20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tippeligaen 2010  (Lest 172545 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2010
« Svar #1020 på: 24. Aug. 2010, 10:30 »
Enkelte ting satt til side, han er jo ikke HELT blåst denne typen;

http://www.dagbladet.no/2010/08/24/sport/fotball/tippeligaen/13088038/

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1021 på: 24. Aug. 2010, 10:52 »
Utrolig hvordan absolutt alle får det til å bli Rosenborgs feil at de får mye penger av CL. Det er Rosenborgs feil at de andre lagene ikke satser så hardt på e-cup. Det er Rosenborgs feil at de er overlegne resultatmessig. Alt er Rosenborgs feil, kan det virke som. Naturligvis er det ingen som sier det direkte, men indirekte kan det virke som at Andresen og andre kritikere mener det er Rosenborgs feil at CL-spill betyr mye penger.

Som om Rosenborg noen gang har vært flinkest i klassen på å opprettholde sportslig og økonomisk suverenitet. Jeg synes vi greide å gi fra oss det forspranget vi hadde på 90-tallet uten å tenke oss for mye om. Dårlige kjøp, manglende langsiktig planlegging var mye av årsakene til det. Jeg er ikke så sikker på om den langsiktige planleggingen er så veldig mye bedre nå, selv om Janne Jönsson har skrevet under fireårskontrakt.

Jeg tror det vil være fullt mulig for andre lag å nyte godt av Rosenborgs suksess, også denne gangen. Og jeg tror Rosenborg kan klare å rote bort sitt eget forsprang også denne gangen. Det skjer ikke over natta, men det er neppe sånn at Rosenborg kommer til å vinne serien før en eneste ball er sparket i 13 nye år på rad. Så hvis andre norske lag benytter seg av den fordelen de får av å vinne serien, neste gang de gjør det, så kanskje de kan oppnå de samme fordelene som Rosenborg de også.

Stabæk tok seriegull og solgte de beste spillerne sine. Stabæk tok en litt heldig bronse i fjor, med et langt, langt dårligere lag, men heller ikke det laget kunne de beholde. I stedet måtte Jönsson og spillerne gå ned i lønn for at klubben skulle overleve økonomisk. Og Stabæk-fansen synes det er rart at Jönsson ønsket seg til Trondheim?

Brann tok seriegull i 2007, og solgte unna alle sine beste spillere. Men satt igjen med Erik Bakke og Jan Gunnar Solli, og året etterpå sparket de treneren som hadde ført dem fra grøfta og til både cup- og seriegull. En fantastisk prestasjon! Og så er Rosenborg den store stygge ulven?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1022 på: 24. Aug. 2010, 11:06 »
Naturligvis er det ingen som sier det direkte, men indirekte kan det virke som at Andresen og andre kritikere mener det er Rosenborgs feil at CL-spill betyr mye penger

Ja, her har du nok funnet kjernen i problemet. Overbevis det norske folket om at det IKKE er Rosenborg sin fortjeneste at det ligger mye penger i Europacupene, og RBK-sangene vil runge i de norske hjem enhver CL-høstkveld.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1023 på: 24. Aug. 2010, 12:57 »
Jeg gir egentlig blanke i om RBK kommer til CL eller ikke. Det jeg ikke liker er at de soper opp de beste spillerne for en slikk og ingenting når de får inn så mye penger. Kvalmt at de byr 3,5 mill for Bolanos og argumenterer med at de har et "ansvar" om å holde prisene på et normalt nivå. De går ut i media, og Bolanos får selvsagt med seg dette og har hodet en helt annen plass enn i Kristiansand.

Til info så kjøpte vi Bolanos for 4 mill fra benken i OB i Danmark, og her driver vi liksom med overprising. I tillegg så leser jeg på rbkweb at folk syns det er provoserende at vi ikke selger for 3,5 fordi vi visstnok har økonomiske problemer. Kvalmt.

RBK har alt for mye makt i norsk fotball, men skal innrømme at jeg liker å se på de i CL.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1024 på: 24. Aug. 2010, 13:08 »
Hatet RBK før i tiden da Glimt selv kjempet i toppen. Men har jo også samtidig alltid kunnet nyte RBK i Europa. Men at klubber i TL med ambisjoner om å vinne serien ikke heier på RBK ute i Europa - veldig forståelig. Per nå heier jeg på alle norske klubber i Europa, egentlig ganske trist.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1025 på: 24. Aug. 2010, 18:45 »
Jeg forventer heller ikke at de skal heie på RBK. Men å si at det er skadelig for norsk fotball om Rosenborg kommer til CL, det er der problemet ligger. Martin Andresen trenger ikke heie på noen av lagene, men at Rosenborg får en så stor fordel at det vil være skadelig for norsk fotball om de kommer til CL, det mener jeg er en latterlig påstand.

At NFF stadig vekk snakker om hvor fantastisk dette flaggskipet er, bryr meg midt bak. Det som er bra for norsk fotball er at RBK blir et bedre lag av å matche seg mot de beste klubbene i Europa, og på den måten hever de standarden for andre norske klubber. Hvis andre norske klubber vil utfordre Rosenborg, må de også opp på et høyere nivå, og det nivået får de ikke gjennom å heller spille treningskamper mot Lyn enn e-cup-kamper mot Deportivo.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1026 på: 24. Aug. 2010, 21:16 »
Hva er det som er det "beste for norsk fotball" da? Underholdning, høy interesse i form av tilskuertall og spenning? Ingen av disse tingene har vel vært høyere enn da VIF, Brann og Stabæk vant serien på 2000-tallet, og nå daler dette igjen.

