20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Alan Pardew  (Lest 660712 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Alan Pardew
« Svar #2730 på: 21. Juni 2014, 14:01 »
Rimelig sykt å ta et lag til 5. plass i PL hvis han er så ille som du påstår, Martin. Vi kan vel også konkludere med at det var et lag som overpresterte. Det eneste som er sikkert er at bildet langt i fra er så svart hvitt som det illustreres her inne, uten at jeg verken ønsker eller orker å gå inn i nok en lengre diskusjon om akkurat det.

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2731 på: 21. Juni 2014, 14:30 »
Var veldig fornøyd med Pardew og laget etter 5. plass sesongen, men i ettertid ser jeg var blindet av resultatene. Er jo ikke tvil om at laget overpresterte da Ba og Cisse scorte på alt som var av halvsjanser og dårlig oppbydge angrep. I forsvar var vi heldige med masse stang-ut og redning på strek.

Kan jo også se et eksempel på det taktiske geniet Pardew i 4-2 tapet mot Norwich samme sesong: http://www.bbc.com/sport/0/football/16015486

Er bare å scrolle ned å se på byttene han foretar seg når han skal prøve å hente inn 2 mål.

Greit nok at Mike Ashley må ta mye av skylden og at mange av spillerne har spilt tidvis jævlig dårlig, men at NUFC supportere kan ha en støttende holdning til Pardew kjøper jeg ikke. Er faktisk ikke lov å ha en sånn mening.  :fisk:

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2732 på: 25. Juni 2014, 18:57 »
Var veldig fornøyd med Pardew og laget etter 5. plass sesongen, men i ettertid ser jeg var blindet av resultatene. Er jo ikke tvil om at laget overpresterte da Ba og Cisse scorte på alt som var av halvsjanser og dårlig oppbydge angrep. I forsvar var vi heldige med masse stang-ut og redning på strek.

Synes dette er tull å si og i mine øyne vitner det om mangel på forståelse av spillet når enkelte kommer med slike utsagn.
For å forklare dette litt nærmere, den sesongen vi endte på 5. plass opptrådte laget meget godt defensivt og hadde faktisk veldig god kontroll på mange av kampene mot de antatt beste lagene. De slapp dem omtrent ikke til. Soneforsvaret både i forsvar og på midtbanen lå tett og ga veldig lite rom å boltre seg i for motstanderen. Dette ble også flere ganger vist eksempler på av "ekspertene" i TV2. Aggressiviteten på ballfører var også helt i toppen med Tiote som den fremste anføreren. Alt i alt var laget helt fantastiske defensivt, og offensivt fungerte det også ganske bra, selv om det alltid er noe å hente.

Må også ta med at sist sesong så lå klubben poengmessig veldig godt an til å gjennomføre en like bra eller bedre sesong enn da "vi" endte på femteplass helt frem til salget av Cabaye. Da raknet alt fullstendig. Det er forsåvidt også forståelig i og med at han er en av verdens beste i sin posisjon. Det er nesten litt utrolig at han ble i klubben så lenge, eller at NUFC i det hele tatt klarte å hente han.
Tilbake til sist sesong, spillerne viste frem til Cabaye ble solgt at den sesongen "vi" endte på 5. plass med 65 poeng ikke nødvendigvis var noe "blaff".

Pardew får mye kritikk fordi mange mener han er for defensiv. For å sitere en av verdens beste managere/trenere Jose Mourinho: "De to viktigste hendelsene rent taktisk i løpet av en kamp er når man vinner eller taper ballen. Et lag som er svært godt defensivt organisert vil være vanskelige å slå selv om laget i utgangspunktet er rangert svakere"

Mange lag og landslag får kritikk for å spille defensiv fotball. Hellas for eksempel fikk jo massiv kritikk for dette da de vant EM i 2004 i Portugal. Men vi kan vel egentlig slå fast at om Hellas da skulle prøvd å spilt feiende flott angrepsfotball så hadde de jo aldri vunnet EM. De hadde vel heller ikke kommet seg videre fra gruppespillet. For å gi dem litt skryt, så slo de storfavoritt og vertsnasjon Portugal 2 ganger den gang. Både i åpningskampen og i finalen.

