20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Videre skulegang  (Lest 46613 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #180 på: 07. Okt. 2011, 22:23 »
Og - ikke minst - vi trenger dyktige lærere! :D

Bra vi har slike som Torfinn da, og synd vi har slike som meg.  ;D

Noreng

• Gjest
« Svar #181 på: 07. Okt. 2011, 22:28 »
Morsomt Torfinn, det er den linja jeg har vurdert som lærer! Ikke misforstå mitt gamle innlegg dog, det var ikke mest på grunn av lønn jeg ikke ville bli lærer, men på grunn av utdanningsformen. Eneste jeg har sett på som en morsom utdanning, er historie lektor i ntnu, med norsk som 2. år. Hvilket fag tok du?

Men ifølge samordnaopptak er det 5 i snitt for å komme inn der.. Da må jeg eventuelt ta opp igjen fag.. Rart de skal klage over at det er for få lærere, så er det jaggu umulig å komme inn! :D

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #182 på: 07. Okt. 2011, 22:37 »
Og - ikke minst - vi trenger dyktige lærere! :D

Bra vi har slike som Torfinn da, og synd vi har slike som meg.  ;D

Hehe! Relativt sikker på at du blir en meget god engelsklærer blant annet, jeg ;)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #183 på: 07. Okt. 2011, 22:47 »
Morsomt Torfinn, det er den linja jeg har vurdert som lærer! Ikke misforstå mitt gamle innlegg dog, det var ikke mest på grunn av lønn jeg ikke ville bli lærer, men på grunn av utdanningsformen. Eneste jeg har sett på som en morsom utdanning, er historie lektor i ntnu, med norsk som 2. år. Hvilket fag tok du?

Men ifølge samordnaopptak er det 5 i snitt for å komme inn der.. Da må jeg eventuelt ta opp igjen fag.. Rart de skal klage over at det er for få lærere, så er det jaggu umulig å komme inn! :D

Den linja har blitt såpass populær at den har vært en av de vanskeligste å komme innpå på NTNU i de siste årene. Det tyder på at det er på vei opp mot mer status noe som selvfølgelig er positivt for oss som går der.

Jeg er forresten helt enig med boris i at 6ere ikke nødvendigvis gjør deg til en spesielt god lærer. Det er selvfølgelig utelukkende positivt å ha kunnskap om faget sitt, men det aller viktigste er å ha god formidlingsevne.

Nå er det jo begrenset hvor mye du skal ta til deg fra tilfeldige folk på internett, men om tanken har vært å bli lærer så er det i alle fall et spennende og utfordrende yrke. Om du føler at det er noe du passer til vel og merke. Om du tror at du kunne tenkt deg å lede en klasse, skape engasjement og gjøre dette innenfor det fagfeltet du finner mest interessant, så er det et fantastisk yrke. Jeg skal ut i praksis 2 etter jul og håper virkelig at det blir like morsomt og lærerikt som min første praksisperiode i skolen.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #184 på: 07. Okt. 2011, 22:55 »
Ingen som planlegger å bli lærer i realfag da? Vi trenger jo absolutt slike også! ;)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Noreng

• Gjest
« Svar #185 på: 07. Okt. 2011, 22:59 »
Formidlingsevnen, pedagogikken og den delen er helt klart den delen som appelerer til meg som lærer. Fag er intressant, men jeg er ingen racer verken innen matte eller naturfag, så kombinasjonen historie+norsk, og kanskje engelsk (som opprykk) er fag jeg kunne tenkt meg. Men da er jo linjen på NTNU den eneste aktuelle, så dumt at den skal være så tung.

Sogning

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #186 på: 07. Okt. 2011, 23:03 »
Har akkurat begynt på master på ntnu og har virkelig innsett viktigheten av rutiner og samtidig det å samarbeide med andre studenter. Det som er særlig viktig når du skal jobbe sammen med andre, er at dei er på samme nivå som deg sjølv faglig, slik at alle har litt å komme med når det jobbest og ingen blir overkjørte.
NUFC kommer ingen veg så lenge Ashley sitter på toppen.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #187 på: 07. Okt. 2011, 23:09 »

Norsk. ;)

