20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tippeligaen 2011  (Lest 157830 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

ScandinavianMagpie

• Gjest
Sv: Tippeligaen 2011
« Svar #150 på: 20. Mars 2011, 22:54 »
tror vi kan konkludere med allerede at dette blir en jevn tippeliga... LSK scorte vel sånn ca 1/3 av målene sine for hele sesongen i dag.
herlig å endelig være igang igjen!

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #151 på: 21. Mars 2011, 01:36 »
Jeg begynner bare å lure på RBKs lange tålmodighet med Per Ciljan Skjeldbred. Godt mulig at jeg er i overkant hard mot han siden jeg ikke akkurat er noen RBK-sympatisør, men jeg har faktisk til gode å se han gjøre en ordentlig god fotballkamp noen sinne. På sitt beste er han en passiv midtbanespiller som ikke gjør stort ut av seg.

I dag synes jeg å huske at han knapt hadde en riktig sendt pasning i hele første omgang. Fyren virker jo også å bli dårligere og dårligere jo eldre han blir, noe som er unaturlig for en mann i 23 (?) årsalderen. I og med at RBK-fansen klarte å gjøre det kult å hate Solli da han var i Trondheim, så bør de jo være i stand til å hate Skjeldbred også...

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #152 på: 21. Mars 2011, 07:21 »
Etter å ha hørt i evigheter at Molde burde kjempe helt i toppen pga sine økonomiske muskler, har jeg funnet frem denne:

Skrevet av: Inge Berge
Publisert 20.03.11 21:24 | Sist oppdatert 21.03.11 06:13
NYHETSANALYSE (NA24):- Jeg er engstelig for at vi kommer til å oppleve flere fotballkonkurser framover, sa lederen i klubblisensnemndas leder Jan Løkling til Finansavisen denne uken. En gjennomgang NA24 har gjort av tippeligalagene, tyder på at de fleste av den har fått orden på økonomien. Lag som Strømsgodset, Fredrikstad og Start er eksempler på lag som har bedret økonomien kraftig i forkanten av årets sesong.

De største økonomiske spørsmålstegnene ser det ut som Tromsø og Stabæk har. Begge to er nødt til å lykkes med å hente penger eller, i Stabæks tilfelle, få til eventsatsing for å klare de ambisiøse budsjettene i år. Tirsdag er fristen for tippeligalagenes økonomirapportering til fotballforbundet. Derfor er vår nyhetsanalyse basert på at flere av klubbene ikke har offentliggjort resultatene for 2010.

Økonomiadelen i Tippeligaen
Øverst i økonomiklassen troner to lag i Tippeligaen, Rosenborg og Vålerenga. Sistnevnte hadde ambisjoner om å hente inn mer sponsorpenger enn Rosenborg i år, men må nok finne seg i at Trondheim er Norges fotballhovedstad i alle fall én sesong til. Rosenborg har et totalbudsjett på 205 millioner kroner mot Vålerengas 127 millioner kroner.

Vi kan ta med Molde i denne kategorien også. Solskjær-effekten herjer blant investorene og publikum, noe som gir et meget sterkt fundament for klubben. Årets budsjett er på 70 millioner kroner.

Moldes nabo, Aalesund, har også god støtte fra byen og omegn, i form av både solgte sesongkort og sponsorer. Budsjettet i år er på 73 millioner kroner.

Ser vi videre på pengetabellen, så er det nok Brann og Viking som har det største potensialet. Begge lagene gikk på noen solide økonomiske smeller i fjor, men kun Brann har måttet ta alvorlige konsekvenser av dette og redusert underskuddet I Viking har Åge Hareide og Bjarne Berntsen et budsjett på nesten 100 millioner kroner å råde over. Svake resultater i fjor, og et underskudd på 20 millioner kroner i fjor, gjør at klubbens styre krever bedring på begge deler i år. Hvis Vikings resultater i år blir like svake, må selskapet hente penger hos investorene i løpet av høsten. Trøsten er imidlertid at kontantstrømmen hos Viking er positiv, og at det er avskrivninger og nedskrivninger som trekker ned resultatet.

