20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Vintersport  (Lest 60356 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Vintersport
« Svar #255 på: 07. Mars 2011, 14:46 »
Ja, det er jo ingen tvil om at norske aviser har skrevet mye om dette de siste ukene. Det er jo akkurat det norske lesere ønsker!! Men hva er ønsket ditt da? Færre artikler? Mindre oppmerksomhet? Kutte kommentarer som "verdens øyne" (som jeg ærlig talt tror kun du legger merke til)?

Du har hørt en kommentar her og der, samt snakket med ei tyskerjente fra Trondheim og drar konklusjoner utifra dette. Sorry, jeg fatter ikke hvordan du kan sitte igjen med negative tanker etter denne folkefesten.

Simmi

• Gjest
« Svar #256 på: 07. Mars 2011, 14:52 »
Noen som har peiling på seertall, antall tv-team etc. på VM i nordiske grener vs. VM i skiskyting?? Jeg har de siste årene blitt utrolig mett på skiskytingen, mens langrenn fortsatt er artig å se på til en viss grad. Håper USA og Canada kan produsere flere løpere og at Tyskland og Østerrike kan komme tilbake til det nivået de hadde for 5-10 år siden.

Er så enig! Har blitt mett på skiskyting, og bryr meg ikke veldig om hvor mange medaljer vi tar. Langrenn derimot har fanget meg helt, og er nå vintersport nr 1.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #257 på: 07. Mars 2011, 15:46 »
Ja, det er jo ingen tvil om at norske aviser har skrevet mye om dette de siste ukene. Det er jo akkurat det norske lesere ønsker!! Men hva er ønsket ditt da? Færre artikler? Mindre oppmerksomhet? Kutte kommentarer som "verdens øyne" (som jeg ærlig talt tror kun du legger merke til)?

Herregud... Må jeg virkelig poste kommentaren min igjen?

Sitat
Det er helt greit at sporten(e) får mye oppmerksomhet her i landet, det er helt naturlig med tanke på hvor mange interesserte det finnes i Norge og Sverige.

Her skriver jeg jo det stikk motsatte. Hvor har jeg skrevet at norske aviser bør skrive mindre? Evt at TV-selskapene skal sende mindre? Eller at jeg er irritert over noe som helst? NRK-intervjuet var jo bare direkte komisk, ikke provoserende. Greit å være uenig, men ta nå ihvertfall utgangspunkt i det jeg har skrevet.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #258 på: 07. Mars 2011, 16:03 »
Skisporten er marginal ja. Det er vi enige om. At man hauser viktigheten mer opp i de landene der idretten er populær enn i land der den ikke er det, bør heller ikke være en overraskelse.

Jeg må jo bare spørre hvilke tv-produksjoner er det Norge har som når et mer internasjonalt publikum enn ski-vm? Et OL for snart 20 og 60 år siden, en fredspris og noen Eurovision finaler? Ser man de siste 20 årene bakover i tid med underholdningsarrangement på norsk jord så er jeg ganske sikker på at nettopp ski-vm er en av de som trekker flest seere internasjonalt. Det er snakk om en håndfull ganger at sendinger fra Norge når ut til verden og mener bestemt at et ski-vm er et av disse selv om publikum primært er øst- og sentraleuropeisk.

At det i Tyskland bare er "noen interesserte langt utenfor de urbane områdene, nede i alpene kanskje" som følger ski får stå på din regning. Bayern har med sine 12-13 millioner innbyggere det jeg vil kalle urbane områder. Der delstatshovedstad München med sine 1,3 til 2,6 millioner innbyggere (avhengig av om man regner bygrensen eller urbant område) er klart størst og med flere byer fra 100 000 innbyggere og opptil Nürnberg som er omtrent like stort som München i urbant område (2,6 mill.). Dette området er kjent for masse flott skiterreng og selv om skiskyting helt klart er størst der nede så er langrenn likevel noe mange driver med. Kan nevne at hopp er rimelig stort og i Tyskland noe som også er en del av VM.

Men er enig i at NRK generelt sett er grenseløst selvskrytende og er med på at deres dekning av mesterskapet fort kan virke i overkant positiv med tanke på rekkevidden. Man kan jo stille seg et spørsmål ved relativiteten med et uttrykk som "hele verdens øyner".

Men ski-vm for to år siden hadde altså 567 millioner tv-seere (offisielt, er nok noe manipulert men en god del over det enkelte prøver å fremstille det som) noe som må medføre at det er flere enn bare nordmenn og svensker som ser på det. Den kommer man seg ikke unna. Regner med at årets ski-vm iallefall ikke kommer så veldig mye under dette. Om man må over milliarden for at man skal gi et mesterskap et internasjonalt tilsnitt så er det ikke mye igjen. Hvor mange tv-seere må til mener man egentlig?

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #259 på: 07. Mars 2011, 16:17 »
Dette kan jeg være enig med deg i, Hughie. Du har sikkert rett med tanke på områdene sør i Tyskland, men jeg vil tro skiskyting har en veldig mye høyere status enn f.eks langrenn. Der kan jo så vidt jeg vet 50.000 tilskuere møte opp på enkelte arrangementer, og det er jo også en marginal sport internasjonalt.

