20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Videre skulegang  (Lest 46729 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Noreng

• Gjest
Sv: Videre skulegang
« Svar #165 på: 07. Okt. 2011, 17:10 »
Går siste året på videregående nå, og er usikker på hva man skal gå fremover. Hele barndommen hadde jeg lyst til å bli lærer, men nå som jeg er kommet ved veis ende og ser på fagene man må ta, utdanningsformen og lønnen virker det lite fristende.
Har jobbet mye som telefonselger, og trives godt med det, liker generelt godt å argumentere, selge og jobbe med lignende ting. Men vil helst opp fra telefonselger til en høyere lønna jobb. Advokat, eiendomsmegler og selger er yrker jeg kunne tenkt meg.
Noen her som har prøvd jus? Er det tungt? Tror jeg blir nødt til å ta opp igjen masse fag for å få høyt nok snitt, noen som har noe erfaringer med det?
Innen salg, er økonomi og administrasjon veien å gå? Eller markedsføring?

Generelle tips og erfaringer mottas med stor takk :)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #166 på: 07. Okt. 2011, 17:33 »
Beste tipset jeg kan gi er at du må velge det du virkelig brenner mest for. Ellers blir det gjerne hardt å motivere seg. Lønn og slikt må du selvfølgelig også ta med i motivasjonen - men er du flink i noe kan du gjerne nå langt uansett.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #167 på: 07. Okt. 2011, 18:00 »
Beste tipset jeg kan gi er i hvert fall å holde deg unna alt av svake bacholer-linjer som du finner på BI. Herunder markedsføring, reiselivsledelse (haha, bare hør på navnet) og markedskommunikasjon. Høres sikkert fint ut, og er selvfølgelig dritlett, men da tror jeg telefonselgerjobben er nærmere enn noen gang når du går ut med strålende karakterer. =)

De jeg kjenner som studerer juss har ikke mye til liv utenom studiene. ØKAD og siviløkonomstudie (helst ikke på BI) er vel det som gir deg høy lønn og sikkert også potensielle salgsjobber om du spesialiserer deg innenfor dette senere. lykke til i hvert fall!
« Siste redigering: 31. Jan. 2012, 11:25 av plebUTG »

Noreng

• Gjest
« Svar #168 på: 07. Okt. 2011, 18:35 »
Enig der, Pleb. Må ta noe ordentlig!

ØKAD/Sivil.øk er det mange andre steder enn BI som tilbyr, f.eks ntnu og diverse univeristeter. Dette kunne jo vært en gunstig løsning.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #169 på: 07. Okt. 2011, 18:39 »
Det gir det ihvertfall en allsidig utdannelse med jobbmuligheter overalt.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Noreng

• Gjest
« Svar #170 på: 07. Okt. 2011, 18:41 »
Høres bra ut :) Hva går du?

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #171 på: 07. Okt. 2011, 19:13 »
Kristoffer nevner noe viktig. Studer det du har lyst til. Da kommer motivasjonen av seg selv. Har du alltid hatt lyst til å bli lærer, bør du velge det. Det dummeste som er er å velge et yrke bare pga lønna eller status. Hjelper fint lite med god lønn hvis du ikke gleder deg til å gå på jobb. Læreryrket har ikke den beste lønnen, men den er heller ikke dårlig. Jeg kjenner flere lærere, og yrket kan tilby  andre faktorer som er viktig: gode pensjonsvilkår, givende arbeid, fellesskap , lengre ferie mv.

Jeg tok jus grunnfag selv i Bergen, men jeg syntes det ble veldig tørt og sluttet rett etter at jeg begynte på 2. avd.  Som Plebtug nevner så har ikke mange av studentene der et liv utenom studiene. Når det er sagt, så er det veldig status blant jusstudentene å sitte lenge på lesesalen. Men det hjelper ikke å sitte lenge, hvis du er udisiplinert og ukonsentrert. Dvs at du bruker litt for lang tid ute i korridorene og i kantina. Dette gjør kanskje at du må sitte lengre utover kvelden, men det vil igjen gå utover konsentrasjonen. Du kan gjerne sitte til over kl 18, men som regel tror jeg effekten ikke vil være den beste.