To topplag med store økonomiske problemer
For Tromsøs del tror vi at de økonomiske blålysene blinker. Styret i klubben oppfører seg som om de holder til i Trondheim eller Bergen. De siste årene har de blitt reddet av en rundhåndet milliardær fra Bergen, Trond Mohn, og den lokale banken og det lokale kraftselskapet. Etter alle beskyldningene om korrupsjon som har kommet mot Troms Kraft i etterkant av Sp-skandalen i fjor høst, så er det mye som tyder på at pengene sitter langt inne for ytterligere påfyll fra den kanten. Det er nemlig økonomisk krise i Tromsø. Klubben har brukt opp sponsormidlene for 2011 for å redde fjorårets drift.

I årsrapporten skriver klubben i klartekst at de enten må selge spillere eller hente penger inn for å klare driften i andre halvår. Akkurat nå ser det mer sannsynlig ut at det blir solgt noen spillere enn av investorene igjen blar opp lommeboken.

Stabæks økonomiske målsetting henger i en tynn tråd. Budsjettet til klubben er 80 millioner kroner i år. I denne summen er det mange spørsmålstegn. Klubben kom sent i gang med sesongkortsalget, men hevder overfor VG at de har solgt 5.000 til 5.500 sesongkort ute på Telenor Arena. Sannheten er nok mer under 5.000-streken enn over. Arenaen synes å være det aller største spørsmålstegnet rundt Stabæk i år. Stabæk har tatt på seg ansvaret for å få inn artister og forskjellige events i Telenor Arena i år, men får i det minste gratis husleie det første halvåret. Tidligere har bransjemannen Jørgen Roll trukket seg som eventsjef i Stabæk uten å lykkes. Det sier noe utfordringene Stabæk står overfor.

Stabæk er også en av klubbene som har skuffet på sponsorsiden ved inngangen til årets sesong. En av hovedsponsorene er McDonalds, med en avtale om å få fem kroner pr. solgte såkalte Stabæk-meny på restaurantene i Asker og Bærum og Skøyen. Det er en tankevekker at man må selge hele 20.000 menyer av to quarter-poundere, cola og pommes frites, for å få inn 100.000 kroner.

Heller ikke Lillestrøm har sterk økonomi lenger. Klubben skuffet i jobben i å hente ny hovedsponsor. Blant innsiderne var det ventet at klubben ville komme opp med et unikt sponsorprodukt, i stedet ble det en litt dårligere avtale med gjengangeren Nordea som ble fasiten. Lillestrøm må derfor finne seg i å slite med økonomien i år, men investor Per Berg er sikkerheten for at driften går som den skal.

Klubben har for øvrig solgt skuffende 2.000 sesongkort før tippeligastarten.

Comeback-lagene
Det er fotballfeber i Østfold. I Fredrikstad har man solgt ut halvparten av stadion allerede, med 5.000 kjøpte sesongkort. Klubben har gjennomgått en fantastisk økonomisk snuoperasjon, som kan gjøre laget til en tungvekter i norsk fotball. Jobben styreleder Svein Johannessen har gjennomført gjør ham minst like viktig som Tarik Eliounousi i Fredrikstad.

Etter å ha satset stort på ny flott stadion i Kristiansand har fotballklubben Start opplevd noen elendige år økonomisk, som førte til at klubben ble truet av konkurs.

Men etter at tidligere eiere og Sparebanken Sør tok et samlet tap på flere titalls millioner kroner, samtidig som det også har blitt foretatt grundige kutt i både administrasjon og spillergruppe står klubben sterkere rustet enn på lenge. I fjor ble Start Toppfotball overtatt av to av Sørlandets aller rikeste menn i investorene Vidar Robstad og Svein Erik Halvorsen.

