20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Klubbfotball rundt i verden.  (Lest 200924 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Klubbfotball rundt i verden.
« Svar #480 på: 06. April 2012, 17:27 »
Forøvrig var det vel andre ting enn at han gikk til RBK som gjorde at han aldri ble god.

Joda. Men årsaken er nok primært det at han gikk til RBK. :)
Glimrende argumentasjon. Applaus.  :clap:  :lol:
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #481 på: 07. April 2012, 12:14 »
http://www.miostadium.com/opinions/simon-kuper/barcelonas-secret-soccer-success

Denne artikkelen om spillestilen til Barcelona er vel verdt å lese.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #482 på: 07. April 2012, 15:04 »
http://www.miostadium.com/opinions/simon-kuper/barcelonas-secret-soccer-success

Denne artikkelen om spillestilen til Barcelona er vel verdt å lese.

Interessant lesestoff, men det hjelper jo veldig godt å ha spillere som Messi, Xavi, Iniesta, Alves, Fabregas, David Villa, Puyol, Piquè, osv. De har jo flere klassespillere i hver eneste posisjon, og en spiller som dominerte i PL som defensiv midtbanespiller, Mascherano, blir jo et av lagets svake punkt når de starter med de 11 beste, om han da i det hele tatt er god nok til startplass. Det illustrerer hvor sinnsykt godt det laget er.
Spania som helhet har jo bevist noen sesonger nå hvor suverene de er på klubb og landslagsnivå og ikke minst på ungdommstrinna hvor de er regjerende mestre, akkurat som A-landslaget er.
I europacupene er 5 av 8 gjenstående lag fra Spania. I EL er 3 av 4 semifinalister spanske. Sporting Lisboa er siste lag. I CL er det jo Barcelona og Real, som kan bli finalen, mot Chelsea og Bayern Munchen.
Helt tydelig at systemet dems med at 2. lagene/reservelagene til klubbene i La Liga kan spille så høyt som i den nest øverste divisjonen bærer frukter for god rekruttering. I England f.eks. så kan man jo ikke registrere 2. lag/reserve lag i seriesystemet.

Jeg synes at dette Barcelona laget er et av tidenes aller beste lag, om ikke det aller beste, uansett taktikk og spillemåte. Så mange spillere av ypperste verdensklasse samlet på et lag har jeg sjeldent sett makan til. I tillegg har jeg ikke sett en så suveren spiller som Messi siden Maradona herjet på midten av 80 tallet til begynnelsen av 90 tallet. Det er mest sannsynlig verdens aller beste spiller igjennom tidene vi er vitne til at dominerer så til de grader fotballen pr dags dato. Til tider vanvittig å se på.
At de klarer å hele tiden produsere nye gode talenter som får muligheten sammen med de erfarne og etablerte spillerne er også imponerende og gull verdt for dem.

At Guardiola har satt sitt preg på dette Barcelona laget er nok ikke til å komme fra, men også før han ble klubbens manager var de gode og vant blant annet CL i 2005/06 sesongen, klubbens første på 14 år og den 2. CL tittelen dems.
At system, spillemåte og filosofi har litt å si for hvor suverene de er stemmer sikkert, men også at er det en gjeng med utrolig gode fotballspillere samt klubbens evne til å hele tiden trekke frem nye talenter i verdenstoppen spiller nok også en del inn.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #483 på: 08. April 2012, 12:07 »
Helt tydelig at systemet dems med at 2. lagene/reservelagene til klubbene i La Liga kan spille så høyt som i den nest øverste divisjonen bærer frukter for god rekruttering.

Tja, jeg er ikke sikker på om det er det som er den store hemmeligheten. Flaskehalsen i mange land handler nok om hvor legitimt det er med elitespillerutvikling i veldig ung alder. Jeg er enig med Tjærnås her; http://fotball.bt.no/blogg/lars_tjaernaas/article231320.ece

Eksempel fra U11-kamp i USA (Barcelona vs Arsenal):

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #484 på: 08. April 2012, 13:44 »
Helt tydelig at systemet dems med at 2. lagene/reservelagene til klubbene i La Liga kan spille så høyt som i den nest øverste divisjonen bærer frukter for god rekruttering.

Tja, jeg er ikke sikker på om det er det som er den store hemmeligheten. Flaskehalsen i mange land handler nok om hvor legitimt det er med elitespillerutvikling i veldig ung alder. Jeg er enig med Tjærnås her; http://fotball.bt.no/blogg/lars_tjaernaas/article231320.ece

Eksempel fra U11-kamp i USA (Barcelona vs Arsenal):

Dette er jeg selvfølgelig helt enig i, men dette og det jeg skrev lenger oppe her er jo 2 forskjellige ting.
Det som Lars Tjernås sier her er jo noe Kjetil Rekdal fikk skikkelig refs for i media mens han var VIF trener. Han poengterte jo også det at Norge hang langt etter når det gjaldt trening for unger og aldersbestemte lag, og at skulle man få frem gode spillere måtte det mer og bedre trening til i yngre alder.
Fremdeles ser man jo enkelte som "skriker" i media når noen foreldre kjører ungene sine 2 timer hver vei for å la dem trene på et høyere nivå enn de ville fått i nærmiljøet sitt.

