20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Organisering av midtbanen 11/12  (Lest 9704 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Organisering av midtbanen 11/12
« Svar #15 på: 01. Juni 2011, 17:10 »
Gosling føre Nolan plutsleg? Han har jo knapt spelt for oss, mens Nolan er kaptein me stor K og veldig målfarleg.

Nolan er ingen Defensiv midtbanespiller. Var ikke fra den posisjonen han puttet mål for NUFC denne sesongen. Derfor satte jeg Gosling sammen med Tiotè på den defensive midtbanen siden Gosling er energisk spiller med gode defensive kvaliteter. Er jo også god offensivt han.

Men hvem ville du benket da av Nolan, Ben Arfa, Jonas og Cabaye?

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #16 på: 01. Juni 2011, 17:22 »
I første omgang; Jonas. Nolan er den siste av de tre andre jeg ville ha benka, i utgangspunktet. Han vet vi alle fall kommer til å levere, og med enda bedre og farligere medspillere rundt seg, kan det åpne seg enda flere sjanser for Nolan.

Magpie93

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #17 på: 01. Juni 2011, 17:35 »
Min midtbane:

---------------Ny/Ranger------------
---Jonas-----Nolan-------Ben Arfa-
------------Cabaye----Tiote---------

Tror at i en 4-2-3-1 vil Nolan slippe å tenke deffensivt og virke som en andre spiss, noe han e best på (Potensiell utfordrer: Tim Cahill). Ser helst at Jonas blir backup/rotasjon ettersom hans avleveringer ikke holder stand. Med Zogbia der eller en bedre spiss kan dette bli bra. Men ER ikke bra nok nå... Skulle hatt en back og en midtstopper og, backene trenger konkurranse og Williamson er altfor ustabil i prestasjonene og sliter med tempoet

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #18 på: 01. Juni 2011, 17:51 »
[...]

Jeg tenker ikke på ving i den klassiske forstand, men mer lignende slik Barton har spilt for oss.

Mitt inntrykk av at Cabaye har spilt på kanten vet jeg sannelig ikke helt hvor jeg har fra, men jeg mener at jeg har hørt at han har det. Kanskje det kommer fra uttallige kommentarer på utallige blogger og twitter?  :) Skal ikke legge for mye i det, så skal legge meg flat der. Men han linket bra opp på høyresiden mot Rennes med Debuchy/Gervinho, det syns jeg.

Veldig mange mål og masse assists vet jeg ikke helt Frode, men han virker habil på de områdene altså. Har vel 2 mål og 9 assists i år. Hadde en kjempesesong 09/10 ja, og viser at han vet hvor målet står med 13 mål i ligaen og 8 assists den gangen. Om han ligger på ~5 mål og ~10 assists i året så er jeg veldig fornøyd uten at synes det er så veldig masse.

Ditt inntrykk av han som playmaker er også mitt inntrykk, men tror han kan ta i litt defensivt også. Han har 40 gule på omlag 150 kamper så det virker iallefall til at han tråkker litt til i taklingene. Scholes har til sammenligning 46 gule på sine siste ~150 kamper.

For all del, så ser jeg for meg Cabaye sentralt i midtbanen noe jeg hele tiden har gitt uttrykk for. Box-to-box eller sentral playmaker avhengig av spillestil/formasjon.

Synes han virker til å ha mye like egenskaper som Barton (godt blikk/pasningsfot/skudd), og derfor mener jeg at han godt kan vikariere i en sånn rolle ved behov. Etter min mening er det bedre å bruke han der enn som hengende spiss slik jeg forsto den presentasjonen. Jeg tror at Ben Arfa som hengende spiss, og Cabaye i en Barton-rolle på høyre, er bedre enn det motsatte. Ser at det kanskje ikke kom helt klart frem i posten.

Eventuelt så er det bedre å trekke den i midten lenger bak slik at det blir noe slikt:
                  Spiss
Jonas                            Ben Arfa
                Cabaye

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #19 på: 01. Juni 2011, 21:27 »
I første omgang; Jonas. Nolan er den siste av de tre andre jeg ville ha benka, i utgangspunktet. Han vet vi alle fall kommer til å levere, og med enda bedre og farligere medspillere rundt seg, kan det åpne seg enda flere sjanser for Nolan.

Det synes jeg er ganske drøyt!
Ben Arfa og Cabaye er franske landslagspillere og Jonas er en argentinsk landslagspiller, og alle 3 er jo milevis foran Nolan når det kommer til hurtighet, teknikk og pasninger, spillerforståelse, ja strengt tatt til det aller meste. Derfor mener jeg at når NUFC skal toppe laget blir det uten Nolan.

Det betyr ikke at man skal kvitte seg med han. Nolan har fremdeles mye å bidra med selv om han ikke vil være på et antatt toppet lag. Når motstanderen krever mer muskler og kraft er det en fin mulighet å hvile enkelte spillere samtidig å legge spillet opp på en litt annen måte. Da kan Nolan komme til sin rett.

