20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Alan Pardew  (Lest 660605 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Alan Pardew
« Svar #2745 på: 30. Juni 2014, 08:03 »
Jeg ser ikke helt grunnen til å, etter 2 helt forferdelige sesonger, gi Pardew tvilen tilgode og kalle han et taktisk geni nesten på høyde med SBR som presser ut hver lille dråpe av potensiale som bor i et lag, men du skal selvfølgelig få lov å mene det du vil.

Det har han ikkje skreve heller.

Det beste er å verta kvitt både Ashley og Pardew.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2746 på: 30. Juni 2014, 11:22 »
Hvorvidt Pardew var bedre enn Roeder er jeg usikker på. Ser en på seiersprosent ligger vel Pardew endel bak. Og Det skal sies at Roeders første halve sesong når han fikk oss i Europa var imponerende. Anser jo også Keegan som en bedre manager, selv om han bruke endel kamper før han kom i gang andregangen. Vi så dog veldig morsomme ut da han implementerte Martins, Owen og Viduka sammen i startoppstillinga. Optimismen var høy helt til Ashley lot Wise kjøre villmann foran nestesesongen.

Felles for de Pardew og Roeder er uansett at det hele virka ganske planløst. At Pardew er en manager hvis (tidvis til det provoserende for mitt vedkommende) foretrekker defensiv, stram organisering fremfor angrepsfotball kan vi vel alle enes om. Dette fungerte også ganske bra sesongen vi kom på 5. plass. All kreditt for det. Vi var godt forberedte på hva motstanderne kom med. Den sesongen hadde vi også en glimrende start, som vi da også fløt på resten av sesongen.

Det er dog imponerende at en manager som du hyller for sin defensive organisering de siste par sesongene har hatt en helt jævlig defensiv track-record. Vi var patetiske bakover sist sesong. Fungerte overhodet ikke som en enhet verken fremover eller tilbake. For en defensiv managertype med så lite offensiv identitet syns jeg det er ganske urovekkende. Dersom de tingene Pardew alltid setter fokus på ikke fungerer, da sliter vi.  For offensivt er det planløst. Vi har ingen måte å spille på. Fyren har prestert å spille Cisse som ving - senest i vår. Det er så forbanna udugelig.

Og da bør også Pardew lære seg holde kjeft i media dersom han selv innser at han "ikke har spillermaterialet" til å spille verken bedre fotball eller gi oss bedre resultater. For han har så ufattelig mange ganger prata om sportslige mål vi er milevis unna. Han har også pratet om hvordan han ønsker at vårt lag skal fremstå der utpå - og jeg ser det aldri gjenspeiles. Resultatet er at de fleste av oss fans stort sett bare fnyser av alt Pardew sier i media. Det er hans eget verk.

La meg også minne på at den formen Pardew hadde sist sesong er verre enn noen og 30 av de foregående managerene som har blitt sparka fra PL-klubber har hatt. Syns overhodet ikke det er bak mål å kreve en mer spennende manager inn.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Tremblem

• Gjest
« Svar #2747 på: 30. Juni 2014, 11:37 »
Mine grunner til at Pardew ikke holder mål:

- Roterer alt for mye på spillere og formasjoner. Man City som vant PL, benyttet seg av FÆRREST spillere sesongen gjennom. Mistenker også dette var mye av grunnen til at det gikk mye på tverke for oss i sesongen 12/13. Pardew roterte gjerne 8-9 spillere mellom serie og Europaleague. Ser du de store klubbene som lykkes, så roterer de færre spillere og beholder flyten, tryggheten og relasjonene.

- Har absolutt ingen offensiv plan. Ved start av angrep ser man gjentakende ganger at ballfører løper fremover et stykke, stopper opp og tripper rundt, ingen å spille til. Ender gjerne opp med balltap, eller en "hoofball" inn i feltet. Medfører også at vi får mye angrep i mot. Ser man et lag som Liverpool har de nesten alltid 2 alternativer å spille på, samtidig som det går hurtig fremover.

