20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Videre skulegang  (Lest 46595 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #195 på: 08. Okt. 2011, 00:41 »
Okei. Veit bare at det var noen regelendringer for noen år siden om at de må ha no form for utdanning. I Bodø starta de jo egen bachelor nettopp av den grunn for nettopp eiendomsmeglere. Var dog en svær andel eiendomsmeglere som starta på det, men droppa ut underveis slik jeg har skjønt det - så hele greia har kanskje blitt litt feilslått - og kanskje dermed vanskelig å kontrollere i praksis.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Noreng

• Gjest
« Svar #196 på: 08. Okt. 2011, 00:45 »
Mange er vel late på skolesiden, og sliter med å gripe skriftelig og tungt stoff, og kommer seg kanskje ikke gjennom universitetet, men de kan være jævlig ålreite allikevel. En selger jeg kjenner selger internettløsninger til bedrifter, og sanker inn 15 000 salget, og han ligger vel på 700 000 i året. Han droppet ut første året på videregående, på grunn av at han sleit med skolen.  Nydelig å se at man kan lykkes som faen, ved å kjeften og huet i behold, selv om man suger på skolen.

Men personlig, har jeg sykt lyst til å prøve studentlivet :)

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #197 på: 08. Okt. 2011, 03:31 »
Skole- og lærerdebatt faktisk. Hvor er lektor Magerøy når vi trenger han?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #198 på: 08. Okt. 2011, 07:46 »
http://www.kursguiden.no/kurs/Eiendomskurs/

Man må nå studere for å bli eiendomsmegler. Var det eieren av Krogsveen som ikke fikk fortsette pga manglende eksamen? Ikke sikker, men husker det var mye baluba om dette for et par år siden.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #199 på: 08. Okt. 2011, 09:48 »
Var det jeg mente på. Vi fikk som første kull muligheten til å starte på bachelor i eiendomsmegling i Bodø fra 2. året og utover - og årsaken for opprettinga av graden var vel rett og slett at det kom til å bli en nødvendighet for å bli godkjent eiendomsmegler.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #200 på: 08. Okt. 2011, 11:16 »
Dette er sikkert sagt før, men de av dere som studerer for å bli lærere, hvilken aldersgruppe tenker dere å være lærere for?

Først og fremst videregående, men det blir jo spennende å se hvordan praksis2 i ungdomsskolen går før jeg kan si noe endelig. Uansett er det vanskelig å få andre jobber enn videregående med lektorutdanning, i og med at vi skal ha mer i lønn enn de med lavere utdanning.

Simmi

• Gjest
« Svar #201 på: 18. Jan. 2012, 19:30 »
Hei.

Jeg går nå 3. året på videregående og er veldig usikker på framtiden.

Jeg har alltid hatt et stort ønske om å bli journalist.. Men slik jeg har skjønt det er det meget høyt snitt der hvor jeg vil gå, nemlig i Oslo. Og i tillegg har jeg lyst til å bli en "debatterende" journalist, hvis du skjønner, og ikke skrive om "hunden ronny som har to hoder." Er det noen som vet om det går an å studere dette på en eller annen måte?

Er veldig glad i å skrive og å debattere. Flink i type samfunnsfag, norsk og engelsk skriftlig. Som sagt er jeg veldig glad i å skrive og å tenke. Er åpen for alle forslag!

I tillegg lurer jeg på det med karakterpoeng. Lønner det seg veldig å gå realfag på videregående? Det virker jo som om man får masse ekstrapoeng av det!

Beklager for et ekstremt rotete innlegg, men jeg har mye jeg lurer på :P

Håper veldig på noen flotte svar!

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #202 på: 18. Jan. 2012, 20:15 »
Dette er sikkert sagt før, men de av dere som studerer for å bli lærere, hvilken aldersgruppe tenker dere å være lærere for?

Først og fremst videregående, men det blir jo spennende å se hvordan praksis2 i ungdomsskolen går før jeg kan si noe endelig. Uansett er det vanskelig å få andre jobber enn videregående med lektorutdanning, i og med at vi skal ha mer i lønn enn de med lavere utdanning.

