20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tippeligaen 2011  (Lest 157542 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2011
« Svar #870 på: 08. Aug. 2011, 19:54 »
Ja, det er mange som greier å diskutere Norsk fotball på en relativt objektiv (selvfølgelig ikke HELT objektiv) måte. Vi har fremdeles en del som burde hatt førerhund med seg på kamp, men sånn vil det alltid være. Det som forundrer meg i stor grad er at folk tillegger motstanderfans og spillere tvilsomme og ondskapsfulle meninger og intensjoner når man skal forklare hendelsesforløp. Det er for meg rart å lese at Solskjær har tapt seg som person fordi om han reagerer på Lustig/Vatshaug kollisjonen. Enhver trener vil selvfølgelig gå i ilden for sine spillere i slike episoder, og at enkelte ikke klarer å skjønne det, men må ty til personkarakteristikker, er merkelig.

Jeg vil ikke trekke noen konklusjon om Lustig/Vatshaug saken, jeg tipper begge var omtrent like gode. Jeg tviler ikke på at Lustig sprang på Vatshaug med vilje (som hevn for knyttneveslag like ved hodet hans, samt for å "gni det inn" rett etter målet), men jeg tviler på at han mente å skade Vatshaug. Det var sånt sett uflaks at skaden ser ut til å bli drøy.

Det blir likevel for dumt at enkelte skal begynne å tyte om at dette kun er vatshaug sin skyld. Alle ser jo at Lustig er fullt klar over hvor Vatshaug er... Men som sagt så tror jeg ikke meningen var å skade ham på noen måte, og dermed må det være tilgivelig i en mannfolksport på ei fin gressmatte.

Nok om det: RBK vant fortjent, og jeg er ikke enig med Inspektøren om at de spilte kjedelig fotball. Gjennombruddshissighet og gode langskudd er veldig severdig etter mitt syn, bare så synd at RBK fant seg selv akkurat i denne kampen.
« Siste redigering: 08. Aug. 2011, 21:42 av bjørni »

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #871 på: 08. Aug. 2011, 19:59 »
Søderlund on fire!!!  For ein omgang  :)
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #872 på: 08. Aug. 2011, 20:09 »
Dæven Andy, nå ser det tungt ut for makrellfotballen.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #873 på: 08. Aug. 2011, 21:46 »
Jeg vil se en kommentar fra Joakim :-D
And so you shall! ;D

Jeg står fremdeles på mitt, og jeg tror Simen på det han sier, når han hevder at det var en refleks. Det er kampens hete, RBK ligger under, han er nære, men ikke nære nok, og da hender det av og til at den delen av hjernen som styrer refleksene tok styringa og sendte frem en arm for å få inn den ballen. Jeg nekter å tro at Wangberg MENTE å handse den ballen, at det var en gjennomtenkt handling. Han vet han har vært borti ballen med hånda, han avventer dommerens reaksjon, men jubler ikke hemningsløst over en nokså heldig scoring. Hadde han løpt bort til dommeren og innrømt hands, så hadde han sannsynligvis ikke blitt godt mottatt hos lagkameratene etterpå. I en sånn kamp trenger man det man kan få. Det er dommerens oppgave å se dette, og når han ikke ser det, så har han i mine øyne plassert seg for dårlig. Og gjort en for dårlig jobb.

Edvartsen gjorde en dårlig jobb også når han ikke ga Hoseth gult kort for å ha dyttet Henriksen og knuffet linjedommeren (ja, dette ville gitt Hoseth rødt kort, men det hadde han fortjent). Så her er det dommeren som må klandres. Ikke spilleren.

Arild Sundgot har gjort hands til en profesjon. Til en egen kunstart. Da er det ikke lenger en refleks, da er det en overlagt handling. Så å blande han inn i denne diskusjonen faller på sin egen urimelighet.

Hyggelig å bli minnet på hva jeg har sagt tidligere. At TV2 hadde en agenda mot Annan er det fremdeles ingen tvil om. Og at de ikke har nevnt Magne Hoseths stygge, farlige spill med et eneste ord forteller også hvor fokus ligger hos kanalens sportsreportere.

Det er på tide å innse at de aller aller aller fleste ville gjort nøyaktig det samme som Simen gjorde etter en liknende situasjon (altså å ikke si fra til dommeren), og heller fokusere på hva Svein Erik Edvartsen skulle gjort for å se handsen. Det er tross alt hans oppgave som dommer å se ALT! Og når han ikke får med seg en så viktig hendelse, så har han gjort en for dårlig jobb. Både han og hans assistenter.

Det er da en grunn til at vi har en dommer på banen, er det ikke? Eller skal spillerne begynne å dømme selv i stedet?

