20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Transfersommeren 2011  (Lest 1289896 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2011
« Svar #5460 på: 17. Juli 2011, 20:20 »
Så tett som det er i toppen nå, og med de finansielle musklene som er i aksjon, er det totalt urealistisk med Champions league i uoverskuelig fremtid. Om vi mot all formodning skulle klare det ett år ved at absolutt alle kjøp slår til for fullt, blir vi ribbet påfølgende sommer. Så det er nok ikke noe poeng å snakke om med nåværende eier-regime. Europacup derimot - det er absolutt realistisk.

Nå var vi ikke så altfor langt bak E-cup plassen forrige sesong, og det med en av ligaens dårligste hjemmestatistikk. Stallen er allerede forsterket veldig og med bedre hjemmeform og som varslet en litt annen spillestil er ikke E-cup veldig usannsynlig.

Når det kommer til CL så snakket ikke jeg om allerede neste sesong, men håper om ikke altfor lenge. Med de nye reglene om at lag som vil inn i E-cup og CL spill må levere ett godt regnskap i årene fremover vil nok hindre lag som ManCity og Chelsea en del. Lønningene må ned og de dyre spillerkjøpene må reduseres, om ikke de finner en vei utenom. Dette kan være positivt for lag som Newcastle, Tottenham, Everton og Villa.

Når det gjelder Ashley gidder jeg ikke å ta den diskusjonen. Jeg tror at NUFC kan få gode spillere selv om han står som eier. Da er det opp til Pardew, Carver og co å få ut maksimalt av spillergruppa.

Må huske at da Sir Bobby Robson overtok NUFC på slutten av 90 tallet var Shepherd og Hall særdeles sparsommelige, og det var minimalt med transfermidler han fikk i starten, faktisk i hele perioden under SBR gikk omtrent kjøp og salg opp i opp, selv om han førte klubben til både E-cup og CL spill som normalt ville ha gitt en del cash inn i klubben.
Så med en god manager er det fult mulig å få til gode resultater selv om det ikke handles spillere i 300, 400 og 500 millioners klassen.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5461 på: 17. Juli 2011, 20:42 »
SBR viste hvor viktig det er med smarte og billige kjøp. Bellamy og Jenas var to genitrekk, spesielt førstnevnte som med sin utrettelige jobbing og smarte løp ga Shearer rommene han trengte. Jeg tror det er nettopp slike gullfunn som må gjøres om vi skal klare Europa, og vi er på god vei, jamfør Tiote og sannsynligvis Cabaye og BA (bank i bordet). Klarer vi å nå europa tror jeg vi kan oppleve en ketsjupeffekt. Vi vil bli attraktive for de beste talentene, vi får mere penger, ventelistene på sesongkort vil komme tilbake til 40 000 og det vil bli snakk om stadionutvidelser. St James med over 60 000 spinneville supportere vil være en stor tiltrekningskraft for mange spillere tror jeg.

Flatline

• Midtbaneanker
  • HWTL
    • Vis profil
« Svar #5462 på: 17. Juli 2011, 20:53 »
Så tett som det er i toppen nå, og med de finansielle musklene som er i aksjon, er det totalt urealistisk med Champions league i uoverskuelig fremtid. Om vi mot all formodning skulle klare det ett år ved at absolutt alle kjøp slår til for fullt, blir vi ribbet påfølgende sommer. Så det er nok ikke noe poeng å snakke om med nåværende eier-regime. Europacup derimot - det er absolutt realistisk.

Nå var vi ikke så altfor langt bak E-cup plassen forrige sesong, og det med en av ligaens dårligste hjemmestatistikk. Stallen er allerede forsterket veldig og med bedre hjemmeform og som varslet en litt annen spillestil er ikke E-cup veldig usannsynlig.

