20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tippeligaen 2011  (Lest 157584 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2011
« Svar #1350 på: 14. Nov. 2011, 23:39 »
Mulig han rett og slett ikke er god nok for Bundesliga - det skal jeg vel ikke utelukke. Det sier dog kanskej like mye om TL som om Per Ciljan, for det er ikke første gang en ledende TL-spiller mislykkes isåfall. Står dog på at Per Ciljan var langt mer enn kun en middels TL-spiller. Ellers ville han vel ikke heller fått sjansen i Hamburg i utgangspunktet.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1351 på: 15. Nov. 2011, 10:34 »
Frank Arnesen er ikke akkurat verdens dårligste talentspeider, for å si det sånn. Og selv om Ciljan ikke er noe talent lenger i den forstand, så vil jeg fremdeles hevde at han i aller høyeste grad har et uforløst potensiale. Og Frank Arnesen kjøpte ikke denne norske spilleren sånn helt ut av det blå. Jeg er ganske sikker på at Arnesen så på han som en fin tilvekst til stallen, og at han skal kunne være god nok til å kjempe om en plass i førsteelleveren. Altså at han skal være blant de 16-17 beste spillerne i klubben. Nå kjenner jeg ikke tysk fotball eller Hamburg så godt, men det vil forundre meg om han er så mye dårligere enn mange av sine konkurrenter på Hamburgs midtbane.

Men for Thorsten Fink er det nok lettere å bruke en ung, lovende tysker enn en 25 år gammel nordmann, som er ny i klubben.

Jeg sier det er flere omstendigheter som kan ha bidratt til Skjelbreds stagnasjon. Og jeg vil absolutt påstå at han har vært noe uheldig. Så skorter det nok også litt på Ciljan selv, som kanskje har vært litt "feig" i tankegangen etter beinbruddet, og kanskje har han vært litt for lojal mot Rosenborg, uten å få all verden igjen for det.

Men for oss som har fulgt Skjelbred tett gjennom hele hans karriere, er det lett å se at han har spilt mange av sine beste kamper for Rosenborg i nettopp Champions League. Altså på et langt høyere nivå enn Tippeligaen. Hvis det er en middels tippeligaspiller, så lurer jeg på hvor god en GOD Tippeligaspiller må være. For Moa har i mine øyne aldri vært mer enn en litt over middels Tippeligaspiller før han ble solgt til Hannover, og dominerte fra dag 1. Hvilket kom som et stort sjokk på meg.

Det har kanskje noe med at det ikke er fullt så enkelt å bedømme en spiller du ikke ser i hver eneste kamp, men bare ser de få gangen han spiller mot "din klubb", pluss kanskje en og annen kamp i tillegg. Jeg vil tro et fåtall av de som kritiserer Ciljan har sett han live særlig mange ganger, eller sett særlig mange HELE kamper av fyren, på samme måte som jeg ikke hadde sett veldig mye av Moa. Jeg tror i hvertfall ikke det er en tradisjon for å følge Tippeligaen i nærheten like tett som man følger Premier League. Jeg tviler på at det er noen på dette forumet som ser HVER ENESTE TV-sendte Tippeligakamp, som ikke kræsjer med ens eget lags kamper. Jeg tviler på at noen ser alle fredagskampene på MAX, alle hovedkampene på søndag og alle mandagskampene på Zebra. Det er mest naturlig å se det ditt eget lag er involvert i, og så ser du gjerne sammendrag og høydepunkter fra andre kamper.  DET er vel neppe det beste grunnlaget for å bedømme en spillers kvaliteter, er det vel?

Og ja, nå sier jeg faktisk noe så vanvittig som at jeg vet bedre enn dere hva Skjelbred står for, i og med at jeg har sett nesten hver kamp han har spilt for Rosenborg. Samtidig tror jeg Berntsen vet mye bedre enn meg hvor god Erik Huseklepp er og kan være. Jeg har aldri hatt troa på den fyren, basert på det lille jeg har sett av han. Jeg er fremdeles ikke overbevist, men jeg kan være villig til å innrømme at jeg kanskje har undervurdert han.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1352 på: 15. Nov. 2011, 10:59 »
http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/artikkel.php?artid=10023818

"Sokolowski på vei til Brann"

Sikkert ikke dumt. Håpte han ville gå til Brann ovenfor Viking i utgangspunktet for 3(?) år siden.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1353 på: 15. Nov. 2011, 11:49 »
Han har vel omtrent ikke spilt fotball det siste året?

Sogning

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1354 på: 15. Nov. 2011, 12:21 »
Skeptisk til han. Han bare spilt 4 kamper i år. Han har potensiale og er god på sitt beste, men så er han også  svært skadeplaga..Kunne det vært mulig å få han på kontrakt som baserer seg på spilletid?
NUFC kommer ingen veg så lenge Ashley sitter på toppen.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1355 på: 15. Nov. 2011, 15:24 »
Mulig han rett og slett ikke er god nok for Bundesliga - det skal jeg vel ikke utelukke. Det sier dog kanskej like mye om TL som om Per Ciljan, for det er ikke første gang en ledende TL-spiller mislykkes isåfall. Står dog på at Per Ciljan var langt mer enn kun en middels TL-spiller. Ellers ville han vel ikke heller fått sjansen i Hamburg i utgangspunktet.