Etter mitt skjønn er det nesten det eneste logiske alternativet, både utifra innhold og timeantall. Mange velger fag som religionsvitenskap og geografi, men jeg ser egentlig ikke det som noe annet enn minste motstands vei. Men må nesten legge til at jeg ikke storkoser meg med diktanalyse som semesteroppgave.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #188 på: 07. Okt. 2011, 23:12 »
Dette er sikkert sagt før, men de av dere som studerer for å bli lærere, hvilken aldersgruppe tenker dere å være lærere for?
Nei.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #189 på: 07. Okt. 2011, 23:16 »
Nå er det jo begrenset hvor mye du skal ta til deg fra tilfeldige folk på internett, men om tanken har vært å bli lærer så er det i alle fall et spennende og utfordrende yrke. Om du føler at det er noe du passer til vel og merke. Om du tror at du kunne tenkt deg å lede en klasse, skape engasjement og gjøre dette innenfor det fagfeltet du finner mest interessant, så er det et fantastisk yrke. Jeg skal ut i praksis 2 etter jul og håper virkelig at det blir like morsomt og lærerikt som min første praksisperiode i skolen.

Enig i dette. Jeg har ikke første praksis før neste høst, men brukte et helt år etter videregående som vikar i ungdomsskolen der jeg hadde både engelsk, samfunnsfag, matte, RLE og kroppsøving fast. Trivdes kjempegodt med det, og det er liten tvil om at det var det som fikk meg til å begynne på denne utdanninga. Var slett ikke det jeg hadde planlagt da jeg gikk ut fra videregående, jeg var rett og slett veldig usikker. Vil anbefale sterkt å skaffe seg litt slik relevant erfaring før man tar et endelig valg. Hvis man er litt usikker, vel og merke.

Noreng

• Gjest
« Svar #190 på: 07. Okt. 2011, 23:21 »
Mulig jeg fortsetter jobben, tar opp igjen noen fag, for så å søke meg inn på lektor neste år da :) Selv om ØKAD også er aktuelt. Man får se hva tiden bringer. Takk for alle svar btw :)

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #191 på: 08. Okt. 2011, 00:21 »
NTNU er ihvertfall et strålende valg Noreng, veldig bra studentmiljø her i byen! Det aller beste er jo om du vil bli lærer, det er den viktigste yrkesgruppen i verden. Det virker til og med som om en del av politikerne har begynt å få øynene opp for det, og kanskje er arbeidsvilkårene mye bedre når du er ferdigstudert. Selv er jeg på mitt fjerde år med ØKAD, med litt bedriftsøkonomi og mest samfunnsøkonomi, fra hhv TØH og NTNU i Trondheim.  Om det er det som blir valget ditt, så bør du vurdere grundig hva du er mest interessert i før du gjør valget ditt om hvilken retning du skal ta, for det er veldig store forskjeller her også.   

Markedsføring og liknende utdannelser som fører til selger-jobber ville jeg frarådet. Om du vil bli selger eller eiendomsmegler (grøss og gru :P) tror jeg de som lykkes best er de som starter fra scratch uten utdanning og fokuserer på å bygge karriere med en gang.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #192 på: 08. Okt. 2011, 00:23 »
Nå er det vel dog, som eiendomsmegler, krav om at du har utdanning etterhvert da vel? De som har jobbet som eiendomsmeglere slipper vel unna med en form for fagprøve, mens ferskinger må ta bachelor som eiendomsmegler vel?

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #193 på: 08. Okt. 2011, 00:35 »
Jeg leier leilighet av en eiendomsmegler uten annen utdanning enn VGS, og han har jobbet i bla. Notar, før han var med å starte et eget lite firma. Mitt inntrykk er at utdanningen ikke er noe annet enn en liten døråpner (mye mindre enn rykte og kontakter) i den bransjen. Det er mulig det er ulovlig, men da er det i så fall ganske mange som driver ulovlig tror jeg.

Noreng

• Gjest
« Svar #194 på: 08. Okt. 2011, 00:40 »
Tror du har rett, Bertsen. I selger bedriften jeg jobber i for øyeblikket, har de som er på toppen, som selger større avtaler og tjener fett med cash ingen utdanning. Sinnsykt fet jobb da egentlig, men er til tider drøyt uetisk og veldig psyiksk tungt. Krever mye av en person, og det å være så skape sin egen lønn kan bli hardt i lengden vil jeg tro. Men følelsen av å dra inn salg, og få penger av provesjon er en ufattelig herlig mestringsfølelese, nesten som ett rus. All teorien bak er også veldig intressant. Men mye skummelt med den bransjen også.

På motsatt side har du jo lærer, en mye mer avslappende jobb, med lang ferie, sikkert jobbmarked, og fast, trygg lønn.