Når det kommer til CL så snakket ikke jeg om allerede neste sesong, men håper om ikke altfor lenge. Med de nye reglene om at lag som vil inn i E-cup og CL spill må levere ett godt regnskap i årene fremover vil nok hindre lag som ManCity og Chelsea en del. Lønningene må ned og de dyre spillerkjøpene må reduseres, om ikke de finner en vei utenom. Dette kan være positivt for lag som Newcastle, Tottenham, Everton og Villa.

Når det gjelder Ashley gidder jeg ikke å ta den diskusjonen. Jeg tror at NUFC kan få gode spillere selv om han står som eier. Da er det opp til Pardew, Carver og co å få ut maksimalt av spillergruppa.

Må huske at da Sir Bobby Robson overtok NUFC på slutten av 90 tallet var Shepherd og Hall særdeles sparsommelige, og det var minimalt med transfermidler han fikk i starten, faktisk i hele perioden under SBR gikk omtrent kjøp og salg opp i opp, selv om han førte klubben til både E-cup og CL spill som normalt ville ha gitt en del cash inn i klubben.
Så med en god manager er det fult mulig å få til gode resultater selv om det ikke handles spillere i 300, 400 og 500 millioners klassen.

Jeg ser helt klart hva du mener, samtidig er det naivt å tro at de større klubbene ikke kommer seg rundt disse nye reglene på en eller annen måte. Man City sin 4 milliarders "sponsor-avtale" springs to mind...

Når det gjelder forrige sesong var ikke veien opp til Europaleague lang, men den var lang nok. 15-16 poeng bak Europa-leagueplassen er endel, og vi skal ikke glemme at det kun var 6 poeng ned til nedrykk.  Uansett hvordan man ser på forrige sesong er det vanskelig å ikke vurdere den som en særdeles uvanlig sesong, der topplagene gav fra seg mye poeng. Jeg tror neste sesong blir mer forutsigbar..
Jeg skjønner at du ikke gidder å ta diskusjonen med Ashley, men du må likevel medgi at de store investeringene ikke virker å være på horisonten. Selv om det er en drøy måned igjen av sommervinduet er det vanskelig å ikke se skriften på veggen. Stallen skal slankes og lønningene skal ned.  Sett i lys av at dette er en ekstraordinært vindu der vi i forkant har fått inn 350 millioner og 6 måneder til å scoute spillere, fremstår det for meg som at dette er en "nå eller aldri" sommer. Når det nå ser ut til å bli "aldri", får jeg litt følelsen av at vi er for prisfokuserte til å kjempe om topp-plassene fremover. Men det jeg uansett ser på som den største utfordringen er dette med å beholde spillere. Det krever en sterk administrasjon.  Man trenger kontinuitet, det betyr å beholde de største stjernene over flere sesonger. La oss se om det skjer, jeg har mine håp - men også mine tvil :)
If it has tits or wheels, count on problems!

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5463 på: 17. Juli 2011, 22:52 »
Stort sett uenig med ALT du skriver.
Jeg ser ikke på dette vinduet som et nå eller aldri men heller som steg 2 i en prosess der overflødige/dårlige spillere blir "skippet" ut og litt mer kvalitet kommer inn. I steg 1 hentet vi jo Tiotè, Ben Arfa og Gosling i sommervinduet mens Butt, Pancrate og Geremi forsvant. Jeg ser på dette som en prosess som helt sikkert tar 2-3 sesonger til før vi kan begynne å bli oppimot 100% fornøyd med spillerstallen, forhåpentligvis. Men da er det superviktig at Alan Pardew og Carver får resultater slik at vi slipper nok et managerbytte. Føler meg mye mer trygg nå som Pardew har fått med Carver som assistent og Steve Stone i trenerapparatet.
At NUFC må trimme stallen er jeg helt enig i. Alt for mange spillere og alt for mange som ikke er gode nok, desverre. Så hvorfor optil flere syter på dette er for meg et stort  ???

