20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hatem Ben Arfa  (Lest 380796 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Hatem Ben Arfa
« Svar #1065 på: 20. Feb. 2012, 14:09 »
Jeg vil gjerne også se hvor mange kamper Ben Arfa har fått på rad denne sesongen kontra Obertan, hvilke motstandere han har spilt mot og hvem han har hatt som medspillere.
Han fikk jo først sjanser fra start da vi hadde helvettesprogrammet etter vår lette sesongåpning. Da var slik jeg husker det vi så smått svekket - og det å skulle ta poeng borte mot ManC og ManU var i seg selv vanskelige oppgaver samma faen. Ben Arfa var jo faktisk en særdeles viktig bidragsyter til at vi var svært nær å ta poeng mot Shitty med litt mer flaks.

Jeg skulle gjerne sett at vi gav Ben Arfa like arbeidsvilkår som Obertan og en reell sjanse til å etablere seg på laget. Litt ro og tillit rett og slett.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Gabriel Obertan

• Benkvarmer
  • **
  • Obertans Medical at Newcastle
    • Vis profil
« Svar #1066 på: 20. Feb. 2012, 14:11 »
Jeg er enig i at Ben Arfa er en uhyre spennende spiller, som sannsynligvis har det største offensive repertoaret og den beste teknikken vi har sett siden Robert. Jeg vil gjerne se mer til ham.
MEN... Det som ikke kan diskuteres er at vi har spilt våre suverent beste kamper denne sesongen UTEN Ben Arfa på banen, og i tillegg har vi vunnet ekstremt mange kamper der vi ikke har vært overlegne rent spillemessig. Jeg kan ikke si med 100% sikkerhet at det er en direkte sammenheng der, men jeg mener det vil være like tåpelig å utelukke det. Om Obertan spiller dårlig og vi vinner er det noe i alle fall jeg foretrekker fremfor at Ben Arfa spiller bra og vi taper. (Satt det på spissen selvfølgelig, noe som visst er så jævla på moten i denne tråden.)

To fornuftige scenarioer du trekker opp av hatten her, heller vinne en kamp med obertan enn å tape en kamp med Ben arfa  :ler:
Gabriel obertan - arbeidsmoral, hurtighet og teamwork

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1067 på: 20. Feb. 2012, 14:17 »
Det gjorde Graeme Souness også...

Nei. Graeme Souness benka Robert og valgte mer defensivt anlagt vinger.

Joda. Han var jo en tufs, men han uttalte at players, not tactics win you matches eller noe lignende.

Jeg er selvfølgelig enig i at jeg mye heller vil ha en Ben Arfa på sitt beste på banen enn en Obertan på sitt beste ettersom en Obertan på sitt beste bare er littegranne bedre enn en Ben Arfa på under middels. Dessverre er mitt inntrykk av Ben Arfa så langt at han langt oftere har spilt under middels enn glimrende, selv om de beste opptredene hans har vært langt bedre enn Obertans beste.

Det virker som mange fokuserer på en tanke om hvor god Ben Arfa "egentlig" skal være istedenfor på hvordan han faktisk har spilt. For all del, det er godt mulig han burde fått spille seg i form i større grad enn det han har fått, men det er på ingen måte noen katastrofe at han ikke har fått spille så mye ut i fra faktiske prestasjoner, for de har ikke vært fullt så bra som enkelte vil ha det til. Dette har sikkert noe med skadene hans å gjøre, for det er ingen tvil om at Ben Arfa på sitt beste er en utrolig god fotballspiller.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1068 på: 20. Feb. 2012, 14:26 »
Det er veldig lett å bruke argumentet om at vi har spilt våre aller beste kamper uten Ben Arfa på banen. Og det er i og for seg greit nok, men i hvor mange av de kampene kan vi med hånda på hjertet helt ærlig si at med Ben Arfa på banen ville vi gjort det VESENTLIG dårligere i den og den kampen?

Jeg mener det er i svært få av tilfellene så kan sies.

Ja, det er enkelte kamper hvor Ben Arfa ikke gjør så stor nytte for seg. Som for eksempel mot et polelag som Blackburn. Men ser vi på bortekampen mot ManU, som jeg mener var en av våre absolutt beste kamper denne sesongen, så gjorde vel ikke akkurat Ben Arfa oss dårligere?