Jeg klarer ikke å kritisere lag som spiller utifra sine forutsetninger, uansett om de ligger veldig defensivt. Ta Jurgen Klopp og Borussia Dortmund f.eks. Der må alle spillerne gjøre en jobb defensivt når laget ikke har ballen, til og med spissene. Uten at jeg skal si det sikkert men leste at en av grunnene til at Jurgen Klopp vil selge Pierre Aubameyang er at han ikke jobber godt nok defensivt. Dette er noe flere kan tenke på når de argumenterer for Ben Arfa og at han bør spille på den og den plassen men slippe alt av defensivt arbeid og argumentere for at Keegan gjorde "sånn og sånn". Fotballen har og vil alltid være i utvikling, og det er lenge siden Ginola kunne gjøre akkurat som han ville på NUFC og Frankrikes venstreside. Så var det også Ginola sin skyld at Frankrike ikke klarte å kvalifisere seg til USA VM i 1994 da han mistet ballen på overtid etter et mislykket dribleforsøk å ikke gadd å ta den defensive jobben med å vinne ballen tilbake. Bulgaria kontret og putta på overtid og ble klare for VM. Da ble det gnisninger i den franske troppen, spesielt mellom Cantona og Ginola. Det endte med at begge ble droppet og den nye franske generasjonen som senere vant VM og EM fikk sjansen.

Nok historie, dette er ikke et forsøk på å forsvare Pardew og co. Han er ikke min favoritt heller, men jeg synes han får altfor mye "tullete" kritikk og folk henger seg opp i absolutt alt han sier selv om nesten samtlige andre managere ikke er det spor bedre når det kommer til unnskyldninger, bortforklaringer, osv.
I mine øyne er ikke Pardew så ubrukelig at jeg vil bytte han mot hvem som helst heller. For all del, mange gode managere som er ledig, og Southampton klarte å hente en som Ronald Koeman (som kommer godt ut av det i Zlatan sin selvbiografi, det gjør ikke van Gaal). Samtidig tror jeg at Mike Ashley må gi manageren bedre arbeidsvilkår før "vi" kan snakke om å få ett større navn til å lede klubben.

I mine øyne var det et fantastisk godt organisert lag som sikret 5. plassen for 2 år siden. Akkurat som mye av dette var Pardew og hans trenerteam sin fortjeneste må de også ta kritikk for det som skjedde sesongen etter. Samtidig må vi i evalueringen ta med at klubben eller rettere sagt eieren ikke opptrer slik fansen og manageren og trenerteamet ønsker på transferfronten.
« Siste redigering: 25. Juni 2014, 18:59 av Frode »

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2733 på: 25. Juni 2014, 19:34 »
Må si jeg hater ordet overprestere. Greit der var litt flaks inn i bildet, men det hadde Chelsea f.eks mye av sist sesong også. Må også si at vi hadde mye bra fotball sist sesong før jul. kan nesten ikke huske en kamp vi vann som var basert på flaks (sett bort ifra Tottenham borte). Enkelte kamper kjørte vi fullstendig spillet. Synes også vi hadde fortjent poeng mot både Arsenal og City hjemme. Sesongen der vi kjempet om CL hadde vi kamper med mye mer flaks..qpr, Blackburn er de som stikker seg ut mest.

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2734 på: 26. Juni 2014, 16:35 »
Var imponert over mentaliteten i forsvar og måten de ofret seg for å unngå baklengs, men at de var så sykt godt organisert i 2011 sesongen er jo en latterlig påstand. Til tross for få baklengs i starten av sesongen ble vi jo tidvis regelrett pisset på, fluffy nevner QPR kampen som like godt kunne endt 10-0 til QPR.
Vi klarte ikke å unngå at motstanderlaget kom til mange 100% sjanser og hadde ingen kontroll på at vi unngikk baklengs - masse stopleskudd og redninger på strek, samt utrolige misser fra motstanderlaget.

I kamper hvor vi ikke hadde denne magiske auraen i forsvar fikk vi jo en kraftig reality check; 0-4 mot Wigan, 2-5 mot Fulham, 0-5 mot Spurs, 2-4 mot Norwich etc.