- Bruker ofte spillere i feil posisjoner, Mbiwa, Guttierez, Sissoko, Cisse, Ba springs to mind.

- Skal være tilbøyelig å være enig i at Ben Arfa er for sløv på defensiven. MEN, at Ben Arfa skal jobbe helt ned på egen 16-meter er TØV! Dette er dårlig organisering og elendig utnyttelse av lagets styrker etter mitt skjønn. Ben Arfa skal presse motstandere fra midtstreken og oppover. Om Debuchy er på løp fremover også, er det Tiote eller Anita som skal inn og dekke rommet bakover.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2748 på: 01. Juli 2014, 21:34 »
- Skal være tilbøyelig å være enig i at Ben Arfa er for sløv på defensiven. MEN, at Ben Arfa skal jobbe helt ned på egen 16-meter er TØV! Dette er dårlig organisering og elendig utnyttelse av lagets styrker etter mitt skjønn. Ben Arfa skal presse motstandere fra midtstreken og oppover. Om Debuchy er på løp fremover også, er det Tiote eller Anita som skal inn og dekke rommet bakover.

Enig i mye du skrev over her, men akkurat dette mener jeg er fullstendig feil. Grunnen til det er at om det er soneforsvar (som nesten alle lag bruker nå til dags) har hver enkelt spiller sin sone å passe på når motstanderne har ballen. Se bare hvor kjapt f.eks. Chelsea spillerne finner sin posisjon defensivt med en gang laget mister ballen, selv om den er på en helt annen plass på banen. Helt riktig at Tiote eller Anita skal inn å hjelpe, men det som 2. forsvarer. Ingen av de sentralt på midten kan eller skal ta jobben til Ben Arfa og/eller Debuchy. Om så skjer blir det vidåpent sentralt på midten og store muligheter for å utfordre midtforsvaret vårt uten at de vil få noen støtte.
Så fort som fotballen spilles idag kan man overhodet ikke gi fra seg slike områder når man forsvarer seg.

Om man f.eks. ser på et lag som Borussia Dortmund som jo får enormt med skryt under ledelse av Jurgen Klopp, så ser man at alle mann må gjøre sin del av jobben defensivt. Til og med Guardiola med sin spillestil må alle man hjem å gjøre en jobb defensivt, også Robben og Ribery. Den store forskjellen er hva lagene gjør med en gang ballen er gjenvunnet. Lag med gode ferdigheter på sine offensive spillere har jo da flere valgmuligheter og i mine øyne en fordel som motstanderen må ta igjen med sin defensive organisering.

Når folk tenker soneforsvar så kommer sikkert Drillo fotball inn i hodet, men det har egentlig ikke noe med det å gjøre. Selv om man spiller soneforsvar kan man også spille offensiv fotball. Hvor høyt i banen skal man sette "presset" på motstanderen? Har man kjappe midtstoppere som er gode til å lese spillet og sterke i duellene er det jo automatisk lettere å sette presset høyt i banen.

For å ta et eksempel på Barcelona under Guardiola sin ledelse så ville de gjenvinne ballen etter x antall sekunder, uansett hvor på banen, klarte de ikke det var det rett hjem å finne sin plass igjen. Dette kan man også se igjen slik Bayern Munchen spiller under Guardiola.
Personlig synes jeg Bayern Munchen var gøyere og hadde mer fart offensivt under Jupp Heynckes enn under nevnte Guardiola sin ledelse.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2749 på: 01. Juli 2014, 22:43 »
Hvorvidt Pardew var bedre enn Roeder er jeg usikker på. Ser en på seiersprosent ligger vel Pardew endel bak. Og Det skal sies at Roeders første halve sesong når han fikk oss i Europa var imponerende. Anser jo også Keegan som en bedre manager, selv om han bruke endel kamper før han kom i gang andregangen. Vi så dog veldig morsomme ut da han implementerte Martins, Owen og Viduka sammen i startoppstillinga. Optimismen var høy helt til Ashley lot Wise kjøre villmann foran nestesesongen.

