20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Førstegangstjeneste  (Lest 15342 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Førstegangstjeneste
« Svar #30 på: 28. Nov. 2009, 11:56 »
På sesjon valgte jeg Garden, MP og Infanteri (hær).
Hørt mange blandede synspunkter om Garden, noen digget det mens noen hatet det.
Noen som har vært i MP eller infanteri som kan si noe om det?

Det jeg vil ha ut av førstegangstjenesten er mye fysisk trening og å bli vant med et godt kosthold. Trener ganske ofte her hjemme også, men blir ofte litt snoping i helgene.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #31 på: 28. Nov. 2009, 13:23 »
Tipper du havner i garden. Du må være den eneste som søker deg dit frivillig!? :P

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #32 på: 28. Nov. 2009, 14:27 »
haha, de hadde en fet "trailer" til garden på sesjonen, som overbeviste meg litt. De drev med noe kampsport eller noe greier. Så ganske så fett ut.

Men høres ikke så fett ut å pusse sko.  :P

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #33 på: 28. Nov. 2009, 15:05 »
Pusse sko må du gjøre uansett, og kampsport må du gjøre uansett.
Men jeg vil tro det er forholdsvis lite kampsport og veldig mye skopuss i garden. :P

Basert på hisorier fra folk jeg kjenner som har vært der da. Har jo aldri vært der selv.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #34 på: 28. Nov. 2009, 23:14 »
Garden er faen meg forsvarets mest unødvendige avdeling. Pyntedukker kalles de.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #35 på: 29. Nov. 2009, 01:45 »
Einaste en lærer i garden er å kaste rundt på gevær. Akkurat det kan en vel like godt gjere heime.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #36 på: 29. Nov. 2009, 14:02 »
Hadde sersjant som stammet fra garden, vi. Skulle selvfølgelig bli bataljonens beste SLO-tropp. I tillegg til at jeg var en av de som var med å kaste rundt på våpen da generalen kom på besøk.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #37 på: 29. Nov. 2009, 19:07 »
For å like garden, må du nok sikkert være positivt innstilt på livet som tinnsoldat. Hvis jeg skulle valgt avdeling i forsvaret, så ville nok garden først og fremst vært interessant dersom jeg hadde vært en ivrig og engasjert korpsmusiker. Men livet som tinnsoldat hadde nok ikke fristet meg i særlig grad. Egentlig ganske glad for at jeg slapp unna alt det styret der.

Liker meg egentlig best som tilskuer til det hele jeg. Enten det er Telemarksbataljonen eller Garden.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #38 på: 30. Nov. 2009, 01:11 »
De har jo soldater som gjør litt andre ting enn å stå til pynt i Garden også :) Men glad jeg ikke valgte det...

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #39 på: 30. Nov. 2009, 19:38 »
Hehe, angrer på at jeg valgte det nå :P

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #40 på: 30. Nov. 2009, 20:03 »
Det er bare å ringe dem, så fikser de det. Ikke noe problem. Forresten, søker du infanteri er det også stor sjanse for å havne i garden.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #41 på: 01. Des. 2009, 18:02 »
Det er bare å ringe dem, så fikser de det. Ikke noe problem. Forresten, søker du infanteri er det også stor sjanse for å havne i garden.

Ikke helt sant Berntsen. Eller det VAR iallefall ikke helt sant. Da jeg oppdaget at jeg var kommet i gardekompaniet på rekrutten, søkte jeg umiddelbart om overflytting. Jeg sa at jeg ville ta hva som helst, helst i Nord-Norge hvis Marinen ikke gikk. Jeg forklarte at jeg skulle bli styrmann - ikke tinnsoldat, rompis eller musiker, men det hjalp ikke.

Det eneste kjekke (og jeg var lagleder og avløsningsfører som jo er litt kjekkere enn vanlig vaktsoldat), var å gå horepatrulje på akershus festning og det samme i slotsparken. Men hvar det verdte det??? Nope.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #42 på: 01. Des. 2009, 20:06 »
Men det er vel forskjell på at du er kalt inn til rekrutten og at du akkurat har vært på sesjon? Jeg vet om flere som søkte seg over til andre avdelinger noen dager etter sesjon da de skjønte hva slags dritt de faktisk hadde meldt seg på, og det gikk helt fint.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #43 på: 01. Des. 2009, 20:59 »
Har hørt det samme som Berntsen.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #44 på: 01. Des. 2009, 21:05 »
Det stemmer nok. Dette sier vel noe om hvor lite interessert jeg var, siden jeg ikke fanget opp noe tidligere...