20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Veien mot Em 2012.  (Lest 107713 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Veien mot Em 2012.
« Svar #585 på: 16. Mai 2012, 13:17 »
Fotballøkonomien har vært tøff flere steder enn Norge, og i få andre land har sa mange råd til å gå på kamp så økonomien er en dårlig unnskyldning. Land som Sveits og Belgia begynner jo å distansere Norge ganske så klart nå, både på landslag-og klubbnivå. Dette har skjedd over få år.

Men økonomien i TL har vel siden 90-tallet egentlig vært en boble. Noen av prisene spillerne har gått for norske klubber imellom er ganske ville. Sykt å tenke på i dag at Brann betalte over 10 mill for Vaagan Moen f.eks, og at Holmvik tjente 3 millioner i året. Og inntektene som sviktet etter finanskrisen var jo ikke først og fremst billettinntektene, men inntekter fra privatmarkedet. Markedsføring osv. Når det først kom en smell, er det ikke så veldig overraskende at den gikk ekstra hardt ut over Norge. Det virker jo nå som om økonomien i de fleste klubbene sakte men sikkert blir tryggere og bedre, og det virker faktisk også som om man generelt sett har begynt å tenke mer langsiktig og å bruke større andeler av budsjett på talentutvikling. For eksempel synes jeg vi har sett utrolig få trener-sparkinger i det siste i forhold til hva om har vært vanlig i TL tidligere. Det tar jeg som et tegn på langsiktig tenking. Blir spennende å se om kvaliteten til slutt kommer styrket ut av det, nå for tiden er den jo helt elendig.

Jeg synes forøvrig underholdningen er viktigere enn kvaliteten i fotball, og er ikke så ekstremt opptatt av at man skal optimalisere forholdene for utvikling av norske talenter på bekostning av ting som underholdning. Sånn sett synes jeg 16-lagsserien er helt ok. Ser ikke noe godt alternativ. Men at fire lag skal spille kvalifisering er selvsagt bare tull.

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #586 på: 16. Mai 2012, 13:39 »
Synst det blir for enkelt å legge skylden på lag som Sogndal, Sandens Ulf, Hønefoss osv for at TL er så dårleg.

Sogndal er faktisk ein framgangsmodell når det gjeld å styre klubben økonomisk og få fram talenter som holder mål. Er faktisk ganske dritt lei av å lese alt det negative om Sogndal rundt om på nettet, at lag som Sogndal er årsaken til publikumssvikten osv.

Eit annet lag eg synst også får mykje tyn er Sandnes Ulf. Det er faktisk eit lag frå eit by med stort potensial til å dra mange folk på kamp. Itilegg har Sandes Ulf som Viking den store fordelen med mange oljefirmar i nærområdet.

Så ja, dritt lei av å lese at lag som Sogndal og Sandnes Ulf får skylden for publikum og kvalitet svikten i Norsk fotball.

Ein annen ting, i PL er det sjarmerende med små lag som Blackpool, Wigan osv som rykker opp. Kvifor er det ikkje i TL? Skal TL kun være for klubber som RBK, VIF, Brann, Viking, Tromsø, Molde, AAFK og FFK o.l.? Er resten ikkje "attraktive" nok?

(Nå var ikkje dette rettet til deg andymag, men ein generell frustrasjon eg måtte få ut av ting eg har lest rundt om på div. nettaviser, forum osv.)

edit: Så poenget er, slutt å klag over småklubbene i Norge. Er ikkje dei som er problemet, er dei store klubbene som har sviktet.

Godt innlegg og veldig riktig. De store klubbene er selvfølgelig de som må heve seg om nivået skal bli bedre. Føler at lag som Sogndal gjør så godt de kan og imponerer med få midler. Det som er trist er jo at Ligaen fire største lag som jeg mener er VIF, RBK, SKB og MFK er langt unna å fylle stadionet sitt. VIF og SKB burde, uten unntak ha fulle hus hver runde ettersom de kommer fra de største ligaene. RBK burde fylle stadionet ene og alene fordi de er det beste laget i TL, og Molde burde fylle sitt pga den flotte fotballen. Dette er langt ifra å skje, og etersom de heller ikke fyller stadionet når de møtes innad så viser det at publikumssvikten ikke bare skyldes de svakeste lagene, selv om de selvfølgelig ikke hjelper til. Det er de store klubben, samt NFF som har totalsviktet de siste årene.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #587 på: 16. Mai 2012, 14:01 »
Den gamle opp- og nedrykksmodellen var mer enn bra nok. Den playoff-ideen, tatt etter opprykkskvalifiseringen til PL, er rent tøv. De to beste i Adeccoligaen har garantert gjort seg fortjent til å rykke opp, og om det er såkalte "høkkertlag" som visstnok ikke trekker tilskuere, så handler det i såfall mer om det sportslige nivået i Adeccoligaen, enn nivået i Tippeligaen. 16-lagsserien var jeg for fra dag 1, og er det fremdeles. I utgangspunktet skal det bidra til et større skille mellom topp, midt og bunn. Det har ikke blitt sånn hittil, men det betyr ikke at 16-lagsserien er det verste som finnes. Og ideen om å gå tilbake til 12 lag er enda verre. Da blir det enda færre kamper, enda tettere mellom lagene, og vi risikerer da at lag som Brann, Molde og Lillestrøm rykker ned (Oh Happy Day :happy:) etter en litt halvdårlig sesong, rett og slett fordi sesongen ikke er lang nok til at de rekker å snu en dårlig trend. Og opp får vi da Sogndal, Sandnes Ulf og Hønefoss. Nøyaktig de lagene vi ville bli kvitt. Så lenge det er noe som heter opprykk og nedrykk, så må vi tåle at det kommer opp små, lokale klubber, med dårlige fasiliteter og få tilskuere.

