20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Førstegangstjeneste  (Lest 15327 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Førstegangstjeneste
« Svar #45 på: 01. Des. 2009, 22:40 »
Nei, mineryddere er en del av ingeniørbataljonen. Jeg sa spesielt på sesjon at jeg vil jobbe med miner og eksplosiver, og angrer ikke et sekund på det.

Bør man ha noe realfag for å søke på ingeniørbataljonen?
Syns det hørtes gøy ut å være, som du var, skarpskytter for et minerydderlag.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #46 på: 01. Des. 2009, 23:20 »
Nei, mineryddere er en del av ingeniørbataljonen. Jeg sa spesielt på sesjon at jeg vil jobbe med miner og eksplosiver, og angrer ikke et sekund på det.

Tror ikke du trenger noen realfag nei.
Gjør som meg, ring inn til inntakskontoret og si hvilken bataljon du vil inn i. Er der plass til det aktuelle innrykket får du nok også komme inn dersom du gjorde en god sesjon.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #47 på: 01. Des. 2009, 23:41 »

Du har rett, det er ofte veldig moro. Men du trenger på ingen måte noe realfag. Tror du klarer deg omtrent hvor som helst i militære førstegangstjenester selv om du skulle være dum som et brød. Ofte er det også en fordel...

Lønner seg derimot å være litt kjapp i hoderegning om du skal bli skarpskytter. Du må kunne regne effekt av avstand, temperatur, vind osv. Også lærte vi litt veeeldig enkel matte/fysikk når vi holdt på med miner og sprengstoff.

nebur

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #48 på: 22. Sep. 2011, 00:33 »
Noen som har vært på Madla i rekrutten? skal der 25.sep...Bra?

havatho

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #49 på: 22. Sep. 2011, 02:45 »
var i Saniteten på Setermoen, var et fint og lærerikt år, fikk mange vænna der samholdet e unikt og lærte mæ førstehjelp blant annet;-)
bebeto

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #50 på: 22. Sep. 2011, 07:09 »
Martin,
Dersom du velger MP er det sjanser for å SØKE deg til hundepatruljen på Bardufoss. Det er en tjeneste jeg kan anbefale på det sterkeste!
De har veldig bra utstyr, da de er sett på som en prioritert avdeling. Du får opplæring i alt som har med hund å gjøre, samt at dere er på 5 minutters beredskap hele året. Jeg var selv med på 3 skarpe utrykninger i løpet av månedene jeg var der. Ekstremt moro, og veldig meningsfylt tjeneste. Tror absolutt du ikke vil angre på ett sånt valg.
Sjefen for hundegruppa er en ekstremt trivelig kar som gjerne tar med gutta på hyttetur i flere dager. Der er det trening av hund og hundefører som er hovedemnet, men også mye sosialt med grilling, litt pilsing og mulighet for fiske mm.

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #51 på: 22. Sep. 2011, 09:08 »
Martin,
Dersom du velger MP er det sjanser for å SØKE deg til hundepatruljen på Bardufoss. Det er en tjeneste jeg kan anbefale på det sterkeste!
De har veldig bra utstyr, da de er sett på som en prioritert avdeling. Du får opplæring i alt som har med hund å gjøre, samt at dere er på 5 minutters beredskap hele året. Jeg var selv med på 3 skarpe utrykninger i løpet av månedene jeg var der. Ekstremt moro, og veldig meningsfylt tjeneste. Tror absolutt du ikke vil angre på ett sånt valg.
Sjefen for hundegruppa er en ekstremt trivelig kar som gjerne tar med gutta på hyttetur i flere dager. Der er det trening av hund og hundefører som er hovedemnet, men også mye sosialt med grilling, litt pilsing og mulighet for fiske mm.

Takk for svar, men det kom litt for sent.
Tredde av fra et fantastisk år i HMKG forrige måned ;)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #52 på: 22. Sep. 2011, 11:08 »
Hans Majestets Kongelige Grilldress - husker den ja. Vi var vel siste kontigenten som fikk benytte den fantastiske treningsdrakten ;)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #53 på: 22. Sep. 2011, 20:18 »
sånn kan det gå når man ikke ser på dato for når innleggene er skrevet.. :)

Sebastian

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #54 på: 22. Sep. 2011, 21:41 »
Har fullført sesjon del 2, og får endelig svar i mars om eg skal inn, og det blir eg sannsynligvis fikk eg signaler om. Her om dagen fikk eg brev om at det i så fall ble sjøforsvaret, og rekruttskole på Madla. Men peila meg ikke inn på noen ønsker under sesjon, så får søke når eg kommer dit. Hva bør eg evt søke, i sjøforsvaret? :)

nebur

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #55 på: 23. Sep. 2011, 01:41 »
Når jeg var på sesjon fikk jeg vite at jeg kom inn, når og hvor på rekrutten. + han fiksa en grei plass etter rekrutten.