Mange av våre aller beste kamper har kommet tidlig i sesongen, i den perioden hvor Ben Arfa med rette ble tildelt små innhopp, for å få matchtrening. Obertan hadde en assist mot Stoke, men gjorde den assisten egentlig noen veldig stor forskjell fra eller til? Jeg vil strengt tatt hevde at dette var en kamp vi var ganske overlegne i, og som vi mest sannsynlig ville vunnet uansett. Jeg prøver ikke å frata Obertan æren her, men alt i alt vil jeg hevde at han ikke var direkte matchavgjørende. Kunne en Ben Arfa i brukbar form gjort en innsats i denne kampen? Kanskje, kanskje ikke. Stoke borte er ikke helt hans type kamp, men de var så ræva, så hvem vet?

Mot Man City spilte vi en brukbar kamp, men tapte for et VELDIG mye bedre lag. Det skal også nevnes at Tiote ikke spilte. Her spilte Ben Arfa en meget god kamp, og skapte mye problemer for Citys forsvar. Spilte opp Ba et par ganger, kom gjennom selv et par ganger, men fikk ikke uttelling. Det er vel neppe Ben Arfas feil at vi tapte den kampen. Ville Obertan gjort noen forskjell i den kampen? Selv om Pardew kanskje hevder det, så vil jeg si det er HØYST USANNSYNLIG.

Og mot Man Utd spilte verken Obertan eller Ben Arfa . Okey førstnevnte kom innpå på overtid, og bidro vel sånn delvis til selvmålet, men hadde vi satt inn Ben Arfa hadde vi vel sikkert tapt kampen?

Og etter den triumfen er det vel neppe mye å skryte av. Ben Arfa vært best i de kampene vi har tapt (bl.a. Man City og Fulham), Obertan har hatt sine beste kamper mot typiske kick&run-lag som Blackburn og Stoke.
Selv om Stoke borte var en herlig seier, så regner jeg ikke det som vår største triumf denne sesongen. Og selv om vi tapte stort mot Fulham og Man City, så hadde Ben Arfa absolutt null og niks skyld i akkurat det.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1069 på: 20. Feb. 2012, 14:27 »
Han har på ingen måte vært no frelse, men han skaper stort sett minst en genial ting hver gang han spiller og er alltid en spiller som ser åpninger og muligheter våre andre spillere ikke ser. Vår største svakhet er jo at vi ikke skaper sjanser nok, vi er 4. dårligst i ligaen på dette - og er så skammelig avhengig av at Demba Ba skal fortsette være så giftig som han er.
Det jeg ber om er en lik behandling av Ben Arfa og hans medspillere. Det har han ikke fått - ikke i nærheten. Vi veit at vi får litt dårligere trykk defensivt, og da kan det i og for seg være okei å benke Benny i de kampene vi ikke skal styre. At vi derimot skal gjøre det samme mot Norwich, Swansea og andre lag som vi vel må kunne sammenlignes med spillmessig - det syns jeg er trist.
At the end syns jeg det er trist at vi antakeligvis mister en slik spiller mens vi fortsetter satse på en spiller jeg skulle ønske ikke var i stallen vår overhodet.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1070 på: 20. Feb. 2012, 14:29 »
Joakim - mot slike polelag mener jeg vi med fordel kunne heller prøvd å satse på vårt eget spill, vi skal ha evig nok med kvaliteter til å spille de ut langs bakken. Da bør Ben Arfa kunne passe bra.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1071 på: 20. Feb. 2012, 14:30 »
Det jeg i alle fall tror alle er enige om uavhengig av alt er at gitt de rette rammefaktorene er det ingen som foretrekker Obertan foran Ben Arfa.

Gabriel Obertan

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #1072 på: 20. Feb. 2012, 14:31 »
Det gjorde Graeme Souness også...

Nei. Graeme Souness benka Robert og valgte mer defensivt anlagt vinger.

Jeg er selvfølgelig enig i at jeg mye heller vil ha en Ben Arfa på sitt beste på banen enn en Obertan på sitt beste ettersom en Obertan på sitt beste bare er littegranne bedre enn en Ben Arfa på under middels. Dessverre er mitt inntrykk av Ben Arfa så langt at han langt oftere har spilt under middels enn glimrende, selv om de beste opptredene hans har vært langt bedre enn Obertans beste.

