20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Vintersport  (Lest 60329 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Vintersport
« Svar #270 på: 08. Mars 2011, 22:46 »
Selvsagt! Det skal utrolig mye til, men det er jo ingen grunn til at det ikke kan snu igjen. Min mening er at om en hopper blir best i verden vil det stjele noe av oppmerksomheten skiskytterne får, og dermed også interessen for og fokuset på Neuner. Tyskland var minst like dominerende i skiskyting for damer for 10-12 år siden, men allikevel var hopp i særklasse mest populært. Eller, særklasse og særklasse, men trykket var betydelig større på Martin Schmitt og Sven Hannawald enn på Uschi Disl, Katrin Apel osv.
« Siste redigering: 08. Mars 2011, 22:58 av torfinn »

Hans J

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #271 på: 08. Mars 2011, 23:13 »
Ang. tysk hoppsport i den lange glansperioda, så vart eg litt vemodig når eg fann ut at eit av dei kjente fjesa frå den tid hadde gått bort. Rett nok for fire år sidan, men eg rekna med at grunnen til at vi ikkje hadde sett han rundt hoppbakken var pensjonsalderen. Men han har altså vore død sidan 2007.

Snakkar om Reinhard Hess. Reknar med folk hugsar han.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #272 på: 08. Mars 2011, 23:33 »
Selvsagt! Det skal utrolig mye til, men det er jo ingen grunn til at det ikke kan snu igjen. Min mening er at om en hopper blir best i verden vil det stjele noe av oppmerksomheten skiskytterne får, og dermed også interessen for og fokuset på Neuner. Tyskland var minst like dominerende i skiskyting for damer for 10-12 år siden, men allikevel var hopp i særklasse mest populært. Eller, særklasse og særklasse, men trykket var betydelig større på Martin Schmitt og Sven Hannawald enn på Uschi Disl, Katrin Apel osv.

Det er også mitt poeng. Den gang var skiskyting slettes ikke superpopulært i Tyskland noe det er nå. Det er ikke sånn at økt popularitet for en sport nødvendigvis betyr at en annen idrett slutter å bli populært. En sterk hopper vil ikke ta livet av interessen for skiskyting. Skjønner ikke helt hvorfor dette skal henge sammen nå? Skiskyting vokste voldsomt selv under tiden da Hannawald og Schmitt herjet og var i perioden 2000-2005 den raskest voksende idretten i Tyskland, iallefall i 2-3 av disse årene var jo glanstiden til disse guttene. Fullt mulig at begge disse idrettene kan være poplulære på samme tid med andre ord.

Det er klart at om man ikke har en eneste utøver som hevder seg i en idrett så skal det mye til for at den blir/er populær. Og sånn sett kan det snu under forutsetning av at det ikke er skiskyttere som presterer samtidig som tyske hoppere dominerer. Da vil nok skiskyting avta. Tror ikke vi er særlig uenige på disse punktene. Jeg prøver på ingen måte å si at hopping ikke er stort i Tyskland, for det er det. En av de mer populære vinteridrettene er det enda selv om det for øyeblikket er nede for telling.

Men du sa nå engang i utgangspunktet at en hopper med suksess ville distansere Neuner hva popularitet gjelder noe jeg mener er tilnærmet umulig da hun omtrent er så stor stjerne som det lar seg gjøre å bli. Dette vet vi idag. Om det kommer en hopper og herjer så er det ikke dermed sagt at hun slutter å være populær, men om resultatene uteblir eller om hun trapper ned så er det klart at statusen hennes fort kan synke. Trykket på Neuner i dag er neppe mindre enn det var på Schmitt og Hannawald den gang de hoppet, hun er også mer dekorert med priser enn det noen av disse karene ble. Hun kan ikke bevege seg på gaten uten å bli jaget, er ønsket i reklamer som bare det og er svært profilert i media. Vet ikke helt hvor mye mer trøkk vi kan snakke om?