Men dette handler jo mer om "unger" og det å legge til rette for best mulig utvikling for dem under 10 år eller yngre. Det jeg skrev lenger oppe her er jo mer for litt eldre spillere og det å matche dem på så høyt nivå som mulig når de er klare for A-lags fotball.
For å sammenligne litt med England som jeg gjorde. Der henter jo også klubber "unger" i yngre alder og trener dem opp på sine akademier, men når de er klare for å prøve A-lagsfotball og ikke er gode nok for sine respektive lag må de bli lånt ut til en annen klubb der de kanskje gjør alt annerledes enn hva de er vant med. Dette kan skje opp til flere ganger og er ikke alltid like enkelt for 17-19 åringer å flytte langt hjemmefra til et nytt sted der de gjør ting helt annerledes.
I Spania derimot har de mye større muligheter til å følge spillere opp i klubben hele veien da de har 2. og 3. lag i divisjonene under La Liga.

Men for all del, jeg er helt enig med Tjærnås i det han sier. Norge henger jo milevis etter de beste allerede der og det kommer til å ta mange år før de er stand til å jevne det litt mer ut.
« Siste redigering: 08. April 2012, 13:46 av Frode »

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #486 på: 15. April 2012, 16:05 »

Ojo-klasse over dette målet.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #487 på: 03. Mai 2012, 11:49 »
- Det mest absurde jeg har opplevd på en fotballbane
Da Sandved-spiller Talat Abunima sa fra om at han ikke fortjente straffe, ble han utvist. Og det stoppet ikke der.

Sitat
- Jeg hadde gjort det samme igjen. Jeg har spilt fotball på høyt nivå i Tyskland (3. div) og Bosnia (1. div) og kan dette spillet. Jeg er en god dommer og vet at jeg gjorde rett i denne situasjonen, sier han til Sandnesposten.

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/article3388893.ece

:ler:
Nei.

vampish

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #488 på: 03. Mai 2012, 12:25 »
Haha, er det mulig?!

Spiller selv i 4.div og ser til tider mye rar dømming.. Men dette overgår nok alt jeg har vært vitne til  :ler:

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #489 på: 03. Mai 2012, 15:28 »
Hehe, mye rar dømming nedover i systemet ja. Vi hadde en lignende ubrukelig situasjon da jeg spilte i 3. divisjon. Stopperen vår forsøkte å klarere til corner, men satte ballen rett i stolpen på eget mål fra 15 meters hold. Da keeperen plukket opp returen med hendene blåste dommer for tilbakespill. "Den har dere øvd inn!". :D

Hadde stopperen vår hatt det i seg å sette ballen perfekt i stolpen under press fra 10-15m så hadde han nok neppe spilt stopper eller i 3. divisjon, men det ville ikke dommer høre på.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #490 på: 03. Mai 2012, 16:34 »
Okey. Så det å plukke opp en ball som har gått i stolpen med hendene er altså tilbakespill nå. Den var ny. Logikken er altså at spillerne bevisst sparker ballen i stolpen, i stedet for å sentre enkelt tilbake til egen keeper, som enkelt kan ta ballen med beina i stedet for med hendene. Da har jeg et spørsmål til denne dommeren: Hvis ballen opprinnelig kommer fra angripende lag, men tilfeldigvis kommer borti en forsvarsspiller, og ballen havner i stolpen, før keeper plukker returen med hendene. Er det også tilbakespill? Hvis ja, så vil jeg veldig gjerne se denne dommeren i Tippeligaen. Da kan jo Rosenborg faktisk få frispark innenfor 16-meteren etter å ha skutt ballen i stolpen. Det synes jeg høres forlokkende ut.

Hva angår dommeren i denne andre kampen, så er jeg rett og slett mektig imponert over hans arroganse. Han vet han gjorde rett, men fotballkretsen har gitt laget medhold i deres klage. Det er bare å gi han CL-finalen med en gang. :lol:
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #491 på: 03. Mai 2012, 23:02 »
Hughie - fantastisk historie, det derre :D
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #492 på: 06. Mai 2012, 02:35 »

Vilt!

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #493 på: 06. Mai 2012, 21:38 »
Inter - Milan

Faen, gode greier! 1-1 til pause. Milan får feildømt straffe, og Cæsar går bort til Zlatan, sier noe og gjøre noen grimaser til han. Hvordan han unngikk sitt andre gule der skjønner jeg ikke. Zlatan viser han hvem som er skjefen og banker den i mål.
Nei.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #494 på: 06. Mai 2012, 21:54 »
Oioioi! Zlatan! Lekkert!
Nei.