Det virker som mange fokuserer på en tanke om hvor god Ben Arfa "egentlig" skal være istedenfor på hvordan han faktisk har spilt. For all del, det er godt mulig han burde fått spille seg i form i større grad enn det han har fått, men det er på ingen måte noen katastrofe at han ikke har fått spille så mye ut i fra faktiske prestasjoner, for de har ikke vært fullt så bra som enkelte vil ha det til. Dette har sikkert noe med skadene hans å gjøre, for det er ingen tvil om at Ben Arfa på sitt beste er en utrolig god fotballspiller.

Hvorfor må Ben arfa være på sitt absolutt beste for å forsvare en start i elleveren? Er vi så legendarisk belagt på vingene at kun en Ben arfa i messi-modus har sjanse til å starte?  :ler: 
Det er ingen som fokuserer på hvor god Ben arfa "egentlig" skal være Geir. Det folk fokuserer på, er hvor god han potensiellt kan bli, hvis han blir gitt spilletid og tillit. Obertan har fått 20 kamper denne sesongen og har vel egentlig kun bevist hvor dårlig han er.  Gutten hadde ingen preseason, ingen lette kamper i høst, men ble kastet inn for første gang mot Chelsea, City og City. I de kampene leverte han som faen. Han sendte oss også videre i Cupen, innvolvert i begge målene mot fulham,  kom innpå og gav oss seieren mot Bolton, snudde kampen mot QPR... hvor mye skal man forvente av en fyr som knapt har spilt 5 kamper på 2 år?  :ler:

Jeg spør igjen: Hvorfor må vi se Ben Arfa på sitt beste før han får spille, er ikke dette en catch22? For at dette skal skje, må han startes uke ut og uke inn. Og det får han ikke med mindre han viser seg fra sin beste side, mens andre spillere har klippekort selv om de leverer årsverste gang på gang.

Synes vi opererer med doble standarder her.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1073 på: 20. Feb. 2012, 14:42 »
Det jeg i alle fall tror alle er enige om uavhengig av alt er at gitt de rette rammefaktorene er det ingen som foretrekker Obertan foran Ben Arfa.
Men vi kan ikke bare sitte og vente på at alle faktorer skal være 100% på plass, og først da skal Ben Arfa spille.
For det skjer A L D R I !!!!

Det skjer ikke at Ben Arfa er i form, laget som helhet er avhengig av en spiller som Ben Arfa fordi andre presterer for dårlig, værforholdene må være perfekte, motstanderen må passe oss bra (det vil jo være forferdelig hvis det skulle være et lag vi har en tendens til å slite mot, tenk hvis Ben Arfa skulle slå en feilpasning som førte til mål imot), gressmatta må være perfekt. Ikke for kort, ikke for lang, ikke kunstgress, ikke ugress. Hvis absolutt alle tenkelige og utenkelige faktorer skal klaffe samtidig før Ben Arfa kan spille, så kommer han AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAALLLLLLLLLLLLLLLLLLLLDDDDDDDDDDDRRRRRRRRRRRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII til å spille.

Vi kan ikke sitte å tro at alt må være perfekt. Hvis Ben Arfa slår en feilpasning er det katastrofe. Hvis Obertan gjør det, er det som forventet. Hva om vi lærer oss å tåle at selv en så god spiller som Ben Arfa kan ha dårlige dager, og være i stand til å slå en feilpasning? Og hva om vi prøver å matche Ben Arfa med våre aller beste og mest tekniske spillere? Det er et ubestridelig faktum at Ben Arfa har gjort sine beste kamper med Ba som makker, mens hans dårligste nok har vært med Best/Ameobi som makker. Gi Ben Arfa gode medspillere, og sannsynligheten er stor for at han vil kunne bidra svært positivt!