Selvfølgelig var det mye bra i den sesongen og den har mine beste minner fra min tid som NUFC supporter  (spesielt da vi spillte 4-3-3), men jeg er rimelig sikker på at dersom vi hadde kjørt den sesongen 100 ganger og skrevet tabellen ut fra gjennomsnitt plassering, så ville vi ikke vært på 5. plass. Jeg mener at vi overpreserte samt lag som Liverpool/Everton/Chelsea underpresterte.

Jeg ser virkelig ingenting bra med Pardew og hadde tatt hvilken som helst annen manager istedenfor han, men skjønner jo at du ikke syns han er så forferdelig da han er så fokusert på det defensive, Frode. Blir gøy å se Colback på venstreving og Sissoko på høyreving neste sesong. Da skal vi kose oss ja

Skjæren

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #2735 på: 26. Juni 2014, 18:23 »
Stiller meg helt bak Martin sitt innlegg.

Frode, på tross av nok ett sidelangt innlegg klarer du faktisk ikke å treffe med argumentasjonen din, du prater om helt andre ting enn det man kritiserer Pardew for. Jeg er strålende fornøyd med ett lag som er stabilt og sterkt defensivt. Det jeg ikke er fornøyd med er en manager som på død og liv nekter å implementere en hver form for offensiv identitet og ikke klarer å utnytte hverken enkeltspilleres styrker eller stallens styrker som helhet. Det at han nekter å se 3 måneder frem i tid, gi spennende spillere tillit og prøve å spille spillere "varme i trøyen" hjelper heller ikke på for min del.

At du kritiserer folk for å ha "mangel på forståelse for spillet" når du sammenligner Mourinho/Pardew og Chelsea/Newcastle syntes jeg også blir for dumt. Spesielt med tanke på at du ikke har forstått kritikken.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2736 på: 26. Juni 2014, 18:52 »
Var imponert over mentaliteten i forsvar og måten de ofret seg for å unngå baklengs, men at de var så sykt godt organisert i 2011 sesongen er jo en latterlig påstand.

Om det er en latterlig påstand synes jeg det er rart at flere i TV2 studio med ganske høy trenerutdannelse og flere år med erfaring fra det høyeste nivået tok frem dette som en av årsakene til at sesongen var en suksess. De brukte jo akkurat dette med hvor godt organisert forsvaret og midtbanen var omtrent hver gang de omtalte NUFC og viste også massevis av eksempler på akkurat dette.

Til Skjæren, jeg sammenlignet ikke Pardew og Mourinho. Om du kom frem til det må du nok ha lest feil og kommet frem til en egen konklusjon. Det jeg derimot viste til var et sitat fra Mourinho som ihvertfall jeg ikke vil si meg uenig i.
Og hvor jeg ville med sitatet, vel, det er jo flere lag i PL som er sterkere på papiret enn NUFC og som har flere valgmuligheter når det gjelder å sette sammen et godt lag.

Offe87

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #2737 på: 27. Juni 2014, 02:02 »
Uten at jeg har lest så veldig mye her så må jeg bare spørre folk som mener Sissoko brukes feil av Pardew, hvorfor får Deschamps det til?
Jeg er også av dem som har stussa litt på at han ikke spilles mer sentral, men det kan jo være et ønske fra spillern selv også for alt vi vet, og synes han har takla vinga godt i vm til nå.

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2738 på: 27. Juni 2014, 19:57 »
Han har vel bare spillt høyreving i kampen mot Ecuador. Jeg så ikke den kampen, men hørt at han i beste fall var usynlig. Spillte vel tidvis som bred midtbanespiller mot Sveits, uten at han gjorde seg så veldig bemerket sett bort fra målet. Hadde dog ikke så mye balltap som i NUFC for han blir ikke presset til å gjøre ting på egenhånd med så mange gode offensive spillere rundt seg. Spiller heller ikke på bekostning av den eneste kreative spilleren i laget.

Om det er en latterlig påstand synes jeg det er rart at flere i TV2 studio med ganske høy trenerutdannelse og flere år med erfaring fra det høyeste nivået tok frem dette som en av årsakene til at sesongen var en suksess. De brukte jo akkurat dette med hvor godt organisert forsvaret og midtbanen var omtrent hver gang de omtalte NUFC og viste også massevis av eksempler på akkurat dette.

