20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Videre skulegang  (Lest 46588 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

nikman@SJP

• Supersub
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #210 på: 19. Jan. 2012, 14:38 »
Har ikke særlig tro på at det vil hjelpe å ta realfag dersom du heller er genuint interessert i andre fag. Har null tro på en som er glad i feks norsk og samfunnsfag plutselig skal hive seg på fysikk eller biologi osv bare for tilleggspoengene. Ville bare ha endt opp med lavere karakterer enn om personen hadde valgt noe som faktisk lå innenfor sine interesser.
Nei, velg heller fag du vet du liker og gjør det styggbra der istedenfor. Lønner seg i det lange løp
Gan canny doon Toon!

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #211 på: 19. Jan. 2012, 14:39 »
Det blir vel ikke mer enn en karakter opp, men du kan plusse på 0,15 på snittet ditt, og de poengene kan ofte være avgjørende nok de.

Jo, dette kommer jo an på hvor mange karrakterer du har. Hvis du hadde hatt 10 karakterer så hadde det vært klart at ett poeng ikke hadde vært noe mer enn en karakter opp. Men hvis du har 20 karakterer blir det to karakterer opp osv. Da jeg gikk ut tror jeg jeg hadde rundt 25 karakterer og da hadde det enda mer å si.

?

Poengene blir vel ikke lagt til FØR du har gjort om snittet til poeng, det vil si ganget med ti?

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #212 på: 19. Jan. 2012, 15:10 »
Det blir vel ikke mer enn en karakter opp, men du kan plusse på 0,15 på snittet ditt, og de poengene kan ofte være avgjørende nok de.

Jo, dette kommer jo an på hvor mange karrakterer du har. Hvis du hadde hatt 10 karakterer så hadde det vært klart at ett poeng ikke hadde vært noe mer enn en karakter opp. Men hvis du har 20 karakterer blir det to karakterer opp osv. Da jeg gikk ut tror jeg jeg hadde rundt 25 karakterer og da hadde det enda mer å si.

?

Poengene blir vel ikke lagt til FØR du har gjort om snittet til poeng, det vil si ganget med ti?

Ja, det er riktig og det er derfor det har mer å si enn en karakter opp i faget du får poenget fra. For å ta et enkelt eksempel der man bare tar R1 og slik sett får 0,5 poeng.

Hvis du hadde 4 i alle fag; 4*10+0,5 = 40,5 poeng
Hvis man bare hadde hatt 10 karakterer kunne man lagt til 0,5 på karakteren du fikk i R1, regnet ut snittet, ganget med 10 og fått samme poengsum.

Med 20 karakterer og 4 i alle fag får man selvfølgelig fortsatt 40,5 poeng til sammen. Men hvis du legger på 0,5 på karakteren i R1, så regner ut snittet med 20 karakterer og ganger med 10 får du 40,25 poeng. Slik sett har et poeng mer å si enn en karakter opp i faget du får poenget fra så det er klart disse poenge har mye å si.

Å bare ta realfag for tilleggspoengene er jeg enig i er tullete. Mange som får toere som kunne tatt samfunnsfag der det hvert fall etter min erfaring er lettere for mange å få bra. Og så kan man ta noe man er mer interessert i og kan ha fordle av når man begynner å studere.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #213 på: 19. Jan. 2012, 15:59 »
Det er andre muligheter for å studere journalistikk i Oslo enn HiO. Mener det er noe som heter norges kreative fagskole, men her koster det vel penger og jeg vet ikke hvordan skolen er mot HiO. Det er dessverre slik at vil man studere offentlig i Oslo så kreves det ganske høy poenggrense på mange studier.
Nå kan man jo forville seg inn i gokk, og studere journalistikk i Volda også da. Men snittet er sikkert ikke noe lavere der.

Jeg studerte journalistikk på Norges Kreative Fagskole i Trondheim for 8-9 år siden (den gangen het det Merkantilt Institutt), men ble dypt skuffet. For all del, det var god læring, og jeg trivdes godt. Men jeg følte det likevel som at jeg kjøpte meg et vitnemål for nesten 100 000 kroner. SÅ mye lærte jeg ikke, og SÅ vanskelig var det heller ikke å bestå eksamen med glans. Kan godt hende det har forandret seg, og at det er mye bedre nå. Men jeg ville ikke sett på det som noe fullverdig alternativ til Oslo eller Volda. Men kombinerer man det med praksis kan det jo være en inngang. Og er man dyktig nok, så kan man på sett og vis skrive seg inn, slik en gammel klassevenninne av meg har gjort. Hun begynte å skrive freelance på ungdomsskolen, fortsatte på videregående, og er i dag ansatt i Dagbladet Magasinet.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Nikolaien