En skihopper med suksess kan nok under rette omstendigheter (les: salgbart image) klare å matche populariteten til Neuner, det er jeg med på. Vi vet jo at hopp kan nyte stor eksponering i Tyskland, men altså at denne hopperen kvalitativt skal være så mye mer salgbar eller skape mer blest en Neuner gjør i dag finner jeg vanskelig å tro.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #273 på: 10. Mars 2011, 17:50 »
Fantastisk spennende 1500-meter i VM enkeltdistanser. Gratulerer med gull, Håvard!  :D

Simmi

• Gjest
« Svar #274 på: 10. Mars 2011, 18:24 »
Det var så deilig, og så utrolig fortjent! ;D

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #275 på: 10. Mars 2011, 22:24 »
Ja det var fortjent og sterkt å se at han tar steget opp nå etter noen turbulente tider det siste halvannet (?) året.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #276 på: 11. Mars 2011, 13:39 »
En må kunne si at skøytesporten ikke lenger er hva den var, når en norsk verdensmester nevnes med små notiser i avisene, og et ganske kort innslag på landets sportssendinger. Tar vi VM-gull i skiskyting i dag, vil det blir skrevet side opp og side ned om Svendsen, Bjørndalen og Bøe, på samme måte som det ble skrevet side opp og side ned om Petter Northug og Marit Bjørgen tidligere i måneden. Med ørten innslag på TV, intervjuer her og intervjuer der. Er det i det hele tatt noen andre enn gamle skøyteentusiaster som så Bøkkos VM-gull direkte, om det i det hele tatt ble TV-sendt?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Aslak

• NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • Fuglfisken, fuglfisken - fly gjennom skyene
    • Vis profil
    • Godsangerâ„¢
« Svar #277 på: 11. Mars 2011, 14:03 »
Joda, jeg så det direkte jeg. Så skal det sies at jeg er vokst opp med en gammel skøyteentusiast som far, som har påvirket meg.

Men uansett så har skøyteinteressen hos meg sunket mye de siste årene. Norge har jo manglet noen skikkelig profiler og mye skyldes nok det. Utrolig viktig for norsk skøytesport at Norge endelig klarer å vinne noe.
Godsanger?

Twitter: @BjerreP

OLEZZ

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #278 på: 11. Mars 2011, 15:06 »
Nå er riktignok VM på skøyter hvert år. Da vil det naturligvis ikke bli like stor interesse, og prestisje rundt det.

Simmi

• Gjest
« Svar #279 på: 11. Mars 2011, 15:08 »
Nå er riktignok VM på skøyter hvert år. Da vil det naturligvis ikke bli like stor interesse, og prestisje rundt det.

Det er jo VM i skiskyting hver år og da..

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #280 på: 11. Mars 2011, 15:19 »
Og der vant gutta stafetten! Gledeligst var det at Os endelig fikk med seg gull hjem til Fausk!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Aslak

• NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • Fuglfisken, fuglfisken - fly gjennom skyene
    • Vis profil
    • Godsangerâ„¢
« Svar #281 på: 11. Mars 2011, 15:46 »

Det er jo VM i skiskyting hver år og da..
Ja, men i skøyter er det jo EM i allround, VM i allround, VM i sprint og VM i enkeltdistanser. Alt for mange mesterskap, og nok også en av grunnene til at det er vanskelig å være så veldig engasjert.
Godsanger?

Twitter: @BjerreP

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #282 på: 11. Mars 2011, 16:13 »
Ja skøyter sliter hardt for tiden og det trengs å ta grep der. Det er ikke bare på utøversiden at det mangler synes jeg. Konkurranseformen er ikke den mest spennende og det trengs å legges til noen nye moment. Fellesstart noen?  ;D Hehe, nei tror for eksempel at en gren kunne fungert med knockout 1v1 lignende skisprint. Kortere distanser, men flere løp. Hadde vært noe å se på kanskje.

Har selv vokst opp med en skøyteentusiast til far og vært på en del mesterskap live opp gjennom åra. Det er noe helt annet live enn på tv, og minnene mine fra mesterskapene på skøyter er veldig gode. Følger ikke skøytesporten nå lenger, og synes rett og slett ikke det fenger heller. Om det er utøvere, mangel på suksess (minus Bøkko) eller konkurranseform vet jeg ikke men det begynner å bli lenge siden jeg lot meg rive med av skøyteløp.

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #283 på: 11. Mars 2011, 18:12 »
Min gamle klassekamerat Espen Aarnes Hvammen har etablert seg i år, bra for han, vært talent litt for lenge.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

Offe87

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #284 på: 11. Mars 2011, 21:57 »
Min gamle klassekamerat Espen Aarnes Hvammen har etablert seg i år, bra for han, vært talent litt for lenge.

Hvor lenge er man egentlig betrakta som junior i skøyter?