Nolan er veldig flink til å være på de ballene som faller ned innenfor motstandernes 16 meter, gjerne på en retur eller 2. ballen. Derfor står han også med 10 mål frem til Carroll ble solgt, mens han etter salget av Carroll kun har 2 mål.
Grunnen til dette er at vi med Carroll og Chris Hughton spilte veldig mye langt mot Carroll i nesten alle spillets faser, og når Carroll vinner hodeduellene er det viktig å ha en mann som Nolan på returen.
Med Pardew spiller vi ikke lenger langt til enhver tid, vi har heller ingen hodesterk spiller som Carroll som vinner alt i luftrommet, derfor får vi heller ikke så mange baller å jage i motstandernes 16 meter. Da blir jobben til Nolan litt annerledes og målene kommer ikke like ofte. Da er det litt enklere å se svakhetene hans også.

Det var det samme når han var i Bolton under Sam Allardyce. Spilte mye langt mot store tunge og sterke spisser som Kevin Davies, Michael Ricketts, Dean Holdsworth, osv, og også da var Nolan veldig flink til å gå på løp å plukke opp 2. ballene/returene og utnytte rommene disse store, tunge og sterke spissene skaper. Og Nolan puttet jevnt og trutt i Bolton også.

Til slutt vil jeg si at det er en styrke for NUFC å ha forskjellige spillertyper å velge i når laget og taktikken skal legges. At spillere som Nolan, Ferguson, kansje også Barton og Gosling ikke vil være på et toppet lag viser hvor godt forspent NUFC er i den lagdelen. Håper vi kan beholde den konkurransen der, og få et like stort luksusproblem i andre posisjoner.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #20 på: 01. Juni 2011, 22:06 »
Nolan er veldig flink til å være på de ballene som faller ned innenfor motstandernes 16 meter, gjerne på en retur eller 2. ballen. Derfor står han også med 10 mål frem til Carroll ble solgt, mens han etter salget av Carroll kun har 2 mål.

Etter det jeg kan se har han scoret 4 mål i kamper der Carroll ikke har spilt (han var skadet i kampene mot West Ham og Sunderland i januar) og 8 uten.

Faktum er at han har scoret i 5 kamper der Carroll har spilt, og i 4 kamper der Carroll ikke har spilt. Han hadde 31 avslutninger i de 15 kampene de spilte sammen (14 på mål), og 31 avslutninger i de 16 kampene de ikke spilte sammen (11 på mål). Så forskjellen er ikke så ekstrem som du vil ha det til, men Nolan nøt nok godt av å ha Carroll der framme likevel.

Vi må også huske på at det ikke er noen garanti for at Cabaye og Ben Arfa slår til i PL selv om de har spilt for Frankrike og gjort det bra i L1.

Magpie93

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #21 på: 01. Juni 2011, 22:21 »
Hvis vi spiller med Tiote, Cabaye, Arfa, Guti, Gervinho/Gameiro/ Zogbia blir det MEGET lite engelsk. Bare Harper (om ikke Krul), Saylor og Simmy. Blir litt feil å se nasjonalitet men er, se på det som konservativt, feil med bare utlendinger. Har alltid hatet Arsenal for dette og det gjør flere. Forskjellige grunner egentlig. Bare for lønn, filmer, egoistisk. Gjelder ikke alle men dere fatter;)
Nolan og Barton var med ned i CCC og vi hadde blitt sure hvis de ikke hadde blitt. Nå må de betales og;)

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #22 på: 02. Juni 2011, 00:35 »
Du har et godt poeng, Magpie93. Det blir lite engelsk, vi kan ikke forvente den lojaliteten av disse spillerne som vi forventer av Barton og Nolan.

Og da er det viktig at vi beholder noen av disse spillerne som var med oss ned, som var med på opprykket, som vet hva denne klubben virkelig er, utenom å være en tilfeldig arbeidsgiver.

Pardew får en utfordring med å få disse spillerne til å jobbe sammen som et lag, og ikke hver for seg. Og han får en tøff utfordring med å balansere lagoppstillingen på en sånn måte at det fortsatt er Newcastle. Det fortsatt er et Premier League-lag, som kan kjempe om større ting enn å nå den magiske grensa på 40 poeng.

Og derfor blir kaptein Nolan svært viktig. Veteran Harper blir svært viktig. Og Barton - hvis han blir. Selv om de kanskje spiller andrefiolin ute på banen, er det de som må være sjefene på treningsfeltet, i garderoben og i sosiale sammenhenger. Det er disse som må sørge for at lagmoralen forblir like stor, selv om det nå er Cabaye, Gervinho, Ben Arfa, Tiote, Enrique, Coloccini, Gutierrez med flere som spiller hovedrollen på banen.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Magpie93

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #23 på: 02. Juni 2011, 00:42 »
Synes Zoggy er det klart beste valget av de det spekuleres i nå. Han har bevist at han holder PL-nivå. Han har kjempet (merk uttrykket) for Newcastle og Wigan som begge har slitt de siste åra.
Vet ikke helt hva man får med Gervinho. Selv Nani som spiller for Mu spiller han ikke bra hver kamp.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #24 på: 02. Juni 2011, 00:56 »
Zog spiller ikke bra i hver kamp han heller.