Felles for de Pardew og Roeder er uansett at det hele virka ganske planløst. At Pardew er en manager hvis (tidvis til det provoserende for mitt vedkommende) foretrekker defensiv, stram organisering fremfor angrepsfotball kan vi vel alle enes om. Dette fungerte også ganske bra sesongen vi kom på 5. plass. All kreditt for det. Vi var godt forberedte på hva motstanderne kom med. Den sesongen hadde vi også en glimrende start, som vi da også fløt på resten av sesongen.

Under Roeder og Keegan sin 2. periode hadde laget bedre offensive spillere og flere muligheter til å komponere et offensivt og godt lag. Til og med gode vinger hadde vi da. Vi blir nok ikke enig her uansett så akkurat dette gidder jeg ikke diskutere. Jeg mener Pardew er den beste og mest stabile manageren klubben har hatt siden SBR. Om jeg kunne ønske meg en annen? Ja, men ikke hvem som helst. Så her får vi være enige om å være uenige.

Den sesongen NUFC kom på 5. plass og Pardew ble kåret til årets manager var imponerende. Klubben hadde brukt pengene godt etter salget av Carroll, m.fl. selv om de også da gikk i pluss. Spillerne presterte enormt bra alt i alt og scoret noen fantastiske mål og hadde noen solide og strålende opptredener. Akkurat dette kan vel ingen nekte for.............

Det som skjer sesongen etter er jo fullstendig krise. I likhet med mange andre lag som deltar i E-League så begynte NUFC å slite, og akkurat som Swansea sist sesong endte klubben på rett over 40 poeng. Rettere sagt 41 (Swansea endte på 42 poeng). Jeg vil ikke bare kritisere Pardew for dette, selv om han må ta sin del av skylden også. En meget tynn stall var det som slet med skader, hvorfor ble det bare hentet 1 spiller før sesongen (Anita)? Hvorfor selges Demba Ba når laget sliter i januar? Hvorfor hentes det ikke inn en midtstopper når Coloccini sliter med skader og i tillegg brakk ryggen? og måtte hjem til Argentina for behandling. Og til sist, flere managere for CL lag kritiserer FA for onsdags og lørdagskamper, men hva med EL lag da? Bør ikke de spille torsdags og mandagskamper? Historien viser jo at lag i PL med ikke så stor stall sliter voldsomt når de skal spille både EL og PL. Her må FA gjøre noe.

Om man velger kun å kritisere manageren, så greit nok. Men kan andre faktorer også spille inn?

Så til sist sesong. Var den igrunn så hakkandes gal? Og er det bare Pardew sin skyld at det går galt etter at Cabaye forsvant? For å sammenligne litt. Halvveis i sesongen hadde NUFC tatt 33 poeng (med Cabaye). Det var 3 MER enn sesongen klubben endte på 5. plass. Vi hadde for første gang i min tid som supporter vunnet på Old Trafford. Vi hadde banket Chelsea hjemme. Klubben hadde scoret 29 mål og sluppet inn 24, mot målforskjellen 26-25 sesongen vi endte på 5. plass. Klubben hadde da kun tapt 2 av 10 hjemmekamper, mot Arsenal 29. desember og mot Hull tidligere i sesongen hvor vi tok ledelsen ved Remy 2 ganger.

Alt i alt så fungerte alt bedre enn før. Vi banket Mourinho sitt Chelsea, vi spilte uavgjort mot LFC selv med 1 mann utvist i 1 og 1/2 omgang. Vi spilte solid mot Arsenal til tross for 0-1 tap. Selvfølgelig hadde laget noen skikkelige elendige opptredener også, det skulle bare mangle med en sånn tropp, men i mine øyne så var første halvdel av sesongen meget god.
Det som skjer etter at Cabaye forsvinner er en historie for seg selv. Klubben henter ikke inn en eneste erstatter. Remy pådrar seg rødt kort og senere en skade og NUFC tar kun 8 poeng etter nyttår. Klubben ryker nok engang ut av FA cupen omtrent før den har startet. Slipper inn mål etter mål uten trusselen Cabaye og Remy er og blir enkle å forsvare seg mot. Så hva må gjøres? Vil bedre spillere og bedre dekning også være til hjelp her? Jeg mener ja.

