20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Vintersport  (Lest 60453 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Vintersport
« Svar #90 på: 19. Feb. 2011, 16:39 »
Bjørgen sjef, Johaug like bak medaljeplass, og TO nordmenn på pallen blant herrene. Veldig lovende før VM, dette! Hadde vært morsomt dersom Sundby dro han enda et hakk lengre i VM.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Simmi

• Gjest
« Svar #91 på: 19. Feb. 2011, 16:59 »
Bjørgen sjef, Johaug like bak medaljeplass, og TO nordmenn på pallen blant herrene. Veldig lovende før VM, dette! Hadde vært morsomt dersom Sundby dro han enda et hakk lengre i VM.

Håper Rickardsson er i alt for tidlig i form, og flopper fullstendig i VM.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #92 på: 19. Feb. 2011, 17:15 »

Alt for tidlig form? VM er jo om en uke, så det at man er i form nå er jo bare et godt tegn. For tidlig i form snakker man evt. om i desember.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #93 på: 19. Feb. 2011, 17:17 »
Skal endel til for å ødelegge den formen ihvertfall. Veldig lovende at Northug fulgte svensken da han ble tatt igjen. Northug sin forse er jo uansett ikke en slik type øvelse. Dessuten, statistisk sett er vinneren av dette rennet sjelden den som vinner gullet - så for oss statikere lover jo det bra! :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Simmi

• Gjest
« Svar #94 på: 19. Feb. 2011, 17:22 »

Alt for tidlig form? VM er jo om en uke, så det at man er i form nå er jo bare et godt tegn. For tidlig i form snakker man evt. om i desember.

De fleste utøverne som vinner generalprøven før et stort mesterskap, flopper i selve mesterskapet. Giorgio Di Centa vant siste v-cuprennet før OL, og hans beste plassering ble 10. Sødergren vant det andre rennet som ble gått den helga, og selv om han gikk en ok 3.etappe på stafetten, gjorde han det elendig individuelt. Det samme har skjedd med Thomas Alsgaard, Axel Teichmann, Frode Estil osv...

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #95 på: 19. Feb. 2011, 18:22 »
Husk at det er flere ting som spiller inn når et skiløp avgjøres. Dagsform, løypetrase, smurning osv. At man hevder seg i toppen på en eller annen måte, eller rettere sagt presterer godt en uke før et mesterskap så vet man at man for alvor er med når det skal gåes i VM. Er sprøyt at man mister formen på en uke, med mindre det er snakk om sykdom.

Sødergren gikk da ikke noe dårlig 5-mil i fjor han, bare uheldig for han at den gikk i fellestart. Hadde det vært intervallstart så hadde han sannsynligvis knust Northug..

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #96 på: 19. Feb. 2011, 18:29 »
Södergren hadde antakeligvis knust mange dersom det var oftere intervallstart kontra fellesstarter tenker jeg!

Simmi

• Gjest
« Svar #97 på: 19. Feb. 2011, 19:32 »
Husk at det er flere ting som spiller inn når et skiløp avgjøres. Dagsform, løypetrase, smurning osv. At man hevder seg i toppen på en eller annen måte, eller rettere sagt presterer godt en uke før et mesterskap så vet man at man for alvor er med når det skal gåes i VM. Er sprøyt at man mister formen på en uke, med mindre det er snakk om sykdom.

Sødergren gikk da ikke noe dårlig 5-mil i fjor han, bare uheldig for han at den gikk i fellestart. Hadde det vært intervallstart så hadde han sannsynligvis knust Northug..

Jaja, selvfølgelig er det mange ting som spiller inn, men hvis man er, som Di Centa og Sødergren var i fjor, i toppform en uke før et mesterskap så er det litt for tidlig. Så klart man ikke mister formen, men den daler litt, og i et mesterskap hvor de aller fleste er i toppform, så har det mye å si. Toppform kan være pallen, mens grei form kan være 10-12 plass.

Alsgaard snakka masse om det i dagens sending, og han var nesten helt sikker på at Rickardsson ikke kom til å gjøre det så bra i VM. Alsgaard har god peiling på dette, siden han har gått i samme felle. Er man i toppform en uke før VM, er man rett og slett for tidlig i form. Det viser statistikk.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #98 på: 19. Feb. 2011, 19:51 »

Jaja, selvfølgelig er det mange ting som spiller inn, men hvis man er, som Di Centa og Sødergren var i fjor, i toppform en uke før et mesterskap så er det litt for tidlig. Så klart man ikke mister formen, men den daler litt, og i et mesterskap hvor de aller fleste er i toppform, så har det mye å si. Toppform kan være pallen, mens grei form kan være 10-12 plass.

