20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tippeligaen 2010  (Lest 171205 ganger)

0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2010
« Svar #1005 på: 18. Aug. 2010, 22:00 »
Når Rosenborg og landslaget var på sitt aller aller beste på 90-tallet, så fikk man Molde inn i CL-gruppespillet. Brann kom til kvartfinalen i UEFA-cupen(?) og mange andre norske lag hadde en viss suksess ute i europa. Samtidig var Rosenborg på sitt mest suverene i Tippeligaen. Vi var søkkrike, kunne kjøpe hvem som helst fra hvilken som helst norsk klubb. Noe vi også gjorde. Sigurd Rushfeldt, Petter Belsvik, John Carew. Den eneste som ikke kom, til tross for økonomisk suverenitet.

Selv om RBK skulle få mange mesterliga-millioner, er ikke Rosenborg lenger i stand til å bare løpe og kjøpe hvem det nå måtte være. Vi har ikke råd til å betale 20 millioner for Huseklepp, 10-15 mill for Bolanos, 30 millioner for en valgfri Tromsø-spiller som har seks måneder igjen av kontrakten, og som truer med å bli Bosman-spiller hvis han ikke for dra, noe som gjør at Kræmer hever prisen til 40 mill.

På den tiden kunne Rosenborg hente hjem tidligere proffer, og kunne tilby en helt annen lønn enn det vi kan i dag. Selv med Mesterliga-millioner. Rosenborg vil, med Mesterliga-millioner, likevel ikke ha det enorme økonomiske forspranget som vi hadde på 90-tallet. Men alle ser ut til å ha glemt at selv om RBK var aldri så suverene på hjemmebane, så ga det norske lag muligheten til å hevde seg i Europa. Rosenborg og landslagets suksess hjalp andre norske lag til suksess.

Men nå har jo faktisk norske lag hatt en del svært svake kvalik-motstandere de siste årene, men tapt allikevel. Det er dessverre ikke noe Rosenborg kan gjøre noe med. Men Rosenborg kunne kanskje hjulpet Stabæk til å unngå FCK i kvalik i fjor. Men da må også landslaget hjelpe til. Jo bedre Rosenborg og landslaget er, jo raskere og enklere blir veien for andre norske lag ut i Europa.

Det er et ubestridelig faktum.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1006 på: 18. Aug. 2010, 22:04 »
Men jeg ser jo nå at dere ikke vil spille i Europa-cupen. Dere vil ikke måle krefter med de store lagene, dere vil ikke motta andre impulser enn de du får når du møter Alta og Hødd i cupen.
Det er jo eksentrisk nok det, ikke sant?

Hvem faen trenger vel å slå Deportivo? Hva i all verden skal man få ut av å spille mot spanske fotballag, når man kan slå alle høkkertlagene som utrolig nok har fått plass i førstedivisjon.

Ja, jeg skjønner at det er morsommere å vinne seriegull enn å vinne en enkelt kamp mot Deportivo. Men jo flere kamper dere spiller mot lag på Deporitvos nivå og enda bedre, jo bedre har Brann mulighet til å bli, og da kan dere også vinne serien flere ganger.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1007 på: 19. Aug. 2010, 00:01 »
Jeg er for det første ikke så sikker på at RBK hadde så enorm innvirkning på de andre norske lagenes suksess på 90-tallet. Det var ihvertfall ikke den fantastiske seedingen som gjorde at Brann slo ut Ronaldo, Jaap Stam, Philip Cocu og resten av PSV før de til slutt kom til kvartfinalen i Cupvinnercupen. Hele landet fostret en usedvanlig stor mengde gode fotballspillere på den tiden, og på et tidspunkt var lille Norge faktisk det landet som hadde flest utlendinger i Premier League. Norsk fotball suger for tiden. Vi klarer ikke slå Quarabaq fra Azerbadsjan, Kearjeng fra Lichtenstein eller noen andre lag fra land vi liker å tro vi er bedre enn. Det kommer ikke til å endre seg om RBK får råd til å kjøpe opp de beste spillerne i resten av Tippeligaen.