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #214 på: 23. Jan. 2012, 00:26 »
 ??? Meget negativ til din betegnelse av Volda som gokk. Volda er verdas navle, ein kromtapp sunnmøre og Noregs vakraste bygd. Berre til opplysning  ;)

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #215 på: 23. Jan. 2012, 22:40 »
Hahaha. Det kan godt være, men det er fremdeles gokk  :fisk: ::p
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #216 på: 23. Jan. 2012, 22:46 »
Hele familien min på farssiden kommer fra Volda så forsiktig nå!  :boxer:

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #217 på: 23. Jan. 2012, 23:12 »
Noen som har tatt masteroppgave i et eller annet økonomifag som har noen erfaringer og tips om hvordan man kan selge seg inn i et veldg stort selskap mens man gjør det? Har en bra kontaktperson i Statoil, så jeg har noen realistiske, men småambisiøse planer om å komme inn i en lukrativ stilling der rett etter endt utdanning, og har fått signaler på at en relevant masteroppgave rettet mot selskapet både kan trekke i positiv eller i verste fall negativ retning.

Hakiki

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #218 på: 24. Jan. 2012, 13:09 »
Hvis du allerede har en god kontakt i selskapet så er vel mye gjort.  Om ikke kontakten selv nødvendigvis vil være direkte innvolvert med din oppgave, så vil han om ikke annet kunne nevne deg for de folka/avdelinger som kan være aktuelle for deg, og få satt opp møte om det er aktuelt for dem.

Dersom målet er å komme seg inn i Statoil er det ingen grunn til å ikke skrive oppgaven direkte for/via dem, det er da ingen grunn til å vente til endt utdanning.  Mange masteroppgaver skrives direkte for firma, og da opprettes det vel stort sett en kontrakt mellom firma du skriver oppgaven for, og utdanningsinstitusjonen du er en del av.  Kontrakten spesifiserer ofte båndlegging, sensurering, rettighetstilhørelse på arbeidet som blir gjort, om du skal få noe lønn, etc. 

Akkurat hvordan Statoil gjør dette vet jeg ikke, men et såpass stort firma har garantert rettningslinjer for hvordan de pleier å gjøre det.  I tillegg har du fordelen at hvis de du jobber med denne perioden vet at du sannsynligvis kommer til å bli hos dem etter endt utdanning, har hele avdelingen mye mer igjen for å hjelpe deg til å gjøre en god jobb og å utvikle deg, enn hvis du får skrive oppgave for noen som vet at du vil gå til konkurrenten når du er ferdig.

Som sagt, hvis du allerede har en kontaktperson er mye gjort.  Om han mot formodning ikke skulle kunne hjelpe direkte med oppgave så kan du hvertfall høre hva "riktig retning" på oppgaven innebærer, for så å gå til oppgaveveileder på skolen for å få hjelp til å skrive noe lignende, om enn for noen andre.
Genius by birth. Slacker by choice.

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #219 på: 10. Feb. 2012, 14:01 »
Hei!

Kanskje blitt svart på før, men noen som har gått eiendomsmegling på BI her?
Hvordan er karakterkrava for å komme inn og kan det anbefales?

Er for min bror, som har tatt et år idrett, men tror han er mer en selgertype.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #220 på: 10. Feb. 2012, 15:04 »
Er det i det hele tatt karakterkrav utover bestått videregående?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #221 på: 10. Feb. 2012, 15:08 »
Tror det ska gå veldig greit å komme seg inn ja :)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #222 på: 10. Feb. 2012, 15:09 »
Kjenner flere som går der, han ene hadde vel 2,4 eller noe i snitt hvis jeg ikke tar feil.

"MERKELIG" nok klarer han seg fint mtp karakterer på BI.. men for all del, hvis man skal bli eiendomsmegler har man vel ikke andre alternativer enn den søppelskolen

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #223 på: 10. Feb. 2012, 15:15 »
Du har Bodø - men ser vel for meg at villigheten til å flytte fra Oslo-området til Bodø er forholdsvis laber blant endel ihvertfall. Slipper skolepenger, billigere å bo her samt et ganske bra nivå på skolen (dog uten at jeg veit for mye om den generelle kvaliteten på eiendomsbacheloren her da).
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Br3vik

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #224 på: 18. Feb. 2012, 19:10 »
Jeg har kommet inn på business på Oxford Brookes nå til høsten (sept). Noen andre som skal studere eller har noen erfaringer om det å studere i England?  :)