Dette med at hele verdens øyne er rettet mot holmenkollen er bare et eksempel på en av mange uttallelser som går under det du kaller "grenseløst selvskrytende", og det er ikke bare i skisporten dette gjelder. Eurovision som du nevner, har jo blitt jo skrytt av noe sinnsykt av NRK i ettertid. Men som sagt, dette er jo bare komisk, og de kan gjerne fortsette på denne linja for min del. ;)

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #260 på: 07. Mars 2011, 16:40 »
Skiskyting er i særklasse størst av de nevnte vinteridrettene i Tyskland (min erfaring, usikker på hvordan det er i forhold til alpint) og Neuner er for eksempel superstjerne der nede omtrent på linje med Schweinsteiger og Lahm. Er helt ekstremt i grunnen. Tror det hadde gavnet både langrenn/kombi/hopp på ene siden og skiskyting på andre siden å slå seg sammen med disse arrangementene, men det er vel for mye forbundspolitikk i bildet der eller hva vet nå jeg.

Eurovision er en fadese i mine øyne og lukter smått av korrupsjon (på arrangementsbiten, ikke stemmegivningen). At det skal koste hundrevis av millioner å få en 30 personer til å showe med lysshow er smått utrolig. Nå er jeg heller ingen producer så er godt mulig at det må koste såpass. Men gode vorspiel blir det av det, det skal de ha. Ingenting er som noen timer med øl, kompiser og konkurranse i å hetse mest mulig mens man setter noen spenn på resultatene seg imellom. Blir som regel en god diskusjon med den ene Melodi Grand Prix fantasten i gjengen også, vi har alle en! Eventuelt drikkelek med hver gang nasjon X får over/under Y poeng så drikk Z drikke. Eneste ankepunktet er at poenggivningen drøyer litt vel lenge, liker å komme meg ut før brennevinet er korket.  ;D

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #261 på: 07. Mars 2011, 20:40 »
Hopp har vel fortsatt en rimelig høy stjerne i Tyskland, men de trenger snart en ny superstjerne. Skulle de få fram en "ny Hannawald" så blir nok Neuner distansert rimelig greit.

Simmi

• Gjest
« Svar #262 på: 07. Mars 2011, 20:42 »
Hopp har vel fortsatt en rimelig høy stjerne i Tyskland, men de trenger snart en ny superstjerne. Skulle de få fram en "ny Hannawald" så blir nok Neuner distansert rimelig greit.

Lurer på hvordan Hannawald hadde klart seg nå, med de nye vektreglene på plass. Tipper han hadde gjort det som Sigurd Pettersen gjorde...

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #263 på: 07. Mars 2011, 20:57 »
Ikke godt å si, men en fantastisk hopper det var han. Han gikk vel på en voldsom smell, og var på institusjoner i månedsvis, om ikke år. Tegn som tyder på at kjøret var altfor hardt både mentalt og når det gjelder vekt.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #264 på: 07. Mars 2011, 21:53 »

Det blir spekulasjon, men per dags dato er det så vidt jeg vet skiskyting som er regnet som den mest populære vinteridretten i Tyskland, der blant annet stafetten i OL sist var den mest sette i hele lekene med over 30% av markedsandelen. Som jeg sa har hopp for all del en høy stjerne i Tyskland, men iallefall fra 2005-2008 var skiskyting den største vinteridretten i landet. Om du sitter på dokumentasjon på annet så skal jeg saktens være enig med deg.

Fant dette i den tyske avisen "Die Welt" [2008]: Seit acht Jahren ist das Faninteresse in Deutschland am Sport laut einer Studie der Agentur Sport+Markt um 13 Prozent gestiegen. Seit drei Jahren gilt Biathlon als beliebtester Wintersport.

Neuner er sponset i hjel og er ikke bare medaljegrossist men får den ene anerkjennelsen etter den annen. Blant annet Sportswoman of the year, Årets skiskytter 2 ganger og hun er også utmerket med den høyeste utmerkelsen en idrettsutøver kan få i Tyskland. Hun er også "postergirl" for OL-budet de har der nede.

Skulle det komme en suveren hopper som Hannawald eller Weißflog så kan det godt hende at ski hopp hadde distansert skiskyting igjen. Selv tviler jeg egentlig på det, men som sagt det blir bare spekulasjon. Tror skiskyting er mer medievennlig enn hopp, selv om en del er mette på skiskytingen virker det som.

