20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tippeligaen 2010  (Lest 171176 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2010
« Svar #1335 på: 05. Nov. 2010, 10:24 »
Tja, hvorvidt Olsen egentlig ville vært et bomkjøp, om han hadde spilt mer, er jeg ikke så sikker på. Ingen andre i Rosenborg er like effektive som Olsen.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1336 på: 05. Nov. 2010, 12:02 »
Poenget er også at andre TL-klubber selv har forvalta sine penger rævva. RBK har en unik stilling økonomisk - men klubber som Brann og Stabæk har neimen ikke tatt bare riktige grep de siste åra.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1337 på: 05. Nov. 2010, 13:11 »
Poenget er også at andre TL-klubber selv har forvalta sine penger rævva. RBK har en unik stilling økonomisk - men klubber som Brann og Stabæk har neimen ikke tatt bare riktige grep de siste åra.

Det stemmer, men det hører man jo at RBK også har vært. For eksempel gikk de vel på en sinnssyk smell ved oppstarten av finanskrisen, pga hvordan de hadde investert CL-pengene sine i boligmarkeder? Forskjellen er at mens de andre lagene har lite å spille på økonomisk, så har Rosenborg en enorm buffer. "Alle" lag har gått med underskudd de siste årene, RBK sannsynligvis med et større underskudd enn oss andre.

Den situasjonen hjelper jo bare Rosenborg, fordi resten av oss mister handlefriheten fullstendig, og RBK får et enormt forsprang relativt til oss andre. Det er ikke noe galt i å kjøpe seg til suksess, men det er selvsagt det RBK gjør. Mens RBK kan hente forsvarsfireren sin i toppklubber i Skandinavia, kjøper Brann Lars Grorud. Og mens RBK kan lønne trenere som Erik Hamrén og Jan Jønsson må Brann ansette Rune Skarsfjord fordi han er billigst...

Det er helt naturlig at det er klasseforskjell for tiden.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1338 på: 05. Nov. 2010, 13:40 »
Helt enig! De har en unik stilling! Men man skulle jo tro at dette fikk andre lag i serien til å være enda mer påpasselig i økonomistyringen av den grunn!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1339 på: 05. Nov. 2010, 14:41 »
Nei, det får bare andre norske klubber til å prøve å drive på samme måte som Rosenborg, fordi kortsiktig suksess alltid trumfer langsiktig planlegging.
Unntaket er vel Stabæk. Men i det siste har det gått ganske ad undas økonomisk der også, hvilket er en viktig årsak til at Jönnson trener Rosenborg neste sesong.

Samtidig kan det hende at avstanden til Rosenborg blir mindre neste sesong, når RBK ikke kan kjøpe enkeltspillere til over 5 millioner, med mindre vi selger Annan for 30. Noe som naturligvis ikke skjer, bare et knapt år før kontrakten hans går ut.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1340 på: 05. Nov. 2010, 15:01 »
Å si at RBK har kjøpt seg til suksess blir i mine øyne feil. Greit nok at de har et solid økonomisk overtak på andre norske klubber, men det er jo ikke slik at det sitter styrtrike bakmenn og sprøyter penger inn i klubben. Der er vel Vålerenga et bedre eksempel.

RBKs økonomi er en konsekvens av lengre tids sportslig dominans med gjentatte opptredener i Champions League. Å skaffe seg overtak på bakgrunn av sportslig dominans er slik det burde vært, og å kritisere RBK for å være et kjøpelag er i mine øyne smålig og tegn på misunnelse fra andre lags supportere.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1341 på: 05. Nov. 2010, 15:50 »
Helt enig! De har en unik stilling! Men man skulle jo tro at dette fikk andre lag i serien til å være enda mer påpasselig i økonomistyringen av den grunn!

Joda, det er helt utrolig hvor virkelighetsfjerne norske klubber generelt har vært med økonomien. Se for eksempel disse planene fra 2007-sesongen for Brann, som fremstår som en parodi nå; http://fotball.bt.no/eliteserien/article96698.ece

Sitat
Å skaffe seg overtak på bakgrunn av sportslig dominans er slik det burde vært, og å kritisere RBK for å være et kjøpelag er i mine øyne smålig og tegn på misunnelse fra andre lags supportere.