Jeg tror uansett ekstremt få klubbtilhengere setter det beste for norsk fotball generelt over sin egen klubb, det er litt rart at verken Semb, Eggen, Stokke, Joakim og garantert mange med dem forstår det. Men tankegangen om at i CL er Rosenborg hele landets kjæledegge har ihvertfall fått seg et solid skudd for baugen, og da er det kanskje ikke rart man blir litt skuffet.
« Siste redigering: 24. Aug. 2010, 21:19 av Berntsen »

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1027 på: 24. Aug. 2010, 21:48 »
Hva syns du om det City holder på med da Joakim? Kjempepositivt for Newcastle?
Det betyr jo bare at Newcastle får kamptrening fra bedre lag!

Så forøvrig Andresen på tv nå, hyll hyll!! "RBK forventer at Start skal gi bort Bolanos bare fordi de er et bedre lag". Der steg du noen grader i min bok!

Ser ikke helt hvordan Start blir bedre av at gnitne arrogante RBK får 100 mill ekstra. Ser ikke helt det positive i at vi skal tape en halv mill på å selge en av TL beste spillere.

Tror jeg skal heie på FCK imorra, så kan heller de kjøpe Bolanos for det han virkelig er verdt.

Sebastian

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1028 på: 24. Aug. 2010, 21:58 »
Det Eggen mener er at norsk fotball, les:landslaget og oppmerksomhet internasjonalt, vil dra nytte av at Rosenborg deltar i CL og får disse millionene. Det Andresen mener er jo selvfølgelig at TL vil bli mindre interessant å følge, siden Rosenborg med disse midlene vil kunne tiltrekke seg det beste av norske spillere ved å låkke med både penger og CL spill. Begge har et poeng synst eg, men må innrømme eg håper at Rosenborg kommer seg til CL

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1029 på: 24. Aug. 2010, 22:44 »
Korrekt Sebastian. Veldig greit oppsummert.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1030 på: 24. Aug. 2010, 22:56 »
Skal ærlig innrømme at jeg ikke tror israelsk fotball fikk så jæææævlig stor oppsving da Maccabi Haifa spilte Champions League-fotball (og slo Manure èn gang..) i et par år på slutten av 90-tallet. I likhet med at norsk fotball internasjonalt neppe vil få noen oppsving, eller har fått det tidligere, av at RBK får 100 millioner kroner.

Mye bedre at Tippeligaen har mulighet til å bli spennende igjen, men skjønner også at "litt" trangsynte trøndere ikke innser de store problemene med dette. :)

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1031 på: 24. Aug. 2010, 22:58 »
Så vi skal altså ofre TL for å kanskje få et bedre landslag og litt oppmerksomhet?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1032 på: 24. Aug. 2010, 23:03 »
Hey, jeg er oppvokst med at TL har vært ofra, jo :P
Poenget er at RBK har vært flink til å få frem norske spillere ute i Europa, og har heller ikke vært noen døgnflue i CL som et eneste år har gjort en grei innsats. Og det er ingen tvil om at det norske landslaget dro enorm nytte av dette den gang. Norsk klubbfotball ute i Europa også forøvrig.
Jeg fatter selvfølgelig også fint hvorfor de fleste andre fans selvfølgelig håper at RBK tryner, det er jo helt naturlig.

Theo

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1033 på: 25. Aug. 2010, 00:38 »
Merkelig at ikke flere norske klubber ser verdien i å gjøre det bra i europa cup spill. Blir kvalm av Martin, nå må folk faen meg skjønne at vis de vil bli bedre så må de satse europa cup! Vålerenga, Brann og Stabæk har sløst bort sine sjangser. Spessielt VÅLERENGA , virka som de ga helt faen. Håper Rosenborg greier det! Norge til EM2012, VM2014, EM2016 osv...

- Kanarifugl :)

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1034 på: 25. Aug. 2010, 10:31 »
Jeg skjønner forsåvidt godt at ikke alle heier på Rosenborg, selv om jeg alltid heier på norske lag i europacup. Jeg vil alltid at Vålerengen, Molde, Stabæk, Brann, Lillestrøm, Tromsø, Viking, Start eller hvem det nå er skal komme lengst mulig i e-cup. Selv om jeg naturligvis kjenner på en viss skadefryd når de går på trynet mot tegneserielag. Men så er det plutselig ikke så morsomt lenger, når RBK gjør det samme. At andre norske lag gjør det bra i e-cup vil også bedre Rosenborgs ranking, på samme måte som at Rosenborgs suksess bedrer andre norske lags UEFA-ranking.

Og jeg har en følelse av at det ligger en aldri så liten grad av misunnelse i bakgrunnen når Martin Andresen uttaler seg som han gjør. Selv om han neppe er klar over det selv. Men jeg tviler sterkt på at Martin Andresen ikke hadde hatt lyst til å se Vålerengen i Champions Leage.