20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: PC-Tråden!  (Lest 35390 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

ErikLi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
PC-Tråden!
« på: 23. Des. 2009, 11:05 »
Jeg så igjen om mange av Chit-Chat emnene, men fant ingen PC tråd, så jeg lagde en ny.

Jeg har tenkt til å formatere min Toshiba PC (Laptop). Jeg har aldri formatert før så jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. Jeg har noe som heter TOSHIBA RECOVERY DISC CREATOR som en PC fyr sa jeg måtte ha hvertfall. Er det noe mer jeg trenger?

Takk for svar :)

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Sv: PC-Tråden!
« Svar #1 på: 23. Des. 2009, 17:33 »
CD med drivere til hovedkort, skjermkort osv. Disse er ofte samlet på en cd av produsent når du kjøper en "ferdig" laptop.
Også kjekt å ta kopier av alle programmer, musikk og filmer på en ekstern hardisk. Så slipper du å laste ned på nytt.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2 på: 23. Des. 2009, 17:40 »
Fint fuckings sammentreff at du lagde denna tråden nå i dag. ENDELIG anskaffa meg FM, spilt det i 15 minutter da skjermen blir blå og det står at en hardwareerror har inntruffet. Skjermen har siden vært fucka, og det er lite vits i å prøvd slå den på, da skjermen stort sett bare er hvit all over.
Er laptopen min dau og jeg kan bare begynne belage meg på å bruke min lille sparekonto på ny i januar da, eller?

FAEN folkens.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #3 på: 23. Des. 2009, 17:55 »
Hvor gammel er den? Garanti?
Hvis det er en dyr og relativt ny laptop så kan det kanskje lønne seg å få den reparert.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4 på: 23. Des. 2009, 18:05 »
Kjøpte den i august for 2 år siden, til en pris like oppunder 12 000 kroner. Multicom-data, er redd garantien varer i bare 2 år?
Får sende mail dit.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #5 på: 23. Des. 2009, 18:17 »
Jepp, skader ikke. Men den du kan sikkert få en tilsvarende pc for 4-5k i disse dager. Kanskje litt lurt å sjekke pcer med lignende kvaliteter. Så vet du hvor mye det er verd å betale for en reperasjon.

De siste årene har Dual core prosessor blitt vanlig, og man får vanligvis 2-4GB ram.
Spørsmålet du må stille deg er: Reparere pc/ kjøpe ny tilsvarende eller bruke flere lapper på en mer moderne pc.
Er litt samme problemstilling som når man må reparere en gammel bil. Hva lønner seg og hvilke krav har man.
« Siste redigering: 23. Des. 2009, 20:13 av Ipt »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #6 på: 23. Des. 2009, 18:26 »
Japp. Tror neppe det lønner seg med noen reperasjon jeg, nei. Tror nok jeg vil kjøpe en med sånn passelig gode spesifikasjoner som jeg kan bruke til litt gaming!

ErikLi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #7 på: 23. Des. 2009, 19:41 »
CD med drivere til hovedkort, skjermkort osv. Disse er ofte samlet på en cd av produsent når du kjøper en "ferdig" laptop.
Også kjekt å ta kopier av alle programmer, musikk og filmer på en ekstern hardisk. Så slipper du å laste ned på nytt.
En PC fyr sa hvertfall at det ikke fulgte med CD på nyere PC'er, og at det heller fulgte med et program som heter Toshiba Recovery disc creator, og at man må brenne det programmet på en CD. Bare lurte på om det var noe mer jeg trengte, eller om noen av dere har erfaringer fra formatering. Jeg gidder ikke sende den til elkjøp, da tar det tusen år før jeg får den igjen, så jeg hadde planer om å gjøre det selv.

Offe87

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #8 på: 23. Des. 2009, 19:58 »
Jeg har masse erfaring av formatering, men for min del blir det veldig vanskelig å forklare.
Har jeg windows xp cden i pcen når jeg restarter den så får jeg opp valg om å formatere den osv. derfra er det jo ikke annet enn å følge hva som står.