Nå er det ikke alle som er like fascinert av Claus Lundekvam og Erik Thorstvedt, men jeg husker jo også at de dro fram bilder på angrep vi klarte å forsvare oss bra mot. Men med en sånn typisk passiv Pardew-spillestil blir jo motstander invitert til å angripe mye, så tipper det var minst like mange angrep hvor det var full panikk i forsvaret vårt og kun flaks gjorde at vi unngikk baklengs.
Det er kanskje ikke alle som legger merke til dette, husker jeg var aktive i flere kamptråder den gang hvor jeg satt flere ganger med hjertet i halsen, pustet lettet ut da sluttsignalet gikk og følte motstanderlaget hvertfall hadde fortjent 1 poeng etter sjansebonanza, for så å lese kommentarer fra andre debattanter som mente "vi hadde full kontroll på hele kampen og slapp aldri til motstander til farligheter" - noe som var regelrett feil, men som ikke var verdt å kommentere pga gledesrus.
Vi slapp ikke inn få mål heller med hele 5 flere baklengs enn Sunderland og 12 flere enn årets 5. plass.

Jeg tror heller at grunnene til at vi hadde en såpass god sluttplassering er at:
1. Vi var utrolig effektive, 2. Det var mange kamper hvor vi vant poeng på flaks i forsvar og 3. Det var en unormalt gjevn sesong i PL hvor kun Manchester-klubbene holdt seg stabile.

Morsomt at du mener Keeganfotballen er avleggs, men det må da gå an å påstå at Liverpool har nytt god suksess med den type fotball i år. Jeg syns det er mye kulere med en slik spillestil, enn slik Hellas vant EM selv om du kanskje foretrekker det.

Orker ikke denne diskusjonen mer. Er ikke første gang du forvarer Pardew og om du virkelig mener at Pardew bør få mer tid og er minst like god som alle andre managere i verden når det kommer til bortforklaringer (LOL) så er du i mine øyne den mest tålmodige og godtroende personen på dette forummet.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2739 på: 28. Juni 2014, 10:42 »
Nå er det ikke alle som er like fascinert av Claus Lundekvam og Erik Thorstvedt, men jeg husker jo også at de dro fram bilder på angrep vi klarte å forsvare oss bra mot. Men med en sånn typisk passiv Pardew-spillestil blir jo motstander invitert til å angripe mye, så tipper det var minst like mange angrep hvor det var full panikk i forsvaret vårt og kun flaks gjorde at vi unngikk baklengs.
Det er kanskje ikke alle som legger merke til dette, husker jeg var aktive i flere kamptråder den gang hvor jeg satt flere ganger med hjertet i halsen, pustet lettet ut da sluttsignalet gikk og følte motstanderlaget hvertfall hadde fortjent 1 poeng etter sjansebonanza, for så å lese kommentarer fra andre debattanter som mente "vi hadde full kontroll på hele kampen og slapp aldri til motstander til farligheter" - noe som var regelrett feil, men som ikke var verdt å kommentere pga gledesrus.
Vi slapp ikke inn få mål heller med hele 5 flere baklengs enn Sunderland og 12 flere enn årets 5. plass.

Jeg tror heller at grunnene til at vi hadde en såpass god sluttplassering er at:
1. Vi var utrolig effektive, 2. Det var mange kamper hvor vi vant poeng på flaks i forsvar og 3. Det var en unormalt gjevn sesong i PL hvor kun Manchester-klubbene holdt seg stabile.

Morsomt at du mener Keeganfotballen er avleggs, men det må da gå an å påstå at Liverpool har nytt god suksess med den type fotball i år. Jeg syns det er mye kulere med en slik spillestil, enn slik Hellas vant EM selv om du kanskje foretrekker det.

Orker ikke denne diskusjonen mer. Er ikke første gang du forvarer Pardew og om du virkelig mener at Pardew bør få mer tid og er minst like god som alle andre managere i verden når det kommer til bortforklaringer (LOL) så er du i mine øyne den mest tålmodige og godtroende personen på dette forummet.

For det første, så var det ikke Thorstvedt og Lundekvam jeg siktet til når jeg henviste til eksperter med høy trenerutdannelse og med erfaring med å trene gode lag og spillere. Tenkte mer på f.eks. Petter Myhre, som i mine øyne kommer med mange gode faglige analyser.