Jeg har sagt hva jeg mener om Skjelbreds kvaliteter (og begrunnet det) på denne siden flere ganger. Orker ikke ta det igjen. Men det er i hvert fall veldig underholdende mtp den monster-rekken med unnskyldninger han har fått knyttet til seg tidligere, at man på kun en halv forumside her presterer å legge skylda for en elendig Bundesliga-start over på både trenerbytte, turbulens i klubben og tyske medier. Man trenger ikke lete lenge for å finne et mønster når det gjelder omtale av Skjelbred. Jeg er fortsatt spent på hva som blir unnskyldningen når han kommer tilbake til TL og er middelmådig. Jeg setter en tier på at det blir manglende spilletid i Tyskland som får ta skylda, og at han trenger et par-tre sesonger på å komme seg...

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1356 på: 15. Nov. 2011, 18:10 »
Forsvarstalen om at man sitter med fasit fordi man har sett mer eller mindre alle kamper faller iallefall i mine øyne så til de grader på stengrunn. Tror nok at de fleste som har sett norsk tippeliga de siste 5-10 årene har sett nok Rosenborgkamper til at man kan gjøre seg opp en kvalitativ mening om noens ferdigheter der.

Kan man ikke gjøre seg opp en tilfredsstillende mening om en spiller uten at man har sett 156 kamper av han?  :lol:

At det kun er RBK-fansen som ser absolutt alle kampene som sitter med den objektive vurderingen av sitt lags spillere høres for meg ut som det glade vanvidd. Kan vanskelig forestille meg mindre objektive vurderinger av spillere enn de som er gjort av lagets egne supportere.

Hvor god akkurat Per Ciljan Skjelbred er har jeg derimot lite grunnlag for å uttale meg om.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1357 på: 15. Nov. 2011, 18:25 »
Nåja. Synes i alle fall vi her inne er rimelig gode til å vurdere Newcastle-spillerne objektivt, det er ikke sånn at vi synes at alle er blant de beste i PL. Om du spør Joakim så er jeg sikker på at han har alt annet enn utelukkende positive beskrivelser av flere RBK-spillere. Men det skal vel sies at man som supporter har lett for å la andre ting enn kun ferdigheter og prestasjoner farge totalinntrykket. Et annet poeng er jo om en Brann-supporter (eller Molde- eller VIF-supporter etc.) er den objektive part, eller om han er en like subjektiv part i andre enden av skalaen.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1358 på: 15. Nov. 2011, 18:42 »
Jokke har jo flere ganger påpekt at Per Ciljan aldri blir det han kunne blitt da han slo igjennom - for da var han vel vår klart mest spennende fotballspiller. Samtidig har mange motstanderfans av RBK her inne forsøkt å gi det inntrykket av at han er en høyst ordinær TL-spiller. Der er jeg faktisk veldig uenig - for han spiller fortsatt med et balltempo som overgår det meste av TL-standarden og han var derfor bankers på RBK-laget i flere år. Og vi burde helst sett at han hadde fått tid og tillit i Tyskland for landslaget sin skyld - for det er slike spillere som vi i aller høyeste grad mangler på landslaget. Det viser seg kanskje at han ikke er god nok for Tyskland - men det sier fortsatt litt at Arnesen henta han i utgangspunktet. Jeg kan da ikke se hvordan det er feil å si at han har kommet inn til ueffne omstendigheter som nevtn ovenfor.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1359 på: 15. Nov. 2011, 22:13 »
For all del, det er ikke sånn at man som supporter av spillerens klubb har monopol på sannheten. Det er mange riktige observasjoner hos andre lags supportere også, og man må selvfølgelig ikke se over 100 kamper av en spiller for å danne seg en kvalitativ mening om spilleren. Men jeg tror det er lettere for en RBK-supporter å se Skjelbreds styrker, enn det er for en Brann-supporter. På samme måte som jeg tror det er lettere for en Brann-supporter å se Huseklepps styrker, mens det er lettere for oss andre å se svakhetene.

Nå finnes det mange RBK-supportere som mener Skjelbred er altfor dårlig for Rosenborg også. De har ikke monopol på sannheten de heller, selv om de er supportere av samme klubb som meg.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1360 på: 19. Nov. 2011, 15:16 »
Respekt til Jönsson som hører på meg og vraker Ørlund og Chibuike til kampen mot Tromsø i morgen.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1361 på: 19. Nov. 2011, 15:25 »
Åh fy søren så jeg gleder meg til Molde kampen i morgen. Gåsehuuud!!!!!

Var på Cupfinalen da vi vant den i 95, men dette overgår alt i Norsk Fotball for meg. Konge!

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1362 på: 20. Nov. 2011, 19:37 »
Morsomt at sølvet ser ut til å havne i nord! Maktsentrumet til mer perifere strøk av landet, det kan jeg absolutt like!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1363 på: 20. Nov. 2011, 19:41 »
Ain't life a bitch, allreet..

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1364 på: 20. Nov. 2011, 20:09 »
Tilnærmet perfekt TL-runde. Det er fortsatt usannsynlig med Brann-medalje, men nå er det i hvert fall i høyeste grad mulig. Det så ikke slik ut for tre runder siden.