Alt i alt, dette er min oppsummering og mine meninger om sesongene. Må igjen presisere at dette ikke er for å forsvare Pardew, men for etter min mening å vise at alt ikke bare er en manns feil. Da hadde jo dette vært meget enkelt. Jeg synes at bak alt så er det gjerne flere årsaker som jeg synes det er i dette tilfellet. Spesielt når det kommer til kjøp og salg av spillere som jeg mener er den største årsaken. Her tviler jeg sterkt på at Pardew styrer så mye, det har han forsåvidt bekreftet også.

« Siste redigering: 01. Juli 2014, 22:46 av Frode »

Tremblem

• Gjest
« Svar #2750 på: 02. Juli 2014, 00:37 »

Enig i mye du skrev over her, men akkurat dette mener jeg er fullstendig feil. Grunnen til det er at om det er soneforsvar (som nesten alle lag bruker nå til dags) har hver enkelt spiller sin sone å passe på når motstanderne har ballen. Se bare hvor kjapt f.eks. Chelsea spillerne finner sin posisjon defensivt med en gang laget mister ballen, selv om den er på en helt annen plass på banen. Helt riktig at Tiote eller Anita skal inn å hjelpe, men det som 2. forsvarer. Ingen av de sentralt på midten kan eller skal ta jobben til Ben Arfa og/eller Debuchy. Om så skjer blir det vidåpent sentralt på midten og store muligheter for å utfordre midtforsvaret vårt uten at de vil få noen støtte.
Så fort som fotballen spilles idag kan man overhodet ikke gi fra seg slike områder når man forsvarer seg.

Tror vi prater litt forbi hverandre her? Om Ben Arfa mister ball høyt oppe på høyresiden eller motstander prøver å spille seg ut på sin venstreside, er som du sier BA førsteforsvarer og skal presse ballfører, noe man ser f.eks. Messi gjøre for Barca, og det er akkurat der jeg mener Ben Arfa er for svak. Men, at Ben Arfa skal jobbe helt ned på 16 meter mener nå jeg er bortkastet. Da er det Deb, evt. Tiote/Anita som skal sideforskyve og inn å dekke dette rommet. Soneforsvar eller ikke, spillere drar ut av sin sone titt og ofte gjennom en kamp, da er det opp til andre spillere å forskyve for å dekke denne sonen. Er min mening, uten at jeg kan skryte på meg noe trenerkurs!  :)

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2751 på: 02. Juli 2014, 23:19 »
Tror vi prater litt forbi hverandre her? Om Ben Arfa mister ball høyt oppe på høyresiden eller motstander prøver å spille seg ut på sin venstreside, er som du sier BA førsteforsvarer og skal presse ballfører, noe man ser f.eks. Messi gjøre for Barca, og det er akkurat der jeg mener Ben Arfa er for svak. Men, at Ben Arfa skal jobbe helt ned på 16 meter mener nå jeg er bortkastet. Da er det Deb, evt. Tiote/Anita som skal sideforskyve og inn å dekke dette rommet. Soneforsvar eller ikke, spillere drar ut av sin sone titt og ofte gjennom en kamp, da er det opp til andre spillere å forskyve for å dekke denne sonen. Er min mening, uten at jeg kan skryte på meg noe trenerkurs!  :)

Selvfølgelig, alt avhenger jo av hvor på banen og alt som skjer rundt spillet og motstandernes angrepsmønster. Slik du forklarer det nå ville det jo blitt fryktelig baktungt om både back og ving ligger helt nede ved hjørnet av egen 16 meter, men enkelte situasjoner krever jo det også. Man skal jo f.eks. ikke kunne skape 2 vs 1 situasjoner. Midtstopperne skal jo også sideforskyve, men blir de presset nærme egen 16 meter eller i egen 16 meter er det jo man for man som teller. Det gjelder jo også situasjoner der det kan komme innlegg, midtstopperne blir jo da i feltet for å markere spillere.
Om det skal være sånn at vingene skal slippe mye av den defensive jobbingen så får de 2 eller 3 sentralt altfor mye rom å dekke og avstandene dem imellom kan fort bli for store slik at motstanderne får den plassen de trenger for å skape farligheter.

