Nå er det jo ikke snakk om å ha han i stallen for evig heller da. Han må slutte å spille fotball en gang Shola også. Han varer ikke evig, til tross for at han er en Ameobi.
For all del, vi kan ikke ha spillere i stallen BARE fordi de er knakende kjekke karer og medlemmer av Gutteklubben Grei. Men Ameobi er jo mye mer enn det da. Han er en begrenset spiller, men han kan å spille fotball. Han er god feilvendt, holder godt på ballen, sterk i lufta, og overraskende flink til å finne medspillere. Han har også en egen evne til å avgjøre helt spesielle kamper. OG han er verdens desidert mest treffsikre straffeskytter (okey, det er ren gjetning, men si meg hvilke andre som har scoret på samtlige straffespark i obligatoriske kamper).
I tillegg kan vi garantere at han er lojal som ingen andre, og han vil garantert ikke klage dersom Adam Campbell tar plassen hans. Som han har gjort i de to siste kampene. Shola er ikke så god at han vil ta opp plassen til yngre, bedre spillere. Men poenget er at de må være bedre. Eller like god. Sammy kan ikke ta plassen fra Shola bare fordi han er 10 år yngre, dersom han ikke er god nok til det. Det samme gjelder for Adam Campbell. Når Adam er god nok, så vil han få mye spilletid på a-laget. Og Shola er ikke den som står i veien i så måte. Da er jeg mer bekymret for et evt kjøp av Andy Carroll.
Shola Ameobi har det jeg kaller for institutional memory. Han har vært med på CL, spilt semifinale i UEFA-cupen, har ledet PL, har ligget på bunnen av PL, har rykket opp fra Championship. Han har vært med på alt. Han kan alt. Han vet alt. Og han er jo rett og slett verdens beste dårlige spiss.