20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: VM Sør-Afrika 2010!  (Lest 101481 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: VM Sør-Afrika 2010!
« Svar #735 på: 02. Juli 2010, 23:29 »
Taylor har jo gjort akkurat det samme... Regner med dere håpte på streng straff på han og da!

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #736 på: 02. Juli 2010, 23:33 »
Jeg hadde gjort akkurat det samme som Souarez i den situasjonen. Ufattelig deilig, håper de går hele veien!!
Heilt feil tankegang. Håpar FIFA går inn å gir hardare straff enn ein kamp. Fotballen blir øydelagt på alt dette tullet.
Hæ!? Da garanterer jeg at du tenker annerledes enn absolutt alle som har fotball som levebrød. OG absolutt alle som har et snev av konkurranseinnstinkt...
Så klart. Men her gir jo du fordel til dei som juksar. Som folk nevner, han har ingenting å tape på å handse. Da er noko feil i reglane, at det skal ikkje bli noko straff å handse i ein sånn sitvasjon.

Ikke noe straff!? Rødt kort og 90 prosent sjanse for å tape kampen høres ut som straff for meg. Uansett hvordan reglene er gjør det det mulig å "utnytte" dem. Og det åpner for vanvittig spennende situasjoner som denne. Det gjør fotballen fantastisk.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #737 på: 02. Juli 2010, 23:33 »
Det er som Tveit sier, et taktisk riktig valg. Enten slippe inn mål og tape, eller få en bitteliten sjanse til straffekonk.

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #738 på: 02. Juli 2010, 23:34 »
Tveit: Han fekk raudt kort, må stå over ein kamp. Tok frå Ghana ein 100% sikkert mål, og i retur fekk dei ein 50/50 sjangs til å vinne kampen. Uruguay går til semien, og er sikra minst ein finale(enten finalen eller bronsefinalen) og han er klar igjen til det. Så kva tapar han på det? Ingenting, men kva tapar Ghana på det? Alt, eller 50% om du seier ein straffe er 50/50.

Andy: Meinar så lenge du tar frå motsandaren ein 100% sikkert mål, så bør det bli dømt mål og raudt kort til den spelaren som handsar.

Nettopp, og med det mener jeg han(Suarez) gjorde et taktisk strålende valg, han gjorde det ikke for å ødelegge for Ghana, men for å redde Uruguay. Alle med et snev av konkurranseinnstink burde støtte Suarez i den avgjørelsen

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #739 på: 02. Juli 2010, 23:37 »
For all del, men da kan FIFA like godt slutte med Fair Play reklamane sine.

Foreslår at du venter med å svare til den verste bitterheten er ute av kroppen. ;)

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #740 på: 03. Juli 2010, 02:14 »
Tviler på han rakk å veie for eller mot for å si det sånn

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #741 på: 03. Juli 2010, 02:34 »
Han veide ikke for eller mot nei, klart han ikke gjorde det, for han vet jo at han vil få rødt kort, og motstanderen får straffespark. Når så det uheldige, men ikke usannsynlige skjer at Gyan bommer på den straffen, og Uruguay med en klar psykologisk fordel vinner straffekonken, så har Suarez fått belønning for å jukse. Og det er faen ikke fair play!

Alle hadde naturligvis gjort det samme som Suarez fordi de kan oppnå en fordel av det. Det er ikke noe problem for Suarez å stå over en semifinale, så lenge laget gikk videre.@

Og der ligger problemet. Suarez får belønning for å jukse.
For Ghana er det jo overhodet ingen fordel å få straffe i stedet for mål, selv om straffe vanligvis skal være mål i 9 av 10 tilfeller, så er det en kjent sak at det å kunne avgjøre etter 120+ minutter med høy puls fra straffemerket, ikke er direkte enkelt. Selv om Gyan er god på straffe, så er nok pulsen litt for høy denne gangen, og straffen treffer tverrligger i stedet for å gå i mål, slik den sannsynligvis ville gjort om straffen hadde blitt tatt etter 69 minutter, rent hypotetisk. Det å ta straffe innenfor normal tid uten tanke på at det er direkte matchavgjørende, er noe helt, helt annet enn å ta en direkte matchavgjørende straffe.

Selvfølgelig bør det i slike tilfeller være sånn at laget som normalt ville scoret, får godkjent scoringen, mens motstanderens spiller får rødt kort. I stedet for at motspiller KAN oppnå en stor fordel av å jukse.