For å ta noen eks. Debuchy har jo egentlig vært ganske svak, høyest ordinær, de gangene Ben Arfa har spilt på samme side. Enkelte har da kritisert Debuchy for å være for svak og ikke god nok som må ha hjelp av en medspiller defensivt. Som oftest Sissoko. Om man snur litt på det og tenker over at motstanderne er klar over at Ben Arfa spiller på en av sidene og at han er ganske "viljesvak" på den defensive delen av spillet betyr jo dette også at de vet at det er på den siden det er størst sjanse for å komme 2 vs 1 og skape farligheter og komme til innlegg og avslutninger.
Det her er jo et eksempel på ett av de enkle taktiske grepene nesten alle "oss" supportere skjønner seg på. Det er helt sikkert drøssevis av taktiske grep "vi" ikke legger så godt merke til og kan så mye om, men det er heller ikke vår jobb. Vi supportere skal nyte kampene. Managere, trenere og andre som jobber med dette får heller se de samme kampene om og om igjen for å lære og perfeksjonere videre.

Om du la merke til Hazard igår så tok han flere defensive løp. Det ene ble jo også kommentert da han tok skikkelig tak hjemmover, vant ballen litt fra egen 16 meter og satte fart fremover igjen. Hazard er en klassespiller, og et eks på den arbeidsinnsatsen som kreves av "vinger" i dagens fotball. Men selv han fikk en skyllebøtte av Mourinho etter semifinalene i CL mot A. Madrid da sistnevnte mente han ikke gjorde jobben sin defensivt ved 1 av A. Madrid sine mål på Stamford Bridge.

Uansett, jeg er langt ifra noen ekspert på dette feltet selv, er bare over "middels" interessert i fotball og spillets gang. Har også lært meg gjennom en del år som NUFC supporter at den "enkle" løsningen ikke nødvendigvis er den beste på lang sikt. Er derfor jeg prøver så godt jeg kan å ta all denne kritikken mot Pardew og fortelle litt hva jeg mener KAN være en årsak som bidrar til at det er som det er.

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2752 på: 06. Aug. 2014, 09:10 »
http://www.express.co.uk/sport/football/491909/Ambitious-Alan-Pardew-wants-Newcastle-to-target-Champions-League-glory

Sitat
The Magpies have lost France internationals Yohan Cabaye and Mathieu Debuchy to Paris St Germain and Arsenal respectively since the turn of the year with both clubs able to offer them European football.

However, Pardew is hopeful that the additions of the likes of Daryl Janmaat, Siem de Jong, Remy Cabella and Emmanuel Riviere will allow the club to compete for a top-four finish once again.

Pardew will hope that Remy Cabella can flourish in the Premier League [GETTY]

If you don't make the Champions League, then the big teams come for your players - look at Southampton

Alan Pardew
He said: "If you don't make the Champions League, then the big teams come for your players - look at Southampton.

"We are pushing every year to try and build to hopefully get to a stage where we make it without losing our players.

"We have pitched in and signed players that we think give us a chance to push for Champions League.

"We have already shown we are much better covered offensively than we were after Yohan Cabaye's departure.

"We have options, more options to come in and it is going to strengthen my hand to tactically change the team."

Wow, den mannen spyr ut skit. Fatter ikke hvorfor jeg gidder lese intervjuer med han ei gang :D

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2753 på: 06. Aug. 2014, 09:51 »
Snkz: Hvorfor skal han ikke gå ut å si at CL er målet? Det er bedre enn at han sier at spillergruppa ikke er god nok, og at han er derfor er fornøyd med en plassering på øvre halvdel. Se på Fagermo i Odd, han kjører samme stilen, og selv om han sier en del tull, er mannen flink til å motivere spillere. Det minst kloke Pards kan gjøre er å kjøre den defensive tankegangen han hadde mot Sland i fjor, rett etter at han hadde mistet Cabaye.  I sitt hode hadde han nesten tapt før kampen hadde begynt.