ErikLi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #9 på: 23. Des. 2009, 20:06 »
Jeg har masse erfaring av formatering, men for min del blir det veldig vanskelig å forklare.
Har jeg windows xp cden i pcen når jeg restarter den så får jeg opp valg om å formatere den osv. derfra er det jo ikke annet enn å følge hva som står.
Jeg har Vista. Jeg tror jeg skal brenne recovery greia over på CD som sagt. Jeg har masse sanger som det vil ta lang, lang tid å laste ned igjen, så har jeg ikke en minne penn med nok plass, eller en Harddisc, så venter et par dager med å prøve.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #10 på: 23. Des. 2009, 20:12 »
Hadde jo vært en flott julegave med Ekstern harddisk;)
En kjekk ting du kan gjøre når du formaterer er å lage delpartisjoner. Feks: C: og D: og på den måten kan du bare formatere C: og beholde det du har på D:.
Fikk nå iallefall recovery CD med min nye pc som jeg kjøpte i mars, men det kommer vel ann på produsenten. Jeg har Asus.

Som sagt. Lurt å ta backup av programmer. Har en mappe med ca 50 programmer som jeg har i backup et par steder. Veldig greit. Den inneholder alt fra VLC, Steam, irc, Adobe, Office osv.

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #11 på: 25. Des. 2009, 00:13 »
Hei!

Trenger ny bærbar PC og fikk penger til det i julegave.

Eneste jeg gjør på pcen er surfing, streaming, nedlasting og Football Manager. Så trenger ikke mer spesifikasjoner enn at den drar FM:)

Noen tips folkens?
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

ErikLi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #12 på: 25. Des. 2009, 00:48 »
Hadde jo vært en flott julegave med Ekstern harddisk;)
En kjekk ting du kan gjøre når du formaterer er å lage delpartisjoner. Feks: C: og D: og på den måten kan du bare formatere C: og beholde det du har på D:.
Fikk nå iallefall recovery CD med min nye pc som jeg kjøpte i mars, men det kommer vel ann på produsenten. Jeg har Asus.

Som sagt. Lurt å ta backup av programmer. Har en mappe med ca 50 programmer som jeg har i backup et par steder. Veldig greit. Den inneholder alt fra VLC, Steam, irc, Adobe, Office osv.

Hehe, fikk 500 GB Harddisk :)

Sitat
Hei!

Trenger ny bærbar PC og fikk penger til det i julegave.

Eneste jeg gjør på pcen er surfing, streaming, nedlasting og Football Manager. Så trenger ikke mer spesifikasjoner enn at den drar FM:)

Noen tips folkens?

Du trenger ikke nødvendigvis en veldig dyr PC. De fleste PCer ville nok passe, bare ikke mini-laptoper. Når du driver med nedlastning kommer det an på nettet + at du kanskje trenger grei lagringsplass. Når det gjelder Streaming er det nettet som spiller noe rollen.

De fleste PCer kan nok kjøre FM. Selv har jeg en LapTop jeg kjøpte til 4500 ifjor (Toshiba modell). Denne PCen funker bra, og jeg driver med det samme som deg + Counter-Strike.

Det er hvertfall ikke nødvendig med en PC i prisklassen over 10 000 hvis det er så lite du krever. Det kan være smart å spørre noen i butikken.

Når du ser etter en PC er det lurt å sjekke hvor bra RAM og prossesor den har, og lagringsplassen. Det kan også lønne seg og ha en harddisk, hvor du kan legge inn filmer du laster ned f.eks. Det gjør at det ikke tar så mye plass av PCen din, jo mindre plass du har, jo tregere jobber den.

Tilslutt vil jeg tipse alle om et program som heter CCleaner, det sletter filspor, og all annen unødvendig dritt man ikke trenger, og som man ikke får slettet. Dette programmet hjelper bare, det sletter ingen av programmene dine.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #13 på: 25. Des. 2009, 00:59 »
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495440&view=detailed

Vurderer denne ganske heftig. Asus er best på feilprosent, ettersom de produserer flest mulig av komponentene selv. Den derre er også ganske fin på ytelse. Veldig grei pris også!

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #14 på: 25. Des. 2009, 20:01 »
Har harddisk på 1 TB så trenger ikke så mye lagringskapasitet:)

Men hva er minimumskrava nå for tia? Lenge siden jeg har kjøpt PC da 1GB RAM var nok :-p

Og bør jeg kjøpe nett eller over disk?
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/