For det andre så er det meget stor forskjell på den type fotball Brendan Rodgers spiller kontra det Keegan drev på med i NUFC på 90 tallet. Brendan Rodgers og LFC opptrer også meget disiplinert uten ball og hver spiller finner sin posisjon med en gang ballen er mistet. Kanskje ikke like tydelig som Mourinho sitt Chelsea, men det defensive er så absolutt på plass. Luis Suarez er jo også et godt eksempel å bruke på det defensive, han jobber meget godt og jager motstanderne når de har ballen. Som fotballspiller var han helt fantastisk sist sesong.

At du nevner Hellas og tror at jeg foretrekker det blir å ta diskusjonen og mine ord litt ut av sammenheng. Man må skjønne at ikke alle lag har like forutsetninger for å spille offensiv fotball om man vil vinne fotballkamper. Det er jo akkurat dette som gjør fotball så interessant og spennende også.
Hellas hadde jo aldri i verden hatt mulighet til å vinne EM om de skulle prøve på noe de ikke kunne. Akkurat som Liverpool har alle tiders muligheter til å spille god offensiv fotball med spillere som Suarez, Sturridge, Coutinho, Sterling, Gerrard, osv.

Til sist så har jeg poengtert ganske mange ganger at jeg ikke er noe Pardew fan, men jeg er heller ikke den typen som kritiserer absolutt alt han gjør. Oppførselen hans på sidelinjen burde gitt han fyken når de hadde mulighet til det, det er jo tross alt noe som gjentar seg gang på gang.
På den annen side så er nok Pardew den beste manageren NUFC har hatt siden Sir Bobby Robson ledet klubben, det viser jo også resultatene. Det til tross for at klubben for første gang (ihvertfall så lenge jeg har heiet på NUFC) ikke har støttet manageren med henhold til spillerkjøp. Klubben har jo gått flere hundre millioner i pluss siden Pardew ble manager. For å sammenligne litt med da Keegan var manager på 90 tallet så var NUFC den klubben som brukte desidert mest på overganger av samtlige klubber i PL. Om jeg ikke husker feil brukte Keegan over 500 millioner kroner. Det var en betydelig sum den gang.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2740 på: 28. Juni 2014, 13:00 »
Veldig gode poenger, Frode. Du er en av få som er i stand til å se at saken har (minst) to sider.

Skjæren

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #2741 på: 28. Juni 2014, 14:25 »
Tingen er jo at det argumenteres mot helt forskjellige ting.

Vi/jeg har aldri sagt at det er noenting som er feil med å være defensivt organisert, stabile defensivt eller hva man vil kalle det.
Problemet er når vi blir ultra-mega-super-defensive. For det er sånn vi stort sett fremstår under Pardew. Ett møkkalag som bare går ut på banen for å forsvare seg, slå en lang ball og håpe Remy har en bra dag. Vi blir rundspilt av langt dårligere lag, på hjemmebane, hvor vi burde dominert og underholdt.

Det er helt greit å skape ett defensivt fundament. Men det ligger utrolig mye mer i dette laget enn hva Pardew prøve å få til. Fotball kan spilles på mange forskjellige måter, veldig få er 100% rett eller 100% feil, det handler om å gjøre det beste ut av det man har;

Vi har ikke et spesielt bra defensivt lag. Vi har to offensive backer, og en del offensive, kreative spillere. Men istedenfor å spille på det man har og gjøre det beste ut av det, prøver Pardew å tvinge en filosofi og spillestil på spillere, often ut av posisjon, som rett og slett ikke fungerer. Det han driver med er ikke defensiv organisering, det er destruktiv fotball som ikke passer dagens stall.

Du har mange gode poeng i dine innlegg Frode, det skal jeg ikke nekte for, jeg er enig i mange selv. Det er bare til å se på hva Moyes (Everton) og Mourinho har fått til i sine klubber med streng defensiv organisert. Det er derimot blir total skivebom, er å dra dette inn i Pardew-diskusjonen. For det handler ikke om å være defensiv orientert og sette pris på den typen fotball. Det handler om å være direkte destruktiv, blind for offensiv fotball/identitet/spillemønster, samt det å ikke klare å utnytte spillerne og potensialet som er i stallen. Og han klarer attpåtil ikke å lykkes med.