Herregud, det er jo ingen her som kritiserer noe som helst. Selvsagt er det lov å kjøpe seg til suksess.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1342 på: 05. Nov. 2010, 19:12 »
Aksepterer poenget ditt. Alle kan se at vi bruker mer penger enn andre tippeligalag og dette er selvfølgelig en viktig faktor til at vi vinner, men det er ikke den eneste årsaken.

tomejohansen

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #1343 på: 08. Nov. 2010, 09:45 »
http://www.dagbladet.no/2010/11/08/sport/tippeligaen/ole_gunnar_solskjer/molde/14193786/

Dersom Solskjær får inn alle han ønsker  så kan Molde få et meget godt lag neste år. Gi Solskjær ett par år, så kan nok Molde etablere seg i toppen og utfordre rbk og Enga.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1344 på: 08. Nov. 2010, 13:31 »
Jeg kjenner det skal bli godt den dagen Røkke blir lei av å bruke penger på fotball og Molde raser nedover divisjonene som et korthus. Fyren har brukt en halv milliard på MFK siden 90-tallet. Snakk om å holde en klubb kunstig i live!

Peter

• Gjest
« Svar #1345 på: 08. Nov. 2010, 18:08 »
http://www.vg.no/sport/fotball/engelsk/artikkel.php?artid=10010632

Da drar Norges største talent til ManU! Mats gikk to klasser over meg på skolen, og jeg kan love at dere aldri har sett et større talent! Eksepsjonelt overblikk, superrask, ekstreme finter. I mine øyne har han alt som skal til for å bli en hit i United.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1346 på: 08. Nov. 2010, 22:11 »
Jeg kjenner det skal bli godt den dagen Røkke blir lei av å bruke penger på fotball og Molde raser nedover divisjonene som et korthus. Fyren har brukt en halv milliard på MFK siden 90-tallet. Snakk om å holde en klubb kunstig i live!
Nja... Dokumentasjon takk!
Hvis du ser på andre tippeligaklubber så har de også investorgrupper som kjøper spillere for dem. Se på VIF med Fredriksen, Spetalen & Co. Eller Brann med Hardball. Eller Ålesund med Tango 2008 eller hva f*** de kaller seg. (Haagensen familien, Jangaard osv) Tromsø har vel han der Frank Mohn og Fredrikstad har Høyli. Kort sagt: Hvis du ser på budsjettet til Molde de siste 8-10 åra, så ser du at det ikke har ligget så veldig høyt - kanskje spesielt de siste 4-5 åra.

Menmen - det skal bli kjekt å få Solskjær tilbake, og jeg tar Blabladets liste over kjøp for BS i øyeblikket. Hadde ikke lagt meg ned å grått om Kara, Eikrem, King og Tarik kom til MFK, men tror det ikke før jeg ser det. Er forberedt på klaging om kjøpelag hvis så skjer, men tror jeg skal klare å leve med det ;-)

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1347 på: 08. Nov. 2010, 23:30 »
Nja... Dokumentasjon takk!

Siden du spør så pent! ;)

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1899634.ece
http://www.rbnett.no/sport/mfk/article217427.ece

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1348 på: 08. Nov. 2010, 23:55 »
Hehe. Oops! Inkludert Aker arena blir summen mye høyere ja.
Uansett: jeg lever godt med det ;)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1349 på: 09. Nov. 2010, 11:42 »
http://www.an.no/glimt/article5376305.ece

Konradsen skal trene med RBK. Først og fremst for å få matching frem til U21-landslaget møtes. Tro om det ligger mer bak her - Konradsen er helt klart en særs spennende spiller. Blir overraska om han gidder Glimt neste sesong - han er helt klart en spiller som bør matches på øverste nivå i Norge. Bedre med RBK enn andre ulumskheter da.