Når det gjelder neste sesong tror jeg den kan bli enda jevnere enn noen gang. Det er optil 6 lag som kan kjempe om en CL plass nå som LFC satser stort og om Tottenham får beholde sine beste. Rett bak der tror jeg det blir kjempetett og forhåpentligvis med NUFC ganske høyt. Jeg tror også topplagene vil få det mye tøffere enn tidligere med å ta poeng på bortebane, altså at trenden fra forrige sesong fortsetter.

Det eneste jeg er enig med deg i er at det er vanskelig for en klubb som NUFC å beholde spillere som presterer veldig godt over tid. Men det er ikke noe som har kommet nå nylig, slik har det nemlig vært så lenge NUFC har vært i PL. Kommer ManU, LFC, Real Madrid på banen så forsvinner gode spillere som f.eks. Andy Cole, Andy Carroll og Woodgate. Sier man nei ender det allikevel opp med bitterhet da vi sitter med en grinete spiller som ikke vil spille for "oss".
Poenget er uansett at dette ikke bare er et problem for NUFC, men for mange andre også. Luka Modric syter sin gang i Tottenham nå og Villa hadde i bunn og grunn ikke noe valg da LFC og ManU ville ha Downing og Young. Det gjelder bare å få nok for spillerne. Til og med for Carroll var veien kort da LFC kom på banen.
Dette er desverre noe som er vanskelig å gjøre noe med for klubbene. Vi får bare håpe at storklubbene holder fingrene borte, og skulle de vise sin interesse så håper jeg NUFC kan gjøre som i Carroll dealen å presse prisen voldsomt opp.

Det er bare å stikke fingrene i jorda og innse at NUFC aldri har vært i nærheten av klubber som ManU, Arsenal og LFC, og at de ikke kan konkurrere mot de "kunstige" pengene til Chelsea og ManCity. Det klarer heller ikke ManU, Arsenal og LFC.
« Siste redigering: 17. Juli 2011, 22:54 av Frode »

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #5464 på: 17. Juli 2011, 23:11 »
+1!

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #5465 på: 17. Juli 2011, 23:19 »
Tilslutter meg innlegget ditt Frode med trampeklapp. Fullstendig enig.

Og alt dette evige maset om mangel på investeringer i klubben begynner jeg å bli ganske lei av etterhvert. Ashley har beviselig lagt oppimot £40m i klubben årlig i snitt siden 2008, og det er moderate anslag. Er det virkelig så mange andre eiere som finansierer klubben sin slik utenom disse pengedoperne i ulik grad av blått og rødt?

Det kan virke som om enkelte bevisst tar på seg skylapper når det er snakk om klubbens økonomiske stilling og det vi etterhvert vet rundt dette. Så fort det er snakk om at dette faktisk er noen av de (få om du vil) gode tingene med Ashley som eier, så snakkes det om at man ikke er økonom og at Newcastle driftes som kremmern på hjørnet og ikke som fotballklubb. Det blir bare for meg helt useriøst. Pisse for å holde seg varm "springs to mind".

Vi tar gode steg nå og får vi inn en grei spiss eller bedre, pluss en forsvarsspiller før 01.09 så sier jeg meg fornøyd. Blir vi stående med dagens stall så blir jeg nok skuffet, men det er ingen rød alarm av den grunn.

Flatline

• Midtbaneanker
  • HWTL
    • Vis profil
« Svar #5466 på: 17. Juli 2011, 23:49 »
Masse tekst +

Det er bare å stikke fingrene i jorda og innse at NUFC aldri har vært i nærheten av klubber som ManU, Arsenal og LFC, og at de ikke kan konkurrere mot de "kunstige" pengene til Chelsea og ManCity. Det klarer heller ikke ManU, Arsenal og LFC.