Dessuten handler fotball om følelser. Når Brann har slått PSV, Club Brugge, Deportivo osv i Europa-cupene er det veldig moro, men kampene mot kjente lag i Norge (les: hverdagen, mer enn 95 prosent av kampene vi følger med norske lag)  innebærer rivaleri og en stolthetsfølelse på et helt annet nivå. Å slå VIF i en kamp i Tippeligaen er faktisk ganske stort i mine øyne, fordi det er det laget i verden jeg kanskje har flest negative følelser overfor. Jeg vil heller at Brann skal være best i Norge år etter år enn at vi kan skaffe oss noen "stolte øyeblikk" i Europaligaen nå og da.

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1008 på: 19. Aug. 2010, 11:37 »
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1009 på: 19. Aug. 2010, 14:07 »
http://fotball.adressa.no/eliteserien/article177465.ece   

Heia RBK!

Haha. 100 mill til RBK, 0,7 mill til oss. Snakkes.

Forøvrig merkelig at i alle artikler som omhandler at nordmenn ikke vil ha RBK til Europa, så fylles kommentarfeltene opp av illsinte og fornærmede trøndere. Hvorfor bry seg om oss? Hadde det vært omvendt ville jeg bare ledd hele veien til banken. Skyldes det en merkelig form for mindreverdighetskomplekser, eller noe helt annet?

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1010 på: 19. Aug. 2010, 14:36 »
Er det rart spør jeg meg? Jeg er ikke trønder, men blir oppgitt over nordmenn som heier på dansker i en slik kvalikk. Er smålig gjort!
Bobby Robson:

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1011 på: 19. Aug. 2010, 14:56 »
Hvorfor er det smålig?
Er man pliktig til å gå rundt med nasjonalkjærlighet for alt norsk?

Jeg vil heller kalle det trangsynt og påkreve andre disse meningene.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1012 på: 19. Aug. 2010, 15:40 »
Man må ikke heie på absolutt alt som er norsk i enhver sammenheng. Man trenger ikke svøpe seg i det norske flagget når Rosenborg spiller e-cup. Man MÅ ikke heie på RBK.
Men samtidig er det langt derfra, og til å mene at det er krise om RBK kvalifiserer seg for Champions League, som Klanen og Kanari-fansens ledere ser ut til å mene. Og med dem en god del her på forumet også.

Rosenborg kommer uansett ikke til å raske med seg alt som fins av norske fotballtalenter. Vi har forsøkt oss på Moa, men han ville ikke komme. I de senere årene har RBK handlet mer i Sverige enn i Norge. Men likevel tror man altså at RBK kommer til å skrape Norge for talentfulle fotballspillere, uansett alder, og plassere dem på 2.-laget, bare på pur faen. Bare for å gjøre alle andre norske lag dårligere. Som jo alltid har vært Nils Arne Eggens store mål.

Og når det faktisk drypper 700 000 på resten av lagene i Tippeligaen, så syter man over det også, for RBK får 100 mill. Selv om RBK altså har tjent disse pengene selv. Det er faktisk en god del norske klubber som vil takke og bukke ydmykt til UEFA for disse slantene, så lite det enn måtte være i den store sammenhengen, så kan det faktisk tette noen hull her og der. Og vil Brann, Vålerengen og Stabæk ha 100 millioner selv, så kan det være en god start å forsterke laget til neste sesong, i stedet for å svekke det. Men det er ikke så enkelt, er det vel? For dere har ikke pengene til det. Selv om der altså får 20-25 mill for hver av de spillerne som drar, så kan man ikke forsterke, fordi en ekstern investor skal ha så og så mange prosent, og resten må gå til å dekke lønnsutgifter som har gått langt over styr.

I RBK har man derimot sørget for å justere i nedgangstider, kjøpene har blitt færre og billigere, og lønningene har blitt lavere.

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1013 på: 19. Aug. 2010, 15:57 »
Jeg personlig er Start supporter, men holder for fullt med Rosenborg i CL!

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1014 på: 19. Aug. 2010, 16:22 »
Joakim: Det er ingen ikke-RBK'ere som syter over noe som helst tror jeg. Det handler ikke om noe mer enn at man heller ønsker FCK enn RBK i CL. Om RBK klarer å komme seg til CL er det helt fair det, men alternativet er bedre mtp hverdagen til resten av fotballklubbene i Norge med langsiktige ambisjoner om å hevde seg i TL og ta over tronen selv.