Er for øvrig enig i Frodes gode innlegg over: Ja Pards har sine feil, men jeg synes det blir feil å skylde på ham hele tiden. Når vår kreative stjerne blir solgt i midten av sesongen, og vi blir tvunget til å spille med Tiote og Anita sentralt fordi vi ikke har fått inn en erstatter, så blir det ikke underholdende fotball. Jeg tviler på at en annen manager, over tid, hadde fått til bedre resultater med samme stall.

Den største feilen Pard, MA og DL gjorde etter 5. plassen var at de ble for høye på seg selv. De trodde ikke at de kunne gjøre feil. Alt de tokk i ble forvandlet til gull. Derfor hentet de talenter i stedet for etablerte spillere i en avgjørende sesong m et mye tettere program. Mens vi under godsesongen var utrolig heldig med skader, var den påfølgende sesongen preget av motsatt fortegn. Det var smått utrolig at vi klarte 5. plassen når vi ofte spilte med Jonas, Obertan og Simpson.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2754 på: 06. Aug. 2014, 16:09 »
http://www.express.co.uk/sport/football/491909/Ambitious-Alan-Pardew-wants-Newcastle-to-target-Champions-League-glory

Sitat
The Magpies have lost France internationals Yohan Cabaye and Mathieu Debuchy to Paris St Germain and Arsenal respectively since the turn of the year with both clubs able to offer them European football.

However, Pardew is hopeful that the additions of the likes of Daryl Janmaat, Siem de Jong, Remy Cabella and Emmanuel Riviere will allow the club to compete for a top-four finish once again.

Pardew will hope that Remy Cabella can flourish in the Premier League [GETTY]

If you don't make the Champions League, then the big teams come for your players - look at Southampton

Alan Pardew
He said: "If you don't make the Champions League, then the big teams come for your players - look at Southampton.

"We are pushing every year to try and build to hopefully get to a stage where we make it without losing our players.

"We have pitched in and signed players that we think give us a chance to push for Champions League.

"We have already shown we are much better covered offensively than we were after Yohan Cabaye's departure.

"We have options, more options to come in and it is going to strengthen my hand to tactically change the team."

Wow, den mannen spyr ut skit. Fatter ikke hvorfor jeg gidder lese intervjuer med han ei gang :D

Uansett hvordan jeg vrir og vender på det så finner jeg ikke noen ting å utsette på det han sier her.

Alle skulle vel gjerne sett en annen manager enn Pardew, men når du hele tiden kommer med disse usaklig overdrevne stikkene mot ham så er det nesten så sympatien vokser. Mye av kritikken er berettiget, skal man få kritikk for absolutt alt blir det bare useriøst.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2755 på: 11. Aug. 2014, 22:56 »
"We are pushing every year to try and build to hopefully get to a stage where we make it without losing our players."

Er ikke det bullshit så vet ikke jeg...

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2756 på: 11. Aug. 2014, 23:00 »
Det må du gjerne utdype. Tror du ikke klubben prøver å gjøre det såpass bra at vi slipper å selge de beste spillerne våre? At det er milevis unna er en annen sak, men ser ikke så mye galt i å uttale at det er noe man "pusher" for å få til.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2757 på: 11. Aug. 2014, 23:12 »
Nei, jeg tror faktisk ikke det. Newcastle er pdd en business, ikke en fotballklubb. Trenger vi virkelig å selge våre beste spillere pdd? Vi går i overskudd, så hva er unnskyldningen for ikke å prøve og beholde våre beste spillere?

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #2758 på: 11. Aug. 2014, 23:20 »
Vi går i overskudd, så hva er unnskyldningen for ikke å prøve og beholde våre beste spillere?

At de vil bort?

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2759 på: 11. Aug. 2014, 23:25 »
Og hvorfor vil de bort?