Dette er jo direkte feil, Vi er en av de største klubbene i europa med tanke på fanbase, turnover og stadion-kapasitet. Klubben slik den er nå blir drevet på en tilsvarende skala som småklubber slik som blackburn og fulham, og eierne har dessverre overbevist endel fans om at dette er realiteten. Vi har et mye større potensiale enn dette, og det er ikke SÅ mange sesonger siden vi var i både Europaleague og champions league.  Du har rett i at vi er midt i en prosess, en prosess som går ut på å senke lønnsutgiftene betraktelig. Det er uungåelig at dette går på bekostning av det sportslige, spørsmålet er om dette er endel av en omstillingsprosess der kvitter oss med daukjøtt, for så å investere i laget i form av kvalitet - eller om vi fortsetter å hente billige talenter med "lav" lønn og håper at de slår til, både med tanke på gjensalgsverdi men selvfølgelig også det sportslige. Jeg heller mer mot det siste, du er jo mer positiv - og det er jo en ærlig sak.
Signalene de siste ukene fra ledelsen er at vi har for mange spillere, og at det vil bli signert en erstatter til enrique samt en spiss - men thats it. Før vi henter ytterligere forsterkninger må stallen trimmes.
Dette er forståelig, men samtidig presenterer det oss for en tydelig problem hvis vi ikke henter flere før vinduet stenger.
Forsvaret ser spesiellt svakt ut, får vi èn skade der, er det bekymringsfullt. Får vi to, er det totalt krise.
I tillegg er det dette med spisser. Vi gikk inn i januar-vinduet med et spissproblem - I tillegg til Carroll trengte vi en spiss til. Nå har vi byttet Carroll mot Demba Ba, en etter mitt syn dårligere spiss som i tillegg er 7 år eldre,  og det snakkes om at Ben Arfa skal spilles "Off Ba or Ameobi". I mine øyne burde vi hatt to spisser til.
« Siste redigering: 17. Juli 2011, 23:55 av Flatline »

TooN

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5467 på: 17. Juli 2011, 23:58 »
Demba Ba dårligere enn Carroll. Carroll har ikke bevist en drit. Demba ba har bedre scoringsrate enn carroll i pl faktisk. at han er eldre er jo sant men når du ser på det faktum at demba var gratis og carroll tjente klubben 35 mill pund så er jo den klar. og kommer sturridge så har vi bedre spisser enn da carroll var her. Skulle ønske klubben hadde snappet wickham forna nesen på sunderland. han hadde vært perfekt å ha som back up med ba og sturridge foran seg i køen. da kunne vi faktisk solgt unna alle daukjøtta på topp. ameobi også.

Flatline

• Midtbaneanker
  • HWTL
    • Vis profil
« Svar #5468 på: 18. Juli 2011, 00:06 »
Demba Ba dårligere enn Carroll. Carroll har ikke bevist en drit. Demba ba har bedre scoringsrate enn carroll i pl faktisk. at han er eldre er jo sant men når du ser på det faktum at demba var gratis og carroll tjente klubben 35 mill pund så er jo den klar. og kommer sturridge så har vi bedre spisser enn da carroll var her. Skulle ønske klubben hadde snappet wickham forna nesen på sunderland. han hadde vært perfekt å ha som back up med ba og sturridge foran seg i køen. da kunne vi faktisk solgt unna alle daukjøtta på topp. ameobi også.

Carroll fikk en sjanse i Premier league i høst og putta 12 mål før vi skrev desember.. you can only beat whats in front of you, and he certainly did that..

I tillegg er det jo en grunn til at Carroll var såpass dyr, potensialet hans er jo enormt.. Jeg ble knust når han dro, men salgssummen gjorde det hele forståelig. 
Jeg er faktisk tilbøyelig til å akseptere at Newcastle vil redusere gjeld og spare penger, hvis de bare hadde sagt det rett ut. Det jeg ikke liker er at vi blir lovet gull og grønne skoger :)

En ærlig politikk ville ha gjort meg mye mer vennlig innstilt ovenfor regimet. Savner en tydelig transfer-politikk, istedenfor en jeg må gjette meg til selv.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5469 på: 18. Juli 2011, 00:13 »
Masse tekst +

Dette er jo direkte feil.