Den tredje eieren er den anerkjente næringslivslederen Magne Kristiansen, som blant annet har erfaring fra Mosvold Shipping. Administrerende direktør i klubben er Sveinung Hovstad, som ble håndplukket fra stillingen som konsernsjef i Kverneland Bil i Stavanger. På eier- og administrasjonssiden seiler dermed klubben opp som en av de klart sterkeste i landet. Eierne signaliserte etter at det overtok at det skulle drives med tæring etter næring, men skulle det ende opp med å knipe økonomisk har de i hvert fall finansielle muskler til å kunne bidra.

Et økonomisk comeback har også Strømsgodset gjort. Klubbens cupgull i fjor ble ikke like lukrativ som håpet, da kun to av seks runder til cupfinalen ble spilt på Marienlyst. Men, salget av Marcus Pedersen sikret helt nødvendig millioner i fjor. Før årets sesong er det solgt 2.800 sesongbilletter.

Bunnlagene
Bunnlagene i Tippeligaen har svake økonomiske muskler, men virker å ha kontroll på inntekter og kostnader. Haugesunds budsjett i år er på 45 millioner kroner, mens Sogndal og Sarpsborg opererer med henholdsvis 24 og 20 millioner kroner i budsjett.

Dette er pengetabellen:

* 1. Rosenborg 205 millioner kroner.

* 2. Vålerenga 127 millioner kroner.

* 3. Brann 110 millioner kroner.

* 4. Viking 98 millioner kroner.

* 5. Stabæk 80 millioner kroner.

* 6. Tromsø 74 millioner kroner.

* 7. Aalesund 73 millioner kroner.

* 8. Molde 70 millioner kroner.

* 9. Odd 63 millioner kroner.

* 10. Fredrikstad 60 millioner kroner.

* 11. Start 60 millioner kroner.

* 12. Lillestrøm 55 millioner kroner.

* 13. Strømsgodset 49 millioner kroner.

* 14. Haugesund 44 millioner kroner.

* 15. Sogndal 24 millioner kroner.

*16. Sarpsborg 20 millioner kroner.

Kilde: VG

Dette viser at man må være tålmodige med Solskjær og laget hans. En 5 plass er OK

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #153 på: 21. Mars 2011, 10:31 »
Jeg begynner bare å lure på RBKs lange tålmodighet med Per Ciljan Skjeldbred. Godt mulig at jeg er i overkant hard mot han siden jeg ikke akkurat er noen RBK-sympatisør, men jeg har faktisk til gode å se han gjøre en ordentlig god fotballkamp noen sinne. På sitt beste er han en passiv midtbanespiller som ikke gjør stort ut av seg.

I dag synes jeg å huske at han knapt hadde en riktig sendt pasning i hele første omgang. Fyren virker jo også å bli dårligere og dårligere jo eldre han blir, noe som er unaturlig for en mann i 23 (?) årsalderen. I og med at RBK-fansen klarte å gjøre det kult å hate Solli da han var i Trondheim, så bør de jo være i stand til å hate Skjeldbred også...

Synes egentlig Skjelbred var best av våre i går, men du har definitivt et poeng. Han er til tider god, men for mye av det han gjør resulterer i ingenting.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #154 på: 21. Mars 2011, 10:57 »
Var det noen som var sjokka over den nyheten da, bjørni?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #155 på: 21. Mars 2011, 11:01 »
Ciljan har levd på navnet alt for lenge. Har heller aldri skjønt hvilke kvaliteter som gjør at han er så forferdelig god. Ikke er han spesielt taklingssterk, pasningene er vel på normalt TL nivå, ikke scorer han mål. Men hører at han løper en del, og jeg husker han hadde bra teknikk for mange år siden. Men det er mulig dere som ser han ofte kan gi meg et svar på det?