Argumentene dine hører hjemme i en helt annen diskusjon enn hvordan Pardew leder Newcastle.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2742 på: 29. Juni 2014, 12:19 »
Vi har ikke et spesielt bra defensivt lag. Vi har to offensive backer, og en del offensive, kreative spillere. Men istedenfor å spille på det man har og gjøre det beste ut av det, prøver Pardew å tvinge en filosofi og spillestil på spillere, often ut av posisjon, som rett og slett ikke fungerer. Det han driver med er ikke defensiv organisering, det er destruktiv fotball som ikke passer dagens stall.

Jeg er uenig i akkurat dette. Jeg synes NUFC er langt bedre defensivt enn offensivt, og at den aller største mangelen i laget er kreativitet og hurtighet. NUFC har noen offensive spillere, men i mine øyne er de ikke spesielt kreative noen av dem. De er avhengig av å ha en spiller som kan "spille" dem gode. Etter at Cabaye dro mangler NUFC sårt en spiller som kan slå de pasningene som åpner litt opp for medspillerne. Cabaye i form var uten tvil en av de aller beste midtbanespillerne i ligaen, og med en sånn spiller på laget kommer også ferdighetene til andre offensive spillere samt backene til syne. 
Det nærmeste vi kommer det nå er faktisk Vurnon Anita.

Jeg synes laget pr dags dato er så svakt offensivt at det er kanskje er det svakeste i hele PL. Forrige sesong var mye av det offensive bygget opp med Cabaye og Remy. Nå er begge de 2 borte.

Du har rett i at NUFC har gode offensive backer, men for at de skal komme mer til sin rett må de også ha en god ballfordeler i laget. En spiller som har blikk for spillet og kan se åpningene, rommene og løsningene på løpene de kommer på. Det har jo ikke NUFC idag, dessverre.

For "oss" supportere er det ganske lett å kritisere, hvorfor ikke gjør sånn og sånn, hvorfor ikke spille han og han der, hvorfor er han på benken osv. Mye av kritikken mot Pardew er f.eks. rettet mot at Ben Arfa ikke spiller. At Pardew er altfor defensiv er noe annet som går igjen. For all del, jeg forstår kritikken, og er også enig i mye av det. Samtidig har jeg i flere overgangsvinduer nå håpet på bedre offensive spillere. Det har jeg også nevnt ganske mange ganger her. Derfor tror jeg også at Pardew med bedre offensive spillere tilgjengelig vil spille mer offensiv fotball og også kunne variere mer utifra motstanderne laget møter.

Jeg er også fullstendig uenig i de som hevder at den sesongen NUFC endte på 5. plass var kun flaks med redninger på strek, spisser som scorer på alt, overprestering, osv. som enkelte hevder, blant annet lenger oppe her på siden. Da vil jeg heller hevde at dette kanskje var maks potensiale av hva laget med de spillerne kunne få til gjennom en hel sesong.

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2743 på: 29. Juni 2014, 17:38 »
Jeg er også fullstendig uenig i de som hevder at den sesongen NUFC endte på 5. plass var kun flaks med redninger på strek, spisser som scorer på alt, overprestering, osv. som enkelte hevder, blant annet lenger oppe her på siden. Da vil jeg heller hevde at dette kanskje var maks potensiale av hva laget med de spillerne kunne få til gjennom en hel sesong.

Liten kranglefant du, Frodegutten. Det der blir jo faktisk bare et spørsmål om definisjoner. At vi fikk de typiske tingene i vårt favør som kjennetegner et lag som er i medvind ble jo faktisk så vidt jeg husker også tatt opp av ekspertene dine i TV2 studio. Masse flaks i forsvar og to spisser som i hver sin halvdel i sesongen var blant de mest effektive spissene i europa. Tror jeg så at Demba Ba scoret på 47% av skuddene de første 10 kampene. Hadde dette holdt seg gående i en lengre periode, og vi ikke fikk de forutsigbare stortapene i ny og ne hadde det vært en annen sak.
Jeg ser ikke helt grunnen til å, etter 2 helt forferdelige sesonger, gi Pardew tvilen tilgode og kalle han et taktisk geni nesten på høyde med SBR som presser ut hver lille dråpe av potensiale som bor i et lag, men du skal selvfølgelig få lov å mene det du vil.