Jeg skulle gjerne likt å sett hvordan Sepp Blatter kan argumentere for at det er fair play at Suarez blir belønnet for å jukse, selv om det neppe er noe Suarez tenker over der og da. Han tenker bare at målet må stoppes for enhver pris. Og der og da har han oppnådd en fordel av det. Den fordelen bør ikke oppstå. Målet skal godkjennes, fordi alle vet at det med 200 prosent sikkerhet ville blitt mål, og slik blir man spart for det psykologiske stresset det er å ta et straffespark i matchens aller siste sekund, som du vet vil bli avgjørende for kamputfallet, enten du scorer eller bommer. Gyan har alt å tape når han går frem for å ta straffen. Suarez har alt å vinne på å bokse bort ballen med viten og vilje. Hvor er rettferdigheten i det? Hvordan er dette fair play?

FIFAs regelverk frarøvet Ghana avansement til semifinale, og forærte det i gave til utviste Suarez, som er klar igjen til bronsefinale eller finale, noe som uansett vil være en stor seier for han. Tenk om han skulle bli matchvinner i en eventuell finale. DET vil være urettferdig. DET vil jeg kalle en STOR skandale. Da har han blitt verdensmester, ved hjelp av juks.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #742 på: 03. Juli 2010, 04:26 »
Faen , alle kommentarene her får meg til å angre på at jeg ikke satt oppe til  6 på morgenkvisten her for å få med meg matchen. Men synes personlig at det var godt å få ut Ghana. :)

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #743 på: 03. Juli 2010, 07:22 »
Joakim:
Nei.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #744 på: 03. Juli 2010, 10:14 »
Jeg kan rett og slett ikke fatte og begripe at det etter hvert eneste unike og ekstremt severdige drama kommer så mange bitre kommentarer om at regelverket må endres slik at vi aldri skal få sjansen til å oppleve noe like spennende igjen. Skulle tro enkelte her inne har som misjon å gjøre fotballen tørr som et knekkebrød. LATTERLIG!

Fotballkamper ender aldri helt "rettferdig," man har flaks og uflaks med både spill og dommeravgjørelser. Underholdningsverdien i går var fantastisk. Foreslår at dere prøver å nyte det neste gang fremfor å forsøke å tenke ut hva som bør gjøres for at fotballen skal bli kjedeligere.

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #745 på: 03. Juli 2010, 10:51 »
Joakim:
Selvfølgelig er det ikke Fair Play, og det har da ingen prøvd å påstå heller. Men jeg vil si at det ikke er direkte juks heller, men mer en utnyttelse av reglementet. Hadde jeg spilt for uruguay, og suarez bare hadde latt balen passere, ville jeg blitt meget sur på han. Når man er i 120. minutt, og ballen kommer flyvende mot deg, og du vet at dersom den går inn så taper du kampen, og ryker ut av vm, da er det ikke mange som tenker fair play. Da gjør man alt man kan for å redde laget sitt, og det var det Suarez gjorde. I mine øyne er han en ordentlig lagspiller.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #746 på: 03. Juli 2010, 12:11 »
Synd at Ghana røk. Jeg synes Uruguay kunne spart seg å bære Suarez rundt på gullstol etter straffekonken. Jeg tror nok jeg ville hatt en ekkel bismak om et lag jeg holdt med hadde vunnet på denne måten, men samtidig finnes det så mange ting som er verre at man ikke kan hisse seg altfor mye opp over at noen redder en ball på streken med hånda.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #747 på: 03. Juli 2010, 15:07 »
Bare for moro skyld kan det jo også nevnes at det mest urettferdige etter kampen er at Suarez får karantene, i og med at både frisparket i forkant var feilaktig dømt, og det skulle vært avblåst for offside rett før situasjonen: http://twitpic.com/21vkzy

Heia Tyskland!

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #748 på: 03. Juli 2010, 15:15 »
Det er vel han som ikke står i offside som tar returen er det ikke?

Uansett, som du sier: Heia Tyskland!

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #749 på: 03. Juli 2010, 15:20 »
Det er vel han som ikke står i offside som tar returen er det ikke?

Nei, offside-mannen er nok svært involvert. ;)

Anyways, en nydelig og ekstremt spennende fotballopplevelse i går, tror alle kan være enig i det... :)