Jeg kan gi et par veldig viktige  og gode tips for studenttilværelsen. Her snakker jeg ut i fra egen erfaring. . Hvis du vil ha gode karakterer, så er respeten faktisk ganske enkel: Skap rutiner. Dvs å behandle studiene som en 8-16 jobb (viktigheten av dette kan jeg ikke understreke nok). Dette innebærer at man står opp tidlig, kommer seg på skolen til 8 og sitter der til kl 16, med lunsj og et par kortere kaffipauser innlagt. Starter du med denne rutinen med en gang semesteret starter, og gjør dette hver eneste hverdag semesteret gjennom, kan du med stor sannsynlighet ta fri med god samvittighet når kl er 16, og i tillegg ha fri i helgene. Når eksamensperioden er i gang, har du allerede vært gjennom pensum og kan bruke tiden på å repetere. Jeg vet om småbarnsmødre som fullførte jusstudiet ved å bruke denne oppskriften. Så man trenger ikke å sitte hele døgnet på lesesalen hvis man er effektiv og konsentrert når man først er der.

Til slutt er leseteknikk viktig.  Mange ferske studenter som ikke behersker dette. De sliter ned å sortere uvesentlig fra vesentlig stoff.   Før hvert kapittel, les kun innledningen. Hopp deretter til oppsummeringen og les denne. Still så spørsmålene: Hva handler dette kapittelet om? Hva er hovedproblemstillingen? Hvilke moment virker å være essensielle?Innledningen og oppsummeringen svarer som oftest på disse spørsmålene. Så når etterpå  begynner å lese kapittelet og  treffer på de samme momentene vet du at du nå må konsentrere deg ekstra.. Ved å lese innledning og oppsummering i forkant vil du nemlig klare å danne deg en oversikt over stoffet, som dermed kan  hindre deg i å fortape deg i det uten mål og mening, samtidig som at du lettere vil klare å plukke ut hva som er essensielt og ikke.

Ble litt lengre innlegg enn jeg trodde. Men de to siste avsnittene er så viktige, og vil gjøre studiedagen din så mye lettere om du følger dem.  For få studenter anvender dem mener jeg..Det aller deiligste er å kunne gå hjem kl 16 uten å ha dårlig samvittighet. De semestrene jeg slurvet, gikk jeg alltid med dårlig samvittighet fordi jeg burde ha lest mer. Resultatet var selvsagt at jeg ikke klarte å ta kople helt ut når jeg hadde fri heller.. Følg mine råd, og studenttilværelelsen din vil fly avgårde. Og sannsynligheten for at du fullfører studiene vil være mye, mye større.
« Siste redigering: 07. Okt. 2011, 19:21 av Thomas »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #172 på: 07. Okt. 2011, 19:21 »
Høres bra ut :) Hva går du?

Har tatt master i ØKAD ved Høgskolen i Bodø (nå Universitetet i Nordland). Nå tar jeg master i Energy Management - som er en siviløkonomutdanning med olje- og gassektoren som spesialisering for å si det enkelt. Er et samarbeid mellom UiN og MGIMO her i Mosvka hvor de russiske studentene tilbringer et vårsemester i Bodø - før vi tilbringer neste høstsemester her i Russland.
Forøvrig et meget godt innlegg av Thomas. Jeg har dessverre hatt mye å hente på disse studirutinene som han nevner ofte.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #173 på: 07. Okt. 2011, 20:23 »
Check it! Listen up to my main man Thomas.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #174 på: 07. Okt. 2011, 20:31 »
Flott innlegg, Thomas! Nyttig for oss som allerede er godt i gang med studiene. Har selv MYE å hente på disse rutinene, og selv om jeg stort sett holder meg ajour med pensum og foretrekker å lese og arbeide hjemme, så er nok resepten du legger fram den optimale.

Jeg er i gang med andre året på en 5-årig lektorutdanning med integrert master i historie ved NTNU, og hvis du faller tilbake til lærerutdannelsen så er dette noe jeg trygt kan anbefale. I tillegg til det Thomas nevner over så er du sikret jobb nesten hvor du vil. Du kan selvsagt tjene mye mer innenfor andre felt, men tar du en lektorutdanning så starter du med 100 000 mer i året enn en adjunkt. ;)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #175 på: 07. Okt. 2011, 20:36 »
Og - ikke minst - vi trenger dyktige lærere! :D

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #176 på: 07. Okt. 2011, 20:46 »