Alsgaard snakka masse om det i dagens sending, og han var nesten helt sikker på at Rickardsson ikke kom til å gjøre det så bra i VM. Alsgaard har god peiling på dette, siden han har gått i samme felle. Er man i toppform en uke før VM, er man rett og slett for tidlig i form. Det viser statistikk.

Det er en latterlig konklusjon å komme med. Da kan vi vel avskrive Northug og Sundby som også kom på pallen i dag da?? Hva med Bjørgen? Hun kommer vel til å gjøre det drit-dårlig i VM hun da, hvis man skal følge det der. Selvsagt hender det ofte at den som vinner generalprøven ikke vinner når det gjelder, men hvor ofte hender det at samme løper vinner to løp på rad(herrelangrenn)?? Langrenn er ganske komplekst og det er mange ting som teller inn. I mesterskap henter de beste ut det lille ekstra etc. Mye spiller inn, men er man i form nå så er det bedre enn å ikke være i form nå.

Du mener Sødergren mista formen til OL, fordi han ikke klarte å ta spurten mot Northug og de andre kanonene? Helt utrolig...

Simmi

• Gjest
« Svar #99 på: 19. Feb. 2011, 20:22 »

Det er en latterlig konklusjon å komme med. Da kan vi vel avskrive Northug og Sundby som også kom på pallen i dag da?? Hva med Bjørgen? Hun kommer vel til å gjøre det drit-dårlig i VM hun da, hvis man skal følge det der. Selvsagt hender det ofte at den som vinner generalprøven ikke vinner når det gjelder, men hvor ofte hender det at samme løper vinner to løp på rad(herrelangrenn)?? Langrenn er ganske komplekst og det er mange ting som teller inn. I mesterskap henter de beste ut det lille ekstra etc. Mye spiller inn, men er man i form nå så er det bedre enn å ikke være i form nå.

Du mener Sødergren mista formen til OL, fordi han ikke klarte å ta spurten mot Northug og de andre kanonene? Helt utrolig...

Det kom litt feil ut... Statistikk viser at hvis man er i kanonform en uke før et mesterskap, og vinner det siste rennet ganske klart, er man OFTE i for tidlig form. Dette kan du faktisk ikke si noe i mot, fordi det stemmer.

Hehe, det er vel en liten forskjell på herre og på damelangrenn? Det er tre kvinner som er overlegne (Kowalczyk, Bjørgen og Saarinen). Bjørgen har jo vært helt rå hele vinteren, og hun har ikke noe formtopp nå som Rickardsson har.

Du tar grundig feil når det gjelder Sødergren. Han hadde et helt greit VM, ikke noe mer. Han hadde IKKE vunnet 5-mila hvis den hadde gått i intervallstart, fordi han var for dårlig. Rett og slett. Han var jo ikke engang med i spurten mot Northug og co.

Snakk med enhver ekspertkommentator til lands. De mener det samme som meg. Sorry at jeg sier det, men du uttaler deg om en ting du ikke har mye greie på.

Og en ting til, ikke snakk nedlatende til meg.

« Siste redigering: 19. Feb. 2011, 20:24 av Simmi »

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #100 på: 19. Feb. 2011, 20:42 »
Haha..hva vet du om jeg har peiling på langrenn eller ikke? Helt klart at jeg ikke er en ekspert, men hadde jeg ikke hatt en viss peiling, så hadde jeg heller holdt kjeft.

Som f.eks dette: Du driter deg ut med Sødergren. Sødergren prøvde jo flere ganger i løpet å gå i fra feltet i håp om å unngå en spurt om medaljene. Det er naturlig at han ikke var med for fullt i spurten, fordi han da selvsagt hadde brent mye mer krefter enn mange av de som spurta. Det burde du som "ekspert" kanskje tenkt på?

Dessuten motsier du deg selv når du snakker om at damene har så få konkurrenter, at form knapt teller. Da er det jo naturlig at det er værre for en løper på herresiden å vinne to løp på rad, derfor kan nok det påvirke statistikken om at den som vinner generalprøven ikke vinner mesterskapet. Jeg prøver ikke å si at dagsform ikke teller inn, og en løper kan jo være både god og dårlig iløpet av et mesterskap. Det eneste jeg har påstått er at hvis man vinner renn en uke før VM, så er man ikke nødvendigvis for tidlig i form. Noe som du konkluderte med.