Uansett skal det mye til for å distansere Neuner som stjerne "rimelig greit". Som nevnt over så er hun i den øverste klassen av idrettsutøvere der og skiskytingen har en enorm eksponering på TV. I tillegg så er ikke dagens hoppere de som kanskje har den beste fremtoningen til å bruke i sponsingen men som sagt, alt er mulig.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #265 på: 07. Mars 2011, 22:27 »
Joda, selv om jeg kanskje ikke skrev det rett ut så er jeg også av den formening om at skiskyting, og da spesielt for damer, vekker større interesse i Tyskland pdd, og har gjort det de senere årene. Det kommer jo selvsagt på grunn av gode resultater av Neuner og andre. Men jeg husker godt hysteriet rundt Martin Schmitt og Sven Hannawald rundt år 2000, og mener at interessen rundt hopp på den tiden overgår dagens interesse for skiskyting. Begge de to vant også prisen som Sportler des Jahres, noe Michael Greis forøvrig har gjort etter skiskytingen tok over hegemoniet.

Jeg mener at hopp har et større potensiale til å skape stjerner enn skiskyting i Tyskland. Men det er bare en påstand, og det skal du selvfølgelig få lov til å være uenig med meg i.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #266 på: 08. Mars 2011, 10:25 »
Tror det skal veldig mye til for at en skihopper skal bli en større stjerne enn Neuner i Tyskland. NRKs ekspert Ola Lunde har beskrevet hvordan hun ikke kan bevege seg ut på gaten i hjembyen, uten å bli overfalt av enorme mengder fans. Hun har en rockestjernestatus i Tyskland, og spesielt i hjembyen, såvidt jeg har forstått. Hun er ikke helt i Tyskland, bare fordi de ikke har noen gode skihoppere. Hun er vel en helt i Tyskland fordi skiskyting er en veldig populær idrett i mellom-europa, og kanskje i særdeleshet Tyskland.

Det er mulig Tyskland trenger en ny Hannawald/Weissflog. Men jeg tror nok det skal litt til å overgå Neuners popularitet sånn med det aller første. I hvert fall så lenge hun dominerer kvinneskiskyting på den måten hun gjør.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #267 på: 08. Mars 2011, 15:41 »
Tror det skal veldig mye til for at en skihopper skal bli en større stjerne enn Neuner i Tyskland. NRKs ekspert Ola Lunde har beskrevet hvordan hun ikke kan bevege seg ut på gaten i hjembyen, uten å bli overfalt av enorme mengder fans. Hun har en rockestjernestatus i Tyskland, og spesielt i hjembyen, såvidt jeg har forstått. Hun er ikke helt i Tyskland, bare fordi de ikke har noen gode skihoppere. Hun er vel en helt i Tyskland fordi skiskyting er en veldig populær idrett i mellom-europa, og kanskje i særdeleshet Tyskland.

Det er mulig Tyskland trenger en ny Hannawald/Weissflog. Men jeg tror nok det skal litt til å overgå Neuners popularitet sånn med det aller første. I hvert fall så lenge hun dominerer kvinneskiskyting på den måten hun gjør.

Helt enig, Neuner har forøvrig kjøpt sin bestemors hus og bor nå på en liten plass med ca. 1400 innbyggere nettopp for å unngå dette ekstreme kjøret som hun er utsatt for. Tror man trygt kan si at hun er en av de mest ettertraktede mediaobjektene der nede. Det er så mye mer enn bare idretten som spiller inn. Selv om skihopp mot (min) formodning skulle passere skiskyting igjen så er veien fortsatt lang for å komme seg så mye mer i rampelyset enn det Neuner gjør nå. Og iallefall om man skal forbigå statusen totalt. Det at hun har fått Silbernes Lorbeerblatt i en alder av 23 år demonstrerer bare hvilken stjerne hun har.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #268 på: 08. Mars 2011, 16:39 »
Dette er jo en diskusjon uten noe fasitsvar, men på bakgrunn av situasjonen i Schmitt/Hannawald-eraen så står jeg definitivt på mitt. Også da hadde tyskerne verdens beste kvinnelige skiskyttere, men interessen for hoppsporten var enorm. De siste 5-6 årene har hopp vært nede for telling i tysk målestokk, og jeg tror ikke det skal mer til enn en hoppukeseier til en tysker for at interessen eksploderer igjen. Håper bare at dette skjer, så vi kan få se hvem som har rett!  :D

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #269 på: 08. Mars 2011, 17:14 »
Skal ikke slå ihjel dette temaet noe mer. Må gjerne se hva som skjer om en hopper vinner hoppuka. Som du sier så er det mye meninger, men jeg tør påstå at vi har en liten fasit med tanke på hva som må til for at man skal "distansere Neuner greit".

En ting er iallefall sikkert, for at noen hopper skal gå forbi Neuner i dagens popularitet så må han ikke bare bli en av de største idrettsstjernene i Tyskland men noe enda mer, ja om han skal "distansere henne greit" så snakker vi i særklasse størst. Hun er superstjerne der nede nå og det er ikke mange om noen som overgår henne i popularitet. Med andre ord må man ikke bare distansere Neuner men også tyske landslagsspillere som Ballack og Schweinsteiger som er utøvere i den desidert mest populære idretten i Tyskland.

Hopp må ikke bare vokse noe enormt i interesse (igjen), men skiskyting må også tape seg. Dessuten må han ikke bare være dyktig i hopping, men også ha et image som selger.