Til slutt må jeg få sagt at NFF nok en gang lar seg diktere av TV2, og starter en etterforskning av Lustig for noe som i mye større grad er Vatshaugs egen feil. Hvis Lustig mente å "ta igjen" på Vatshaug hadde han vel sannsynligvis prøvd å dytte eller knuffe til Vatshaug, ikke løpe rett inn i han, uten å ta seg for.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #874 på: 08. Aug. 2011, 21:54 »
Hvordan kan du slakte Suarez ut av en annen verden mens du beskytter Wangberg?

wiigen

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #875 på: 08. Aug. 2011, 22:13 »
Nå erre sikkert mange trøndere som blir glade her. RBK og Viking er enige om overgang for Trond Olsen... Stort sett bra for alle parter

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/artikkel.php?artid=10097441
he shagged your lass, taylor shagged your lass

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #876 på: 08. Aug. 2011, 22:18 »
Håper Trond Olsen kan bevise at han faktisk er en GOD TL-spiller igjen, jeg. Ikke at typen er veldig likanes, men han er en god fotballspiller.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #877 på: 08. Aug. 2011, 22:48 »
Håper Trond Olsen kan bevise at han faktisk er en GOD TL-spiller igjen, jeg. Ikke at typen er veldig likanes, men han er en god fotballspiller.

Så det jeg har hørt om han privat stemmer? :P

Hører at Nils Heldal skal ha tatt med seg Simen Wangberg inn i Moldegarderoben 2215 i går for å si unnskyld.
« Siste redigering: 08. Aug. 2011, 22:54 av Geir »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #878 på: 08. Aug. 2011, 23:14 »
Hehe - ja, tror nok det Geir! ;)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #879 på: 08. Aug. 2011, 23:51 »
Haha Jokke!
Har du forlagt den logiske sansen din?

Hvis det er så forståelig at Wangberg jukset, hvorfor er det ikke forståelig at Suarez gjorde det? HAdde han mye bedre tid på seg til å evaluere alle alternativ? Han fikk jo til og med korrekt rødt kort, og var bare en Mackems straffe unna Ghana seier.

Greit at du hater Hoseth, og jeg skal innrømme at det var flaks at han ikke ble utvist, men sett ting i proporsjoner da mann. At han tok tak i linjedommeren i et sekund kan vel ikke være verre enn det Lustig gjorde mot Vatshaug? Som sagt tror jeg selvfølgelig ikke han skadet ham med vilje, men simpel logikk tilsier at der han kom så hadde han alle muligheter til å unngå både Vatshaug og Eikrem.(Fordi han så begge to foran seg)

Jeg mener dessuten at Hoseth viser bedre dømmekraft enn deg når han tilgir Wangberg ganske enkelt fordi han innrømmet jukset. Regner med du ikke skjønner deg på det, men for meg viser det at Hoseth har vokst som person de siste sesongene. Så får det heller være at han herjer med Klanen og Stormen i ny og ne. Gudene skal vite at han får nok tyn i de kampene iallefall.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #880 på: 08. Aug. 2011, 23:53 »

Så det jeg har hørt om han privat stemmer? :P

Hører at Nils Heldal skal ha tatt med seg Simen Wangberg inn i Moldegarderoben 2215 i går for å si unnskyld.

Nå ble jeg faktisk nysgjerrig...

Bra gjort av Heldal/Wangberg BTW

Erlend Simonsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #881 på: 08. Aug. 2011, 23:58 »
Suarez rakk ikke å bruke foten eller å side forskyve så en refleks i hodet stoppet ballen. Er mer krample refleks på egen strek i kvartfinalen en i en tippeliga kamp bak en motspiller. Vil jeg påstå:)

Kan ikke utelukke det ene og åpne for det andre når begge er kyniske. Den eneste vilje handsen er vell guds hånd og henrys hånd... De andre er i samme kategori minst.
Han kom, ble mett og dett var dett....

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #882 på: 09. Aug. 2011, 10:01 »
Suarez har mye bedre oversikt over situasjonen, og han prøver faktisk ikke en gang å prøve noen andre muligheter, før han tar ballen med hendene og bokser som om han er keeper. Wangberg prøver å nå ballen med hodet/beina først, og så slår refleksene inn.

Hvis Suarez' hands var refleks, så var Maradonas det også. Og Henrys hands var vel ikke så rent ulikt det Arild Sundgot har gjort mange, mange ganger.

Og hvis Wangbergs var viljehands, så var det viljehands på Fredheim Holm mot Sogndal også, og alle vet at han ble fullstendig feilaktig utvist.

Jeg tror ikke Wangberg tenker over at han er dekket av motspiller, og at dommeren ikke ser han, og at han dermed bevisst drar frem arma og dytter ballen inn. For det første sier Wangberg selv at han oppfattet det som en reflekshandling der og da, og at han mer eller mindre forventet at dommeren kom til å blåse. Dessuten tviler jeg på at han er i stand til å ha oversikt over dommerens posisjon i den situasjonen der.

Alle er enige om at det var en straffbar hands, at det var en hendelse vi gjerne skulle vært foruten. Alle bør være enige om at Wangberg har gått foran med et godt eksempel ved å legge seg helt flat i ettertid, og be motstanderen om unnskyldning. Det er mer enn Magne Hoseth ville gjort. Og Arild Sundgot vil jo til sin død hevde at han aldri, aldri, aldri har brutt fotballens regelverk. Ja, og Morten Berre mener jo fremdeles at Odd Inge Olsen felte ham den gangen han spilte for Viking, og alle andre enn han og Terje Hauge så at han kastet seg ned.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #883 på: 09. Aug. 2011, 10:38 »
...Og Joakim mener fremdeles at John Pelu fikk krampe i begge leggene samtidig! :)

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #884 på: 09. Aug. 2011, 10:57 »
Hehe, du er vel søt Joakim............
Jeg gidder ikke argumentere engang :)