Når det gjelder økonomien har du selvsagt rett i at mange norske klubber har delvis selv skyld i at de er malt inn i et hjørne, men det hjelper ikke å øke forskjellene mellom den desidert rikeste og de fattige enda mer. Dessuten var vel ikke RBK så fantastisk godt forberedt på finanskrisen de heller så vidt jeg har skjønt. Det ble et dundrende underskudd i fjor, og det ligger vel an til noe liknende i år dersom man ikke karrer seg til Champions League? Dersom RBK fortsetter å gamble på CL-spill og å drive klubben som de har gjort på 2000-tallet kan det sikkert ende stygt for dere også. Dessverre tror jeg dere klarer å komme dere til CL neste uke og i mange av de neste årene også, og dermed sikre at avstandene opp for de andre lagene blir uoverkommelig.

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1015 på: 19. Aug. 2010, 16:36 »
Rosenborg er nok innenfor budsjettet ved at de er kvalifisert til Europa League. Norge trenger et stabilt lag i toppen som år etter år er i Europa. RBK eller VIF, samme for meg, man ser jo klar sammenheng mellom RBKs storhetstid i Europa og landslagets fremgang. Til slutt fikk jo Norge to plasser til CL, noe som er ganske sykt.

Bobby Robson:

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1016 på: 19. Aug. 2010, 16:36 »
Man må ikke heie på absolutt alt som er norsk i enhver sammenheng. Man trenger ikke svøpe seg i det norske flagget når Rosenborg spiller e-cup. Man MÅ ikke heie på RBK.
Men samtidig er det langt derfra, og til å mene at det er krise om RBK kvalifiserer seg for Champions League, som Klanen og Kanari-fansens ledere ser ut til å mene. Og med dem en god del her på forumet også.

Rosenborg kommer uansett ikke til å raske med seg alt som fins av norske fotballtalenter. Vi har forsøkt oss på Moa, men han ville ikke komme. I de senere årene har RBK handlet mer i Sverige enn i Norge. Men likevel tror man altså at RBK kommer til å skrape Norge for talentfulle fotballspillere, uansett alder, og plassere dem på 2.-laget, bare på pur faen. Bare for å gjøre alle andre norske lag dårligere. Som jo alltid har vært Nils Arne Eggens store mål.

Og når det faktisk drypper 700 000 på resten av lagene i Tippeligaen, så syter man over det også, for RBK får 100 mill. Selv om RBK altså har tjent disse pengene selv. Det er faktisk en god del norske klubber som vil takke og bukke ydmykt til UEFA for disse slantene, så lite det enn måtte være i den store sammenhengen, så kan det faktisk tette noen hull her og der. Og vil Brann, Vålerengen og Stabæk ha 100 millioner selv, så kan det være en god start å forsterke laget til neste sesong, i stedet for å svekke det. Men det er ikke så enkelt, er det vel? For dere har ikke pengene til det. Selv om der altså får 20-25 mill for hver av de spillerne som drar, så kan man ikke forsterke, fordi en ekstern investor skal ha så og så mange prosent, og resten må gå til å dekke lønnsutgifter som har gått langt over styr.

I RBK har man derimot sørget for å justere i nedgangstider, kjøpene har blitt færre og billigere, og lønningene har blitt lavere.

Skjønner at bitterheten er stor fordi andre ikke elsker Rosenborg.

Newcastle

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #1017 på: 20. Aug. 2010, 13:05 »
Rosenborg er da ikke Norges landslag, vi har et landslag i Norge og dem holder jeg med. Ellers så har jeg en klubb i Norge som jeg holder med.

Går jo ikke rundt å holder med en annen norsk klubb bare for at dem spiller Europacup.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1018 på: 20. Aug. 2010, 15:49 »
Og da har Brann fått ny daglig leder: http://www.brann.no/nyheter/bruun-hanssen-ny-daglig-leder/

Lurer til tider på om de ansvarlige gjør sitt beste for å kjøre klubben i gjørma. Vi ender vel opp med Ivar Morten Nordmark som ny trener og Tore André Flo som Huseklepp-erstatter også.

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1019 på: 20. Aug. 2010, 20:33 »
Stabæk har kjøpt adeccoligaens toppscorer, Marius Helle.
Er stabæksupporter, men synes dette er et litt rart kjøp. Tror nok det er en grunn til at han ikke har spilt på høyere nivå enn adeccoliga i en alder av 27 år. Håper jeg tar feil, men klarer ikke se for meg at han skal bli noen superhit i tippeligaen.