Jeg syns den kamprapporten i 2-4 tapet mot Norwich jeg linket til for noen poster ovenfor gir et ganske greit bilde av Pardew. Han møter et Norwichlag med litt tunge spillere og derfor plukker ut det mest hodesterke laget vårt, til tross for at det ikke kan matche Norwich - og vi lar de spille på deres prinsipper. Det er en feig tilnærming, forferdelig kjedelig å se på og lite fungerende.

Veldig gode poenger, Frode. Du er en av få som er i stand til å se at saken har (minst) to sider.

Helvette så reflektert du er da. Tror du virkelig at det fins NUFC supportere som syns MA investerer nok i nye spillere og at det er enkelt å arbeide under han?
Dette bør da likevel ikke frede Pardew fra utrolig mye fortjent kritikk etter f. eks denne våren hvor det ikke har vært noe samspill hverken i forsvar eller angrep. Har aldri sett et så dårlig lag. Jeg forventet ikke tiki-taka etter at Cabaye forsvant, men jeg forventer at vi spiller mer attraktivt enn Stoke - noe vi ikke gjør.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2744 på: 29. Juni 2014, 21:25 »

Liten kranglefant du, Frodegutten. Det der blir jo faktisk bare et spørsmål om definisjoner. At vi fikk de typiske tingene i vårt favør som kjennetegner et lag som er i medvind ble jo faktisk så vidt jeg husker også tatt opp av ekspertene dine i TV2 studio. Masse flaks i forsvar og to spisser som i hver sin halvdel i sesongen var blant de mest effektive spissene i europa. Tror jeg så at Demba Ba scoret på 47% av skuddene de første 10 kampene. Hadde dette holdt seg gående i en lengre periode, og vi ikke fikk de forutsigbare stortapene i ny og ne hadde det vært en annen sak.
Jeg ser ikke helt grunnen til å, etter 2 helt forferdelige sesonger, gi Pardew tvilen tilgode og kalle han et taktisk geni nesten på høyde med SBR som presser ut hver lille dråpe av potensiale som bor i et lag, men du skal selvfølgelig få lov å mene det du vil.

Synes det er spesielt å hevde at den sesongen NUFC endte på 5. plass kun var flaks. På det nivået som PL er. Og du kaller meg en kranglefant når du selv kommer med dette våset.

Skal vi se litt bak resultatene den sesongen så skal Pardew og trenerteamet ha ros for jobben de gjorde med spillerne, og spillerne skal ha ros for det de gjorde. De var godt trente, de jobbet godt sammen, de hadde/har gode ferdigheter som utfylte hverandre godt, de scoret fine mål, slo fine pasninger og gjorde jobben defensivt som lag. Alt i alt et sterkt kollektiv.

Jeg har heller aldri hevdet at Pardew er et taktisk geni på høyde med Sir Bobby Robson. Det jeg derimot sa var at Pardew er den beste manageren vi har hatt sin SBR. Det viser jo også resultatene. Så hvor du finner at jeg har skrevet at Pardew er et taktisk geni vet ikke jeg. Kranglefant du kanskje?

Oppi alt dette må man også ta hensyn til at klubben de siste 5 sesongene har gått med utrolige 45 millioner pund i overskudd kun på transfers. Ingen andre klubber er i nærheten av det engang. Skal man opp blant de beste må man også ha gode spillere. Man kan bytte manager, men fortsetter klubben i samme stil tviler jeg sterkt på at det hjelper så veldig heller. Skal man spille offensiv fotball må man ha spillere som har kvaliteter til det. Da må man betale hva det koster også. Det er ikke Ashley villig til, foreløpig ihvertfall. Den ene etter den andre spilleren NUFC er ute etter glipper på grunn av uenighet om "småpenger" på dette nivået. Skal laget bli bedre må Ashley og co betale hva det koster for 1. valget, og ikke begynne å rote med 6. og 7. valget fordi de er rimeligere i "drift".

Til slutt, lag i medgang har som oftest den lille "flaksen" (om du vil) eller dyktigheten som gjør at man scorer ett sent mål eller lignende som tipper kampen i dems favør. Om det er dyktighet eller flaks kan man alltids diskutere. For å sitere Lius Aragones som har trent Atletico Madrid, Barcelona og som vant EM med Spania i 2008: "Jo mer jeg jobber, jo mer flaks får jeg".