For å bidra til et økt skille mellom lagene, må NFF og NTF tørre å behandle klubbene mer ulikt. De må  gi betydelig mer penger til de som tar medalje, fremfor de som med nød og neppe unngår nedrykk. For å få folk til å dra på kamp igjen, hjelper det ikke å lokke med hoppeslott og Alejandro Fuentes utenfor stadion før kampstart. Det er ikke DET folk kommer på fotballkamper for å se. De kommer for å se fotball. Live! Hva er grunnen til at musikkelskere reiser verden rundt for å dra på konsert med favorittbandet sitt? Hva er grunnen til at noen få personer har viet et helt år av sitt liv til å reise England rundt for å se kamper?

Det er ikke det samme å se det på TV. Og jeg tror ikke det kommer flere folk på Lerkendal av at de har tilbud om å sitte i "Stua" og se kampen. Polakkene kan like enkelt som oss nordmenn se hopprenn på TV. Men hvorfor går polakkene mann av huse for å se et hopprenn live, mens nordmenn heller blir hjemme og hører Arne Scheie kommentere?

Både NFF og klubbene må tenke mye, mye, mye mer på produktet fotball, og ikke alt annet som ikke har med fotball å gjøre. Fotballen må selge seg selv, selge det som gjør fotballen så ytterst spesiell, og som ikke lar seg formidle gjennom TV-ruta.

Hvem kunne ikke tenkt seg å vært tilstede på SJP da vi banket Man Utd 5-0 i 1996? Hvem kunne ikke tenkt seg å være tilstede på Ullevaal da Norge slo England - kjempers fødeland - på starten av 80-tallet? Hvilke Liverpool-supportere ville ikke vært tilstede i Istanbul den kvelden alle vi andre fortvilte? Hvem ville ikke sett RBK slå AC Milan på San Siro? Hva med Brann-fansen som ikke var tilstede på stadion, og feiret Branns første seriegull på en mannsalder? Hvem av oss ville ikke sett Asprilla herje med Barcelona?

Det er de som var tilstede på de aktuelle kampene, som så dem live, som best kan fortelle hvorfor du skal dra på fotballkamp, og ikke se Alsaker kommentere kampen på TV. Og hvis vi greier å få folk til å gå på kamp igjen, engasjere seg i fotballen, så tror jeg også norsk fotball vil bli mye, mye bedre. Det vil gi bedre økonomi, det vil gjøre det lettere å betale stjernene godt, og det kan gjøre det lettere å beholde lokale ungdommer som i dag heller vil prøve lykken i utlandet.

Medisinen til norsk fotball er ikke 12 lag, 14 lag, sånn eller sånn eller sånn. Det er rett og slett å få folk til å gå på kampene.

Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #588 på: 16. Mai 2012, 14:02 »
Applauderer Christian og Berntsen sine innlegg her. Veldig rett.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Christian

• Gjest
« Svar #589 på: 16. Mai 2012, 14:08 »
Roy/England sin EM tropp:

Confirmed England Euro 2012 stand-by list: Jack Butland, Phil Jagielka, Jordan Henderson, Adam Johnson, Daniel Sturridge
England squad: Hart, Green, Ruddy, Baines, Cahill, Cole, Johnson, Lescott, Terry, Barry, Downing, Gerrard, Lampard, Oxlade-Chamberlain, Parker, Walcott, Young, Carroll, Defoe, Rooney, Welbeck.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #590 på: 16. Mai 2012, 14:11 »
Omtrent som forventet. Ingen særlige overraskelser.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #591 på: 16. Mai 2012, 14:19 »
Den gamle opp- og nedrykksmodellen var mer enn bra nok. Den playoff-ideen, tatt etter opprykkskvalifiseringen til PL, er rent tøv. De to beste i Adeccoligaen har garantert gjort seg fortjent til å rykke opp, og om det er såkalte "høkkertlag" som visstnok ikke trekker tilskuere, så handler det i såfall mer om det sportslige nivået i Adeccoligaen, enn nivået i Tippeligaen. 16-lagsserien var jeg for fra dag 1, og er det fremdeles. I utgangspunktet skal det bidra til et større skille mellom topp, midt og bunn. Det har ikke blitt sånn hittil, men det betyr ikke at 16-lagsserien er det verste som finnes. Og ideen om å gå tilbake til 12 lag er enda verre. Da blir det enda færre kamper, enda tettere mellom lagene, og vi risikerer da at lag som Brann, Molde og Lillestrøm rykker ned (Oh Happy Day :happy:) etter en litt halvdårlig sesong, rett og slett fordi sesongen ikke er lang nok til at de rekker å snu en dårlig trend. Og opp får vi da Sogndal, Sandnes Ulf og Hønefoss. Nøyaktig de lagene vi ville bli kvitt. Så lenge det er noe som heter opprykk og nedrykk, så må vi tåle at det kommer opp små, lokale klubber, med dårlige fasiliteter og få tilskuere.