Når man tar en lektorutdanning er det vel også for å jobbe i videregående. Er slikt jeg tenker. Min drømmejobb befinner seg på VGS-nivå, høyere lønn har ikke så mye å si, er mer mulighetene.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #203 på: 18. Jan. 2012, 20:16 »
Dersom karakterene dine ikke er gode nok til å komme inn på journalistikk i Oslo vil jeg anbefale deg å ta et år i praksis i stedet, for så å søke på praksiskvoten. Dessuten vil du få utrolig mye igjen for å være praktikant, da får du virkelig erfare bransjen. Noe jeg mener man lærer uendelig mye mer av enn å sitte på skolebenken og lese om de som er i bransjen.

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #204 på: 18. Jan. 2012, 20:18 »
Enig! Jeg vurderte også journalist-utdanning, og var så heldig at jeg i min førstegangstjeneste fikk være journalist. Det blandet med sommerjobb i lokalavisa gjorde at jeg skjønte det ikke var noe for meg, rett og slett i frempå nok til å bli en meget god journalist.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #205 på: 18. Jan. 2012, 21:25 »
Praksis er en veldig verdifull erfaring, og det er da du virkelig finner ut om yrket er noe for deg eller ikke. Men ikke sikt deg inn på VG/Aftenposten til å begynne med. Oppsøk den lille lokalavisa, få prøvd deg på alt mulig. Send dem en CV og skriveprøver. Lokalaviser er veldig nyttig erfaring, for da får du prøvd alt, du får skrevet om alt. Og du får det aller aller meste på trykk.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #206 på: 18. Jan. 2012, 23:24 »
Når man ser utviklingen av de fleste media over tid (tabloidisering til tusen) så forundrer det meg storligen at dte skal være nødvendig med høyt snitt for å komme inn. Ikke les dette som kritikk til enkeltindividene i næringen, men bransjen er jo gått helt bananas, og er mer interessert i kjolen til eksdama til Nordthug eller en sleivkommentar om "mokkamann" istedenfor å gå i dybden på viktige samfunnsspørsmål.

Det er for meg en gåte at folk gidder å jobbe for denne type media, og derfor skjønner jeg heller ikke hvorfor folk søker seg på journalistikkstudiet.

Når det er sagt så synes jeg lokalaviser og dybdejournalistikk er konge, men det er bare så alt for lite tilgjengelig av dette i papiravisene, pga dagens internettsamfunn

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #207 på: 19. Jan. 2012, 13:26 »
Det er andre muligheter for å studere journalistikk i Oslo enn HiO. Mener det er noe som heter norges kreative fagskole, men her koster det vel penger og jeg vet ikke hvordan skolen er mot HiO. Det er dessverre slik at vil man studere offentlig i Oslo så kreves det ganske høy poenggrense på mange studier.

I tillegg lurer jeg på det med karakterpoeng. Lønner det seg veldig å gå realfag på videregående? Det virker jo som om man får masse ekstrapoeng av det!

Ja, det lønner seg veldig. Som du sikkert vet som regner man snittet, ganger dette med ti og plusser så på ekstra poeng for å finne karakterpoengene. Da du går ut av vgs så har du vel over 20 karakterer. Jeg hadde R1 og R2 og kunne da plusse på 1,5 poeng som er langt bedre enn en karakter opp.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #208 på: 19. Jan. 2012, 13:29 »
Det blir vel ikke mer enn en karakter opp, men du kan plusse på 0,15 på snittet ditt, og de poengene kan ofte være avgjørende nok de.

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #209 på: 19. Jan. 2012, 13:46 »
Det blir vel ikke mer enn en karakter opp, men du kan plusse på 0,15 på snittet ditt, og de poengene kan ofte være avgjørende nok de.

Jo, dette kommer jo an på hvor mange karrakterer du har. Hvis du hadde hatt 10 karakterer så hadde det vært klart at ett poeng ikke hadde vært noe mer enn en karakter opp. Men hvis du har 20 karakterer blir det to karakterer opp osv. Da jeg gikk ut tror jeg jeg hadde rundt 25 karakterer og da hadde det enda mer å si.
« Siste redigering: 19. Jan. 2012, 13:47 av fredd »