Javel?
Drøm søtt og god natt.

Flatline

• Midtbaneanker
  • HWTL
    • Vis profil
« Svar #5470 på: 18. Juli 2011, 00:14 »
Masse tekst +

Dette er jo direkte feil.

Javel?
Drøm søtt og god natt.

Du må se uttalelsen i sammenheng med resten av klubbene i premier league. Vi er kanskje ikke like store, men vi er en god del nærmere enn de fleste andre lagene i ligaen.

Under Ashley vil vi forbli et midt-på-tabellen lag og jeg kan se for meg at dette etterhvert kan bli rimelig traurig for en fan, ettersom vi i likhet med de fleste andre fans ønsker det beste for laget  :) Med den enorme fanbasen vi har, burde vi i det minste forsøke å skake opp topp-6 konstellasjonen og true Europaliga-plassene.

Ettersom Llambas nylig har uttalt at målet vårt er Topp10 hver sesong, stiller jeg meg tvilende til om dette er mulig da jeg mistenker at vi alltid er åpne for å selge en hvilken som helst spiller bare budet er høyt nok, for deretter å erstatte dem med uprøvde importerte spillere. Da er man tilbake til start hver eneste sesong.. Som frode påpeker er dette tilfelle med alle "mindre" lag når de store lagene melder sin interesse, men det er i mine øyne en mellomting mellom å beholde alle de beste - og å selge absolutt alle. 

Er faktisk rimelig fornøyd om vi får inn Shane Long, bare vi får inn noen. Kanskje han blir den nye Carroll.
Har begynt å redusere mine forventninger mer i tråd med dere andre her på forumet - og da kommer vel positiviteten snikende etterhvert!

« Siste redigering: 18. Juli 2011, 00:36 av Flatline »

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5471 på: 18. Juli 2011, 01:08 »
Nå vet jeg ikke hvilke rammer man har satt for de to siste signeringene(spiss og back), men jeg må si at jeg er rimelig sjokkert over den begrensede pengebruken mtp salget av Carroll. Hadde vi hatt Carroll i klubben, så hadde jeg vært strålende fornøyd med vinduet med de vi har hentet nå. Men 35m pund inn i kassa i januar gjør at vi har mer muskler, og da må vi for faen meg bruke de også. Hadde vi beholdt Carroll, så måtte vi jo brukt penger likevel... Sannsynligvis vil vi runde 1.sept med omlag 20-25m+ på transfers(Carroll og Nolan ut = 40mill inn i kassa). Det er rett og slett latterlig å ikke benytte sjansen til å bygge skikkelig når man har muligheten. Jeg skjønner den langsiktige tankegangen i det hele, men hva skulle dem gjort hvis vi hadde beholdt Carroll. Lagt ned klubben? Jeg ser dessverre ikke for meg at vi kommer til å gjøre store sprang på tabellen neste år. Omtrent på stedet hvil, eller hårfint innenfor de 10 beste. Vi skal drøye dommen til 1.sept, men poenget mitt er at vi nå har muligheten til å ta et langt sprang, isteden så blåser vi i den muligheten og lar det gå smått isteden.

Bak Demba Ba har vi f.eks en rekke med Championship spillere i Shola, Løven og Ranger, mens Best er et lite spm.tegn. I forsvar mangler vi optimalt back-up på samtlige plasser og det finnes ikke konkurranse annet enn på stopperplass, men også der er vi short med bare tre stk.. Venstrebacken har dessuten surva de siste 6mnd. Midtbane og keeperplassen er bra, men det må gjøres noe med resten.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Flatline

• Midtbaneanker
  • HWTL
    • Vis profil
« Svar #5472 på: 18. Juli 2011, 01:20 »
mm, vi er èn skade unna en spiss-situasjon som i våres, og tilsvarende i forsvar. Dybde i et lag får man bare ved å ha 5 millioners/30.000 - 40.000 a week spillere på benken ( som ikke er av Smudge-kvalitet), og det er totalt uaktuellt. Er man ikke villig til dette blir det talenter/championshipspillere i backup, med påfølgende krise i tilfelle skader.