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #156 på: 21. Mars 2011, 11:10 »
For Tromsøs del tror vi at de økonomiske blålysene blinker. Styret i klubben oppfører seg som om de holder til i Trondheim eller Bergen. De siste årene har de blitt reddet av en rundhåndet milliardær fra Bergen, Trond Mohn, og den lokale banken og det lokale kraftselskapet. Etter alle beskyldningene om korrupsjon som har kommet mot Troms Kraft i etterkant av Sp-skandalen i fjor høst, så er det mye som tyder på at pengene sitter langt inne for ytterligere påfyll fra den kanten. Det er nemlig økonomisk krise i Tromsø. Klubben har brukt opp sponsormidlene for 2011 for å redde fjorårets drift.

I årsrapporten skriver klubben i klartekst at de enten må selge spillere eller hente penger inn for å klare driften i andre halvår. Akkurat nå ser det mer sannsynlig ut at det blir solgt noen spillere enn av investorene igjen blar opp lommeboken.

For en gjeng med løker. Vi andre har jo sett i årevis at TIL-driften er et prakteksempel på stormannsgalskap. Representantene for klubben oppfører seg derimot som komiske Ali hver gang de blir intervjuet om situasjonen.

Forøvrig sier ikke en sånn liste veldig mye synes jeg. Den beskriver vel i praksis i større grad gammel moro enn sportslig satsing de siste sesongene, ihvertfall for veldig mange lag.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #157 på: 21. Mars 2011, 17:36 »
Ja, da skal vi snart ut i ilden og jeg må innrømme at jeg er spent. Treningskampene har vært veldig positive, men nå er det da sånn at treningskamper er treningskamper.

Eneste vi mangler er Alex Valencia med sykdom, så regner med denne 11eren:

Staw; Gamboa, Horn, Martinsen, Thomassen; Askar, Ramberg, Jabbie, Hansen; Tarik, Borges

Edit: Valencia har kommet seg fra sykdom og starter i steden for Mads Hansen!
« Siste redigering: 21. Mars 2011, 17:56 av Daniel »

Simmi

• Gjest
« Svar #158 på: 21. Mars 2011, 19:55 »
Jørgen Horn <3

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #159 på: 21. Mars 2011, 20:00 »
Pausestatus: Vinden - FFK 1-0

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #160 på: 21. Mars 2011, 20:52 »
Deilig! Ingen stor kamp av FFK, men vi viser en del lovende spill og seier borte mot Aalesund er sterkt, selv om jeg tror Aalesund kommer til å slite denne sesongen.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #161 på: 21. Mars 2011, 21:14 »
Rakk bare andreomgangen, men var ganske underholdende det jeg fikk sett. Forsåvidt ganske synd (for Brann) at nok et lag som er regnet som bunnlag vant. Hadde det ikke vært for mirakelet i Bergen hadde dette vært tidenes drittrunde. Jeg håper at det i løpet av noen runder er et par lag som stikker seg ut som skikkelig elendige lag i år. Så lenge det ikke er oss selvsagt.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #162 på: 21. Mars 2011, 21:30 »
Fredrikstad er vel strengt tatt ikke regner som noe bunnlag denne sesongen. Er vel omtrent ingen som har tippet de under 12 plass.

For å si det sånn: Etter dagens kamp så tror jeg Aalesund kommer til å være nærmere bunnen enn FFK.
« Siste redigering: 21. Mars 2011, 21:41 av Daniel »

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #163 på: 21. Mars 2011, 22:06 »
Nei, det er mulig det. Det er vel uansett stort sett umulig å spå akkurat hvilke lag som blir bunnlag på forhånd i en liga som Tippeligaen. Tipper (og håper) Haugesund er elendige i år, bortsett fra det er jeg ganske forvirret etter første serierunde.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #164 på: 21. Mars 2011, 22:09 »
Jepp, sant det. Blir nok en kokkos-liga denne sesongen også :)