mange som er direkte involvert i debatten som gjør det enda verre. Det er nok noe vi må regne med at går seg gradvis til.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #322 på: 29. Nov. 2011, 23:12 »
Forhåpentligvis, for jeg ser ingen sivilisert politisk debatt i Norge for øyeblikket. McCartyhismen rår. Quotet nå annern i det innlegget så folk skal forstå at jeg siktet til blogginnlegget og ikke til psykiaternes konklusjoner.
« Siste redigering: 29. Nov. 2011, 23:14 av geordie-olav »

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #323 på: 29. Nov. 2011, 23:47 »
Det er også viktig å skille mellom det å være strafferettslig tilregnelig og det å være syk medisinsk sett. Svært mange drap i Norge blir utført av folk med ulike grader av diagnoser, men det er ikke dermed sagt at de er utilregnelige.

Breivik er imidlertid funnet å være svært psykisk syk av de eneste menneskene som har hatt full tilgang til å evaluere hans sinnstilstand, og jeg synes kanskje det er betenkelig at enkelte fagfolk stiller så bastante spørsmålstegn ved diagnosen fra "sofakroken" med minimalt grunnlag.

Nå får vi vente og se hva utfallet blir rent rettslig sett, det kan muligens gå mot en ny runde evalueringer og om man kommer til et annet utfall der så er sirkuset virkelig i gang!

Det kan også virke som om mange på kommentarfelter rundt omkring sitter med det inntrykket at tvunget psykisk helsevern er feriekoloni i forhold til fengsel. Antageligvis stammer det fra amerikanske advokatsåper o.l. der det nok er en reell forskjell mellom de to. I Norge er så vidt jeg vet soningsforhold/behandlingsforholdene for fengslede/tvunget psykisk helsevern ikke nevneverdig avvikende, og førstnevnte er kanskje å foretrekke rent objektivt sett for et friskt individ.

Som Kristoffer ser jeg på denne diagnosen som det ultimate skuddet for baugen for Breivik sin del, og jeg finner iallefall en viss tilfredsstillelse i det.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #324 på: 29. Nov. 2011, 23:53 »
Forhåpentligvis, for jeg ser ingen sivilisert politisk debatt i Norge for øyeblikket. McCartyhismen rår.

Hehe, det blir vel å trekke det mot ytterste konsekvens, men grunnløse beskyldninger figurerer nok mer enn hva man strengt tatt skulle like. Debattklimaet i politikken er iallefall rimelig patetisk for tiden, og som vi har vært mye inne på så svinner ofte saken urovekkende fort hen i disputtene.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #325 på: 30. Nov. 2011, 22:53 »
Må da være lov til å påpeke at en argumentasjon er ugyldig uten at det blir stemplet som upassende på noen måte?
Joda - beklager. Misforstod deg sikkert, men jeg leste det som en latterliggjøring av konklusjonen til fagfolkene som har vurdert Breivik

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #326 på: 06. Jan. 2012, 17:48 »
plebUTG : Sier ikke at de ikke fikk noen flere stemmer etter det som skjedde.

Men er for faen ikke derfor de er Norges største parti! Det har de vært i en årrekke og hadde vært det den dag idag, med eller uten 22 juli. DET som er poenget mitt.

Er også ganske grotesk i det hele tatt å diskutere noe slikt. Som nevnt av noen andre, sånn blir det automatisk etter noe slikt. I tillegg har Jens Stoltenberg vist seg som en fantastisk person, fantastisk partileder og en fantastisk statsminister. Noe som de også selvfølgelig har tjent mange stemmer på. Jeg stemmer ikke AP, men det er da rimelig opplagt at han er vårt soleklare førstevalg når det kommer til statsministerposten.
Same old Shearer, always scoring!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #327 på: 06. Jan. 2012, 18:54 »
De dro neppe så stor nytte av det som det hevdes ihvertfall. AP står sterkt i Norge og har et valgkampsapparat ingen i Norge er i nærheten av.
Stoltenberg er forøvrig Norges dyktigste politiker.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #328 på: 06. Jan. 2012, 19:19 »
Det er han nok, men også en politiker uten kjerne. Du hører at han bruker mer tid med medierådgiverne sine enn lokalpolitikerne

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #329 på: 06. Jan. 2012, 19:26 »
Vel. Det er en sannhet med modifikasjoner.