Veldig enig i dette, men det er dessverre vansklig sånn systemet er i Norge, og da spesielt barneskoler som jeg har kjenskap til. Og sånn ting fungerer i dag så fortjener ikke lærere, i hvertfall barneskoler, noe høyere lønn enn hva de har. For all del, det er noen som fortjener høyere lønn, men de er så jævlig i undertall.
Nei.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #177 på: 07. Okt. 2011, 20:57 »
Skal ikke begi meg ut på noen lønnsdebatt, der har jeg i grunn ikke noen mening fra eller til. Husker faren min benytta ei hver anledning på disse konferansemøtene eller hva det het til å diskutere med lærerene mine hvor overbetalt de var, mens de selv mente de hadde alt for lav lønn :P

Selv har jeg vært relativt heldig med lærere på de fleste nivåer. Forutenom noen dårlige vikarlærere og en håpløs klasseforstander siste året på mellomtrinnet da vår egentlige lærer ble oppgradert til rektor - har jeg vært heldig som har hatt fantastiske klasseforstandere i alle år. Og VGS-lærerne vi hadde var nesten alle utrolig dyktige lærere. Men det å oppleve lærere uten pedagogisk utdanning er gjerne håpløst. Nytter ikke å være ingeniør når du ikke har anelse om hvordan du skal lære vekk det du kan - og ihvertfall ikke kan håndtere unger på vei inn i puberteten. Den ene klasseforstanderen vi hadde stort sett hele 7. klasse fikk hyret inn BUP (Barne og Ungdomspsykiatrien) til å evaluere oss fordi han mente det var noe feil med oss.

Uansett - lærere er blant de viktigste yrkene i samfunnet - og de bør få en lønn som gjenspeiler dette, samtidig som det må settes klare krav til at de holder god nok kvalitet og er oppdatert.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #178 på: 07. Okt. 2011, 21:04 »

Veldig enig i dette, men det er dessverre vansklig sånn systemet er i Norge, og da spesielt barneskoler som jeg har kjenskap til. Og sånn ting fungerer i dag så fortjener ikke lærere, i hvertfall barneskoler, noe høyere lønn enn hva de har. For all del, det er noen som fortjener høyere lønn, men de er så jævlig i undertall.

Bildet er mer kompelkst enn du gir inntrykk av. For det første bruker nå lærere mye mer tid på andre ting enn undervisning.  De blir målt på det meste. Tester som er høyst diskutable, og presser lærere til å ta faglige snarveier de egentlig ikke er særlig lystne til å ta: Droppe undervisning som ikke er relevant for de nasjonale testene,eller motiverer de  svakeste elvene til å utebli fra testene osv. Dette er ikke et resultat av dårlige lærere, men et system med sterkt mål og resultatorientering som påtvinger lærerene å følge dette regimet, fordi det alene er det som bedømmer innsatsen i klasserommet og skolene forøvrig. Oppå det hele kommer en svekket kommuneøkonomi som blant annet medfører økt bruk av assistenter, og høyre elevkonsentrasjon. Begge er faktorer som er med på på svekke undervisningskvaliteten. Og ikke minst er dagens elever mindre oppdragne. Oppdragerrollen faller nå i større grad i fanget på læreren enn tidligere, hvilket betyr at konfliktnivået er høyere, hvilket igjen er med å fjerne læreren fra sin hovedoppgave: undervisningen.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #179 på: 07. Okt. 2011, 21:10 »
Jeg er enig med din far. Høres ut som en bra mann! ;)

Men jeg er selvfølgelig enig i at lærere egentlig burde ha mer lønn, men da måkvaliteten være god nok, som du sier. For all del, læreryrket er som alle andre yrker; det finnes gode, middelmådige og dårlige lærere, så man skal ikke dra alt og alle under en kam.
Men min mening er at alle lærere som er lærere i femteklasse og oppover burde ha et hovedfag og et "sidefag". Altså et fag som de spesialisere seg i og et som de halvveis spesialiserer seg i. Og ha en lærer som skal ta 4-5 fag i 5., 6. og7. klasse er, i mine øyne, passe mongo.
Samt at det ikke hjelper og ansette lærere kun pga. karakerene deres. Hjelper ikke å ha 6 i alle fag om du er like flink til å lære bort ting som jeg er på å mekke bil. Det er jo helt mongo, og jeg har hatt en del sånne lærere opp igjennom. I løpet av mine 14 år (eller noe) på skolebenken har jeg hatt maks 3-4 lærer som jeg vil kalle for flinke. :-\

Men jeg mener at barnehagetanter/onkler fortjener høyere lønn og. Latterlig dårlig betalt der!
Nei.