Og selvfølgelig kan Ben Arfa spille mot alle typer motstandere. Også Man City og Man Utd. Det har han vist denne sesongen at han behersker meget godt. Vi må bare gi Ben Arfa mulighet til å spille på seg selvtillit. Han får ikke selvtillit av å sitte på benken. Og han får ikke selvtillit av å føle at for hver minste feilpasning han gjør, så er han stadig nærmere å være evig tilskuer, mens Obertan kan slå tusen feilpasninger uten at det får konsekvenser for fem flate øre.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Salo

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #1074 på: 20. Feb. 2012, 14:50 »
Takk Joakim :thumbu: :clap:

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1075 på: 20. Feb. 2012, 14:52 »
Seriøst. Jeg vet ikke om jeg egentlig gidder å svare på denne latterlige stråmannargumentasjonen i det hele tatt, men jeg får vel gjøre et forsøk. JEG SKRIVER IKKE AT BEN ARFA MÅ SPILLE PÅ SITT BESTE FOR Å SPILLE FORDI OBERTAN ER SÅ LATTERLIG GOD, HAN MÅ BARE SPILLE BEDRE ENN!

Sånn, da håper jeg det ble litt klarere. Jeg tror absolutt alle kan være enig om at Ben Arfa på sitt beste er bedre enn Obertan på sitt beste. Det er ikke som at jeg synes Obertan har vært god engang, faktisk synes jeg godt mulig at Ben Arfa har vært bedre. Han har bare ikke vært så veldig god han heller. Denne ideen om at han egentlig er veldig god sitter litt for langt inne hos enkelte. Kristoffers argumentasjon kan jeg godt følge, for han innser at Ben Arfa ikke har vært fantastisk, men at potensialet hans er stort og at han kan bli veldig god for oss. Det er ikke dermed sagt at han har spilt så fantastisk godt overall selv om han har gjort en del ting som er bra.

Jeg mener at han absolutt bør spille fast det øyeblikket han slutter med så mange skumle balltap, da dette har vært ankepunktet mitt mot ham.

Nå kommer det vel en eller annen snart og spør hvorfor jeg synes Obertan er best i verden.

Gabriel Obertan

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #1076 på: 20. Feb. 2012, 14:54 »
Joakim:

:worthy: :worthy: :worthy: :worthy: :worthy:

Gabriel Obertan

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #1077 på: 20. Feb. 2012, 14:56 »
Seriøst. Jeg vet ikke om jeg egentlig gidder å svare på denne latterlige stråmannargumentasjonen i det hele tatt, men jeg får vel gjøre et forsøk. JEG SKRIVER IKKE AT BEN ARFA MÅ SPILLE PÅ SITT BESTE FOR Å SPILLE FORDI OBERTAN ER SÅ LATTERLIG GOD, HAN MÅ BARE SPILLE BEDRE ENN!

Sånn, da håper jeg det ble litt klarere. Jeg tror absolutt alle kan være enig om at Ben Arfa på sitt beste er bedre enn Obertan på sitt beste. Det er ikke som at jeg synes Obertan har vært god engang, faktisk synes jeg godt mulig at Ben Arfa har vært bedre. Han har bare ikke vært så veldig god han heller. Denne ideen om at han egentlig er veldig god sitter litt for langt inne hos enkelte. Kristoffers argumentasjon kan jeg godt følge, for han innser at Ben Arfa ikke har vært fantastisk, men at potensialet hans er stort og at han kan bli veldig god for oss. Det er ikke dermed sagt at han har spilt så fantastisk godt overall selv om han har gjort en del ting som er bra.

Jeg mener at han absolutt bør spille fast det øyeblikket han slutter med så mange skumle balltap, da dette har vært ankepunktet mitt mot ham.

Nå kommer det vel en eller annen snart og spør hvorfor jeg synes Obertan er best i verden.

DET ER LITT VANSKELIG Å SPILLE BEDRE ENN NOEN FRA BENKEN DA GEIR.
OG DISSE SKUMLE BALLTAPENE KAN JO UNNGÅS VED BARE Å SLÅ LANGT, ELLER?

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1078 på: 20. Feb. 2012, 14:57 »
Ja, enten må man drible eller slå langt. Det er de to mulighetene man har i fotball.

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1079 på: 20. Feb. 2012, 15:00 »
Vi kan ikke sitte å tro at alt må være perfekt. Hvis Ben Arfa slår en feilpasning er det katastrofe. Hvis Obertan gjør det, er det som forventet. Hva om vi lærer oss å tåle at selv en så god spiller som Ben Arfa kan ha dårlige dager, og være i stand til å slå en feilpasning?
[/quote]

Dette.

EDIT : Quote-fail. Hentet fra Joakim sitt innlegg.
Same old Shearer, always scoring!