Vi veit aldri hva vi får i Gervinho, men hvis han ferdighetsmessig er betydelig bedre enn Charles N'Zogbia, så er det en selvfølge at vi skal gå for Gervinho. Er de omtrent like gode, kan vi gå for han som har PL-erfaring.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #25 på: 02. Juni 2011, 07:32 »
Vi må også huske på at det ikke er noen garanti for at Cabaye og Ben Arfa slår til i PL selv om de har spilt for Frankrike og gjort det bra i L1.

Ja, det er faktisk ein ting som er viktig å teinkja på. Ben Arfa har knapt spelt for oss, men verte likevel rekna som ein "proven" topp 4 PL-spelar. Han har dessuten ikkje komme tilbake frå den alvorlege skaden sin heller, so kanskje ein bør vente litt med å sjå korleis det går.
Cabaye har eg aldri høyrt om eller sett spela, so det verte vanskeleg for meg å sei noke om han...

Hans J

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #26 på: 02. Juni 2011, 10:10 »
Du har et godt poeng, Magpie93. Det blir lite engelsk, vi kan ikke forvente den lojaliteten av disse spillerne som vi forventer av Barton og Nolan.
(...)
Det er disse som må sørge for at lagmoralen forblir like stor, selv om det nå er Cabaye, Gervinho, Ben Arfa, Tiote, Enrique, Coloccini, Gutierrez med flere som spiller hovedrollen på banen.

Tioté, Coloccini, Jonas og i stor grad også Enrique har vist gjennom to sesongar (Tioté éin) at det å gi alt for klubben, og å forbli lojale, langt ifrå er ein dyd forbeholdt engelskmenn. Barry sutrar seg ut av Villa, Carroll vraker 9-drakta, Owen tuslar rundt på Villa Park som kaptein, etc. Til og med gullgeita til Liverpool-fansen vurderte vel sterkt ein overgang til Chelsea nokre år tilbake.

Desse fire episodane (det finst fleire å ta av) illustrerer at engelskmenn kan vere like illojale, og handle like økonomisk-rasjonelt, som sine meir eksotiske lagkompisar. Nolan er antakelig eit fantastisk unntak som menneske, ikkje pga. at han er engelsk. 

Magpie93

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #27 på: 02. Juni 2011, 11:20 »
Joda du har rett der, men tror ikke du heller vil ha bare utlendinger i klubben?
Og du sier du kan nevne litt mer enn 4 episoder? Jeg kan vel nevne 50 som gjelder utlendinger:P Hvis du tar lag for lag så ser du det også ;)

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #28 på: 02. Juni 2011, 12:57 »
Jeg har for øvrig aldri prøvd å si at alle engelskmenn er så forbanna lojale mot klubben de spiller for. Ingen forventet vel noen gang at Owen skulle være så forbanna lojal mot oss? Han kom jo hit bare fordi han ikke hadde noe annet valg.

Og selv om Carroll ikke levde opp til de forventningene vi hadde til han, så er det rent teoretisk større sjanse for at spillere som han er lojale og trofaste, enn at spillere som Ben Arfa er det.

Og det er ikke dermed sagt at Ben Arfa ikke kan vise oss den samme lojaliteten som Tiote har gjort, og jeg har ikke sagt at ingen utlendinger er lojale mot sine engelske klubber.

Engelskmenn og utlendinger er alle mennesker, og mange mennesker føler en dragning mot dødssynden grådighet. Enten de er fra England eller Senegal.

Men vi kan kjenne igjen typene. Og jeg vil fremdeles hevde at de lojale typene er mer utbredt i Storbritannia og nordlige deler av Europa enn i sydlige deler av verden.

Hans J

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #29 på: 02. Juni 2011, 13:18 »
Det blir hypotetisk. Min tese er at nasjonalitet i bunn og grunn er heilt irrelevant. Det går kun på personligheit og integritet. Jonas Gutierrez har vokst opp hundre og ørten mil frå St. James's Park, men han er den siste som sluttar å kjempe for oss kvar helg.

Du finner folk med svak integritet i alle land, så det er, i mine auge, liten grunn til å gjere hypoteser om kva tid folk kjem til å svikte eller ikkje svikte oss på bakgrunn av nasjonalitet. Verdens befolkning er ikkje spesielt homogen, verken generelt eller innanfor nasjonalstatar.

Magpie93: Vil gjerne ha ei lokal forankring. Lokal forankring ispedd kvalitet.