Carroll-salget har om noe tydeliggjort mangelen på viljen til å investere, så om ikke annet har den sagaen ihvertfall åpnet øynene til endel fans - undertegnede inkludert. Vi skal drives på knapper-og-glansbilder basis, og selge til premium-pris. Hadde de bare sagt dette, ville det vært greit for min del. Men de lover så mye, og kjøpene uteblir. Da reserverer jeg meg retten til å syte. Trist for fans, men forståelig sett i forretningsøyemed. Ashley ønsker å redusere gjelden for å gjøre klubben mer solvent - og følgelig en bedre investering for hans del om han nå selger klubben. Trist for oss fans på èn måte, på den annen side kan det føre til at vi raskere får nye eiere - og det er jo positivt. På en måte. I mellomtiden får vi bare smøre oss med tålmodighet og håpe på at noen av de utelandske spillerne slår til.
« Siste redigering: 18. Juli 2011, 01:24 av Flatline »

Tommy Sten

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #5473 på: 18. Juli 2011, 01:29 »
Vi skal drives på knapper-og-glansbilder basis, og selge til premium-pris.

Herregud, nå får du faen meg kutte ut den evinnelige sutringa di. Hvor mye penger har Ashley sprøytet inn i klubben? For første gang på år og dag er vi faktisk igang med å bygge opp en sunn forretningsmodell, men du lengter kanskje tilbake til velmaktsdagene der vi kasta enorme summer etter has-beens som Kluivert? Hadde klubben fortsatt i samme spor som før er det ikke sikkert at vi i det hele tatt ville ha hatt et lag å heie på om noen år.
Jeg misliker regimet enormt selv, mye pga den elendige kommuniseringen mellom det øverste hierarkiet og fansen. Nå skal det sies at det ikke er sinnsykt vanlig at klubbeiere uttaler seg i hytt og pine, men... Poenget er at du gjør null annet enn å klage og syte om Ashley, uansett. Hvis det virkelig er så jævlig som du skal ha det til syns jeg du kan vise at du har litt integritet og boikotte hele klubben til Ashley forsvinner.
Asked to describe Wise, Keegan, who had a 2½-hour training-ground chat with the former Leeds manager on Thursday, replied, "Short."

Flatline

• Midtbaneanker
  • HWTL
    • Vis profil
« Svar #5474 på: 18. Juli 2011, 01:36 »
Vi skal drives på knapper-og-glansbilder basis, og selge til premium-pris.

Herregud, nå får du faen meg kutte ut den evinnelige sutringa di. Hvor mye penger har Ashley sprøytet inn i klubben? For første gang på år og dag er vi faktisk igang med å bygge opp en sunn forretningsmodell, men du lengter kanskje tilbake til velmaktsdagene der vi kasta enorme summer etter has-beens som Kluivert? Hadde klubben fortsatt i samme spor som før er det ikke sikkert at vi i det hele tatt ville ha hatt et lag å heie på om noen år.
Jeg misliker regimet enormt selv, mye pga den elendige kommuniseringen mellom det øverste hierarkiet og fansen. Nå skal det sies at det ikke er sinnsykt vanlig at klubbeiere uttaler seg i hytt og pine, men... Poenget er at du gjør null annet enn å klage og syte om Ashley, uansett. Hvis det virkelig er så jævlig som du skal ha det til syns jeg du kan vise at du har litt integritet og boikotte hele klubben til Ashley forsvinner.

Hvis du misliker regimet så enormt, så burde du kanskje ha litt integritet og boikotte hele klubben du med? Siden du drar laget og eieren over èn kam mener jeg?
« Siste redigering: 18. Juli 2011, 01:50 av Flatline »