Medisinen til norsk fotball er ikke 12 lag, 14 lag, sånn eller sånn eller sånn. Det er rett og slett å få folk til å gå på kampene.

Så kopier det skotske systemet da så får du flere kamper med en gang + enda mer spenning i topp og bunn på slutten da de to halvdelene spiller innbyrdes.

Du har selvfølgelig rett i at det er det å få folk på kamp som gjelder, men her vil jo det (tror jeg) bedres ved å få vekk de dårlige, som i noen tilfeller også er de minste lagene. det sier seg selv at oppgjør som Sandnes Ulf-Hønefoss ikke bidrar til å styrke disse tallene.

16-lagsserien har rett og slett virket mot sin hensikt og må derfor endres og det må skje raskt og drastisk. Andre ligaer som før var på nivå med TL (som den sveitsiske, skotske og belgiske) begynner nå å dra kraftig ifra! Det bør være bekymringsverdig.

Kan jo også legge inn at Halleen mener kunstgress er fremtiden i Europeisk toppfotball så er det jo ikke rart ting går utfor når sånne folk leder den nasjonale fotballen...

Edit: Må si jeg hadde håpet å se Holt i den bruttotroppen, hadde vært kult :-[

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #592 på: 16. Mai 2012, 14:28 »
Jack Butland har jeg faktisk aldri hørt om!

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #593 på: 16. Mai 2012, 14:46 »
Roy/England sin EM tropp:

Confirmed England Euro 2012 stand-by list: Jack Butland, Phil Jagielka, Jordan Henderson, Adam Johnson, Daniel Sturridge
England squad: Hart, Green, Ruddy, Baines, Cahill, Cole, Johnson, Lescott, Terry, Barry, Downing, Gerrard, Lampard, Oxlade-Chamberlain, Parker, Walcott, Young, Carroll, Defoe, Rooney, Welbeck.

Tipper Adam Johnson og Daniel Sturridge er meget misfornøyde med å bli utelatt. Johnson hadde vært klart inne hvish han hadde spilt førstelagsfotball. Tipper han går til en ny klubb i sommer. Nå blir det istedenfor Downing som skal drive ned langs venstresida.. 0 mål og 0 assist i år. Har takler presset fra supporterne meget dårlig. Jeg klarer ikke å se at hvordan han skal tilføre den troppen noe. Kanskje han kan mate Carroll hvis begge starter :)
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Peter

• Gjest
« Svar #594 på: 16. Mai 2012, 15:06 »
Synes det er rimlig sykt at Carroll er med og ikke Holt/Crouch! Carroll har vært god de siste 5-6 kampene, men har vel ikke mer enn 3-4 mål denne sesongen. Holt og Crouch har godt over 10 hver...
Sturridge kan jeg forstå, han har vært elendig etter nyttår. Men Downing istedenfor A. Johnson? LOL!

Andi

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #595 på: 16. Mai 2012, 15:11 »
Kan ikke se for meg at dette England laget går videre fra gruppespillet - må spille mot Frankrike og Sverige uten Rooney og med de ekstermt målfarlige Welbeck, Carroll og Defoe i bakhånd ser jeg ikke helt hvor trusselen skal kunne komme fra. Ville heller hatt med Crouch, Sturridge og Holt. Kan heller ikke skjønne hva G.Johnson og Downing gjør i den troppen fremfor Richards/Jagielka og Lennon/A.Johnson/S.Sinclair/Moses
« Siste redigering: 16. Mai 2012, 15:13 av Andi »

Peter

• Gjest
« Svar #596 på: 16. Mai 2012, 15:13 »
Jo, jeg tror du kan skjønne hvorfor Jagielka og Lennon ikke er med i troppen  :P Spesielt Lennon har vært ræv i år.

Andi

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #597 på: 16. Mai 2012, 15:16 »
Lennon og Jagielka har ikke herjet i Premier League nei... Men hadde valgt de fremfor G.Johnson og Downing any day

Peter

• Gjest
« Svar #598 på: 16. Mai 2012, 15:19 »
Ikke at Johnson og Downing har vært gode i år, men vil påstå at de har vært "minst dårlige" av de nevnte! Ikke at det er noe godt tegn dog...
Sinclair og Moses er jeg derimot enig i. At Oxlade Chamberlain er med og ikke Moses, er umulig å forstå.

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #599 på: 16. Mai 2012, 15:25 »
G. Johnson fremfor Richards og Walker? Downing fremfor A. Johnson og Lennon? Haha..