Simmi

• Gjest
« Svar #101 på: 19. Feb. 2011, 21:12 »
Som f.eks dette: Du driter deg ut med Sødergren. Sødergren prøvde jo flere ganger i løpet å gå i fra feltet i håp om å unngå en spurt om medaljene. Det er naturlig at han ikke var med for fullt i spurten, fordi han da selvsagt hadde brent mye mer krefter enn mange av de som spurta. Det burde du som "ekspert" kanskje tenkt på?

Såvidt jeg husker, prøvde Sødergren å gå fra en gang, men mislyktes ganske fort. Resten av løpet var han ikke aktiv. Odd Bjørn Hjelmeseth var i likhet med Sødergren, aktiv i starten av løpet. Han og Sundby tettet den lille luka Sødergren hadde skaffet seg. Var han i god form under OL? Poenget mitt er at Sødergren ikke var i særlig god form i OL.

Det eneste jeg har påstått er at hvis man vinner renn en uke før VM, så er man ikke nødvendigvis for tidlig i form. Noe som du konkluderte med.

Nei, jeg har sagt at man OFTE er i for tidlig form hvis man vinner generalprøva. Det er alt jeg har sagt. Og dette finnes det mange eksempler på. Du sa at dette var sprøyt, noe det slettes ikke er.

Jeg er ingen ekspert jeg heller, og det var tåpelig av meg å skrive at du ikke hadde peiling, for det har du sikkert, men det er et kjent fenomen at den som vinner generalprøva, flopper i selve mesterskapet.
« Siste redigering: 19. Feb. 2011, 21:23 av Simmi »

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #102 på: 19. Feb. 2011, 22:13 »
Jeg mener å huske at han dro ganske mye av løpet og brukte krefter, mens mange av de andre favorittene lå bak og "hvilte". Skal ikke påstå jeg husker løpet til punkt og prikke da de fellestartene blir tam underholdning. Savner intervallstarten og den herlige spenningen man fikk f.eks på 5-mila i Nagano :) Uansett, Sødergren var kanskje ikke hovedsaken her.

Jeg skjønner hva du prøver å si, men jeg er litt uenig hvor mye du legger vekt på at det er formen som svikter hvis man er på topp en uke før mesterskap, mens man mislykkes, og kommer la si på 10. plass. Er mye mentalt som f.eks rutine som spiller inn i mesterskap + en rekke faktorer som skal til for å vinne et VM/OL. Form er selvsagt en av faktorene det også.

Simmi

• Gjest
« Svar #103 på: 19. Feb. 2011, 22:22 »
Jeg mener å huske at han dro ganske mye av løpet og brukte krefter, mens mange av de andre favorittene lå bak og "hvilte". Skal ikke påstå jeg husker løpet til punkt og prikke da de fellestartene blir tam underholdning. Savner intervallstarten og den herlige spenningen man fikk f.eks på 5-mila i Nagano :) Uansett, Sødergren var kanskje ikke hovedsaken her.

Jeg skjønner hva du prøver å si, men jeg er litt uenig hvor mye du legger vekt på at det er formen som svikter hvis man er på topp en uke før mesterskap, mens man mislykkes, og kommer la si på 10. plass. Er mye mentalt som f.eks rutine som spiller inn i mesterskap + en rekke faktorer som skal til for å vinne et VM/OL. Form er selvsagt en av faktorene det også.

Kan sikkert stemme at han dro en del i starten, men han var ikke mye aktiv de siste 20, hvis jeg husker riktig. Savner intervallstart jeg og. Da var det spenning hele veien, mens nå er det spenning de siste fem km.

Jepp, det er nok en blanding av alt. Mitt poeng var bare det at det sjelden er bra å være i toppslag en uke før VM, for da kan formen dale litt mot mesterskapet. :)

Forresten, hvor mange gull tror dere Norge tar i løpet av VM? Mitt tips er 7 ;)

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #104 på: 20. Feb. 2011, 14:00 »
Fra programomtalen til et NRK-program om Holmenkollen i kveld:

Verdens tredje mest kjente idrettsanlegg har Holmenkollen blitt - nest etter Wembley og Wimbledon.

Dummeste jeg har hørt. Det er jo ikke mer enn 2 og et halvt småland som følger med når det foregår noe vinter-greier i Holmenkollen.  Tipper Old Trafford og Anfield f.eks er veldig, veldig mye mer kjent rundt om i verden.